کارشناسان ایرنا: سیاست خارجی ایران اصولی و منطقی است


کنفرانس ویدئویی مشترک ایرنا و اسپوتنیک روسیه روز چهارشنبه با حضور کارشناسان دو خبرگزاری با موضوع “انتخابات ایران و چشم انداز روابط تهران و مسکو” برگزار شد.

زمان رضازانی از آژانس جمهوری اسلامی در ابتدای کنفرانس ویدیویی گفت: “یکی از مهمترین ویژگی های سیاست خارجی ایران” پیش بینی و انعطاف پذیری “است که آن را معتبر می کند.

وی در تشریح این ویژگی ، ایالات متحده را کشوری با سیاست های ناپایدار توصیف کرد و گفت: در ایالات متحده ، دولتی مانند دولت ترامپ روی کار می آید و تمام تعهدات خود ، از آب و هوا و پیمان های اقلیمی تا پیمان های تجاری را نقض می کند. وی حتی روابط واشنگتن با متحدانش را زیر سال برد. سپس با تغییر دولت ، در حالی که برخی تصور می کردند اوضاع به وضعیت قبل از ترامپ بازمی گردد ، دیدیم که دولت جدید نیز به برخی تعهدات پایبند است و این کار را نمی کند. این نوسانات چشمگیر میزان اعتماد به سیاست خارجی واشنگتن در میان سیاستمداران سایر کشورها را کاهش می دهد.

رضاکانی افزود: برعکس ، سیاست بر اساس منطق و تعهد ایران است. اگر تهران بگوید از اراده ملت فلسطین و حقوق اساسی آنها حمایت می کند ، از این رویکرد حمایت می کند.

وی گفت: “به عنوان مثال دیگر ، سیاست ایران در پذیرش پناهندگان افغانستانی یک رویکرد پایدار است و خواهران و برادران افغانستانی ما به آن اعتماد دارند.” من امیدوارم که کشور همسایه ما ، افغانستان ، به زودی به صلح و ثبات پایدار برسد ، اما ایرانی ها حتی در زمان تحریم و زمانی که فضای اقتصادی و بازار کار مساعد نبوده است ، از پناهندگان اخوان المسلمین افغان میزبانی کرده اند.

بیشتر بخوانید  خبر بسیار خوبی برای مهران مدیری

علاوه بر این ، کارشناس ایرنا یادآوری کرد که این ثبات به معنای تغییرناپذیری نیست. بلکه به این معنی است که سیاست ها بر اساس مکانیسم های قابل پیش بینی و اصول عقلانی است.

رضاکانی در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی ، رئیس جمهور تازه انتخاب شده ایران گفت: برخی از موضوعات مربوط به سیاست خارجی ایران نیز در این جلسه مطرح شد. از جمله ، وی تأكید كرد كه ایالات متحده باید به تعهدات خود بازگردد. همچنین تأکید شد که روابط ما در راستای تعامل با همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه است و همسایگان در اولویت ما هستند.

رضاکانی یادآور شد: دعوت از سرمایه گذاران خارجی به ویژه کارآفرینان ایرانی برای سرمایه گذاری در کشور که در نشست خبری رئیس جمهور منتخب مورد تأکید قرار گرفت ، نشانه این گرایش به تعامل و همکاری محترمانه در سیاست خارجی ایران است.

رضاکانی در پایان سخنان خود با اشاره به روابط سیاسی خوب بین تهران و مسکو تأکید کرد: “این روابط خوب باید در زمینه های اقتصادی ، تجاری و فرهنگی بیشتر گسترش یابد و بر اساس تجربه و داده های موجود موارد زیادی وجود دارد. ظرفیت در این منطقه است. “می توان از آنها استفاده کرد.

اسپوتنیک بی طرفانه انتخابات را پوشش می داد

ایوان زاخاروف ، مدیر گروه زبان های خارجی اسپوتنیک نیز تأکید کرد که بخش فارسی اسپوتنیک از آمادگی خوبی برای پوشش انتخابات ایران برخوردار است. “ما رویكردی متوسط ​​نسبت به نامزدها داشتیم و مواضع همه آنها در اخبار ، مصاحبه ها و داده ها مورد بحث قرار گرفت (اینفوگرافیك ها).

بیشتر بخوانید  ریزش سهمگین قیمت بیت کوین

کارشناسان ایرنا: سیاست خارجی ایران اصولی و منطقی است

وی در مورد مذاکرات برجام گفت هم ایران و هم ایالات متحده خواهان حفظ توافق هسته ای هستند و پیش بینی کرد که سرانجام دو طرف به توافق برسند.

اقتصاد در حال هموار سازی مشارکت استراتژیک است

سید عمار کلانتری ، دیگر شرکت کننده در کنفرانس ویدیویی ایرنا ، در مورد پتانسیل روابط ایران و روسیه صحبت کرد و تأکید کرد که برای یک مشارکت استراتژیک ، روابط باید به طور همه جانبه ، از جمله در زمینه اقتصادی توسعه یابد.

وی یادآور شد: ارزش واردات سالانه به روسیه حدود 270 میلیارد دلار است و سهم ایران فقط حدود 510 میلیون دلار است. همچنین طبق آمارهای موجود ، کالاهایی به ارزش 2 میلیارد و 116 میلیون دلار در سال گذشته از روسیه به ایران وارد شده است.

کلانتری همکاری بین ایران و روسیه در تولید مشترک واکسن کرونا را نمونه خوبی از همکاری علمی خواند و خواستار توسعه همکاری های علمی بین دو کشور شد.

این کارشناس ایرنا با اشاره به همکاری خوب دو کشور در برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: امروز اوضاع در افغانستان به گونه ای است که تهران و مسکو می توانند در آنجا برای جلوگیری از فجایع انسانی همکاری سازنده داشته باشند.

نقش رسانه های ایران و روسیه در گسترش روابط

کلانتری با تأکید بر اینکه رسانه ها در ایجاد ذهنیت بین مردم و مسئولان کشورها نقش دارند ، گفت: گاهی اوقات رسانه های غربی به زبان فارسی و روسی برای مخاطبان هر دو کشور برنامه ریزی و منافع کشورهای خود را دنبال می کنند. برخی از این رسانه ها نگاه منفی به گسترش روابط ایران و روسیه دارند و سعی دارند با ایجاد جو ، ذهنیت های منفی را تحریک کنند.

بیشتر بخوانید  تاکسی‌ها مجاز به سوار کردن حداکثر سه مسافر هستند

وی همچنین خواستار همکاری بیشتر رسانه ها بین ایران و روسیه شد و گفت: “مبادلات خبری ، دوره های آموزشی و کنفرانس های ویدئویی مشترک بین ایرنا و اسپوتنیک نمونه های خوبی از همکاری است که باید به عنوان نقطه شروع در نظر گرفته شود و. “به عنوان یک پیشنهاد ، ایرنا و اسپوتنیک می توانند از نخبگان و کارشناسان هر دو کشور دعوت کنند تا در کنفرانس های ویدئویی مشترک درباره موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف بحث کنند.

وی همچنین به ایرنا و خبرگزاری Sgodnya روسیه پیشنهاد داد نمایشگاه مشترکی برای معرفی مردم به میراث فرهنگی ، جاذبه های گردشگری و تاریخ روابط سیاسی دو کشور برگزار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید