کاروانسرای تی تی; یک جاذبه اصیل در گیلان


سلام جدید – خدمات گردشگری: کاروانسرای تی تی امروز یکی از جاذبه های اصلی گیلان محسوب می شود اما در گذشته یکی از مهمترین موقعیت های استراتژیک این منطقه را داشته است.

سیاهکل از نظر مناظر غنی طبیعی و ارزش تاریخی یکی از نقاط دیدنی استان گیلان به شمار می رود. کاروانسرای تی تی یکی از جاذبه های تاریخی این شهر و متعلق به دوره صفویه است. کاروانسرای تی تی سیاهکل در سال 1375 به شماره 1784 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

کاروانسرای تی تی;  یک جاذبه اصیل در گیلان

کاروانسرای تی تی با اندکی جابجایی در فعل و فاعل به عنوان کاروانسرای تی تی نیز شناخته می شود. همانطور که در ابتدا گفتیم این کاروانسرا در شهر سیاهکل قرار دارد و در 25 کیلومتری شهر لاهیان و 75 کیلومتری شهر رشت از جهات مختلف و در سمت راست ساحل جاده شیم و محل تلاقی جاده شیم و بابا کوه قرار دارد.

البته این کاروانسرا تنها جاذبه شهر سیاهکل نیست و سیاهکل خود جاذبه زیبایی در این منطقه است. شهرستان سیاهکل در 15 کیلومتری شهر لاهیان در دشتی قرار دارد و رودخانه کوچک شمرود درست از وسط آن می گذرد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

کاروانسرای تی تی;  یک جاذبه اصیل در گیلان

فرقه

نام این شهر گیلانی از دو کلمه سی و کل به معنی دامنه کوه و کلمه کل به معنی مکان تشکیل شده است و اشاره به موقعیت توپوگرافی این منطقه دارد که البته به سیاهکل تغییر یافته است. . و همانطور که گفتیم این شهرستان که در استان گیلان قرار دارد در حال حاضر دارای دو بخش مرکزی و دیلمان می باشد.

بیشتر بخوانید  قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبلی برگشت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تی تی کاروانسرا به معنای کاروانسرای گل است زیرا تی تی در زبان گیلکی به معنی گل است و از جای صفت و قید در زبان گیلکی بر خلاف فارسی، نام اصلی این کاروانسرا تغییر یافته است. تی تی کاروانسرا است. یادتان باشد کمی بیشتر گفتیم که این کاروانسرا از دیرباز اهمیت استراتژیک داشته است و دلیل آن را به شما خواهیم گفت.

در زمان ساخت این کاروانسرا، در روزهایی که کاروانسراهای بسیار کمی در شمال کشور ساخته می شد، کاروانسرای تی تی در این منطقه ساخته شد که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. ساخت این کاروانسرا در واقع بخشی از اهمیت گذر سیاهکل و موقعیت استراتژیک این شهر را نشان می دهد.

کاروانسرای تی تی;  یک جاذبه اصیل در گیلان

ویژگی های معماری

این کاروانسرا تنها در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و در دامنه تپه ای نسبتا مرتفع و بسیار سرسبز قرار دارد که در گذشته مسیر اصلی کاروان راهیان لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است. از ویژگی های معماری بنای کاروانسرای تی تی سیاهکل می توان به این نکته اشاره کرد که این کاروانسرا الگویی از کاروانسراهای حومه شهر است که معماری آن مبتنی بر داشتن 2 ایوان است. این مجموعه تاریخی دارای یک حیاط مرکزی و ورودی لابی مانند و دو ایوان در اطراف لابی است. ورودی بنای این کاروانسرا در ضلع شمالی آن است. پس از عبور از قسمت ورودی کاروانسرا، لابی و سپس قسمت میانی را می بینید. در ضلع شرقی و غربی هشتی این کاروانسرا از میان فضاهای وسط، 2 اتاق به مساحت 17 متر مربع وجود دارد که به آن فضای میانی می گویند. لازم به ذکر است مساحت این حیاط 398 متر مربع است و در وسط آن حوض کوچکی قرار دارد. قبل از اینکه وارد محوطه این کاروانسرا شویم با فضای نیم هشتی مواجه می شویم. در ضلع جنوبی این بنای کاروانسرا یک فضای شاهنشاهی و در دو طرف دیگر آن 2 اتاق مانند قسمت شمالی کاروانسرا قرار دارد. در وسط کاروانسرا حوضی وجود دارد و در چهار گوشه آن اتاقی مربع شکل به مساحت 14 متر مربع ساخته شده است که محل استراحت کاروانیان و محافظت آنها از راهزنان و حیوانات وحشی بوده است. به طور کلی اگر از نظر ریاضی و معماری در ساخت آن اصل تقارن رعایت شده باشد در یک کلام بنا در جهت طولی خود دارای محور تقارن است.

بیشتر بخوانید  امکان نداره دلیل تنوع برس و شونه‌ها رو بدونی! | کاربرد انواع برس و شانه چیست؟ +تصویر

کاروانسرای تی تی;  یک جاذبه اصیل در گیلان

نحوه دسترسی

کاروانسرای باستانی تی تی در شهر سیاهکل و در مسیر کاروان دیلمان به لاهیان و در محل تلاقی رودخانه باباکوه و رود میثم دیده می شود. این بنا تنها در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و در دامنه تپه ای نسبتا مرتفع و سرسبز قرار دارد که روزگاری مسیر اصلی کاروان راهیان لاهیان به دیلمان و طالقان بوده است. این کاروانسرا در شهرستان سیاهکل و در 25 کیلومتری شهر لاهیان و 75 کیلومتری شهر رشت در سمت راست رودخانه شیم و محل تلاقی رودخانه شیم به بابا کوه واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید