مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه کیست ؟ + اعضای کمیته فیلترینگ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



فیلترینگ اینترنت


فیلترینگ اینترنت در ایران عبارت است از اعمال سانسور، محدودیت و نظارت ساختاریافته و هدفدار بر دسترسی به محتوای وبگاه‌ها و استفاده از خدمات اینترنتی برای کاربران ایرانی.


با افزایش شمار کاربران اینترنت در اوایل قرن بیستم، تعداد کاربران در سال ۲۰۱۳ به ۴۶ میلیون نفر رسید.


در همین زمان، فیلترینگ اینترنت در ایران رو به افزایش بوده‌است.


فیلترینگ در ایران بر اساس قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی اعمال می‌گردد و طیف گسترده‌ای از وبگاه‌های اینترنتی، از پورنوگرافی گرفته تا سیاسی را در بر می‌گیرد.


گرچه مسدود کردن دسترسی به وبگاه‌های اینترنتی در ایران جنبهٔ قانونی دارد، اما روند آن، به ویژه برای وبگاه‌های سیاسی و اجتماعی، به درستی مشخص نیست و سیاست‌های آن غیرشفاف است.


یکی از مشاوران قوهٔ قضائیه ایران تعداد وبگاه‌های فیلتر شده تا آبان ۸۷ را پنج میلیون برشمرد.


فیلترینگ هیچگاه در ایران متوقف نشده و در تمام دولت‌های نهم تا دوازدهم اجرا شده‌است.


ایران به همراه چین، سوریه، بحرین و ویتنام پنج کشور دشمن اینترنت نام گرفته‌اند.


مسوول فیلترینگ کیست ؟


شاید اولین مرجعی که کاربران مسئولیت فیلتر سایت‌ها، بازی‌ها و صفحه‌ها را به آن نسبت دهند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حتی شخص وزیر باشد، در صورتی که تنها درصدی از تصمیم‌گیری‌ درباره این موضوع بر عهده این نهاد است.


کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سال ۱۳۸۸ و در پی تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی بنیان نهاده شد.


این کارگروه بر اساس ماده ۲۲ قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل شده و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.


کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می‌کند و ۱۳ عضو دارد.


بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، اعضای این کارگروه موظفند هر دو هفته یک بار جلسه تشکیل دهند و در این جلسات در خصوص فیلتر شدن وب‌گاه‌های مختلف، بحث و تبادل نظر و رای‌گیری می‌شود.


بنابراین در این کمیته که مسئولیت فیلترینگ را بر عهده دارد، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با احتساب وزیر و با حضور شخصی که به مسائل مربوط به فناوری آشنا باشد، نهایتا دو عضو حاضر دارد و از آن جایی که تصمیمات کارگروه با اکثریت نسبی حاضران معتبر خواهد بود، این دو عضو نهایتا می‌توانند درصدی از تصمیم‌گیری‌ها را شامل شوند.


اعضای فیلترینگ اینترنت در ایران


اعضای این کمیته شامل وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های:


  • آموزش و پرورش

  • ارتباطات و فناوری اطلاعات

  • وزارت اطلاعات

  • دادگستری

  • علوم تحقیقات و فناوری

  • فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

  • رئیس سازمان‎ صدا و سیما

  • فرمانده نیروی انتظامی

  • یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

  • و یک نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی و تأیید مجلس شورای اسلامی است.


ریاست کمیته فیلترینگ اینترنت در ایران بر عهده دادستان کل کشور (حجت الاسلام رئیسی) خواهد بود


بر این اساس آقایان:


  1. حجت الاسلام رئیسی( دادستان کل کشور)

  2. آقایان اسفنانی و سبحانی فر (نمایندگان منتخب مجلس)

  3. محمدرضا صادق (مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور)

  4. سردار هادیان فر (رئیس پلیس فتا و نماینده ناجا)

  5. آقامیری (مدیر عامل تبیان و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی)

  6. محمد شریف خانی (نماینده سازمان صدا و سیما) در جلسه حضور داشته و تصمیم گیری خواهند کرد.


همچنین نمایندگان تام الاختیار ٦ وزیر نیز به شرح زیر هستند:


  1. دکتر علی اصغرعمیدیان (معاون وزیر ارتباطات )

  2. دکتر فیروزآبادی (نماینده وزارت اطلاعات)

  3. دکتر حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد )

  4. دکتر وحید احمدی (معاون پژوهشی وزیرعلوم )

  5. دکتر حمیدرضا کفاش (معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش )

  6. و عبدالعلی میرکوهی (معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری)


هر یک از اعضا به موجب وظیفه ذاتی خودش، موارد مجرمانه‌ای را که می‌بیند یا به او گزارش می‌شود، برای این کارگروه گزارش می‌کند و کارگروه هم طبق نظر اکثریت اعضا، تصمیم به فیلتر یا مسدودسازی می‌گیرد.


روند فیلتر شدن سایت ها


فیلترینگ یکی از موضوعات مربوط به قانون جرائم رایانه‌ای است.


تشخیص فیلترینگ و مسدودسازی بر عهده کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه است.


مسئولیت این کارگروه نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی است.


درخواست هایی از نهادهای مختلف برای فیلتر است در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی می شود.


برخی سایت های اخلاقی محرز هستند و سریعا فیلتر می شوند ولی سایت هایی که محل بحث هستند و یا سایت های پر مراجعه، داخل کارگروه در موردشان بحث می شود و بعد از تصمیم گیری و رای گیری این اتفاق می افتد که فیلتر بشود و یا نشود.


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است و به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، عبدالصمد خرم آبادی در خصوص فعالیت سایت peyvandha.ir برای دریافت گزارش مردمی از تخلفات پایگاه‌های اینترنتی، اظهار داشت: سایت پیوندها متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فعالیت خودرا از چندین ماه پیش آغاز کرده است.



  • همکاری سایت پیوندهای وزارت ارشاد با کمیته تعیین مصادیق در دریافت گزارش تخلفات


وی گفت: در سایت پیوندها نیز مانند صفحه فیلترینگ گزارش‌ها و مشاهدات تخلفات پایگاه اینترنتی به آدرس filter@dci.ir ارسال می‌شود و وزارت ارشاد نیز با راه‌اندازی این سایت قصد همکاری بیشتر با کارگروه را دارد.


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود:


وزارت ارشاد به عنوان یکی از 12 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه موظف است هر اقدامی که انجام می‌دهد از طریق کارگروه باشد؛ وزارت ارشاد گزارشات را به کمیته ارجاع می‌دهد و در رابطه با موضوعات در کمیته رأی گیری و در نهایت براساس نظر اکثریت اعضا عمل می‌شود.


وی تاکید کرد‌: بنابراین دریافت نظرات و گزارش‌ها به دلیل اینکه تصمیم‌گیری براساس رای اعضای کمیته انجام می‌شود مانعی ندارد.



  • مبنای اصلی فیلتر سایت‌ها، گزارش‌های مردمی است


رئیس کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه با اشاره به گزاش‌های ارسالی از سوی کاربران، خاطرنشان کرد: اکثر سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند بر اساس گزارش‌های مردمی است.


وی ادامه داد: به طور معمول انواع گزارش‌ها از سایت‌هایی که توهین به مقدسات دینی دارد، سایت‌های حاوی هرزه نگاری و خلاف مصالح مملکت در گزارش‌های مردم وجود دارد و منابع اصلی فیلترینگ نیز همین گزارش‌های مردمی است.



  • اطلاعات وب‌سایت شرکت زیرساخت در دامنه پست الکترونیک filter@dci.ir


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پاسخ به این سوال چرا بر روی دامنه filter@dci.ir اطلاعات وب‌سایت شرکت ارتباطات زیرساخت‌ از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات قرار داده شده و با وارد کردن آدرس dci.ir در قسمت “آدرس بار ” ظاهر وب‌سایت شرکت زیرساخت نمایش داده می‌شود، گفت:


وزارت ارتباطات نیز عضو کارگروه تعیین مصادیق است؛ بر اساس ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای 12 نهاد موظف به همکاری در این زمینه شده‌اند که اما نحوه‌ همکاری آنها مشخص نشده است.


وی ادامه داد: در جلسات متعددی که با تمامی اعضای کارگروه از جمله وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادگستری، دادستانی، سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، نحوه همکاری مشخص گردید و بستر همکاری از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و امکانات ارتباطی را این وزارتخانه در اختیار کارگروه قرار داده است.



  • دامنه filter.ir فعلاً مشغول است


خرم آبادی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در حال حاضر نام دامنه filter.ir در اختیار یک شرکت خصوصی قرار دارد، آیا کارگروه در پی در اختیار گرفتن این دامنه برای استفاده در جهت امور کارگروه نیست، گفت: فیلترکردن یک امر حاکمیتی است و بنابراین فیزیک نظری نباید این نام دامنه را به شخص دیگری محول می‌کرد.


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: در این رابطه با رئیس سازمان فیزیک نظری نامه‌نگاری و صحبت‌هایی شده و نظر‌ ایشان این بود که فیلتر یک امر حاکمیتی نیست و گفتند در صورتی که حق اولویت شخص صاحب دامنه را پرداخت کنیم، می‌توانند دامنه را پس بگیرند.


وی ادامه داد: امیدواریم موضوع دامنه از این طریق حل شود و در غیر این صورت از طریق مراجع قانونی این کار را پیگیری خواهیم کرد.


خرم آبادی خاطر نشان کرد: در هر صورت پیشنهادهایی در رابطه با اینکه اگر این سایت را داشته باشیم بسیار بهتر از سایت‌های دیگر است داشته‌‌ایم؛ این قضیه را مسکوت نگذاشته‌ایم و دنبال آن هستیم.


بنابراین گزارش، مرداد ماه سال 88 با تشکیل “کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ” تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلتر سایت‌‌ها که پیش از این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شد برعهده قوه قضائیه سپرده شد و قرار شد جلسات این کارگروه 12 نفره هر دو هفته یکبار در محل دادستانی کشور برگزار شود.


فهرست مصادیق محتوای مجرمانه


فهرست مصادیق محتوای مجرمانه از طریق کارگروه اعلام شده است، این فهرست در پنج محور:


  1. محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی

  2. محتوای علیه مقدسات اسلامی

  3. محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی

  4. محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

  5. محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم به کار می ‌رود


تدوین شد و تمامی ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی نیز مکلف شدند چنانچه با یکی از مصادیق مصرحه در این فهرست مواجه شدند بلافاصله مراتب را به دبیرخانه مستقر در دادستانی کل کشور اعلام کنند.


از سویی دیگر قوه قضائیه هر جایی که بستر جرم وجود داشته باشد طبق اصول حقوقی مکلف به ورود است و طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب باید تکلیف اشیاء و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است تعیین کند تا حسب مورد، مسترد، ضبط یا معدوم شود.


در مورد ضبط، دادگاه تکلیف اموال و اشیاء را تعیین می کند.


همچنین بازپرس و یا دادستان مکلف است مادام که پرونده نزد وی جریان دارد به تقاضای ذینفع و با رعایت شرایط زیر دستور رد اموال و اشیاء مذکور را صادر کند.


هر سایت، شبکه اجتماعی و نشریه‌ الکترونیکی یا هر ابزاری که محتوا را در فضای مجازی منتشر کند و محتوای مجرمانه مطرح کند دادستان می تواند حسب تشخیص خود ورود کند.


چگونه سایتی که محتوای مستهجن دارد را فیلتر کنیم؟


برای معرفی چنین سایت‌هایی در ابتدا باید به درگاه internet.ir مراجعه و برروی درخواست فیلتر که در سمت راست صفحه قرار گرفته، کلیک کنید.


بعد از انجام این عملیات به صفحه‌ای به نام “سامانه درخواست فیلتر تارنماهای مختلف” ورود پیدا می‌کنید که باید در قسمت تمام فرم ثبت گزارش تارنمای متخلف آدرس سایت مورد نظر خود را وارد کنید و بعد از آن نوع تخلف انجام شده که سایت مربوطه به آن اقدام کرده است را از فرم مورد نظر انتخاب کنید.


در این قسمت از همکاری کلیه کاربران اینترنتی که با احساس مسئولیت نسبت به هویت فرهنگی و ارزش‌های اسلامی و با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر فضای مجازی نظارت کرده و با اقدامات ارزنده خود با تهاجم فرهنگی و جبهه جنگی که دشمن بر ملت و کشور اسلامیمان تحمیل کرده است، با جدیت به مقابله می‌پردازند، تشکر و قدر دانی شده است.


بر اساس اعلام، کاربرانی که قصد اعلام تخلفات تارنماهای حاوی مصادیق مجرمانه از طریق این سامانه را دارند، می‌توانند گزارشات خود را به یکی از دو روش زیر ارسال کنند:


  1. تکمیل فرم گزارشات مردمی (راهنمای تکمیل فرم).

  2. نصب افزونه گزارشات مردمی در مرورگر فایرفاکس (راهنمای نصب و استفاده افزونه گزارشات مردمی).


در این قسمت می‌توانید به اختیار پست الکترونیکی خود را هم وارد کنید.


در زیر این گزینه، جعبه‌ای به نام توضیحات در نظر گرفته شده که کاربر می تواند در رابطه با موارد درون سایت که از نظر وی خلاف قوانین است توضیحاتی را ارائه دهد.


بعد از وارد کردن کد امنیتی کافی است بر روی گزینه ارسال کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود. علاوه بر این افزونه‌ای هم طراحی شده که کاربران می‌توانند آن را روی مرورگر خود نصب کنند.


در حقیقت این افزونه کار کاربران را راحت‌تر می‌کند تنها کافی است بعد از نصب آن آدرس درگاه را وارد کنید و بعد از وارد کردن کد امنیتی گزارش خود را در دبیرخانه کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه به ثبت برسانید.


شایان ذکر است کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مرجع رسیدگی به شکایات خصوصی از پایگاه های اینترنتی نمی باشد.


لذا کسانیکه از اقدامات یک پایگاه اینترنتی به لحاظ انتشار تصاویر خصوصی، اهانت، نشر اکاذیب، کلاهبرداری و غیره متضرر شده اند باید شکایت کتبی تنظیم کرده و به دادسرای محل اقامت خود تقدیم کنند.


روش رفع فیلتر سایت ها


اما در پورتال خدمات الکترونیک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بخش ویژه‌ای جهت رسیدگی به درخواست رفع فیلتر و شکایات مردمی به نشانی rafefilter.internet.ir در نظر گرفته شده است که در آن می توان از طریق فرم بر خط درخواست رفع فیلتر را به کارگروه ارسال کرد.


در این سامانه به دو گروه درخواست رسیدگی می‌شود که گروه اول درخواست‌ها، مربوط به‌ درخواست‌های مدیران تارنماهای اینترنتی است.


این اشخاص می‌توانند به عنوان مدیر سایت، درخواست رفع فیلتر و شکایت خود را به کارگروه تعیین مصادیق اعلام کنند.


همچنین برای اینکه مشخص شود که آیا درخواست‌دهنده واقعا مدیر سایت مورد نظر است، ابتدا می‌بایست سایت خود را در ستاد ساماندهی پایگاه‌های ایرانی (ساماندهی) به ثبت رسانده و سپس با شناسه کاربری و کلمه عبوری که در ساماندهی به ثبت رسیده است درخواست رفع فیلتر تارنمای خود را ثبت کنند.


گروه دوم درخواست‌ها در مورد سایت‌های خارجی است که ممکن است از طرف مدیر آن سایت خارجی درخواست رفع فیلتری مطرح نباشد، اما کاربران ایرانی به دلایلی ممکن است نیاز ضروری به اطلاعات و محتوای مندرج در آن تارنما داشته باشند.


در چنین مواردی شهروندان می‌توانند به عنوان کاربر (استفاده کننده) سایت فیلتر شده، درخواست رفع فیلتر تارنمای مورد نظر را از طریق درگاه مذکور مطرح کنند.


در ادامه مدیران تارنماهای فیلتر شده می‌توانند با همان شناسه کاربری و رمز عبور خود، وضعیت درخواست رفع فیلتر خود را پیگیری کنند.


در این صورت پس از استعلام از نهادهای مربوطه عضو کارگروه و کسب موافقت اولیه، نمونه‌هایی از مصادیق مجرمانه موجود در تارنمای متخلف به مدیر سایت اعلام می‌شود و مدیر این موارد و سایر موارد مشابه را حذف کند.


در صورت تایید حذف کلیه موارد مجرمانه، مدیر تارنما فرم تعهدنامه مربوطه (مبنی بر تعهد به نظارت بیشتر بر تارنمای خود) را بصورت الکترونیکی تکمیل و امضا کرده و پس از این مرحله تارنمای مذکور رفع فیلتر می‌شود.


البته با توجه به طولانی بودن این فرآیند و لزوم طی کردن چندین مرحله رفع فیلتر سایت کار بسیار زمانبری است.


طبیعی است که صاحبان سایت‌ها که در محیط وب در حال تجارت هستند از توقف کارشان _ حتی با فرض 1 روز فیلتر بودن _ به شدت متضرر خواهند شد.


لذا به نظر لازم می‌رسد که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به گونه‌ای فرآیند رفع فیلتر را تسریع کند تا از این محل زیان کمتری متوجه صاحبان سایت‌ها شود.


در هر صورت شفاف شدن هر چه بیشتر عملکرد کمیته فیلترینگ به ویژه در لایه‌های پایین‌تر و شیوه تصمیم‌گیری و گردش کار که عمدتا به صورت غیرحضوری و عدم دعوت از مدیران سایت‌ها و خدمات انجام می‌شود، می‌تواند علاوه بر آشنایی عمومی با فعالیت این کمیته، به پیشگیری از وقوع تخلفات، کاهش هزینه‌های اداری و مالی و کمک به بهبود عملکرد کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه منجر شود.


اگرچه بد نیست این کمیته با توجه به گسترده شدن فعالیت‌هایش با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت و افزایش سایت‌ها و خدمات اینترنتی، واحد روابط عمومی خود را نیز فعال کند، تا علاوه بر اطلاع‌رسانی زمینه تسهیل پاسخ به پرسش رسانه‌ها نیز فراهم شود.


چطور فیلتر را دور می زنند ؟


همانطور که برای انجام فیلترینگ از طرف شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی روش‌های مختلفی وجود دارد، کاربران هم روش‌های مختلفی برای دور زدن این فیلترینگ دارند.


هر روش جدیدی که برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی کاربران به پایگاه‌های غیر مجاز در اینترنت ابداع می‌شود پس از مدت کوتاهی توسط متولیان فیلترینگ شناسایی می‌شود و برای مقابله با آن تدابیر فنی لازم اعمال می‌شود.


تعدادی از این روش‌ها را که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در حال حاضر با گسترش برنامه‌های فیلترینگ محدود شده‌اند بررسی می‌کنیم.


۱. استفاده از سایت‌های فیلتر شکن


استفاده از وب‌پروکسی‌ها یا فیلترشکن‌ها قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش دور زدن فیلترینگ است که هنوز هم مورد توجه قرار دارد.


روزانه صدها سایت‌ فیلتر شکن در اینترنت به‌وجود می‌آیند که البته هر کدام از این سایت‌ها پس از چند روز که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند از طرف نرم‌افزارهای فیلترینگ شناسایی می‌شوند و خودشان فیلتر می‌شوند.


در این سایت‌ها برنامه‌هایی به زبان PHP یا Perl نصب شده است.


کاربر با واسطه قرار دادن این سایت‌ها به پایگاه‌های فیلتر شده دسترسی پیدا می‌کند.


با استفاده از این سایت‌ها فقط می‌توان به امکانات محدودی در وب دسترسی داشت.



  • ۲. استفاده از پروکسی‌ها با پورت‌های جایگزین


دسترسی به اینترنت از طریق پورت و آی‌پی خاصی انجام می شود.


پورت عددی است بین یک تا پنج رقم و مشخص کننده مسیری است که خدمات اینترنتی خاصی ارائه و توسط کاربر دریافت می‌شود. پورتی که برای سرویس وب مورد استفاده قرار می‌گیرد ۸۰ است.


برای سایر سرویس‌های وب پورت‌های دیگری وجود دارد، مثلا برای اف‌تی‌پی ۲۰۲۱، برای ایمیل ۲۵ و به همین ترتیب.


در این روش شما با یک واسطه به نام پروکسی که فیلترینگ بر روی آن اعمال نمی‌شود به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنید.


این روش با اعمال تغییراتی بر روی تنظیمات مرورگر و وارد کردن یک آی‌پی و پورت‌ جایگزین اجرا می‌شود. استفاده از این روش چند سال پیش در ایران متداول بود.


چرا که پس از مدتی که متولیان فیلترینگ به این روش کاربران پی بردند اقدام به مسدود کردن همه پورت‌ها به‌جز پورت‌ ۸۰ کرده بودند.


این اقدام اگرچه باعث مسدود شدن سایت‌های ممنوعه شد اما برای مدتی مشکلات فراوانی را برای متخصصین اینترنت و وب‌مسترهای سایت‌ها به وجود آورده بود و آنها مدتی امکان مدیریت بخشهای مختلف سایتشان را نداشتند.


تا اینکه متولیان اینترنت با گسترش برنامه‌شان امکان اعمال فیلترینگ بر روی همه پورت‌ها را به وجود آوردند و استفاده از این روش برای دور زدن فیلتر در ایران غیر ممکن شد.



  • ۳. استفاده از برنامه‌های جانبی


نصب و اجرای برنامه‌های جانبی روی کامپیوتر یا مرورگر اینترنتی از دیگر روش‌های دور زدن فیلترینگ است.


مثلا نرم‌افزار خاصی وجود دارد که فقط در مروگر موزیلا قابل استفاده است و با سوار کردن آن روی این مرورگر کاربران به پایگاه‌های مسدود دسترسی پیدا می‌کنند.


بعضی از این برنامه‌ها فایل‌های اجرایی بسیار کم‌حجمی هستند که با اجرا شدن از طرف کاربر اینترنت بدون محدودیت خواهد شد.


این برنامه‌ها هم از یک واسطه برای اتصال کاربر به اینترنت استفاده می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها به طور پیوسته و اتوماتیک به دنبال پورت و آی‌پی‌های بدون فیلتر می‌گردند یا با اتصال به کامپیوترهای دیگری در سایر نقاط دنیا فیلتر را دور می‌زنند.


استفاده از این روش می‌تواند برای کاربر همراه با خطر و مشکل باشد.


با اجرای برخی از این برنامه‌ها کاربر ممکن است ناخواسته امکان نفوذ هکرها و خرابکاران اینترنتی به کامپیوترش را فراهم کند.


انجام کارهای آنلاین حساس از قبیل پرداخت‌های آنلاین در هنگام اجرای چنین برنامه‌هایی ممکن است مشکلاتی برای کاربر ایجاد کند.


این برنامه‌ها هم پس از مدتی به طرق مختلفی از طریق فیلترگذاران شناسایی و مسدود می‌شوند.



  • 4. استفاده از کش گوگل


وقتی کلمه خاصی را در گوگل جستجو می‌کنید، علاوه بر آدرس صفحات حاوی کلمه مورد نظرتان امکان دسترسی به نسخه‌ای از آن صفحه که در آرشیو گوگل وجود دارد هم برای شما فراهم است.


این صفحه با گزینه cache مشخص می‌شود و نسخه‌ای مربوط به چند هفته پیش از صفحه را به شما نشان می‌دهد.


مدتی کاربران از این طریق به نسخه قدیمی پایگاه‌های غیر مجاز دسترسی پیدا می‌کردند.


بعد از مدتی که شرکت‌های اینترنتی به این روش پی برده بودند اقدام به فیلتر کردن تمام کش گوگل کرده بودند که مشکلاتی را برای کاربران به دنبال داشت.


به تازگی با پیشرفت نرم‌افزارهای فیلترینگ امکان نظارت و فیلتر کردن مستقیم روی کش گوگل هم فراهم شده است.


آموزش کامل گوگل آنالیتیکس با تصویر


شبکه ۵G و اینترنت نسل پنجم چیست و چه سرعتی دارد ؟


بیشتر بخوانید  شعب بانک سامان در بجنورد به همراه آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *