کاهش مداخله در قیمت‌گذاری و رشد عرضه ها در بورس کالا؛ ۲ اقدام ویژه دولت



به گزارش شمانیوز؛ مرتضی خالصی رئیس حوزه صنعت و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه از اختصاص بیش از 3800 میلیارد تن برای توسعه حوزه فضایی در بودجه 1401 خبر داد و اعلام کرد: حمایت از تولید داخلی، بهبود درآمد کشاورزان، تامین کالاهای اساسی، مبارزه با تورم و ثبات بازارها از مزایای بودجه سال گذشته است.

در راستای چالش های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای توسعه بخش فضایی، تامین اعتبارات سرمایه ای برای تهیه، توسعه و تجهیز زیرساخت ها و خدمات فضایی به مبلغ 28.8 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. توسعه فناوری و کاربردهای فضایی 8000 میلیارد ریال و مبلغ 63 میلیارد ریال وام تملک که مجموعاً 38.7 هزار میلیارد ریال است که معادل 31.3 درصد از کل وام های تملک دارایی های سرمایه ای است، بخش توسعه فناوری ها و خدمات فضایی دارای ارزش افزوده است.

در این برنامه برای توسعه دولت هوشمند وام 2.35 میلیارد تومانی با عنوان ارائه یکپارچه خدمات دولت هوشمند برای 26 دستگاه اجرایی در نظر گرفته شد. حمایت از تولید داخلی و افزایش درآمد کشاورزان، تامین کالاهای اساسی و ارتقای امنیت غذایی، مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت و ثبات بازار از جمله مزایای لایحه قانون بودجه در این حوزه است.

در بودجه سال 1401، سهم اعتبارات خرید دارایی های ثابت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از 74 درصد به 88.5 درصد و سهم اعتبار دارایی های ثابت وزارت صمت و اعتبارات وابسته افزایش یافت. 20 درصد دستگاه ها از 3401 میلیارد ریال در سال گذشته به 4093 میلیارد ریال رسید. بودجه به 1401 رسید.

بیشتر بخوانید  عکسی وحشتناک از لحظه قتل در بیمارستان روانپزشکی تهران

به شرکت ها و سازمان های توسعه ای وابسته به وزارت صنعت اجازه داده می شود یک میلیارد میلیارد تن از منابع داخلی را برای کمک به سرمایه گذاری در برنامه های دستیابی به رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از تولید داخلی و طرح ها و طرح های توسعه ای خصوصی و تعاونی اختصاص دهند. بخش ها

بخش معدن مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع را تامین می کند و وجود معادن بزرگ ضمن به حداقل رساندن نیاز به واردات مواد اولیه، منجر به توسعه محصولات پایین دستی با ارزش افزوده بالا می شود.

دولت توجه ویژه ای به موضوع صادرات غیرنفتی دارد

بر اساس آخرین آمار مرکز ملی آمار در شش ماهه نخست سال 1400، با افزایش تولید، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش یافته است. در 11 ماهه سال گذشته، شاخص های تجارت خارجی در تمامی موارد نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود یافته است که نشان دهنده توجه ویژه دولت به موضوع صادرات غیرنفتی است.

خرید تضمینی گندم به دلیل نقش و اهمیت آن در ایمنی غذایی و الگوی کشت و با تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب و تامین منابع مالی لازم برای توسعه و تکمیل انبارها، ضمن ارتقای ظرفیت ذخیره سازی این محصول به معنای بیشتر است. بیش از 21 میلیون تن و بهبود درآمد کشاورزان.

اتخاذ سیاست های ارزی، پولی و مالی مناسب برای کنترل تورم، اولویت بندی تامین کالاهای اساسی، تقویت سهام استراتژیک، اصلاح شبکه توزیع به منظور به حداقل رساندن واسطه گری، کاهش مداخله دولت در قیمت گذاری و اصلاح بازار سهام از مهم ترین موارد است. اقدامات دولت در نیمه دوم سال 1400 صورت گرفت.

بیشتر بخوانید  روسیه چند مقام انگلیسی را تحریم کرد

برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی در بخشنامه بودجه سال گذشته، وزارت صنعت برنامه رشد بخشی را با هدف رشد 12.57 درصدی برای بخش صنعت، 5.7 درصدی برای بخش معدن و 3 درصدی برای سایر خدمات تهیه کرده است.

حمایت از صندوق های توسعه صنعتی، وام های مناسب در قالب بهبود شاخص های رشد و اعتبارات صندوق عدالت و پیشرفت در لایحه بودجه سال گذشته، حمایت از افزایش سرمایه گذاری در صنعت و معدن، رشد وام های وزارت صنعت و 107 درصد سازمان ها و ارگان ها زنجیره تولید و نوسازی واحدهای تولیدی از جمله برنامه های امور صنعتی در بودجه سال گذشته است.

مطبوعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید