کاربرد اصطلاح Luxury (لاکچری-لاکشری) در حوضه های مختلف تجاری بخش سوم و چهارم



کاربرد اصطلاح Luxury (لاکچری-لاکشری) در حوضه های مختلف تجاری(بخش سوم )


اگر مطالب اخیر وبسایت را دنبال کرده باشید به یاد دارید که طی روزهای اخیر دو بخش اول این مقاله خدمت شما عزیزان نگاشته و در وبسایت قرار گرفت. حال در ادامه بخش سوم این سری را خدمت شما عزیزان آماده کرده ایم. پس اگر علاقه مند به این موضوع هستید بخش سوم تا پنجم این مقاله را نیز از دست ندهید. با دلگرم همراه باشید.


در هر حال در صورتی که مقایسه در یک برهه زمانی خاص بین خودروها صورت بگیرد این اصطلاح می تواند به هر خودرویی از جمله، سری سدان، کوپه، کراس آورها و .. نسبت داده شود. در ضمن یک الگوی ثابت و وابسته نیز در بازار وجود دارد و منجر به نامشخص شدن یک خودروی لوکس با قیمت بالا می شود: جایی که ممکن است یک تفاوت واضح در قیمت بین خودروهای لوکس و دیگر خودروها باشد، البته در این حالت دیگر یک جداسازی مطلق بین خودروی لاکچری و یک خودروی صرفاً مناسب وجود ندارد. با چیزی که ممکن است برندهای متوسط دیگر گرانتر از برندهای معادل در زمینه عرضه خودروهای لوکس باشند.


تعریف لاکچری


دقت داشته باشید که شرکت های تولیدکننده خودرو برای محصولات و مدل های خاصی که قرار است هدف آنها افراد توانمند باشند بازاریابی می کنند. این مدلهای لاکچری با توجه به زیبایی و کیفیت در رده بندهای مختلفی طبقه بندی شده و بسته به کلاس آن در نقاط مختلفی مورد بازاریابی قرار می گیرند. از این رو وضعیت اجتماعی بیشتر با یک ماشین خاص تلفیق شده تا اینکه بخواهیم مالک خودرو را عامل تلفیق با وضعیت اجتماعی بدانیم. بنابراین سازندگان خودرو فرق های خاصی بین خطوط تولیدشان از نظر کارشکنی و تبانی با خریداران عمومی می گذارند.


در هر دوره ای از تاریخ صنعت خودروسازی، خودروهایی ساخته می شدند که به علت طراحی و مهندسی خاصشان برای خرید آنها باید هزینه زیادی می شد و تنها افراد ثروتمند قادر به خرید آنها بودند. این سری خودروها همانطور که گفته شد مخصوص افراد ثروتمند بوده و همجنین ممکن است عموم جامعه به این سری خودروها نیز در زمان گذشته لقب لوکس را داده باشند. جالب است بدانید زمانی که اصطلاح لاکچری آنچنان بین افراد جامعه در قبال معرفی خودروها جا نیفتاده بود برخی این اصطلاح را نیز به خودروهایی می دادند که از طراحی منحصر به فردی برخوردار بوده و تنها از آن یک مدل خاص به سفارش یک شخص ثرومند ساخته شده بود.


سازندگان خودروهای لاکچری ممکن است تحت یک شرکت به صورت مستقل و با حقوق کاملاً انحصاری به فعالیت بپردازند که از این بین می توان به بی ام و و مرسدس بنز اشاره کرد بعضی دیگر نیز هستند که به صورت زیرمجموعه ای از یک شرکت بزرگتر به فعالیت می پردازند به عنوان مثال لکسوس در واقع زیرمجموعه شرکت تویوتا است.


آنچه مشخصه این است که اصطلاح لاکچری به صورت گسترده ای حتی در صنعت واحد خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اینکه در یک منقطه به چه خودرویی لاکچری گفته شود یا نه بسته به خیلی از شرایط داشته و الگوی ثابتی ندارد. به عنوان مثال خودرویی که شاید برای برخی در یک منطقه لوکس تلقی شود برای برخی دیگر شاید یک خودروی معمولی جلوه کند.


 لاکچری


شرح ویژگی های خودروهای لاکچری


هدف از ساخت خودروهای لاکچری این است که خریداران این خودروها که اکثراً ثرومند هستند بتوانند با ویژگی های خاص این سری خودرها از جمله جادارتر بودن، داشتن امکانات مدرن و زیبایی، آسایش و آرامش و امنیت بیشتر را برای خود رقم بزنند. از دیگر مزایای این خودروها این است که یک شخص مهم با داشتن آن می تواند به نوعی ثروت و اعتبار خود را از نگاه جامعه بالاتر برده و به رخ دیگران بکشد. برخی دیگر از خودروهای لاکچری نیز وجود دارند که با دارا بودن کارایی و هندلینگ بهتر، رضایت بیشتر مشتریان را رقم زده و سبب شده بخش قابل توجهی از مشتریان تصمیم به خرید این گونه خودروها بگیرند به این سری خودروها Sport Luxury گفته می شود.

بیشتر بخوانید  معرفی گونه اکراس به نام اکراس سیاه + فیلم و عکس


گزارشی در مجله Forbes منتشر شده که نشان می دهد دو عامل شهرت و محبوبیت خودروهای لاکچری سبب شده تا شرکت های مختلف به طور مداوم و پیوسته فناوری های بسیاری را در زمینه ایمنی آنها و همچنین ارائه تجهیزات برای آسایش خریداران طراحی کرده و در خودروهای جدید خود به مرحله اجرا درآورند.



غایق های لاکچری


غایق های لاکچری که با نام های super yacht, large yacht and mega yacht نیز بین عموم شناخته شده اند در واقع غایق هایی گرانقیمت و شخصی بوده که توسط خدمه های حرفه ای و یا به صورت خودکار توسط یک شخص هدایت شده و به واسطه آن افراد به نقاط تفریحی مد نظر خود سفر می کنند.


این سری غایق های لاکچری اگر از طول 27 متر درازا برخوردار باشند تحت عنوان superyacht بین عموم شناخته می شوند. پیدایش این اصطلاح و به طور کلی زمانی که استفاده از این اصطلاح بین مردم باب شد به قرن بیستم میلادی برمی گردد. قضیه پیدایش این اصطلاح این بوده که زمانی که اشخاص ثروتمند دستور ساخت غایق هایی مجلل و بزرگ را برای تفریحات شخصی می دادند از این اصطلاح برای متمایز ساختن غایق خود با سایر غایق های موجود استفاده می کردند. به عنوان مثال می توان به غایق تاجر معروف چارلز هنری فلچر با نام Jemima F. III اشاره کرد که در سال 1908 میلادی دستور ساخت یک غایق شخصی 111 فوتی که از قدرتمندترین موتور موجود در آن برهه زمانی برخوردار باشد را صادر کرد.


غایق های امروزی


بین سال های 1997 تا سال 2008 میلادی، شاهد رشد چشمگیر غایق های فوق لوکس از نظر تعداد و اندازه بودیم به طوری که درازای این سری غایق ها از 24 متر شروع می شد و تا اندازه 70 متر نیز پیش می رفت.غایق های لوکس، megayachts یا superyacht ها عموماً یک بندرگاه خانگی به صورت واقعی ندارند البته به طور کلی زمانی که طراحی یک غایق به اتمام می رسد الزماً باید تحت بندرگاه یک کشور جایی که وضعیت پرچم مشخص شده است به صورت رسمی ثبت شود.


در این بین از مناطق معروفی که به ثبت غایق های بزرگ تحت پرچم می پردازند می توان به جزایر Cayman، Marshallو جزایر British Virgin اشاره کرد. شرایط طراحی و ساخت این گونه غایق ها به گونه ای است که در فصل تابستان با دریای مدیترانه و در فصل زمستان با جزایر کاراییب سازگاری خوبی دارند. به طوری که اکثر افراد ثروتمند که از چنین غایق هایی برخوردار هستند چنین مناطق و فصولی را برای تفریح انتخاب می کنند. جالب است بدانید اگر فرد ثرتمندی هم نباشید می توانید به صورت خانوادگی یا جمعی غایق مد نظر خود را اجاره کنید. حداکثر قیمت برای بهترین غایق ها تا مرز یک میلیون یورو به ازای هر هفته نیز می رسد.

بیشتر بخوانید  روز قوه قضاییه در سال ۹۹ چه روزی است ؟


به طور کلی در هر فصلی از سال ممکن است تا تعداد حداکثر 1500 غایق برای اجاره توسط افراد در دریای مدیترانه وجود داشته باشد.با پیدایش کشتی های تجاری بزرگ که به صورت ویژه مخصوص جا به جایی غایق های تفریحی بزرگ از میان اقیانوس آتلانتیک طراحی شده اند میزان اجاره غایق ها در حوضه دریای کاراییب فوق العاده بیشتر از هر زمان دیگری شده است.به طور کلی غایق های تفریحی لاکچری در بندرگاه توقف کرده تا خدمه کارهای فنی و نگهداری لازم را روی آنها انجام داده و بعد هم مسئول اصلی غایق منتظر صاحبان و یا مهمانی که آنرا اجاره کرده اند می شود.


بعد از آن کشتی ها با رئسا و یا احتمالاً مهمانانی که در آن حضور دارند به گشت زنی های محدود می پردازند. از مسیرهای متدوالی که معمولاً برای تفریح انتخاب می شود می توان به مناطق مختلف و معروفی از کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اشاره کرد. البته افزایش فزاینده غایق های لاکچری سبب می شود افراد بتواننند مناطقی تفریحی دورتر و بیشتری را دیده و از آنها لذت ببرند. Antigua یکی از بندرگاه های اصلی در جزایر اصلی Windward در جزایر کاراییب محسوب شده و همچنین با طراحی دوره های چارتر در ابتدای فصل زمستان به ارائه خدمات می پردازد.


در حالی که درخواست برای خرید غایق های لاکچری جدید از سال 2009 به بعد تا حدی کاهش یافته اما در سال 2011 شاهد افزایش محدودی در ارائه خدمات از مناطق دور دست بودیم. در این بین غایق M/Y Eclipse با 163.5 متر درازا برای یک تاجر روسی با نام Roman Abramovich j,sx av;j و غایقی دیگر نیز با 180 متر طول در سال 2013 ساخته شدند که البته به عنوان بزگترین غایق های شخصی تفریحی ساخته شده در جهان نیز به شمار می روند. شرکت هایی که به ساخت این سری غایق ها می پردازند به طور مستقل در اروپای غربی و ایالات متحده مستقر شده اند البته طی سال های اخیر شرکت ها به طور فزاینده ای در نیوزیلند، استرالیا، آسیا و اروپای شرقی نیز تاسیس شده و به کار طراحی و تولید این سری غایق های تفریحی می پردازند.


 لاکچری


کاربرد اصطلاح Luxury (لاکچری-لاکشری) در حوضه های مختلف تجاری(بخش چهارم)


ویلاهای لاکچری یا Luxury real estate


ویلاهای لاکچری معمولاً به طراحی هایی گفته می شود که علاوه بر ساختمان از یک محدوده زمین خالی برای اهداف مختلف بسته به مالک آن برخوردار بوده و همچنین بازار هدف آنها مختص افراد ثروتمند و توانمند است. چنین افراد ثروتمندی با توجه به ثروت خود تمایل دارند چنین خانه هایی را در مکان های معروف و خوش آب وهوای موجود در سرتاسر دنیا خریداری کرده و در اختیار بگیرند. هدف آنها این است که با توجه به شرایط آب و هوایی خاص آن منقطه، به آن محل مسافرت کرده و اوقات خود را با آرامش خاطر از هر جهت سپری کنند.


به طور کلی خصوصیت هایی که سبب می شوند ویلاهای موجود در سرتاسر دنیا تحت عنوان لاکچری شناخته شوند بسته به منقطه و کشور آن متفاوت است. در هر صورت مکان و موقعیتی که ویلا در آن قرار گرفته ارزش آنرا مشخص می کند. ارزش این ویلاها مخصوص در صورتی که از نماهای متفاوت مخصوصاً دید رو به دریا برخوردار بوده و همچنین اگر در نزدیکی مناطق مخصوص بازی گلف و یا در مرکز شهر باشند مشخص می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با روش های کاشت و پرورش زغال اخته


از این رو ممکن است منازلی با نماهای مختلف مخصوصاً رو به دریا وجود داشته باشند که با وجود اینکه از مساحت کمی برخوردارند اما از خیلی خانه ها با وسعت های بیشتر ارزش فوق العاده بیشتری داشته باشند.هر یک از ویلاها بسته به موقعیت قرار گیری و همچنین کشور و منقطه مورد نظر می توانند قیمت های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال ویلاهای لاکچری در ایالات متحده معمولاً قیمت پایه آنها از یک میلیون دلار شروع شده و بسته به امکانات، وسعت و موقعیت مکانی تا چند میلیون دلار نیز افزایش پیدا می کند.


به طور کلی عواملی که سبب می شود قیمت یک ویلای لاکچری کم یا زیاد شود و به نوعی سطح کلاس آن را مشخص می کنند عبارت اند از سطح مجاورت با خانه های اطراف، سازگاری با محیط، نماهای قابل دید از داخل ویلا، نماهای روبه دریا، میزان جرم و جنایت در آن منقطه، وجود کارخانجات صنعتی و تجاری سازی های بی رویه در نزدیکی ویلا، قابلیت تغییر ساختار و طراحی منزل و در آخر نیز می توان به نوع طراحی خانه اعم از قدیمی یا مدرن بودن آن اشاره کرد. البته این موارد از آن دست نکاتی بود که عموم افراد به آن می پردازند چه بسا افرادی هم وجود دارند که نکات ریزتری را نیز مدنظر داشته باشند.


تفاوت های میان ویلاهای لوکس و معمولی


فروشندگان و معامله کنندگان ویلاهای لاکچری بنا به دلایلی همچون اینکه ممکن است خریداران محلی آنقدر توانایی برای خرید آن ویلاها نداشته باشند نسبت به ویلاهای معمولی کارهای بیشتری را باید برای فروش مناسب ویلایشان انجام دهند. فروشندگان این سری ویلاهای لاکچری باید به واسطه یکی از روش های موجود، آگهی های بین المللی داده تا بتوانند از این طریق با مشتریان توانمند غیر بومی ارتباط برقرار کرده و مذاکرات بر سر جزییات را به انجام رسانده و در نهایت بتوانند معامله خود را انجام دهند.


این در حالی است که ویلاهای معمولی به علت نرخ نه چندان زیادشان نیازی به آگهی های بین المللی نداشته و فقط کافی است در رسانه های محلی به تبلیغ و معرفی آنها پرداخت. نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که ویلاهای لاکچری مسولیت ها و روال های قانونی بیشتر و سفت و سخت تری را نیاز داشته که ممکن است بسته به منطقه آن نیاز به گرفتن وکلایی داشته تا بتوانید مشکلات قانونی پیش روی آنرا حل کنید. به طور کلی ویلاهای لاکچری به دلیل داشتن ویژگی ها و امکانات بیشتر و همچنین به طبع قیمت بیشتر نیاز به بازرسی و بازبینی های بیشتری نسبت به ویلاهای معمولی از سوی خریداران دارند.


مجله های مختص ویلاهای لاکچری


به طور کلی شرکت هایی که در حوضه بازار خرید و فروش ویلاهای لوکس به فعالیت می پردازند اغلب با تاسیس مجلات آنلاین و چاپی به معرفی خدمات و ویلاهای لاکچری خود می پردازند. پس نتیجه ای که می توان گرفت این است که افرادی که تمایل به حضور در این بازار را دارند باید به فکر طراحی یک مجله برای تبلیغات خدمات و ویلاهای خود نیز باشند چرا که تبلیغات یک نوع سرمایه گذاری و معرفی برای هر چه بهتر دیده شدن است.


دیدگاهتان را بنویسید