حسن کریمی سنجری ، کارشناس بازار خودرو در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع “چرا این روزها تولید خودرو و بازار؟”؛ وی گفت: “موارد زیادی وجود دارد که به عنوان یک اصل پیشرفت و توسعه در همه صنایع و کشورها مطرح می شود. همه ما می دانیم که دولت ها بازرگانان را از دست می دهند ، بنابراین توسعه هرگز از طریق دولت ها اتفاق نیفتاده است و از طرف دیگر ، همه ما می دانیم که رشد صنعت جهانی خودرو به دلیل اپیدمی و همه کاره بودن به معنای ساخت یک ماشین ژاپنی است. در ایالات متحده. با قطعات چینی. این اصولی است که در توسعه صنعتی نهفته است و وقتی ما در مورد صنعت خودروی خود بحث می کنیم ، همیشه مواردی مانند بخش خصوصی و سرمایه گذاری خصوصی و مشارکت وجود دارد.
سیاستمداران درباره صنعت خودرو تصمیم می گیرند
این کارشناس بازار خودرو افزود: “نگاه من به صنعت خودرو متفاوت است. صنعت خودرو در جمهوری اسلامی سالهاست که سیاسی شده است. راه حل منطقی برای توسعه چنین صنعتی باید شرایط آن را داشته باشد. آیا می توان در مورد مشارکت و جذب سرمایه های خارجی در جمهوری اسلامی بحث کرد یا خیر؟ در غیر این صورت ، در تصمیم متخصص باید شرایطی در نظر گرفته شود که در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی در کشور امکان پذیر نیست.
وی افزود: “دولت همچنین یک نمونه موفق است. یک مدیر دولتی که از نظر سیاسی فعال نبود ، درک استراتژیکی داشت و در توسعه مهارت کافی داشت. در حال حاضر ، ما در صنعت خودرو و مباحث استراتژیک و اقتصاد کشور آنقدر توسعه یافته و عمیق فکر نمی کنیم که بتوانیم به جایی برسیم که در جذب سرمایه خارجی و مشارکت با خارجی ها منطقی باشیم. از آنجا که پژو در دوره برجام به ایران آمد و در صنعت خودروی این کشور سرمایه گذاری کرد ، اما نتیجه این سرمایه گذاری مونتاژ 15 هزار خودروی پژو و فروش آنها به مردم بود ، در حالی که همین پژو به چین رفت و با دانگ فنگ چینی همکاری کرد. آنها از این شرکت خواستند تا یک مرکز تحقیقات موتور در چین ایجاد کند و نحوه ساخت یک سیستم عامل را به آنها بیاموزد.
این کارشناس خودرو افزود: اگر همان پلت فرم سمند که زمانی مورد تمسخر قرار می گرفت رشد کند و دانش فنی ایجاد شده در طراحی سمند ادامه یابد ، اکنون خودروهای به روز و مطلوبی را تولید خواهیم کرد. وقتی می گوییم خودروی مورد نظر ، منظور ماشینی است که در گروه چاهانی قرار بگیرد و کیفیت آن برای مشتری قابل قبول باشد و قیمت آن نیز رقابتی باشد.
کریمی افزود: برخی از این وقایع به تصمیمات اقتصادی اشتباه گرفته شده در جمهوری اسلامی ایران برمی گردد ، تصمیماتی که همه دولت های جمهوری اسلامی به نوعی مقصر ایجاد هستند و در این میان ، اما برخی بیشتر به سرزنش “
وی گفت: بنابراین اگر ما به یک سری راه حل ها برای صنعت خودرو نگاه کنیم. به خصوص اکنون که دولت تغییر می کند و دولت جدید به قدرت می رسد ، ما باید این تصمیم را با وجود مختصات جمهوری اسلامی اجرا کنیم. ما باید به نوعی موضوع مشارکت خارجی را کنار بگذاریم و با کمترین مشارکت خارجی راه حلی در نظر بگیریم و با دولت فعلی عارضه ای پیدا خواهیم کرد و به موفقیت نسبی در آن دست خواهیم یافت.
کریمی افزود: از طریق مشارکت خارجی ، به طور طبیعی به بازارهای گسترده تری خواهیم رسید و همچنین کسب دانش فنی آسان تر خواهد بود و سپس قیمت محصولات قابل رقابت خواهد بود ، اما شرایط سیاسی جمهوری اسلامی اجازه مشارکت در خارج از کشور را نمی دهد. “بیا دیگه.
وی افزود: “تیراژ” نیز در اینجا یک موضوع مهم است. اگر به بازارهای صادراتی برسید ، می توانید به طور طبیعی نسخه ای از سیستم عامل را با تیراژ یک میلیون دستگاه ایجاد کنید ، اما من متاسفم که جمهوری اسلامی بسته شده است ، که ممکن است نه کسی تجارت می کند یا کسی به او مراجعه نمی کند ما در حال حاضر به دنبال راه حل برای تحریم ها هستیم ، شما باید یک فضای تجاری مناسب داشته باشید ، شاخص های اقتصادی در کشور باید بالا باشد ، بنابراین در چنین شرایط اقتصادی و شرایط تحریم ، ما به طور طبیعی باید صنعت خودرو را کنار بگذاریم.
این اقتصاددان افزود: “در شرایط فعلی ، سیاست بر اقتصاد حاکم است. مدیران عامل شرکت های خودروسازی سیاستمداران هستند.
کریمی افزود: مسئله دیگر تنوع در صنعت خودرو است. چرا ما باید خودروهای تولیدی خود را بسیار متنوع کنیم؟ من با 22 سال سابقه در صنعت خودرو می گویم که می توان با همان سازمان و در همان شرایط صنعت خودرو را در کشور بهبود بخشید. به جای طراحی 30 نوع مدل اتومبیل ، پول و انرژی خود را صرف طراحی 4 مدل اتومبیل کنید و به یاد داشته باشید که جمهوری اسلامی توسط جمهوری اسلامی تحریم نمی شود ، ممکن است در جمهوری اسلامی باشد اما خارجی ها ما و فرانسوی ها و چینی ها را تحریم کردند شرکت دیگر آنها برای ما کار نمی کنند
چینی ها هم رفتند
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: در دوره تحریم قبلی شرکت های خودروساز چینی با ما همکاری کردند اما در این دوره دیگر شرکت های چینی در کنار خود نداریم و حجم واردات خودروهای چینی به قدری پایین است که این خودروها قیمت گذاری می شوند “ابزار در بازار ایران معامله می شود.
وی در مورد شرکت های خصوصی موفق در صنعت خودرو افزود: کدام شرکت های خصوصی در حال حاضر در صنعت خودرو موفق هستند ؛ کرمان موتور در حال حاضر ناموفق است و 90 درصد بازار خودروی کشور در اختیار ایران خودرو و سایپا است. من یکی از حامیان توسعه از طریق مشارکت خارجی و خصوصی سازی هستم ، اما کدام بخش خصوصی؟
این کارشناس خودرو همچنین گفت: با توجه به خصوصی سازی صنعت خودرو در ایران ، اکنون باید اقدام به خرید صنعت خودرو در کشور کرد که دارای سه ویژگی است ؛ اول از همه ، باید بازار آن در خارج از ایران باشد و همچنین باید از سرمایه و تجربه لازم برخوردار باشد. فقط مارک های بزرگ خودرویی در خارج از ایران از چنین ویژگی هایی برخوردار هستند و اگر هرگز بخواهیم ایران خودرو را خصوصی کنیم ، باید آن را به تولیدکنندگان بزرگ خودرو در دنیا بفروشیم.
وی افزود: “هنگامی که پژو برای همکاری به ایران آمد ، من بارها گفتم که یکی از سه خودروی تولید شده نباید شماره گذاری و صادر شود ، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. از طرف دیگر ، ما بر بومی سازی و خودکفایی تأکید کردیم ، اگر صادرات خود نیز می تواند به بومی سازی منجر شود.
حسن کریمی سنجری ، کارشناس صنعت خودرو ، سخنان خود را در پایان برنامه با اشاره به برخی از اظهارات سایر مهمانان خلاصه کرد: صحبت در مورد خصوصی سازی صنعت خودرو خوب است ، اما چگونگی انجام این کار باید همچنین با توجه به حقایق موجود گفته شود.
مخالفت با خصوصی سازی
وی گفت: سال گذشته آنها می خواستند خودروسازان را به قطعه سازان تحویل دهند. این بدترین نوع خصوصی سازی خودروسازان بود و در عین حال بدون شک تعارض منافع ایجاد خواهد کرد. با رویکرد مناسب به این موضوع ، سازنده می تواند برود و بخشی از قطعات خودرو را بخرد ، اما سازنده نمی تواند بیاید و ماشین را بخرد. همین سهم تولیدکنندگان خودرو که در حال حاضر متعلق به برخی از هلدینگ ها است ، موجب ایجاد و ایجاد تضاد در منافع و مشکلاتی می شود.
وی با تأیید حرکت به سمت خصوصی سازی در صنعت خودرو گفت: “روش انجام این کار بسیار مهم است.” آیا سهام این شرکت ها باید به افراد فروخته شود یا چیز دیگری؟ وقتی می گوییم خصوصی سازی در بخش خودرو ، باید جزئیات آن را بررسی کنیم. خصوصی سازی باید مشابه آنچه رنو قبلاً در ایران انجام داده باشد. این شرکت آمد و 60 درصد مالکیت این شرکت را در ایران خریداری کرد و سهامداران دیگری مانند هلدینگ و سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران سهامداران دیگری به همراه رنو بودند اما سهام این شرکت در اختیار رنو بود. این روش صحیحی بود ، اما سنگهای زیادی علیه این شرکت ساخته شد که این شرکت از راه حلهای بسیار خوب خود برای تولید خودروهای کلاس جهانی در ایران عقب نشینی کرد.
کریمی سنجری افزود: ما باید آگاه باشیم که خصوصی سازی کار درستی است اما نحوه خصوصی سازی بسیار مهم است. این موضوع در مورد بحث مشارکت خارجی در صنعت خودرو نیز صدق می کند ، اما با مختصات سیاست های کشور امروز مکان هایی برای این موضوع وجود دارد یا خیر.
وی همچنین با اشاره به شرایط بازار خودرو خاطرنشان كرد: در سال 1996 و قبل از آغاز تحریم ها یك میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو به بازار آورده شد ، حدود 77 هزار دستگاه از این خودروها وارد و مابقی در كشور تولید شد. این آمار نشان می دهد ما با بازاری روبرو هستیم که توانایی جذب 1.4 میلیون خودرو را دارد. در سال های بعد ، تا سال 1999 ، ما همیشه 800 تا 900 هزار ماشین تولید کردیم. این نشان می دهد که تفاوت قابل توجهی بین تولید و کشش بازار وجود دارد ، در حالی که نیازهای بازار طی سالها افزایش یافته است. البته برخی ممکن است بگویند قدرت خرید کاهش یافته و تقاضای واقعی بازار برای این ارقام نیست ، اما واقعیت ها نشان می دهد که چنین سطح تقاضا وجود دارد و خودروسازان ما در سال های اخیر نتوانسته اند بر اساس تقاضای بازار.
قرعه کشی ماشین برنامه خوبی نیست
این کارشناس خودرو با اشاره به عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باید سعی کنیم تقاضا را بیش از حد واقعی تحریک نکنیم ، اما برعکس ، می بینیم شرایطی وجود دارد که قرعه کشی نامیده می شود و در چنین برنامه ای. “حتی بسیاری از افرادی که واقعاً به ماشین احتیاج ندارند ، می آیند و ثبت نام می کنند. در چنین شرایطی ، قیمت های گرامری یک اشتباه بزرگ دیگر بود. و ما فاصله بین کارخانه و بازار را افزایش دادیم ، که به نوبه خود تقاضای کاذب ایجاد کرد. چنین تقاضا تحریک در شرایطی ، که ظرفیت تولید بسیار کاهش می یابد و تولید تا حد زیادی کاهش می یابد.
کریمی سنجری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از نیازهای واقعی بازار خودرو از سال به سال دیگر سرازیر می شود ، گفت: “در اینجا چگونگی مواجهه با فشار تقاضای زیادی در سال 1400 وجود دارم و در عین حال با اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار. “علاوه بر این موارد دیگر مانند تحریم ها ، نقدینگی و تورم ، دلایل دیگری نیز وجود دارد که فشار بیشتری به این بازار وارد می کند. واضح است که برای عادی سازی بازار باید به این موارد پرداخته شود.
۲۲۳۲۲۷