کاهش خطر زلزله در پروژه های ساختمانی امکان پذیر است



به گزارش روز شنبه ایرنا ، مجید کیانپور ، مدیرعامل شرکت مکانیک خاک و آزمایشگاه فنی ، به مطالعات انجام شده برای کاهش خطر تخریب و آسیب دیدن پروژه ساختمانی با انجام آزمایشات تخصصی در آزمایشگاه فنی این شرکت اشاره کرد. که طول ، فاصله و مکانیزم گسلهای مجاور سایت در شدت آسیب ساختاری مثر است و بنابراین شرکت از آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از طریق شرکت در پروژه های استانی و ملی فکر می کند که مطالعات تجزیه و تحلیل خطر لرزه ای مورد نیاز است.

کیانپور در ادامه با بیان اینکه تنوع طبقه بندی خاک در پروژه های عمرانی ، استفاده از طیف های طراحی ارائه شده در آیین نامه های لرزه ای برای سازه های مهم توصیه نمی شود ، ادامه داد: در این راستا ، در پروژه های مهم مانند بیمارستان ها ، پل های بزرگ و پالایشگاه ها ، مقادیر طیف این طرح با کمک نتایج آزمایشات ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی و تجزیه و تحلیل دینامیکی لایه های خاک بدست می آید که استفاده از این سایت های طیفی خاص می تواند منجر به طراحی دقیق تر و بهینه سازه ها شود.

وی با اشاره به تحقیق انجام شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مهندسی خاک در سال 1999 ، گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مهندسی خاک 13 گزارش تجزیه و تحلیل خطر لرزه ای تهیه کرده و دامنه طراحی خاص سایت را برای بسیاری از پروژه های ملی از جمله مطالعه پل دریاچه در محور هراز (شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل) ، خطوط انتقال نفت گور-جاسک (شرکت آریا نفت شهاب) ، برج کنترل ترافیک دریایی بندر امام (بنادر و اداره دریایی خوزستان) و اردبیل 540 صندلی های بیمارستان (این سازمان پیمانکار ساختمانهای دولتی بود).

بیشتر بخوانید  بارش و جاری شدن سیل در مناطق مختلف البرز / فعالیت ناپایدار سیستم تا یکشنبه شب + فیلم

مدیر اجرایی مکانیک خاک و آزمایشگاه فنی با اشاره به خطرات دیگری که ممکن است در هنگام زلزله رخ دهد اظهار داشت: پدیده روانگرایی در زمین لرزه ها عمدتا در شهرهای ساحلی و خاکهای غلات اشباع شده رخ می دهد.

کیانپور ادامه داد: ظاهر شدن مایع سازی خاک زیرسازی منجر به از دست رفتن ظرفیت تحمل خاک زیرسازی می شود و به طور کلی سازه فرونشست بسیار زیادی خواهد داشت.

وی راهکارهای مقابله با این پدیده در زمین لرزه ها را تشریح کرد و تصریح کرد: بهسازی خاک در محل با روشهای مرسوم بهسازی خاک ، ارزیابی پتانسیل و پتانسیل روانگرایی را می توان در تمام مطالعات ژئوتکنیک در نظر گرفت. در صورت نیاز به بهبود ، با کاوش در روش های مختلف بهسازی خاک ، بهترین راه حل برای بهبود توسط متخصصین آزمایشگاه فنی و مکانیکی خاک ارائه می شود.

کیانپور با اشاره به نمونه تحقیق انجام شده در این زمینه گفت: طرحی را برای بهبود ساخت داده ها در بندر امیرآباد (سازمان بنادر و دریانوردی) ارائه می دهد ، طرحی را برای اصلاح پل زرنه (سازمان راه و ترابری) و طرحی را برای بهبود ساختمان اداری ارائه می دهد و حوزه علمیه در بوشهر (مرکز خدمات سمینار در بوشهر) یکی از پروژه های موفق انجام شده توسط شرکت برای مکانیک خاک و آزمایشگاه فنی است.

دیدگاهتان را بنویسید