مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کالیبراسیون چیست و چه کاربردی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کالیبراسیون چیست؟

به گزارش دلگرم: در استاندارد ملی ایران، کالیبراسیون به معنای مقایسه دستگاه اندازه گیری با استاندارد و تعیین خطای این دستگاه نسبت به آن و در صورت لزوم تنظیم کالیبراسیون نسبت به استانداردهای مربوطه است.
کالیبراسیون به زبان ساده به معنای اندازه گیری و دقت یک دستگاه اندازه گیری در برابر یک مرجع تایید شده است. با توجه به اینکه دستیابی به کیفیت برتر و انجام آزمایشات دقیق از طریق آزمایش ها و اندازه گیری های قابل اعتماد انجام می شود، انجام فرآیند کالیبراسیون در تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
یکی از اهمیت های کالیبراسیون در صنعت پزشکی و آزمایشگاهی، کالیبراسیون دستگاه هایی مانند دستگاه های جوجه کشی و اتاق های تست پایداری برای افزایش دقت آنها می باشد.
اگرچه برخی فکر می کنند که فرآیند کالیبراسیون منجر به صرف هزینه و زمان می شود، اما باید توجه داشت که عدم قطعیت اندازه گیری باعث تشخیص نادرست می شود.
با توجه به اینکه FG تمامی دستگاه های خود را بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا تولید می کند و محصولاتی را با بالاترین کیفیت روانه بازار می کند، تمامی محصولات FG قابل کالیبره شدن هستند.

هدف از کالیبراسیون چیست؟

کالیبراسیون معمولاً با اهداف زیر انجام می شود:

  1. ایجاد قابلیت ردیابی دستگاه بر اساس استانداردهای مرجع
  2. اطمینان از صحت قرائت از دستگاه اندازه گیری


کالیبراسیون چیست؟

زمان کالیبراسیون

عوامل زیادی در حداقل فاصله اندازه گیری موثر هستند:

1. نوع دستگاه

2. پیشنهاد و توصیه سازنده

3. روند داده های به دست آمده از سوابق کالیبراسیون قبلی

4. سوابق مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه

5. مدت زمان استفاده و تعداد دفعات استفاده

6. مدت عمر دستگاه

7. تغییر در شرایط محیطی (مانند دما، رطوبت، ارتعاش و غیره)

تکنیک های کالیبراسیون

به طور کلی کالیبراسیون را می توان به سه روش اعمال کرد.

  1. دریافت خطاها و ثبت نتایج
  2. این شامل روش اول است و شامل تنظیم، تعمیر یا حذف خطای ایجاد شده است.
  3. علاوه بر پوشش روش اول و دوم، نتایج به دست آمده با دستورالعمل استاندارد و مربوطه مقایسه شده و وضعیت دستگاه از نظر پذیرش یا رد مشخص می شود.


مفهوم کالیبراسیون

محل کالیبراسیون

محل کالیبراسیون می تواند در آزمایشگاه شرکت و یا در محل استفاده از دستگاه باشد، بهتر است دستگاه را در محل استفاده کالیبره کنید تا مواردی مانند تغییر شرایط محیطی و یا آسیب به دستگاه در حین حمل و نقل انجام نشود. در دقت کالیبراسیون نقش دارند.


علامت گذاری: دستگاه کالیبره شده باید با دستگاه کالیبره نشده متفاوت باشد تا خطاهای سهوی دقت آزمایش را به خطر نیندازد. برای این منظور معمولاً برچسبی بر روی دستگاه کالیبره شده نصب می شود که نام و کد شناسایی دستگاه، تاریخ کالیبراسیون، تاریخ کالیبراسیون بعدی، محدودیت های استفاده و استفاده از دستگاه درج می شود.

همچنین همزمان با این مرحله برگه کالیبراسیون صادر می شود که شامل: اطلاعات شناسایی دقیق دستگاه (نام، کد، سری)، نام مسئول و محل نگهداری، تاریخ، محدودیت خطای قابل قبول، کالیبراسیون می باشد. نتیجه به صورت مقادیر خوانده شده قبل از تنظیم و پس از تنظیم برای هر یک از پارامترهای در حال کالیبره شدن، شماره سریال استانداردهای مورد استفاده برای کالیبراسیون دستگاه، شرایط محیطی در حین کالیبراسیون، نام شخصی که کالیبراسیون را انجام داده است. ، جزئیات هرگونه محدودیت در استفاده، جزئیات تمام تنظیمات، خدمات، تعمیرات و تغییراتی که انجام شده است.


کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

از آنجایی که از حسگرهای مختلفی در تجهیزات آزمایشگاهی برای اندازه گیری عناصر مختلف استفاده می شود، بدیهی است که کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی تأثیر بسیار مهمی بر کیفیت نتایج به دست آمده دارد. معمولاً علاوه بر کالیبراسیون در زمان خرید دستگاه، کالیبراسیون باید به صورت دوره ای (که معمولاً توسط سازندگان اعلام می شود) انجام شود.

کالیبراسیون ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی به سه روش قابل انجام است. اولین روش کالیبراسیون به دست آوردن خطا و ثبت نتایج است. روش دوم شامل روش اول است و علاوه بر آن نتایج با استاندارد و دستورالعمل مقایسه شده و وضعیت دستگاه از نظر پذیرش یا رد آن مشخص می شود. روش سوم شامل روش دوم است و شامل تنظیم، تعمیر یا حذف خطای حاصل می شود. کالیبراسیون یا تنظیم دما گاهی توسط برخی از شرکت های تولید کننده دستگاه ها و تجهیزات اندازه گیری انجام می شود.


اهمیت کالیبراسیون

عدم قطعیت در گواهی کالیبراسیون

کلمه عدم قطعیت در گواهی کالیبراسیون به معنای شک در صحت نتایج است. عدم قطعیت اندازه گیری اطلاعاتی در مورد کیفیت اندازه گیری به ما می دهد. نتیجه فقط تخمینی از مقدار واقعی است و تنها زمانی کامل می شود که با گزارش عدم قطعیت همراه شود.
هنگام گزارش نتیجه اندازه گیری یک کمیت فیزیکی، لازم است عدم اطمینان در مورد کیفیت نتیجه ارائه شود تا شخصی که از آن استفاده می کند بتواند قابلیت اطمینان آن را ارزیابی کند. بدون این اطلاعات، نتایج اندازه گیری را نمی توان مقایسه کرد.


کالیبراسیون سنسور

به طور کلی، سنسورهای زیادی در آزمایشگاه ها وجود دارند که می توانند پارامترهای مورد نظر ما را در محیط تشخیص دهند. از جمله دما، فشار، رطوبت، سنسورهای گاز و … اما برای دقیق بودن سنسورها باید کالیبره شوند. همه سنسورهای تولید شده با نمونه های مشابه متفاوت هستند و قطعا داده های متفاوتی را ارائه می دهند.
تفاوت در طراحی حسگر به این معنی است که دو سنسور مشابه می توانند در شرایط یکسان واکنش متفاوتی از خود نشان دهند. پاسخ و نتایج برخی از سنسورها در طول زمان تغییر می کند و نیاز به کالیبراسیون دوره ای دارد.
سنسورهای دما به طور گسترده در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.به طور کلی همه دستگاه های سرمایشی و گرمایشی و همه محفظه ها از سنسورهای دما برای اندازه گیری دما استفاده می کنند.بدیهی است که سنسورهای دما مانند هر ابزار دیگری که استفاده می کنید باید مرتباً بررسی شوند.برای دقت کالیبره کنید. برای ابزارهایی با چند سنسور دما، هر سنسور باید به صورت جداگانه کالیبره شود.


مراحل کالیبراسیون

اگر هیچ سابقه ای وجود ندارد یا بیش از یک سال از آخرین آزمایش گذشته است، قبل از استفاده، صحت سنسور را بررسی کنید.
آنچه در مورد کالیبراسیون سنسورهای تجهیزات آزمایشگاهی حائز اهمیت است این است که این سنسورها باید در شرایط کاری و در داخل محفظه ای که در آن استفاده می شود کالیبره شوند و نمی توان سنسور را جداگانه کالیبره کرد و سپس در دستگاه یا سنسور قرار داد. . که روی دستگاهی کالیبره شده است را نمی توان در دستگاه دیگری قرار داد.

انتخاب شرکت کالیبراسیون

در حال حاضر شرکت هایی که دارای مجوزهای لازم از اداره استاندارد هستند، می توانند گواهی کالیبراسیون مورد تایید اداره استاندارد را صادر کنند. لطفاً توجه داشته باشید که اگر گواهی کالیبراسیون توسط شرکت های دیگری صادر شده باشد که دارای مجوز از اداره استاندارد نیستند، این گواهینامه معتبر نخواهد بود بدون ارزش برای واحد استاندارد. بنابراین اگر برای طی مراحل قانونی نیاز به تایید واحد استاندارد دارید، حتما گواهی کالیبراسیون را از شرکت تجهیزات آزمایشگاهی مورد تایید اداره استاندارد دریافت کنید.
یکی از مواردی که در انتخاب شرکت می تواند مهم باشد داشتن استاندارد ISO17025 است. استفاده از آزمایشگاه با این استاندارد اختیاری است، اما معمولا توصیه می شود از آزمایشگاهی با این استاندارد استفاده کنید. این بدان معناست که آزمایشگاه کالیبراسیون الزامات ISO را برآورده کرده و دارای شرایط فنی و الزامات سیستم مدیریتی لازم برای ارائه نتایج آزمون و کالیبراسیون معتبر فنی است.


بیشتر بخوانید  نام های دخترانه افغانستانی که با گ شروع می شوند + معنی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *