کار برای حل اختلافات باقی مانده در مذاکرات در وین ادامه دارد



انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود درباره سفرش به تهران نوشت: من با مسائلی مواجه می شوم. کار برای حل و فصل اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

مورا که قرار بود روز سه شنبه وارد تهران شود، تا روز جمعه با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

پیش از این نورنیوز اعلام کرده بود که مورا روز سه شنبه هفته جاری برای ادامه گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد. با توجه به نقش اتحادیه اروپا در تبادل نظر بین تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می تواند گام جدیدی در رایزنی های سازنده در مورد چندین موضوع باشد که همچنان مهم هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به فایننشال تایمز گفت که او به دنبال “میانه” برای شکستن بن بست در مذاکرات وین است، که خطر تلاش بیش از یک ساله اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق را خنثی می کند.

مذاکرات در وین از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران به دنبال برخی تحولات بین المللی اخیر از جمله حمله روسیه به اوکراین و اختلاف بین تهران و واشنگتن بر سر برخی موضوعات باقی مانده است. مذاکرات تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در خصوص سفر مورین به تهران و جزئیات این سفر، خاطرنشان کرد: مذاکرات درباره تحریم ها علیه ایران انجام شده است. ایران و طرف های مذاکره تا به امروز بی وقفه ادامه داشته اند. در وین وقفه ای وجود دارد، اما تبادل پیام از طریق هماهنگ کننده گفتگو صورت می گیرد. بازدید از مورا تهران در این هفته پس از مکالمه تلفنی اخیر بین آقای دکتر اتفاق خواهد افتاد. امیر عبداللهیان و آقای بورلا. این بدان معنا نیست که پس از خاتمه آنها پیام جدیدی می آید. از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات به طور مداوم پیام هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل می شود.

بیشتر بخوانید  ایستگاه فضایی بین المللی ، یک قدم به انتهای دیگر نزدیک است؟

خطیب زاده با بیان اینکه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال از آقای امیرعبداللهیان ضروری است دیداری حضوری داشته باشیم، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد. ایران در مذاکرات وین. دستور کار مذاکرات در تهران مشخص است و امیدواریم پس از این مذاکرات بتوانیم نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف آمریکا در انجام تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می دهد که علیرغم اقدامات ضد دیپلماتیک آمریکا، مذاکرات را در مسیر درست هدایت کرده ایم. سنا و کنگره». ایران و 1+4 به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به یک توافق خوب، پایدار و معتبر متعهد هستند.

خطیب زاده تاکید کرد: اگر آمریکا امروز تصمیم لازم را بگیرد و آنچه را که از حقوق و جیب مردم ایران برداشته است برگرداند، حقوق از دست رفته ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد، می توانیم فردای بازگشت مورال به وین بازگردیم. پیشبرد توافق.»

دیدگاهتان را بنویسید