کاهش مصرف میوه و سبزی در ایران / سیب زمینی به کیلویی 20 هزار تومان رسید



به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، زمین در تسهیلات خرده فروشی باید به کیلویی 10 تا 12 هزار تومان برسد در حالی که قیمت سیب زمینی در واحدهای صنفی به کیلویی 20 هزار تومان رسید.

مصطفی دارایی نژاد درباره کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف میوه و تره بار گفت: عرضه سیب زمینی کاهش یافته است تا قیمت این محصول گران شود. عرضه سیب زمینی کهنه از یخچال همدان کاهش یافته است اما امیدواریم با عرضه سیب زمینی در دسفول و اصفهان در هفته های آینده بازار این محصول متعادل شود.

وی سیب زمینی را به عنوان نیروی غذایی غالب مردم معرفی کرد و افزود: تورم در کشور قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داده است. قیمت مناسب سیب زمینی در خرده فروشی باید کیلویی 10 تا 12 هزار تومان باشد در حالی که قیمت سیب زمینی در واحدهای صنفی به کیلویی 20 هزار تومان رسید.

دارایی نژاد با اشاره به قیمت سیب زمینی در میادین میوه و تره بار گفت: سیب زمینی ممتاز جیرفت کیلویی 12 تا 14 هزار تومان، سیب زمینی گرگان کیلویی 10 تا 12 هزار تومان و سیب کهنه به فروش می رسد. کیلویی 10 تا 11 هزار تومان منطقاً سیب زمینی انبار شده باید کیلویی 8 تا 9 هزار تومان باشد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان؛ اتحادیه ها می توانند این میوه را با سود قانونی 35 درصد تحویل دهند.

وی فروش هر کیلوگرم سیب زمینی در مزرعه را 10 تا 11 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این نرخ حرفه ای نیست و قیمت مناسب سیب زمینی جوان در هر مزرعه باید کیلویی 8 تا 9 هزار تومان باشد که در کشاورزی عرضه می شود. کیلویی 12 هزار تومان; بنابراین سازمان تعاون روستا باید قیمت سیب زمینی در هر مزرعه را تعیین کند.

بیشتر بخوانید  جزئیات ماجرای خودسوزی مرد جوان مقابل اداره کار اراک -

دارایی نژاد با اشاره به عرضه قابل قبول پیاز گفت: پیاز کیلویی 5 تا 7 هزار تومان است، پیاز اصفهان و دفول برداشت و به میدان تحویل می شود، بنابراین مشکلی برای تامین پیاز نداریم. همچنین گوجه فرنگی در زمینه کیلویی 10 تا 12 هزار تومان و گوجه فرنگی دستچین در زمینه کیلویی 13 هزار تومان عرضه می شود.

این فعال صنفی تصریح کرد: عرضه سیب و پرتقال قابل قبول است و پرتقال کیلویی 5 تا 12 هزار تومان در میدان موجود است، اما از آنجایی که این میوه طعم خود را از دست داده، واقعاً مورد توجه مصرف کنندگان نیست.

به گفته دارایی نژاد؛ قیمت هندوانه و خربزه در میادین میوه و تره بار مناسب است و مردم می توانند هندوانه را کیلویی 3500 تا 7000 تومان خریداری کنند. همچنین خربزه کیلویی 5 تا 10 هزار تومان است. هندوانه و خربزه به میوه های محبوب تبدیل شده اند و این روزها به عنوان یک وعده غذایی مصرف می شود.

وی میزان بار ورودی به حوزه میوه و تره بار را کاهش داد و افزود: 16 هزار تن محموله وارد میدان شد که حدود 2 هزار تن آن باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید