کاخ موزه خسروآباد سنندج با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کردستان دوشنبه شب در مراسم افتتاح کاخ موزه خسروآباد سنندج با حضور وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: کردستان گردشگری فوق العاده ای دارد بناهای بالقوه و بسیاری و بناهای تاریخی وجود دارد که راهی برای توسعه کردستان است و این مهمتر است.

یعقوب گویلیان خاطرنشان کرد: کردستان علاوه بر داشتن آثار تاریخی ، به دلیل طبیعت بکر و تنوع آب و هوایی می تواند به مقصد گردشگری کشور تبدیل شود.

وی یادآور شد: در کردستان مارک های صنایع دستی مانند نازک کاری ، قالی و قالی بافی و سایر صنایع وجود دارد که مارک های جهانی هستند و این ظرفیت برای رونق گردشگری و صنایع دستی در کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال 1992 حدود 900 اثر گردشگری و تاریخی در کردستان شناسایی شده است و امسال تعداد این آثار به 2511 اثر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: آثار تاریخی ثبت شده استان کردستان 780 اثر است که اکنون به 1.09 اثر رسیده است.

وی گفت: ساختمانهایی در قالب ماده 28 به منظور احیای مجدد و بهره برداری از اماكن تاریخی ، زیرا اماكن مسكونی و گردشگری به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود.

جیلیان گفت: هم اکنون سه موزه در استان کردستان وجود دارد و سه موزه دیگر در حال بهره برداری است.

به گفته وی ، تعداد مراکز اقامتی از 25 مرکز به 34 مرکز و تعداد تختخواب ها با ضریب 100٪ از 2200 به 4325 مرکز افزایش یافته است که با افتتاح هتل 5 ستاره آبیدر این تعداد تختخواب دوباره افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  اعمال روز مباهله مفاتیح الجنان | اعمال روز مباهله چیست | اعمال شب مباهله

وی اقامتگاه های بوم گردی را از فرصت های گردشگری کردستان دانست و گفت: با توجه به موقعیت توپوگرافی استان و ماهیت آن ، ظرفیت اقامتگاه های بوم گردی حالت خوبه در حال حاضر 23 استان در این استان فعالیت می کنند و 15 نفر دیگر در حال انجام هستند.

جیلیان ادامه داد: یکی از اقدامات خوب اداره کل میراث فرهنگی کردستان در راستای سیاست های این سیستم ، ایجاد شغل برای کولبرن از طریق ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کردستان از پرداخت 184 میلیارد تن تسهیلات گردشگری در استان خبر داد و تعداد اشتغال در این منطقه را 3 هزار و 623 نفر اعلام کرد.

وی همچنین اذعان داشت: در حال حاضر 5 هزار و 700 نفر بیمه صنایع دستی در استان هستند در حالی که حدود 45 هزار صنعتگر و هنرمند در زمینه صنایع دستی استان فعالیت دارند.

وی ثبت مریوان به عنوان یک شهر جهانی را افتخاری برای کردستان دانست و گفت: آرمرده بانه اکنون نشان ملی را به عنوان شهر روسری بافی دریافت کرد و روستای دیوزناو در سروآباد نشان ملی بنفش و کاکو سفلی را در دهگلان دارای نشان ملی بافندگی است. “

جیلیان همچنین به دریافت 8 تمبر مبدا یونسکو در استان اشاره کرد و گفت که حدود 36 میلیارد تن تجهیزات در این بخش پرداخت شده است که منجر به 5200 شغل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کردستان در کمتر از دو ماه ، یک سری کارگاه های صنایع دستی افتتاح می شود که شامل 22 کارگاه در سنندج است و برای بیش از 120 نفر شغل ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  بازنشستگی «الکسا» و پایان رتبه‌بندی سایت‌ها

وی در پایان سخنان خود گفت: عمارت خسروآباد حدود 8000 متر مربع مساحت دارد که مجوز کاخ موزه را دریافت کرده است اما برای تکمیل آن به 35 میلیارد تن اعتبار احتیاج دارد و این نیاز به کمک وزارت و مدیر.

انتهای پیام / 2330/70


دیدگاهتان را بنویسید