کاشت درخت جوز هندی و شرایط لازم برای رشد و پرورش این درخت


جوز هندی درختی استوایی است که در مناطق بارانی هر دو نیمکره جهان می روید. امروزه این درخت بیشتر در کشورهایی مانند اندونزی، آنتیل و هند می روید. شما باید بین 5 تا 8 سال صبر کنید تا این درخت به ثمر برسد، اما در عوض می توانید 30-70 سال از محصول آن استفاده کنید.
شایان ذکر است که از هسته میوه این درخت که در آشپزی و طب سنتی بسیار رایج است، ادویه ای با عطر معطر و تند به نام جوز هندی یا جوز هندی استخراج می شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه کاشت درخت جوز هندی و همچنین ویژگی ها و کاربردهای این میوه با ما همراه باشید.

آشنایی با شرایط کاشت جوز هندی

جوز هندی یا جوز هندی با نام علمی Miristica fragrans درختی همیشه سبز و دولپه ای از خانواده Miristicaceae است. این درخت بومی جزایر ادویه اندونزی (مولوکاس) است و عمدتاً در این منطقه و هند غربی می روید. البته در برخی از مناطق گرمسیری مانند مالزی، اندونزی، هند، سریلانکا، آمریکای جنوبی، چین و … به صورت خودرو نیز رشد می کند. ارتفاع این درخت بین 8 تا 10 متر گزارش شده و در شرایط بهینه به 18 تا 20 متر می رسد.

گل ها به شکل زنگ و زرد هستند. برگ های درخت شباهت زیادی به برگ های پرتقال دارد و روی بسیاری از شاخه ها متناوب، چرمی، ساده، مواج، نوک تیز و بیضی به رنگ سبز تیره است و میوه آن شبیه میوه زردآلو است به گونه ای که بعد از پس از رسیدن، پوسته میوه به دو قسمت تقسیم می شود. درخت عناب از سن 5 تا 8 سالگی شروع به میوه دادن می کند و میانگین محصول آن 30 تا 70 سال است.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک مسکن در گرگان + آدرس و تلفن


کاشت جوز هندی

شرایط پرورش جوز هندی

از دانه های درخت جوز هندی به عنوان ادویه استفاده می شود. ادویه جوز هندی رایحه ای تند و مطبوع دارد که یکی از مهم ترین ادویه ها در آشپزی به شمار می رود. همچنین علاوه بر کاربرد آن در آشپزی، در طب سنتی از اهمیت خاصی برخوردار است و از دانه و روغن آن برای درمان بیماری های دستگاه عصبی یا گوارشی استفاده می شود. در گذشته جوز هندی را نمادی از ثروت، شانس، سلامتی و فداکاری می‌دانستند
در حال حاضر بیش از 10000 تن جوز هندی تولید و روانه بازار می شود. از جمله بزرگترین مصرف کنندگان این ادویه می توان به کشورهایی مانند آمریکا، اروپا، هند و ژاپن اشاره کرد. امروزه درخت عناب به صورت تجاری در غرب هند تکثیر می شود. در زیر با شرایط لازم برای کاشت درخت جوز هندی آشنا می شوید.

شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت جوز هندی

زمین

این درخت برای رشد به خاکی غنی از مواد آلی با بافت متوسط ​​تا سنگین و شوری کم نیاز دارد. و در خاکی با زهکشی خوب بهتر رشد می کند. اسیدیته خاک باید بین 6-7 باشد، اگرچه می تواند pH حدود 5.5 تا 7.5 را تحمل کند. در عین حال در خاک کم عمق عملکرد خوبی ندارد.


دانه کالاباش (جوز هندی)

درجه حرارت

جوز هندی به عنوان یک درخت گرمسیری گرما را دوست دارد، اما نهال های جوان برای رشد به مکانی روشن با سایه جزئی نیاز دارند. این درخت با دمای بالا سازگار است اما اگر در طول رشد فعال دما به صفر برسد، احتمال مرگ گیاه وجود دارد. علاوه بر این گیاه به بادهای شدید حساس است و اگر در منطقه شما باد شدید می وزد محل مناسبی را برای رشد در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  اصول کاشت و نگهداری بگونیا عروس

مدیریت سیستم

همانطور که قبلا ذکر شد، جوز هندی برای رشد بهتر به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. به همین دلیل است که به خاک مرطوب علاقه دارد. درخت جوز هندی به جز در فصل بارندگی به آب کافی برای مرطوب نگه داشتن خاک و ریشه نیاز دارد. و می تواند دوره خشکی کمی را تحمل کند.
این درخت در اصل بومی خود، فصل خشکی را به هیچ وجه تجربه نخواهد کرد. اگر خاک اطراف درخت خشک باشد، برگ ها و شاخه های درخت پژمرده می شوند و این نشانه نیاز به آبیاری است. به این ترتیب اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. علاوه بر این، می توانید از مالچ برای حفظ رطوبت خاک استفاده کنید.


کاشت درخت جوز هندی

بذرها برای جوانه زنی باید تازه و مرطوب باشند و اگر نمی توانید فوراً بکارید می توانید بذرها را از میوه جدا کرده و به مدت 45 روز در یک کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال نگهداری کنید تا قدرت خود را از دست ندهند. زیرا این احتمال وجود دارد که بذرها در کمتر از یک هفته جوانه زنی خود را از دست بدهند. قبل از کاشت، بذرها را به مدت 24 ساعت در آب تمیز خیس کنید.

باید بخوانید:

سپس آن را در گلدانی با زهکش کافی در عمق 2-2.5 سانتی متری بکارید و در دمای 30-25 درجه سانتی گراد قرار دهید. خاک باید همیشه مرطوب باشد و غرق نشده باشد. بعد از حدود 30 روز یا کمی بیشتر، بذرها جوانه می زنند. پس از مشاهده جوانه های جوز هندی، نهال جوان را در محیطی سایه دار اما گرم و مرطوب قرار دهید و گلدان را در مکانی قرار دهید که در طول روز 4 تا 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند. نهال را به طور مرتب آبیاری کنید و هر روز گلدان را 180 درجه بچرخانید تا نهال به سمت نور خم نشود.
با رشد نهال گلدان را عوض کنید و پس از آماده شدن برای کاشت در زمین آن را در فاصله 10-12 متری از یکدیگر در زمین قرار دهید. این درخت بین 5-8 سال به برداشت می رسد. یکی از نشانه های رسیدن میوه این است که پوسته سفت آن شروع به ترک خوردن می کند، شاید زمان باردهی کمی طولانی به نظر برسد اما می توانید 30-70 سال از میوه ها لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  VOD چیست و چه کاربردی دارد ؟


دیدگاهتان را بنویسید