کاهش سهمیه بنزین در ایران/ چه سهمیه بنزینی برای خودروها کاهش یافته است؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، این خبر را مدیر کل شرکت فرآوری و پخش مشتقات نفتی اعلام کرد و گفت: سقف سهمیه دوم بنزین خودروها از 250 لیتر به 150 لیتر افزایش یافت. اما داستان چیست؟

همانطور که جلیل سالاری اعلام کرد، از زمان دوبرابر شدن بنزین، تمامی خودروها دارای دو سهمیه جداگانه بودند. یکیش 60 لیتره سهمیه بنزین دولتی ماهیانه 1500 تومان و 250 لیتر دیگر بنزین آزاد سهمیه یا 3 هزار تومان.

اما کمتر کسی از وجود محدودیت سهمیه دوم خبر داشت، زیرا با پایان یافتن سهمیه ملی بنزین، مردم کارت جایگاه داران را پر کردند و از کارت سهمیه دوم خود استفاده نکردند.

اما اکنون دولت تصمیم گرفته این سهمیه را از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش دهد. اما این تغییر فقط برای سهمیه بنزین آزاد اعمال می شود و تغییری در قیمت بنزین و سهمیه ماهیانه خودروها وجود ندارد.

ماجرای کاهش سهمیه بنزین چیست؟

به نظر می رسد این تغییر و کاهش سهمیه بنزین مربوط به معضل قاچاق بنزین در استان های مرزی باشد. دارندگان کارت بنزین با استفاده از کارت بنزین خود و گاهاً با کارت جایگاه دار نیز ماهیانه 300 لیتر گاز رایگان قاچاق می کردند.

جلیل سالاری نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: پس از بررسی متوجه شدیم که معاملات بیشتر در سهمیه دوم بر اساس کارت با صاحبان وضعیت انجام می‌شود که در نتیجه سقف این سهمیه را کاهش دادیم و اگر کسی بیش از 150 لیتر سهمیه می‌خواهد می‌خواهد. می توانید از دارندگان وضعیت کارت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  قیمت اتومبیل در بازار آزاد در 25 آگوست 1400

میزان بنزین در کدام استان ها کاهش یافته است؟

به نظر می رسد این کاهش سهمیه ابتدا در برخی استان های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است، اما اکنون باید در سراسر کشور گسترش یافته و در تمامی استان ها اجرا شود.

برخی معتقدند این تصمیم مقدمه ای برای تغییر است قیمت بنزین و سهمیه یا قیمت بنزین ممکن است به زودی تغییر کند. اما مدیر کل شرکت پالایش و پخش مشتقات نفتی تاکید کرد که این خبر به معنای تغییر قیمت و سهمیه بنزین دولتی یا آزاد نیست، بلکه تنها سهمیه بنزین آزاد تغییر کرده است.

حداقل در لایحه بودجه 1401 هیچ قانونی برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و دولت بارها اعلام کرده که برنامه ای برای تغییر قیمت حداقل در سال جاری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید