کاخ گلستان، بهشتی در قلب تهران


کاخ گلستان تهران در سال 2013 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پیش از آن در سال 1334 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. زیبایی معماری و تزئینات این مجموعه، قرار گرفتن آن در بافت قدیمی شهر و گذر از وقایع تاریخی فراوان، کمترین دلیل برای بازدید از این کاخ منحصر به فرد است. با عضویت در این مقاله با این مکان تاریخی و فرهنگی بیشتر آشنا شوید.

بناهای مجموعه کاخ گلستان تهران در دوره های زمانی مختلف ساخته شده است. حضور بیشمار گردشگران داخلی و خارجی در این کاخ که معماری و آثار آن یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران به شمار می رود، نشان از جذابیت آن دارد.

کاخ گلستان به وسعت چهار و نیم هکتار محل سکونت پادشاهانی چون آقامحمدخان، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه کجار و بیش از چهار قرن قدیم

گفتنی است در این کاخ ناصرالدین شاه قاجار تاج گذاری کرد که با سفر به اروپا معماری این کاخ را بسیار متاثر از معماری اروپایی کرد. این مجموعه دارای معماری ایرانی بود اما به مرور زمان تحولاتی مبتنی بر معماری نئوکلاسیک اروپایی در آن شکل گرفت.

کاشی‌های کاخ گلستان که شامل مضامین اسطوره‌ای، شکارگاه‌ها و شکارگاه‌ها، جشن‌ها، عاشقانه‌ها، جنگ‌ها و نبردها می‌شود، نمونه‌هایی از نقاشی‌های غربی هستند که علاوه بر مصورسازی ایرانی برای حجم، اشراق و طبیعت‌گرایی به کار رفته‌اند. استفاده از تذهیب و تزیینات آینه ای در این مجموعه شگفت انگیز است.

قدیمی ترین بناهای مجموعه، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمکنی است که مربوط به دوره کریمخانزند است. کاخ شمس العماره، کاخ سفید، ویلای بادگیر، تالار آیینه، تالار الماس، تالار سلام، تالار الماس و سفره خانه از دیگر قسمت های این کاخ هستند.

بیشتر بخوانید  فروش جدید خودرو لاماری ایما از 29 بهمن آغاز می شود+ قیمت

تخت مرمر روی ایوان

دیوان دارالاماره یا دیوانخانه قدیمی ترین بنای کاخ با گچ بری، دیوار، خاتم، خاتم، میله و تزئینات در آینه است. تخت مرمر روی ایوان به دستور فتحعلی شاه در سال ۱۲۲۱ ساخته شد. این سنگ مرمر زرد یزدا از 65 قطعه بزرگ و کوچک تشکیل شده و شبیه تخت سلیمان است که بر دوش سه دیو و شش فرشته یا مردم است. ابیات حجاری شده ملکه الشعرا به افتخار فتحعلی شاه بر روی این تخت مرمر دیده می شود.

بهترین آنها

در شمال غربی کاخ گلستان بنایی سرپوشیده ایوانی شکل با سه شبستان با حوضی در مرکز آن قرار دارد که سنگ قبر ناصرالدین شاه و تخت مرمر فتحعلی شاه را در خود جای داده است.

عمارت شمس العماره

بلندترین بنای زمان خود که به دستور ناصرالدین شاه در پنج طبقه و با ارتفاع 35 متر ساخته شد. به دلیل استفاده از فلز در ساخت شمس العمار، این بنا تحول مهمی در ساخت ایران آن زمان ایجاد کرد. تزئیناتی مانند آینه کاری، نقاشی و گچ بری داخل شمس العمار آن را زیبا و دیدنی کرده است.

کاخ سفید

گلستان در جنوب غربی ساخته شد تا عبادتگاه پادشاه عثمانی باشد. سلطان عبدالحمید اثاثیه گرانقیمت مانند فرشهای دستباف ترکی، مبلمان فولادی لویی چهاردهم، پرده های مخملی، دو آیینه و یک مجسمه برنزی را برای پادشاه ایران فرستاد، اما به دلیل نبود کاخهای باشکوه این مبلمان، دستور را ترک کرد. به ناصر الدین شاه این دستگاه ها طراحی و ساخته می شوند.

این کاخ سفید رنگ به تصویر معماری اروپایی و دارای پله های مرمر است و تا قبل از سال 1332 سمت نخست وزیری و نخست وزیری دولت ها و جلسات دولتی بعدی و پس از این سال محل هنرهای زیبا و سپس موقت بوده است. نمایشگاه ها.

بیشتر بخوانید  رونمایی شبنم قلی خانی از مادرش

با تبدیل شدن به موزه مردم شناسی از سال 1347 به بعد، موزه ای غنی برای به نمایش گذاشتن لباس های زنان و مردان قاجاریه محسوب می شود.

عمارت بادگیر

ویلا در زمان فتحعلی شاه در ضلع جنوبی کاخ گلستان ساخته شده است. در ویلای بادگیر تزیینات منحصر به فردی مانند زرگری، آینه کاری، خیمه کاری و گچ بری جالب توجه است. وجود بال، ستون، اتاق زیر شیروانی و لابی در این فضا حیرت انگیز است.

اخبار حفظ شده در تاریخ زحل

تالار برلین

قبل از ساخت این تالار، یک کاخ یا تالار بلورین در محل وجود داشت که مربوط به دوره فتحعلی شاه بود. تالار بلورین در زمان ناصرالدین شاه به دلیل فرسودگی ویران شد و به جای آن تالار الماس ساخته شد. وجود چندین اتاق مملو از آینه و لوستر و تزئینات این تالار را به قدری زیبا کرده است که در دوره ناصرالدین شاه برای نگهداری هدایای پادشاهان کشورهای دیگر و در دوره پهلوی برای مهمانی های رسمی دربار از آن استفاده می شده است.

با خرید بلیت 5000 تومانی می توانید از ساعت 9:30 الی 18:30 به تالار گلستان، خلیم کریمخانی، تالار برلیان و تالار ظروف مراجعه کنید. لازم به ذکر است که گشت و گذار در تالارها و سایر موزه های کاخ هزینه خاصی دارد.

آدرس: تهران، خیابان 15 خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

دیدگاهتان را بنویسید