کارهای طنز تلویزیونی محتوای ضعیفی دارند/ باید با تولیداتمان روزهای بهتری را برای مردم ترسیم کنیم



به گزارش سلام نو، ایسنا نوشت: او با زبان طنز می نویسد، من 69 سال دارم و خیلی خوب است که هنوز 70 ساله نشده است! روحیه طعنه آمیز و میل به زندگی، کم کم طعم روزها و سال های زندگی را می چشد و همچنان برای خود برنامه ریزی دارد.

علیرضا خمسه از آرزوهایش می گوید: من علیرضا خمسه دوست دارم رنسانس و تولد دوباره نهم بهمن برایم اتفاق بیفتد. یعنی دوباره از مادر متولد شدن. من برای خودم آرزویی دارم و آن داشتن یک زندگی جدید برای خودم است. امروز 69 ساله هستم اما از این به بعد قصد دارم مسیر جدیدی را طی کنم و برنامه های زیادی برای خودم دارم.

خمسه گفت: «من همچنین می‌خواهم مردم کشورم احساس کنند که آینده درخشانی در انتظارشان است. وقتی غم و ناامیدی و خستگی را در چشمان جوان و حتی میانسال می بینم جگرم می سوزد. در این روز برای مردم کشورمان بهترین ها را آرزو می کنم، زیرا مردم کشور ما افراد شایسته ای هستند و شایستگی بسیار بیشتر از آنچه به آنها داده شده است. مردم ما اهل افتخار هستند. دوست دارم نگرش ها تغییر کند و همه مشکلات جامعه ما و مردم عزیز حل شود.

شکایت از پرداخت بی رویه حقوق در تلویزیون

این هنرمند در ادامه همین داستان که این روزها برای تلویزیون چه می کند؟ وی گفت: در حال حاضر کار خاصی ندارم. البته برای آینده هم برنامه هایی دارم. در اینجا باید به یک نکته مهم تاکید کنم و آن این است که وقتی ما هنرمندان کار می کنیم انتظار داریم پرداخت ها به موقع باشد، اما الان مشکل این است که پرداخت ها قطع شده است. خیلی از همکاران ما متأسفانه مستاجر هستند، ما به امید اینکه ماهیانه حقوق بگیریم برای تامین هزینه های زندگی سر کار می رویم، اما متأسفانه تهیه کنندگان می گویند تلویزیون حقوق نمی گیرد و حتی می بینیم که حقوق 2 تا می شود. سه ماه. به همین دلیل است که همه به دنبال کار در مشاغلی هستند که حداقل دستمزد به موقع پرداخت می شود. من هم این روزها همین مشکل را دارم.

بازیگر سریال «پژوهت» خاطرنشان می کند: پیشنهادهای زیادی برای حضور در سریال دارم اما دستمزدها جزو هزینه ها نیست و از طرفی دستمزدهایی که توافق شده به موقع پرداخت نمی شود. به شخصه دوست دارم الان سر سریال باشم اما متاسفانه حقوق هزینه زندگی را نمی خواند. آخرین کار تلویزیونی من سریال نیسان آبی به کارگردانی مانوسر هادی بود که همچنان در حال پخش است. من کارم را در این سریال پنج شش ماه پیش تمام کردم و بعد از آن دیگر کار را قبول نکردم. به همین دلایل. البته در سری جدید سعید نعمت الله که برای شبکه نمایش خانگی کار می کند حضور خواهم داشت.

خمسه سپس در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما شرایط کار در شبکه سینمای خانگی بهتر از تلویزیون است؟ پاسخ این است: در هر صورت همه اینها متعلق به یک مانیتور است، اما پرداخت در شبکه سینمای خانگی کمی بهتر است. در واقع تولیدکنندگان صددرصد دولتی نیستند و به طور مستقیم به صداوسیما وابسته نیستند، بنابراین این شبکه کمی بهتر کار می کند، اما با اینکه چه اتفاقی برای این شبکه خواهد افتاد که از هدایت رادیویی به نظارت برود، هنوز مشخص نیست. پنجم یا نه؟

بیشتر بخوانید  خبر خوب وزیر اقتصاد برای متولدین ۱۴۰۲

متاسفانه کارهای طنز بی کیفیت هستند

بازیگر سریال بیدار و بیدار، پیاده رو هتل، مهمانان ویژه، پولدار و فقیر و مرد هزار چهره نیز در پاسخ به این سوال که آیا سریال های فعلی تلویزیون را تماشا می کند و کیفیت ها را چگونه می بیند؟ او می گوید: «فکر می کنم سریال هایی که در سال های قبل بازی کردم آموزنده تر از الان بود. بیشتر کارهایی که در حال حاضر می بینیم، نمی دانم به دلیل نظارت دقیق بر محتوای آثار است یا متاسفانه بی کیفیت هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های هر کمدی این است که رویکرد انتقادی دارد که اگر این رویکرد را از یک کمدی بگیریم در واقع تبدیل به یک شوخی و یک اثر کم ارزش می شود که به آن کمدی واقعی نمی گویند. کمدی واقعی باید نگاه اجتماعی و رویکرد انتقادی داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر در تلویزیون چندان مورد توجه نیست و به همین دلیل کمدی هایش از نظر محتوایی ضعیف است.

او از این می گوید که چرا سریالی مثل پایتخت بعد از سال ها همچنان بازنده است و در چنین شرایطی برای بهتر شدن وضعیت تلویزیون چه پیشنهادی دارید؟ پایتخت شخصیت های دوست داشتنی داشت. متاسفانه در سریال طنز کنونی رویکرد انتقادی به رفتارهای اجتماعی، خانوادگی و فردی وجود ندارد و عرصه کمدی از افراد مجرب و متفکر خالی شده است. در آثاری که از تلویزیون تماشا می کنیم، به ندرت نامه هایی از افراد باتجربه پیدا می کنیم و باید ببینیم نویسنده و کارگردان کیست. مردم واقعا مقصر هستند، خسته و غمگین از کار روزمره و چیزهای مختلف به خانه می آیند و حالا می خواهند برای رفع خستگی جلوی تلویزیون بنشینند، اما کار قابل توجهی به آنها پیشنهاد نمی شود. در واقع تماشای سریال های قدیمی نوعی نگاه به گذشته برای آنها ایجاد می کند که به نظر من نشانه ای از کاهش تولید رادیویی است.

بگذار مردم امیدوار باشند نه ناامید

خمسه پس از این صحبت ها پیام شما به رئیس صداوسیما چیست و مشکل اصلی این سازمان در حال حاضر چیست؟ وی بیان می کند: نگاه سیاسی که وارد تولید رادیو شد، آسیب های زیادی به آثار وارد کرد. اگر سخنرانی من می خواهد مخاطب داشته باشد، این است که جامعه فقط سیاست نیست، متأسفانه همه نگاه ها به سیاست است. به عنوان مثال رویکردی که باید در پیش بگیریم، رویکرد اجتماعی است و بخشی از رویکرد اجتماعی که در زندگی امروز ما وجود دارد، مسائل اقتصادی است. باید در مورد طنز و دیگر برنامه های گفت و گو مانند برنامه های چت و جریان برنامه در مورد مسائلی صحبت کنیم که مردم را از ناامیدی و امید به جامعه خارج می کند.

بیشتر بخوانید  8 میانبر کاربردی در ویندوز

وی ادامه می دهد: باید با محصولات خود روزهای بهتری را برای مردم طراحی کنیم. این تا زمانی است که اکنون شاهد آینده ای روشن تر و بهتر در تولید رادیو هستیم و تنها چیزی که می بینیم تاریکی، ناامیدی و مشکلات اضافی برای مردم است. تسکین آلام و مشکلات مردم وظیفه همه ما و به ویژه دوستانی است که با کمدی سر و کار داریم که در صورت عدم اتخاذ این رویکرد موجب ناامیدی ملت می شود. ما باید در تولیداتمان چیزهای بهتری را به مردم نشان دهیم و درباره آنها صحبت کنیم.

بازیگر نقش بابو پنجعلی در سریال پایتخت درباره اینکه آیا تکرار این سریال را در شبکه ها دنبال خواهد کرد؟ به محض اینکه این سریال ساخته شد، همه با هم کل آن را تماشا کردیم و نقاط ضعف و قوت آن را دیدیم، اما حالا که تکرار می شود، آن را نمی بینم چون وقت زیادی ندارم، اما وقتی می شنوم که مردم هنوز آنجا هستند.» او می گوید: «پایتخت، من واقعا متاسفم که چرا اگر مردم به گذشته نگاه نکنند و به روز نباشند، چرا محصولات بهتر نمی آیند.

سپس این هنرمند پاسخ می دهد که اگر «پایتخت» ادامه پیدا کند، آیا باز هم می خواهید حضور داشته باشید؟ وی به نکته ای اشاره می کند و می گوید: یکی از مشکلاتی که در کشور ما نه تنها در عرصه فرهنگ و هنر، بلکه در همه عرصه ها وجود دارد، نوعی قطع ارتباط و تلاقی است; مثلاً شما در سازمانی کار می کنید که وقتی مدیر عوض می شود اولین کاری که انجام می دهد همه پرسنل حتی اتاق ها را جابجا می کند و می خواهد گذشته را پاک کند تا اثری از مدیر قبلی نباشد! متاسفانه این موضوع در همه زمینه ها حاکم است. وقتی چند نفر در یک تیم کار موفقی تولید می‌کنند که تبدیل به یک برند می‌شود، اما بعد از مدتی می‌بینیم که اختلاف‌ها و تقسیم‌بندی‌ها شروع می‌شود، تقسیم‌بندی‌ها به وجود می‌آید و شرکا از هم جدا می‌شوند. کارهای فرهنگی و هنری و تولیدات تلویزیونی ما هم همینطور. به عنوان مثال گروه سرمایه، گروه بسیار منسجمی بود که ما چندین فصل با آن کار کردیم، اما با پیشرفت آن، تفاوت هایی وجود دارد – چه مشکلات اقتصادی و چه مزخرف – که منجر به انسجام می شود و استحکامی که پیوند را شکل می دهد، تداوم آن می شود. کمتر

وی ادامه می دهد: البته این موضوع فقط در گروه پایتخت نیست، بلکه همه گروه ها این مشکل را دارند و یک مشکل کلی فرهنگی است که نمی توانیم بار سلامت، خوبی و زیبایی را از یک جا به دوش بکشیم. باید حرف و حدیث و اختلاف سلیقه باشد و آن اهمیت و یکنواختی که به این زیبایی بود و ما به آن می گوییم عشق به کار که مثل خانواده است کمرنگ می شود. من در مورد «پایتخت» بودم و خیلی امیدوارم این اتفاق نیفتد زیرا در گروه های زیادی این اتفاق افتاد. متاسفانه سریال های موفق در کشور ما هرگز به 10 سریال نمی رسند، در حالی که در خارج از کشور اجراهایی دارند که 40 سال است روی صحنه رفته اند یا سریال هایی تولید می کنند که حداقل 30 سال از عمرشان می گذرد، بسیاری از بازیگران آن پیر و جوان بودند و بازیگران زیادی هم هستند. در حال مرگ، اما پخش سریال همچنان ادامه دارد. مرد حسودی می کند و می گوید چرا ما در ایران نمی توانیم کارمان را ادامه دهیم. چرا کار موفق فقط 5 یا 10 سال دوام می آورد؟ چرا ما نمی توانیم این صمیمیت ها را با همکارانمان حفظ کنیم؟

بیشتر بخوانید  این گوشی‌ها در دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند+ تصاویر

خمسه در پاسخ به اینکه خبری از تیم اصلی است؟ وی خاطرنشان می کند: خبری که در حال حاضر از دور از گروه پایتخت دارم این است که متاسفانه در حال حاضر همه پراکنده هستند و همه درگیر پروژه هستند و گروه با هم نیستند. یکی از آرزوهای من همیشه حضور در چیزهایی بوده که مردم دوست دارند. چه سرمایه ای و چه سریال های دیگری. امیدوارم بتوانم در طول زندگیم به عنوان یک هنرمند به کارهای موفقی کمک کنم.

نیسان آبی بهترین خاطره کاری من امسال بود

این هنرمند سپس به حضور خود در مجموعه «نیسان آبی» اشاره می کند و این مجموعه را یکی از موفق ترین آثار امسال خود می داند.

او می گوید: به دلایلی نیسان آبی یکی از بهترین خاطرات دوران حرفه ای من بود. اولاً یک تهیه کننده بسیار جوان، فداکار و مکرر به نام احسان ظلی پور بود که بر خلاف بسیاری از تهیه کنندگان که همیشه در پرداخت دستمزدها مشکل دارند، خوب بود. یکی دیگر از خوبی های این کارگردان محبوب منوچهر هادی بود که تا به حال با او کار نکرده بودم و به نظرم کارگردان خوب و قابل احترامی است که کمدی را خوب می شناسد. من حدود سه ماه در خدمت این گروه بودم و برایم بسیار خوشایند بود زیرا همه چیز بسیار حرفه ای و خوب پیش رفت. تیم نیسان آبی از هر نظر عالی بود. عوامل و بازیگران حرفه ای و متعهد حضور داشتند. متأسفانه در بسیاری از آثار می بینیم که اختلاف سلیقه زیاد است و گروه مدام در حال دعوا هستند، بازیگران همدیگر را دوست ندارند، اما در «نیسان آبی» همه عوامل، از بزرگترهایی مثل جمشید هاشم پور. نسبت به نسل من و جوانان، همه با مدیریت کارگردان و تهیه کننده، همدل و همدل بودند که نتیجه آن استقبال خوب مخاطبان از اثر بود.

دیدگاهتان را بنویسید