کالبدشکافی میراث تورمی روحانی در شاخص های پولی+آمار



آنچه دیگران می خوانند:

نوسانات شاخص های پولی به طور مستقیم بر تورم تأثیر می گذارد. اما آمارها نشان می دهد در هشت سال دولت روحانی دو شاخص مهم پولی یعنی پایه پولی و نقدینگی رشد لجام گسیخته ای داشته اند به طوری که اقتصاد کشور و معیشت مردم تحت تاثیر تورم برگشتی قرار گرفته است. تورمی که آثارش همچنان پابرجاست.

عوامل مختلفی باعث رشد ناگهانی شاخص های پولی و در نهایت بروز تورم شدید در اقتصاد کشور در سال های اخیر شد. بدهی دولت به بانک مرکزی یکی از اجزای اساسی پایه پولی است و تغییرات آن عامل مهمی در تغییر جهت تورم است. آمارها نشان می دهد در حالی که در پایان دولت دهم در تیرماه 1391، بدهی دولت به بانک مرکزی تنها 18.9 هزار میلیارد تومان بود، این رقم در هشت سال دولت روحانی با 766 درصد افزایش به 163.7 هزار میلیارد تومان رسید. به زبان ساده تر، بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی تقریباً 9 برابر شد.





عنوان

جولای 2012

جولای 1400

درصد تغییر

بدهی دولت به بانک مرکزی (هزار میلیارد تومان)

18.9

163.7

766

علاوه بر این، دولت قبل در 4 ماهه اول سال 1400 که ماه های پایانی فعالیت خود بود، بیش از 54 هزار میلیارد تومان چاپ کرد و با بی انضباطی کامل کسری بودجه در این دوره و تبعات تورمی وحشتناک آن را برای دولت رفع کرد. آیت الله رئیسی چپ دولت سیزدهم تمام 54 هزار میلیارد تومانی که دولت قبل در چهار ماهه اول سال 1400 تا پایان سال 1400 از بانک مرکزی وام گرفته بود را تسویه کرد تا از اثرات تورمی جدید در اقتصاد کشور جلوگیری کند و فشار مضاعفی به مردم وارد کند. امرار معاش

13. دولت از ابتدای شهریور 1400 شروع به کار کرد، در حالی که نه تنها بخش زیادی از اوراق دولتی و ظرفیت استقراض استفاده شد، بلکه در ماه های اول سال 54 هزار میلیارد تومان هزینه شد و کسری بودجه به میزان قابل توجهی بود. که از ابتدای قانون بودجه در دل وجود داشت فشار زیادی را برای تامین هزینه های جاری و عمرانی دولت ایجاد کرد. اما دولت در 8 اسفند 1400 موفق به تسویه بدهی دولت قبلی به بانک مرکزی شد.







شاخص

تعداد

سقف بودجه حقوق 1400


(هزار میلیارد تومان)

54.95

میزان حقوق استفاده شده تا پایان خرداد 1400 (هزار میلیارد تومان)

53.55

نسبت حقوق استفاده شده و مصوب (درصد)

97.4

افزایش 5.5 برابری پایه پولی در دولت روحانی

دولت آیت الله رئیسی در حالی شروع به کار کرد که دولت قبل در 8 سال کار، پایه پولی را بیش از 5 برابر کرد. در دولت احمدی نژاد میزان پایه پولی به 80 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که بیش از نیمی از آن صرف ساخت مسکن مهر شد. اما در دولت قبل نزدیک به 418 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شد که البته یک ریال از آن صرف ساخت مسکن نشد و همه صرف هزینه های جاری دولت و پرداخت به بانک ها و سپرده گذاران میلیاردی شد. و این پیامدهای تورمی گسترده ای داشت.

دولت قبل در 4 ماهه اول سال 1400 که آخرین ماه های فعالیت خود بود، بیش از 54 هزار میلیارد تومان چاپ کرد و پایه پولی را بالا برد و کسری بودجه خود را به بدترین شکل ممکن در این دوره برطرف کرد و تبعات تورمی آن را برطرف کرد. چون حکومتی که آیت الله رئیسی پشت سر گذاشت.

اطلاعات پایه پولی و نقدینگی کشور نشان می دهد که بخشی از رشد پایه پولی در نیمه اول سال 1400 حاصل استفاده از وام هایی بوده است که دولت وقت از بانک مرکزی در قالب استفاده از خزانه داری اعطا کرده است. ترازنامه. این امر باعث شد که مشارکت خالص افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در رشد پایه پولی در مرداد 1400 به 12.6 واحد درصد برسد. در دولت سیزدهم رویکرد بانک مرکزی محدود کردن استفاده از اعتبارات بانک مرکزی در قالب موجودی خزانه و در نتیجه سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت به عنوان بخشی از پایه پولی رو به رشد بود. پایه پولی در اسفند 1400 به 12.5- واحد درصد کاهش یافت که نشان دهنده کاهش افزایش مؤلفه خالص سایر اقلامی است که به رشد پایه پولی کمک می کنند.

با ادامه سیاست انضباطی بانک مرکزی و عدم استقراض دولت سیزدهم، نرخ رشد ماهانه پایه پولی در خرداد 1401 منفی شد و متوسط ​​رشد ماهانه پایه پولی در دولت رئیس جمهور کمتر شد. نصف دولت روحانی.

حجم پایه پولی در خرداد 1401 به 640.3 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که در اردیبهشت به 643.2 هزار میلیارد تومان رسید.

به این ترتیب حجم پایه پولی در خردادماه نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان نسبت به اردیبهشت کاهش یافت. این دومین بار در دولت سیزدهم است که رشد ماهانه پایه پولی منفی است. در مرداد 1400 و در اولین ماه کاری دولت سیزدهم، به دلیل توقف روند استقراض در بانک مرکزی، نرخ رشد ماهانه پایه پولی منفی شد.

همچنین بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، حجم پایه پولی در اولین ماه سال 1401 با 1.3 درصد افزایش به 611 هزار و 780 میلیارد تومان رسیده است که در 12 ماهه منتهی به فروردین ماه، رشد پایه پولی 31.5 درصد بوده است. که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش داشته است.

با توجه به ثبت رشد پایه پولی در مرداد ماه سال قبل در سطح 42.1 درصد، می توان نتیجه گرفت که با آغاز به کار دولت جدید، روند نزولی رشد پایه پولی آغاز شده است. افت نهایی 10.6 درصدی نقاط پایه پولی به بیایید در آوریل امسال تغییر کند. به عبارت دیگر نرخ رشد پایه پولی در نیمه دوم سال 1400 کاهش یافت و این روند در سال 1401 ادامه یافت.

حجم پایه پولی تیرماه 1392 در پایان دولت دهم 95.8 هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت روحانی به 517.5 هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از افزایش بیش از 5 برابری (440 درصدی) در دولت قبلی

پایه پولی در دوازده ماه منتهی به خرداد 1401 27.8 درصد رشد کرد. رشد دوازده ماهه پایه پولی منتهی به پایان خرداد 1401 نسبت به رشد پایان مرداد 1400 (42.1 درصد) کاهش 14.3 را نشان می دهد. امتیاز درصد

نقدینگی روحانی 8 برابر شده که اقتصاد کشور را متزلزل کرده است

در هشت سال دولت گذشته حجم نقدینگی 8 برابر شد و از 479 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به 3820 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید.

این رشد وحشتناک نقدینگی عواقب تورمی شدیدی را ایجاد کرد که سفره مردم را سرریز کرد و بخش عظیمی از وقت و انرژی دولت آیت الله رئیسی را به خود اختصاص داد.

حجم نقدینگی طی هشت سال گذشته دولت 8 برابر شد و از 479 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به 3820 هزار میلیارد تومان رسید. در 8 سال گذشته حسن روحانی و تیم اقتصادی اش به شدت از افزایش نقدینگی در دولت های نهم و دهم انتقاد کرده اند اما عملکرد خودشان فاجعه ای تاریخی بوده است.

اما در دولت سیزدهم اقدامات اساسی برای کنترل نقدینگی از جمله توقف استقراض دولت از بانک مرکزی و کنترل اضافه برداشت بانکی انجام شد.

کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی به عنوان محرک تورم یکی از برنامه های اصلی بانک مرکزی برای کنترل تورم فزاینده است، اما مجموعه سیاست های دولت و بانک مرکزی رشد نقدینگی ماهانه را در فروردین ماه منفی کرد. 1401. برای اولین بار پس از 9 سال.

مدیریت هزینه ها، 13. در ابتدای سال جاری برای اولین بار در چند دهه اخیر، دولت از بانک مرکزی وام نگرفت و از طرفی میزان پولی که بانک ها در چهار ماهه اول ایجاد کردند. این سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. دو عاملی که نقش مهمی در کاهش رشد سریع نقدینگی داشتند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در فروردین ماه 1401 حجم نقدینگی به 4823.29 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل (اسفند 1400) 20 درصد کاهش داشته است. در این راستا، تحلیل روند نشان می‌دهد که رشد سریع نقدینگی و پایه پولی از مرداد ماه سال گذشته شروع به کاهش کرده و تاکنون ادامه داشته است.

کاهش تقاضای بانک مرکزی از بانک ها یکی از برنامه های بانک مرکزی برای نظم بخشیدن به سیاست های پولی و کنترل رشد نقدینگی بود. در همین ارتباط و بر اساس داده های آماری منتشر شده، بدهی بانک ها به بانک مرکزی از 146 هزار و 270 میلیارد تومان در اسفند ماه 1400 با 2.2 درصد کاهش به 143 هزار و 800 میلیارد تومان در پایان فروردین ماه کاهش یافت.

از سوی دیگر، بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی وارد مرحله جدیدی شده است که بر این اساس حد رشد ترازنامه برای بانک‌های با کفایت سرمایه پایین 1.5 درصد و با کفایت سرمایه بهینه 2.5 درصد در ماه تعیین شد. با این سیاست در کنار کاهش شتاب رشد نقدینگی، انضباط بیشتری در شبکه بانکی حاکم می شود. رشد سریع نقدینگی یکی از مهم ترین عوامل تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشور در سال های اخیر بوده است. بر این اساس، دولت سیزدهم و به ویژه بانک مرکزی کاهش سرعت رشد نقدینگی را یکی از اولویت های سیاست های پولی خود قرار داده اند.

بانک مرکزی دولت سیزدهم از ابتدای تاسیس در اواسط دهه 1400 با محدود کردن رشد ترازنامه بانکی در کشور، منبع اصلی رشد حساب نشده و نقدینگی دفتر کل، یعنی سیستم بانکی را هدف قرار داد.

بر اساس این سیاست، بانک مرکزی محدودیت رشد ماهانه ۲ درصدی را برای بانک‌های تجاری و ۲.۵ درصدی رشد ماهانه را برای بانک‌های تخصصی تعیین کرد. تغییر مسیر ماشین‌آلات خلق پول بانک‌ها با تمرکز بر بانک‌های بی‌انضباط و ضعیف از نظر کفایت سرمایه، ضمن تداوم و حتی بهبود کنترل رشد نقدینگی، اصلاح نظام بانکی و انضباط بیشتر بانک‌ها در دارایی‌ها را به همراه خواهد داشت. . و مدیریت بدهی

در دولت سیزدهم ضمن مدیریت هزینه ها، برای اولین بار در چند دهه اخیر، دولت در ابتدای سال جاری از بانک مرکزی وام به صورت سود نگرفت.

تغییرات پایه پولی در اولین ماه سال 1401 نشان دهنده رشد 31.5 درصدی پایه پولی است و به رقم 6117.8 هزار میلیارد ریال می رسد. در این میان رشد این متغیر در تیرماه سال گذشته به بالاترین رقم 42.6 درصدی رسید که در ابتدای دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست عدم استقراض بانک مرکزی روند کاهشی را آغاز کرد.

نقدینگی در دوازده ماه منتهی به خرداد 1401 به میزان 37.8 درصد افزایش یافت که 2.5 واحد درصد آن مربوط به افزایش پوشش آماری (افزودن اطلاعات بانک مهر اکتیساد به آمار پولی ناشی از ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه) است. و در صورت عدم افزایش پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان خرداد 1401 به 3/35 درصد کاهش می یابد.

رشد نقدینگی دوازده ماهه منتهی به پایان خرداد 1401 (بر مبنای همگن) نسبت به رشد از پایان مرداد ماه 1400 (39.1 درصد)، 3.8 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

کنترل برخی ترازنامه ها و اجرای جرایم نظارتی بانک های خاطی با افزایش نسبت سپرده های تکلیفی که منجر به کاهش رشد ترازنامه بانک ها و در نتیجه افزایش نقدینگی شد.


بیشتر بخوانید  تا سال 2035 نصف مردم دنیا چاق و بد هیکل می‌شوند!

دیدگاهتان را بنویسید