کاهش نفخ و صافی شکم


کاهش نفخ و صافی شکم

اگر می خواهید شکمی صاف داشته باشید یا از نفخ مداوم شکایت دارید، توصیه می کنیم این مقاله را بخوانید. در اینجا 8 ماده غذایی وجود دارد که برای جلوگیری از نفخ باید از آنها اجتناب کنید. نکته دیگری که قابل ذکر است این است که متخصصان تغذیه به افرادی که می خواهند شکمی صاف داشته باشند نیز توصیه کرده اند که در صورت جلوگیری از نفخ، تا 3.5 کیلوگرم وزن کم کرده و شکم راحت تری خواهند داشت.

1- سل

از خوردن نمک زیاد خودداری کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده کنسرو شده با نمک زیاد زیرا نمک موجود باعث جذب بیشتر آب می شود و در نتیجه میزان احتباس آب در بدن شما افزایش می یابد و به دلیل نفخ و افزایش وزن دچار افسردگی و بی حوصلگی می شوید.

2- کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها (برنج، نشاسته، نان، قندها و …) منبع اصلی تولید انرژی در بدن هستند و نباید زیاد مصرف شوند زیرا اگر به درستی ورزش نشوند این مواد به صورت گلیکوژن در ماهیچه ها ذخیره می شوند. هر گرم گلیکوژن حدود 3 گرم آب جذب می کند و در نتیجه وزن شما افزایش می یابد.

3- سبزیجات خام

نصف وعده هویج پخته معادل یک وعده هویج خام است، اما هویج پخته فضای کمتری در معده اشغال می کند و هضم آن را آسان می کند، بنابراین از نفخ بیش از حد در دستگاه گوارش شما جلوگیری می کند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که با خوردن سبزیجات خام دچار نفخ شدید می شوید، توصیه می کنیم از سبزیجات پخته و یا سبزیجات بخارپز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  سوزش سر دل و علل شایع و مهم آن

4- غذایی که باعث نفخ می شود

غذاهایی هستند که در دستگاه گوارش تولید گاز می کنند که می توان از آنها نام برد: گل کلم، کلم، کلم بروکلی، فندق، کلم بروکلی، پیاز، فلفل و مرکبات.

5- آدامس جویدن

هنگامی که آدامس می جوید، هوای زیادی را می بلعید که در روده شما باقی می ماند و به تدریج باعث نفخ بیشتر می شود.

کاهش نفخ و صافی شکم

6- سرخ کردن غذا

غذاهای بسیار چرب و سرخ شده خیلی دیرتر هضم می شوند، بنابراین احساس سنگینی و کوتاهی می کنید. البته این بدان معنا نیست که به هیچ وجه غذاهای چرب یا سرخ شده نخورید بلکه باید به نوع روغنی که استفاده می کنید توجه بیشتری داشته باشید به عنوان مثال روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن آرکید و همچنین چربی موجود در آجیل را امتحان کنید. .

7- غذاهای تند

اگر ادویه های اضافی مانند فلفل، جوز هندی، میخک، پیاز و سیر، خردل و… باعث تحریک معده و در نهایت تشدید نفخ می شود، از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

8- کربوهیدرات و نوشابه های ترش

از نوشیدنی ها یا نوشیدنی های پر قند مانند قهوه، الکل، چای و آب مرکبات در مقادیر زیاد خودداری کنید. بهتر است رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید و مواد فوق را در حد اعتدال مصرف کنید تا مشکل نفخ و افزایش وزن شما راحتتر حل شود.

منبع: سیمرغ


دیدگاهتان را بنویسید