کاهش سن مصرف دخانیات افزایش وحشتناک / کنترل نشده سرطان در دو دهه آینده است!



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یکی از اعضای گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه شیوع مصرف دخانیات در جامعه ما افزایش یافته و سن مصرف این مواد بسیار بدتر شده است. دو دهه دیگر خواهیم شنید، در آن زمان، سرطان ها به طور غیرقابل کنترلی در حال افزایش بودند.

دکتر سیدامیر الداود در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در مرکز بهداشت استان گفت: بیماری های ناشی از مصرف دخانیات فقط سرطان نیست. در واقع سیگار باعث بیماری هایی می شود که تقریباً در تمام سیستم ها و سیستم های بدن می تواند خطرناک باشد.

وی افزود: با افزایش ابتلا به سرطان در دنیا و کشور مواجه هستیم. تعداد مبتلایان به سرطان هر سال در حال افزایش است. از نظر علمی حداقل یک سوم سرطان قابل پیشگیری است و این پیشگیری مشروط به پرهیز از مواد سرطان زا است. تنباکو یکی از مهم ترین مواد سرطان زا است. اگر جامعه بتواند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و آن جامعه غیرسیگاری است، انتظار داریم میزان ابتلا و شیوع سرطان کاهش یابد.

یکی از اعضای گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از اشتباهاتی که در بحث دخانیات وجود دارد این است که خیلی ها فکر می کنند وقتی می گوییم سیگار سرطان زا است محدود به سیگار است، اینطور نیست. و سایر محصولات تنباکو حداقل به اندازه سیگار سرطان زا هستند.

الداود ادامه داد: از نظر علمی ثابت شده است که هر جامعه ای که توانسته است سیگار خود را کنترل و کاهش دهد، بسیاری از انواع سرطان را در آن جامعه کاهش می دهد. نمونه های موفق این موضوع چندین کشور غربی هستند که با کاهش جدی مصرف دخانیات توانسته اند برخی از سرطان ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

او گفت: «اغلب سیگاری ها تنها خطر ابتلا به سرطان ریه در نظر گرفته می شوند. تنباکو دارند. این سرطان ها شامل سرطان های دهان، حنجره و گلو، دستگاه گوارش از جمله مری و معده، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، مثانه، کلیه و لوسمی است.

مدرس گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: وقتی به آمار کشوری خود نگاه می کنیم، می بینیم که بسیاری از این موارد سرطان های شایع هستند. به عنوان مثال سرطان های دستگاه گوارش از شایع ترین سرطان هایی هستند که در کشور و استان ما به آن مبتلا هستند و همه این بیماری ها به نوعی به دخانیات مربوط می شود.

الداود افزود: دود تنباکو حاوی چند صد نوع ماده شیمیایی است که امروزه سازمان بهداشت جهانی حداقل 70 نوع از این مواد شیمیایی را سرطان زا معرفی کرده است. نیکوتین، ماده اصلی ترک سیگار، وارد کبد و سیستم های آنزیمی بدن می شود و مشتقاتی در بدن تولید می کند که می تواند باعث سرطان در بسیاری از اندام ها و سیستم های بدن شود.

بیشتر بخوانید  بارم بندی امتحانات نهایی دهم انسانی ۱۴۰۲ + نمونه سوالات خرداد 1402

وی افزود: از جمله این مواد بنزن است که سرطان زا بوده و باعث سرطان خون می شود که یکی از بدترین سرطان هاست. فردی که سیگار می کشد قطعا حداقل 72 نوع سم سرطان زا را می خورد. ضرر سیگار فقط برای فرد سیگاری نیست، بلکه برای تمام افرادی که در داخل خانه در معرض دود سیگار هستند نیز ضرر دارد.

مدرس گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: سیگار برای همه گروه های سنی و جنسیتی خطرناک است. برخی تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن می تواند برای زنان به دلیل تفاوت در سیستم آنزیمی و سم زدایی آنها خطرناک تر باشد.

آل داوود گفت: امروزه در جامعه ما شیوع استعمال دخانیات افزایش یافته و بدتر از آن سن مصرف این مواد کاهش یافته است. صدای وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم را تا دو دهه دیگر خواهیم شنید. در آن زمان سرطان ها به طور غیرقابل کنترلی رشد می کردند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات نظام سلامت کشورمان افزایش سرطان است، گفت: زمانی که فردی به سرطان مبتلا می شود جدای از بیماری های جسمی و مشکلات درمانی که هزینه های زیادی برای آن فرد، خانواده و خانواده دارد. جامعه؛ مشکلات خانوادگی و اجتماعی زیاد است. از نظر دخانیات شرایط خوبی در کشور نداریم و مطمئنیم در دو دهه آینده وضعیت بدتر خواهد شد.

مدرس گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از نکات مهم دیگر باورهای غلطی است که در جامعه ما به ویژه در طبقات پایین جامعه وجود دارد. شاید همه شنیده باشند که سیگار سرطان زا است، اما بسیاری از مردم نه تنها مواد مخدر و تریاک را مضر نمی دانند، بلکه فکر می کنند درمان سرطان است.

آل داود خاطرنشان کرد: چندین مطالعه بزرگ انجام شده در دهه های گذشته در استان گلستان نشان داده است که شیوع بالای سرطان مری در این منطقه با مصرف مواد افیونی و تریاک همراه است. وظیفه جدی ما در بحث سرطان پیشگیری از آن است.

دکتر سید جواد حسینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در بخشی از این گردهمایی گفت: شعار این هفته “دخانیات، تهدیدی برای سلامت محیط زیست ما” بود که به نظر من یک شعار قابل قبول در سال 2005 قانون جامع کنترل ملی دخانیات به تصویب رسید. هدف از تصویب این قانون کاهش سطح دسترسی به محصولات دخانی بود. یکی از مواردی که می تواند از شیوع بیماری های عفونی جلوگیری کند، کاهش دسترسی به مواد مشکل ساز در بدن است. کاهش دسترسی به دخانیات یکی از اهداف اصلی است که باید تا سال 1404 به آن دست یابیم.

بیشتر بخوانید  خرید ۲ متر مسکن با حقوق یک سال کارگر

وی افزود: شهر غیرسیگاری مشهد موضوعی است که با همکاری سازمان بهداشت جهانی در حال حل و فصل است. این مناظره در مکه، مدینه و شهر کومو و مسجد جمکران آغاز شد. امیدواریم بتوانیم پروژه شهر عاری از دود را تکمیل کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کنترل و عرضه فرآورده های دخانی در اماکن آموزشی و دانشگاه ها گفت: متاسفانه در برخی جوامع سن مصرف و مواجهه با دخانیات کاهش یافته است. یکی از مسائلی که در پروژه شهر عاری از دود وجود دارد، جلوگیری از دسترسی افراد به ویژه افراد زیر 13 سال از محصولات دخانی است.

حسینی ادامه داد: در بحث سلامت چهار بعد روحی، اجتماعی، روحی و جسمی داریم. در بهترین شرایط، نظام‌های سلامت می‌توانند 25 درصد از کارهای اجرایی در حوزه سلامت را در عین صددرصد وفاداری انجام دهند. 75 درصد دیگر سهم سایر سازمان های توسعه است که اگر بتوانند به کارهای اجتماعی خود بپردازند، می توانیم در پارک ها و اماکن عمومی از مردم در برابر دود سیگار محافظت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون در جمهوری اسلامی تبلیغات دخانیات ممنوع است. فروش و نظارت بر محصولات دخانی باید در نظر داشت که این محصولات به صورت پنبه ای و به افراد زیر 18 سال فروخته نمی شود. همچنین این فروش نباید در مجاورت مدارس صورت گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه مشهد درباره اهمیت کمک به مردم در بحث معضل دخانیات گفت: به عنوان مثال در بحث تاج، وضعیت خوب بود و از 10 مورد اخیر تنها در سه مورد فوتی داشتیم. روزها. مشارکت انسانی در دوز اول و دوم بسیار خوب بود، اما در دوز سوم به دلیل عادی شدن، مشارکت انسانی آنطور که انتظار می رفت انجام نشد.

حسینی در خصوص شیوع سرخک در استان گفت: 5 مورد سرخک در استان داشتیم که 4 مورد آن وارداتی بود و یکی از این افراد ایرانی بود و این فرد نیز از خارج از کشور آمده بود. در این راستا دو دسته واکسیناسیون و استفاده از ماسک توصیه می شود.

وی افزود: همچنین به دلیل ورود مردم همسایه شرقی به استان و غیرقابل قبول بودن خدمات بهداشتی و درمانی در آن، آمار بیماری های آلتور، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، فلج اطفال و سل را افزایش داده ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص شناسایی آبله میمون در ایران و استان گفت: 9 مورد مشکوک در کشور و استان داشته ایم که از این تعداد 6 مورد منفی و سه مورد در دست بررسی است. در بیماری آبله میمون نیز مانند سایر بیماری های عفونی، رعایت فاصله و عدم تماس با ترشحات بیمار بسیار مهم است.

حسینی یادآور شد: متاسفانه با توجه به شرایطی که داریم استقبال از مصرف دخانیات در بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته است. سیگار می تواند باعث انواع سرطان، بیماری های پوستی، بیماری های داخلی، عفونت، سقط جنین و مرگ جنین شود.

بیشتر بخوانید  بیرانوند پرسپولیس را به 2.5 میلیارد محکوم کرد - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

در بخش دوم این نشست دکتر فرشید وفا رئیس گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای فرآیندهای اجرایی برای مبارزه با دخانیات که تهدیدی برای سلامت و محیط زیست است،

وی افزود: در بازرسی های روزانه با فرآیندهایی مانند خرید قلیان در مناطق تفریحی مواجه شد و در سه هزار و 876 بازدید 2800 اخطاریه و 28 هزار و 647 قلیان جمع آوری شد. در سال 1847، واحدهای تامین کنندگان پلمپ شدند و متخلفان به دست عدالت سپرده شدند.

رئیس گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: عرضه قلیان در رستوران ها و قهوه خانه ها ممنوع است و در صورت مشاهده و دریافت شکایت مردم با متخلف برخورد جدی می شود. با موارد زیرزمینی نیز طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

در ادامه این نشست دکتر بابک اقبالی رئیس اداره پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: مصرف دخانیات در جمعیت بالای 18 سال 20 درصد و یک نفر در پنج نفر سیگار می کشند .

وی افزود: میزان مصرف دخانیات برای مردان 36 درصد و برای زنان 7 درصد است. متاسفانه میزان مصرف زنان در استان بالاتر از میانگین کشوری است و تعداد آن در استان برای زنان 13 درصد و برای مردان 30 درصد است.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که خود مصرف‌کننده نبودند، اما مستقیماً با مصرف‌کننده در تماس بودند، 22 درصد در منزل و 13 درصد در منزل دچار آسیب شدید شدند. کار

اقبالی خاطرنشان کرد: انواع دخانیات شامل سیگار، سیگار برگ، پیپ، قلیان، قلیان و سیگار دستی است و مضرات این مواد دخانی تنها برای مصرف کننده نیست، بلکه افراد را در تماس با مصرف کننده نیز در معرض خطر قرار می دهد. بیماری های کشنده قلب، رگ های خونی، ریه، انسداد مزمن ریه، سرطان دهانه رحم در زنان، سکته مغزی و انواع سرطان ها ارتباط مستقیمی با مصرف دخانیات دارد و بیشتر این گروه از بیماران سیگاری و قلیان مصرف می کردند. بیماری های غیر کشنده نیز شامل شریان های محیطی، بیماری کرون، بیماری های دهان و دندان، زخم معده، اثنی عشر، آب مروارید و شکستگی های گردن فمور بود.

وی در خصوص مضرات سیگار در زنان باردار گفت: زنان باردار در صورت ترک سیگار در سه ماهه اول بارداری با خطرات کمتری مواجه می شوند اما در صورت ادامه مصرف سیگار این دسته از مادران با آسیب و این آسیب ها بیشتر مواجه خواهند شد. سه ماهه بارداری سنگین تر از سه ماهه اول و دوم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید