کاهش 14 درصدی قیمت واقعی مسکن / قیمت هر متر خانه در تهران چقدر است؟



این کارشناس بازار مسکن گفت: رونق معاملات مسکن در اردیبهشت ماه قابل پیش بینی بود و معمولا هر سال اتفاق می افتد. گویی در خرداد شاهد ریزش بازار هستیم.

سعید لطفی بیان کرد: معمولا در ماه های پایانی و ابتدایی هر سال بازار مسکن رونق می گیرد و اغلب با افزایش جزئی قیمت همراه است. بنابراین رشد معاملات مسکن در اردیبهشت 1401 قابل پیش بینی بود. امسال محرکی برای هیجان بازار بوده است.

وی افزود: با توجه به تغییرات قیمت کالاهای اساسی و انتظارات تورمی، قیمت آپارتمان در تهران نسبت به فروردین ماه به طور میانگین ۶.۱ درصد افزایش داشته است. البته نرخ‌های پیشنهادی بالاتر از این رقم بود، اما قیمتی که فروشنده در نظر می‌گیرد لزومی ندارد در معاملات محقق شود.

این کارشناس بازار املاک با اشاره به اینکه انتظار نمی رود بازار در ماه های آینده رشد هیجان انگیزی داشته باشد، گفت: آنچه از انتهای بازار می بینیم در خرداد ماه سقوط کرد. با توجه به جهش شدید قیمت مسکن در چهار سال گذشته، بازار مسکن ظرفیت افزایش شدید قیمت ها را ندارد.

به گفته لطفی، نرخ رشد قیمت آپارتمان کمتر از تورم عمومی است. تورم مسکن در تهران در اردیبهشت ماه 26 درصد اعلام شد، در حالی که تورم عمومی در محدوده 40 درصد است. در واقع مسکن 14 درصد بازدهی منفی دارد و با وجود افزایش قیمت اسمی مسکن، قیمت واقعی 14 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: تورم عمومی، هزینه های ساخت و ساز، قدرت تقاضا و تغییرات در بازارهای موازی می تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد. این در حالی است که وقتی با تورم مواجه هستیم، نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن به صفر برسد. تنها به دلایلی می توان نرخ رشد را کاهش داد که از سال گذشته بر بازار مسکن مسلط شده است.

بیشتر بخوانید  بیشترین علمای زندانی در کدام کشور است؟

وی گفت: قیمت نهاده های ساختمانی نسبت به پایان سال گذشته اندکی افزایش یافته است. این امر منجر به افزایش هزینه واحدها یا پروژه های جدید در حال ساخت می شود. اما همانطور که گفتم بازار ظرفیت رشد قوی را ندارد.

لطفی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در سال جاری خاطرنشان کرد: قیمت ها از سال گذشته ثابت شده و احتمالاً در سال 1401 نیز همین روند ادامه خواهد داشت. نوسانات ماهانه غیرمنتظره نیست، اما در روند کلی انتظار داریم بازار باثباتی نسبت به تورم عمومی و سایر بخش‌های اقتصادی داشته باشیم.

قیمت هر متر خانه در تهران 36.3 میلیون تومان است

بنابراین در اردیبهشت 1401 متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 36 میلیون یا 350 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 6.1 معادل 26.2 درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در این ماه حدود 10.5 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه 1400 فقره 206.1 و 166.4 درصد افزایش نشان می دهد.

223225

دیدگاهتان را بنویسید