مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کاهش وزن ناگهانی بی اهمیت نیست. اگر فردی در عرض چند ماه چند پوند از وزن خود را کم کرد یا بدون رژیم غذایی و بدون دلیل خاصی حداقل 5 درصد از وزن خود را از دست داد، باید برای بررسی وضعیت او به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید همانطور که چاقی برای سلامتی مضر است، کاهش وزن بیش از حد برای سلامتی مفید نیست، کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که بدن توده عضلانی، مایع یا چربی را از دست بدهد. در این مقاله به معرفی عواملی می پردازیم که باعث کاهش وزن غیر منطقی و ناگهانی می شوند. لطفا با ما همراه باشید

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید!

اختلالات جدی خوردن

همه ما فکر می کنیم که وزن بدن ما با غذایی که می خوریم ارتباط مستقیم دارد. وقتی رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشیم مشخص است که وزن متعادلی خواهیم داشت. بی شک پرخوری نیز باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

متأسفانه برخی از اختلالات خوردن نیز بر وزن تأثیر می گذارد. بی اشتهایی (بی اشتهایی ذهنی) و پرخوری عصبی (پرخوری ذهنی) دو نمونه از اختلالات خوردن هستند که سلامت انسان را به طور جدی به خطر می اندازند.

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید!

بیمار مبتلا به بی اشتهایی

بی اشتهایی یک اختلال روانی است که در آن فرد به شدت از چاقی و چاقی می ترسد و در نتیجه مصرف غذا را کاهش داده و لاغرتر می شود.

با پرخوری عصبی، فرد قبل از سرزنش کردن خود و ورزش بیش از حد و همچنین مجبور کردن خود به بلند شدن، به خود اجازه می دهد بدون توقف غذا بخورد. این دو مشکل یکی از دلایل اصلی کاهش وزن ناگهانی هستند که باید به سرعت درمان شوند زیرا هر دو به خصوص بی اشتهایی بر عملکرد بدن تأثیر منفی می گذارند.

بیشتر بخوانید  ۲۰ درمان خانگی بی نظیر التهاب کلیه

این مشکلات در بین نوجوانانی که می خواهند سالم باشند بیشتر دیده می شود.

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید!

دغدغه های فکری و مشکلات روحی

کاهش وزن غیرمنتظره نیز می تواند نشانه مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب باشد.

در جوامع مدرن، استرس ناشی از عوامل بسیاری مانند مشکلات در محل کار یا زندگی شخصی است. اگر فردی نتواند با موقعیت های استرس زا کنار بیاید، با مشکلات جسمانی مانند کاهش وزن سریع و همچنین تنفس نامناسب، سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس مواجه می شود.

به خاطر داشته باشید که کاهش وزن ناگهانی در افرادی که از افسردگی رنج می برند نیز مشاهده می شود. افراد افسرده از بی اشتهایی و مشکلات گوارشی رنج می برند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

باید بدانید که در برخی افراد کاهش وزن یک مشکل ژنتیکی است. اگر کاهش وزن شما ارثی است و با وجود کمبود وزن، احساس سلامتی و شادابی می کنید، جای نگرانی است. اگر درست غذا بخورید و کالری دریافتی خود را افزایش دهید می توانید وزن اضافه کنید.

سرطان

سرطان یکی از بیماری هایی است که باعث کاهش وزن ناگهانی و شدید می شود. هر نوع سرطان، از سرطان روده بزرگ گرفته تا سرطان ریه و ریه و غیره، بدن را در معرض کاهش وزن جدی قرار می دهد. زیرا تومورهای سرطانی متابولیسم بدن را افزایش می دهند و در نتیجه کاهش وزن را تسریع می کنند.

افرادی که تحت درمان هایی مانند پرتودرمانی قرار می گیرند نیز احتمال کاهش وزن بیشتری دارند. تومورها زندگی خاص خود را دارند و به خون حمله می کنند و انرژی را در بدن ذخیره می کنند تا رشد کنند.

بیشتر بخوانید  راه حل های طلایی برای آب شدن معده در کمترین زمان

در واقع برای زنده ماندن در بدن از خون و مواد مغذی بدن استفاده می کنند و گاهی اوقات ترکیبات شیمیایی آزاد می کنند که متابولیسم بدن را افزایش می دهد. در نتیجه کالری سوزی افزایش می یابد و کاهش وزن تسریع می شود.

اسهال مزمن

اسهال نتیجه تغذیه نامناسب یا یک بیماری ویروسی است. به هر دلیلی می توان آن را با آنتی بیوتیک ها و داروها درمان کرد.

متاسفانه افرادی که به مدت 4 هفته دچار این مشکل می شوند دچار اسهال مزمن می شوند. این مشکل ناشی از اختلالات جدی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن)، التهاب روده ها و غیره است.

زمانی که فردی بیش از یک ماه اسهال داشته باشد و وزن کم کند بیماری های داخلی با چشم قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل نادیده گرفته می شوند.

این بیماری ها مانند بیماری های قارچی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. این بیماری ها باعث مشکلات گوارشی نیز می شوند.

دیابت

دیابت و به خصوص دیابت نوع 1 نیز می تواند یکی از علل کاهش وزن ناگهانی و ناگهانی باشد. دیابت نوع 1 در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان زیر 30 سال رخ می دهد.

کاهش وزن ناگهانی را جدی بگیرید!

زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند انسولین کافی برای انتقال گلوکز تولید شده به سلول ها تولید کند. گلوکز منبع اصلی انرژی در بدن است. هنگامی که سلول ها گلوکز دریافت نمی کنند، این ترکیب در جریان خون آزاد می شود که منجر به دیابت می شود.

لاغرتر و لاغرتر می شود زیرا بدن انرژی کافی دریافت نمی کند.

بیشتر بخوانید  پیوند کلیه

سایر عوامل کاهش وزن ناگهانی

سایر عوامل و بیماری ها در کاهش وزن ناگهانی موثر هستند، مانند:

* ایدز * اعتیاد * پرکاری تیروئید * آرتریت * زوال عقل * کلسیم اضافی در بدن * زخم یا زخم گوارشی * سل * کولیت یا گاستریت * مشکلات ریوی * نارسایی کلیه،

به خاطر داشته باشید که افزایش سن با کاهش وزن نیز مرتبط است. باید بدانید که در برخی افراد کاهش وزن یک مشکل ژنتیکی است. اگر کاهش وزن شما ارثی است و با وجود کمبود وزن احساس سلامتی و شادابی می کنید، جای نگرانی نیست. اگر درست غذا بخورید و کالری دریافتی خود را افزایش دهید می توانید وزن اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که عوامل دیگری مانند مصرف بیش از حد ملین، سوء تغذیه، بیماری پارکینسون و انسداد روده نیز می توانند باعث کاهش وزن ناگهانی شوند.

راه های درمان کاهش وزن ناگهانی

اگر بدون رژیم و بدون هیچ دلیل خاصی در عرض 6 ماه یا یک سال 5 درصد وزن یا 4 و نیم کیلوگرم وزن خود را کاهش داده اید، به طور ناگهانی وزن کم کرده اید.

درمان این مشکل با توجه به علت اصلی آن عوارض خود را دارد. اگر متوجه کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توجیه شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند با انجام آزمایشات لازم و مشاهده علائم بدن علت را تشخیص داده و درمان کند.

توصیه می کنیم تغذیه مناسب داشته باشید. تا جایی که می توانید ورزش کنید و بیشتر استراحت کنید.

فاطمه مهدی پور


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *