کاهش رطوبت و عقب ماندگی شعله جنگل / فن آوری های جدید برای استفاده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه استان ها – اعظم محبی: حدود دو سال از تصویب جنگل های ایرانی در هیرکانیا به عنوان میراث طبیعی جهانی می گذرد و حدود دو میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی در اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ثبت شده است.

یک پنجم جنگل های ثبت شده هیرکان در منطقه گلستان واقع شده است که باید از تهدیداتی مانند آتش سوزی محافظت شود.

جنگلهای گلستان با مساحت حدود 500000 هکتار شامل جنگلهای سوزنی برگ و برگریز از غربی ترین نقطه استان در هيچ كس شرق حومه بیا دیگه پراکنده است

در سالهای اخیر بارها شاهد آتش سوزی در مناطق جنگلی گلستان بوده ایم و هر بار چندین ده هکتار از بکرترین گونه های درختان برگریز طعمه آتش می شوند. گونه های با ارزشی که برای بازسازی به سالها زمان و محافظت احتیاج دارند ، از جمله گونه های thous.

از جمله پارامترهای موثر در آتش سوزی جنگل ها خشکسالی و کاهش رطوبت است که در دو سال اخیر با ظهور تغییرات آب و هوایی و کم بارشی ، افزایش دما و کاهش رطوبت احتمال وقوع را افزایش داده است.

افزایش تعداد مناطق آتش سوزی و آتش سوزی نشان می دهد که مقامات باید به تهیه و اجرای راه حل های عملی متناسب با آب و هوای کنونی ساحلی نیاز داشته باشند.

نیاز به استفاده از تجهیزات جدید

کارشناس جنگلداری در این زمینه گزارشگر بیشتر گفت: بر اساس داده های هواشناسی ، گلستان از کمترین آنها عبور می کند بارانی ترین طی 40 سال گذشته میزان بارش 40٪ کمتر از متوسط ​​بلند مدت بوده است.

کاهش رطوبت و عقب ماندگی شعله باید در جنگل / فناوری های جدید اعمال شود

کاظم آذریان افزود: این امر منجر به خشک شدن گونه ها می شود علفی یک یا چند سال سرعت کف جنگل ؛ به زبان ساده ، با خشک شدن گونه ها علفی کف جنگل قدرت آتش سوزی های احتمالی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: خشکسالی علاوه بر تهدیدهای رو به رشد مانند آتش سوزی ، آسیب پذیری گونه های درختان و درختچه ها را در برابر بیماری ها و آفات افزایش می دهد و همچنین باعث کاهش باروری بذر می شود که به طور غیر مستقیم در آتش سوزی م effectiveثر است.

آذریان گفت: در جنگل های دست کاشته و سوزنی برگ ، به دلیل تشدید فلس های ریزش و برگ های ریز ، احتمال آتش سوزی در آنها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  «سد دفاعی یاران سابق» مانع شهردار ‌شدن زاکانی!

وی اظهار داشت: خشکسالی رطوبت کف جنگل را به حداقل می رساند و باعث خشکی مطلق شاخه ها یا برگهای ته جنگل می شود و در این حالت با کوچکترین جرقه و بی توجهی گردشگران و افراد محلی شاهد آتش سوزی خواهیم بود. “

این کارشناس جنگلداری افزود: “در کشورهای پیشرفته جنگلداری ، سیستم های تشخیص و هشدار آتش سوزی نقش مهمی در حفاظت از جنگل ، دوربین های حرارتی ، حسگرهای تشخیص آتش ، استفاده از اینترنت اشیا و استفاده از ماهواره های نظارتی دارند. از مدیریت جنگل استفاده می شود.

آذریان گفت: وجود توده های گیاهی گونه های ارزشمندی مانند ارس ، سرخدار ، درخت باغ و گلدان در گلستان نیاز به استفاده از فناوری های جدید برای حفاظت از مناطق جنگلی را دوچندان می کند. بین المللی برای افزایش حفاظت از جنگل ها در برابر تهدیدهایی مانند آتش سوزی ، از آنها با مشارکت آنها استفاده کنید

کاهش رطوبت و عقب ماندگی شعله باید در جنگل / فناوری های جدید اعمال شود

استفاده از قدرت افراد محلی در اطفا حریق

یکی از مردم محلی در منطقه گالیکش ، که در چند روز گذشته شاهد آتش سوزی جنگل در آن منطقه بوده است ، گزارشگر بیشتر وی گفت: خشکسالی امسال در سالهای اخیر بی سابقه بوده است ، بسیاری از چشمه ها و رودخانه ها در منطقه خشک یا دبی آنها به حداقل ممکن کاهش یافته است.

حسن کاگزلو با بیان اینکه منشا بسیاری از آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها انسان است ، افزود: جنگل ها متعلق به همه مردم است و افراد محلی باید نقش بیشتری در حفاظت از آنها داشته باشند.

خشکسالی باعث کاهش رطوبت جنگل ها و افزایش آسیب پذیری آنها در برابر آتش سوزی شده است وی با اشاره به همکاری گروه های مردمی در اطفا حریق های جنگلی اظهار داشت: با ساماندهی ساکنان محلی منطقه در قالب نیروهای آتش نشانی می توانیم قدرت مشارکت و همکاری مردم را افزایش دهیم.

کاغزلو افزود: توزیع خودروهای آتش نشانی در روستاهای جنگلی ، انجام دوره های مدیریت آتش سوزی و اطفا در جنگل ، همراه با تحویل تجهیزات انفرادی مانند آتش نشانیبیل ، چوب و پنکه می تواند واکنش مردم محلی را تسریع کند.

بیشتر بخوانید  هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، میزبان روسای شعب استان تهران

وی گفت: با توجه به اینکه افراد محلی از نظر مسافت حداقل از مراکز آتش نشانی فاصله دارند ، تجهیزات آنها نقش مهمی در کنترل آتش سوزی در ساعات اولیه حادثه خواهد داشت.

وقوع 118 آتش سوزی در سال 1400

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در گلستان همچنین در مورد آتش سوزی جنگل ها و دامنه آن صحبت کرد گزارشگر بیشتردر چهار ماه نخست امسال 118 مورد آتش سوزی در منابع طبیعی گلستان رخ داده است که طی آن بیش از 50 هکتار از این مزارع خسارت دیده است.

سرهنگ حبیب یاراد بازی وی افزود: بیشترین منطقه درگیر در آتش سوزی در شهر گالیکش با 25 هکتار بود و بزرگترین آتش سوزی در تیرماه با 58 شی objects رخ داد.

کاهش رطوبت و عقب ماندگی شعله باید در جنگل / فناوری های جدید اعمال شود

وی توضیح داد: 77 مورد از این آتش سوزی در جنگل های طبیعی ، 26 مورد در جنگل های دست کاشت و 15 مورد در مراتع رخ داده است که بیشترین آسیب منطقه آتش سوزی در جنگل های طبیعی بوده است.

رطوبت جنگل را کاهش دهید

مدیر کل منابع طبیعی و مدیریت آب گلستان گزارشگر بیشتر وی اظهار داشت: خشکسالی در افزایش آتش سوزی جنگل ها تأثیر مستقیم دارد ، زیرا با کاهش بارندگی ، آب های زیرزمینی نیز کاهش می یابد و رطوبت کف جنگل نیز پایین می آید و باعث خشک شدن درختان می شود.

عبدالرحیم لطفی افزود: به عنوان مثال ، در آخرین آتش سوزی در جنگل های گلستان که در گالیکش رخ داد ، رطوبت منطقه درگیر در آتش سوزی به 11 درصد رسید در حالی که اکنون 38 درصد است.

وی با بیان اینکه دما و رطوبت فاکتورهای مهمی برای ما هستند ، گفت: برخی از گونه های درختان مانند توسکا در اثر خشکسالی آسیب می بینند. قابل قبول تر و با کاهش منابع آبی موجود ، مقاومت این درختان کاهش می یابد و در برابر بیماری ها و آفات آسیب می بینند.

به 25 دوربین نظارتی نیاز داریم

وی از تهیه و نصب 6 دوربین نظارتی در منابع طبیعی گلستان خبر داد و افزود: ما به داده های ارسالی توسط این دوربین ها از طریق سالن نظارت متصل هستیم و مناطق مختلف را 24 ساعته توسط امواج رادیویی رصد می کنیم.

بیشتر بخوانید  اگر سلامتی بدنتان برایتان مهم است بخوانید

لطفی ادامه داد: ما فقط برای نظارت بر حومه از این 6 دوربین راضی نخواهیم بود بر اساس تخمین زده شده است که برای نصب در مکان های مختلف و کنترل منابع طبیعی به 25 دوربین نظارت بر جنگل های استانی احتیاج دارد.

کاهش رطوبت و عقب ماندگی شعله باید در جنگل / فناوری های جدید اعمال شود

وی گفت: در صورت نصب و کارکرد این 25 دوربین ، تقریباً نیمی از جنگل های استان توسط دوربین ها کنترل می شوند.

لطفی در مورد تجهیزات شخصی نیروهای آتش نشانی گفت: انواع پنکه ، رعد و برق بازگشتما ماشین های آتش نشانی کوچک و بزرگ و تجهیزات شخصی مانند ایستگاه آتش نشانی داریم بوب و ما از ابزارهای دیگری استفاده می کنیم.

وی افزود: قطعاً نیاز به واردات تجهیزات بیشتری داریم اما در حال حاضر کمبود مشخصی در تجهیزات شخصی ، موتوری و زمینی نداریم.

لطفی درباره هلی کوپتر نیز گفت: طبق تفاهم نامه سازمان جنگلداری وزارت دفاع یک هلی کوپتر مستقر در مازندران به مدت 15 روز و در گلستان به مدت 15 روز دارد که در صورت تصادف به ما کمک می کند.

وی ادامه داد: 700 کیلومتر آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ایجاد شد صبح اما باید 2.5 برابرش کنیم.

لطفی از کشاورزان جنگل خواست تا در آتش زدن منابع طبیعی کمک کنند.

به گفته وی ، ما 507 نیروی امنیتی داریم و علاوه بر این افراد در مناطق شرقی و حساس این ولایت ، 25 محافظ امنیتی وجود دارد که در حوادث مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل نیاز به علاقه جیری به قدرت بومیان و جنگل نشینان‌تاکید کرد به او گفت: مشارکت مردم محلی منطقه در مهار آتش نقشی اساسی در کاهش خسارات دارد ، یعنی. هرچه بتوانیم افراد بیشتری را با خود بیاوریم ، اثرات و تلفات آتش سوزی کمتر خواهد بود.

با توجه به تغییرات شدید آب و هوایی در گلستان ، که باعث افزایش آسیب پذیری جنگل ها و مراتع شده است ، استفاده از تجهیزات جدید برای اطفا fire حریق ، برای کاهش میزان خسارت برای حفاظت از این میراث طبیعی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید