کابرد گاز نیتروژن و عوارض آن بر سلامت بدن



کاربرد گاز نیتروژن :


  1. نیتروژن برای نگه داشتن طولانی مدت غذا به صورت بسته بندی و یا فله کاربرد دارد. هم چنین برای ساخت قطعات حقایقی درباره نیتروژن الکترونیکی، اهداف صنعتی و بسیاری مقاصد مفید دیگر استفاده دارد.

  2. حقایقی درباره نیتروژن بیش از 98% اتمسفری که تیتان (TITAN ) بزرگ ترین ماه زحل را دربر گرفته است از نیتروژن تشکیل شده است. در منظومه خورشیدی ما تنها این ماه است که دارای اتمسفری متراکم است.

  3. حقایقی درباره نیتروژن در دمای پایین نیتروژن به صورت مایع است. نیتروژن مایع در77 کلوین معادل (196- درجه سانتیگراد و 321- درجه فارنهایت ) به راحتی قابل جابه جایی است و کاربردهای زیادی دارد.نگهداری مواد در دمای پایین، در زمینه علم برودت شناسی ) علمی که در آن به عکس العمل مواد در دمای بسیار پایین می پردازد )،

    هم چنین به عنوان عامل سرد کننده در کامپیوتر ( مایعی که از آن استفاده می شود تا از بالا رفتن دما در کامپیوتر جلوگیری کند)، ازبین برنده زگیل نیز بوده و بسیاری چیزهای دیگر.

  4. حقایقی درباره نیتروژن در بیماری کم فشاری ( که به آن بندز نیز گفته می شود ) نیتروژن به صورت حباب هایی درون رگ های انتقال خون و دیگر قسمت های مهم بدن ایجاد می شود که در آن شخص به هنگام غواصی به طور ناگهانی دچار بی فشاری می شود مشابه با چیزی که فضانوردان و یا کسانی که در هواپیماهای کم فشار کار می کنند با آن رو به رو می شوند.

  5. حقایقی درباره نیتروژن اکسید نیتروس (که به آن گاز خنده آور نیز گفته می شود با فرمول شیمیایی N2O ) در بیمارستان ها وکلینیک های دندانپزشکی به عنوان بیهوش کننده مورد استفاده قرار می گیرد . (در جراحی های مختلف به عنوان از بین برنده و کاهش دهنده درد و هوشیاری عمومی کاربرد دارد.)

  6. حقایقی درباره نیتروژناکسید نیتروس هم چنین در مسابقات موتورسواری برای افزایش قدرت موتور و سرعت وسیله نقلیه استفاده می شود که در این صورت به آن نیتروس یا NOS گفته میشود .

  7. حقایقی درباره نیتروژناکسید نیتروس یکی از گازهای گلخانه ای قابل توجه واز آلاینده های هوا است . تاثیر آن از نظر وزنی 300 برابر بیشتر از دی اکسید کربن است.

  8. حقایقی درباره نیتروژننیتروگلیسرین مایعی است که در ایجاد انفجار مانند دینامیت مورد استفاده قرار می گیرد واغلب در صنایع ساخت وساز ونظامی کاربرد دارد.

  9. حقایقی درباره نیتروژناسید نیتریک (HNO3) اسیدی قوی است که غالبا در عمل لقاح استفاده می شود.

  10. حقایقی درباره نیتروژنآمونیا (HN3 ) یکی دیگر از ترکیبات نیتروژن است که بیش تر در عمل بارورسازی مصرف می شود.

  11. استفاده از گاز نیتروژن در ساخت آمونیاک از طریق فرآیند هابر

  12. استفاده از گاز نیتروژن در تولید کود و مواد تقویتی

  13. استفاده از گاز نیتروژن در تولید اسید نیتریک

  14. استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری مایعات قابل انفجار در مخزن های بزرگ

  15. استفاده از گاز نیتروژن در ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور ، دیود و مدار یکپارچه

  16. استفاده از گاز نیتروژن در ساخت فلزات ضد زنگ

  17. استفاده از گاز یتروژن بعنوان ماده خنک کننده برای انجماد مواد غذائی و حمل و نقل آن

  18. استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری اجساد و سلولهای تناسلی ( اسپرم و تخمک )

  19. استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری پایدار از نمونه‌های زیستی در بیولوژی

  20. استفاده از گاز نیتروژن بعنوان گاز حامل در دستگاه کروماتوگراف گازی و مایع

  21. استفاده از گاز نیتروژن در دستگاه های آنالیز و شناسائی مواد

  22. استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودروها

  23. استفاده از گاز نیتروژن در شستشوی خطوط انتقال گاز


divider


اثرات مثبت منفی گاز نیتروژن


عوارض استشمام نیتروژن :


مقدار مولکولهاي گازنيتروژن در هوا زياد است. نيتروژن در آب و خاک به صورت نيترات و نيتريت پيدا ميشود. کليه اين مواد بخشي از چرخه نيتروژن به حساب مي آيند، اگر چه همه اين اشکال نيتروژن با يکديگر در ارتباط هستند. انسان خصوصيات نيترات و نيتريت طبيعي را تغيير داده است.


اين تغييرات بالاخص در کودهاي شيميايي نيتروژن دار اتفاق افتاده است. شرکتهاي صنعتي با نيتروژني که توليد ميکنند ميزان نيترات و نيتريت خاک و آب را که نتيجه چرخه نيتروژن مي باشند را تغيير مي دهند. به دليل اين فعاليتها غلظت نيترات در آب آشاميدني افزايش مي يابد.


1. تماس مایع و گاز نیتروژن با چشم :


نيتروژن مايع كه تحت فشار است و در خروج از كپسول موجب يخ زدن مي شود ، در صورتيكه بطورتصادفي وارد چشم گردد (به چشم اصابت كند)، موجب يخ زدگي بافتهاي در معرض قرار گرفته چشم خواهد شد و بسته به ميزان آلودگي مي تواند موجب يخ زدگي جزئي و يا عميق شود.


2. تماس مایع و گاز نیتروژن با پوست :


ريختن نيتروژن مايع روي پوست ويا تماس پوست با نيتروژن تحت فشار كه بسرعت شروع به انبساط كرده و دماي زيادي از محيط مي گيرد، موجب يخ زدگي محل تماس مي گردد. عوض شدن رنگ پوست از عوارض آن است.


3. بلعیدن مایع نیتروژن :


با توجه به اينكه نيتروژن مايع پس از خروج از سيلندر در مدت بسيار كوتاهي تبديل به گاز مي شود،موضوع خوردن و بلعيدن آن منتفي است اما در هر صورت تماس اتفاقي آن با مخاط دهان و مجاري گوارشي موجب يخ زدگي آنها مي شود.


4. استنشاق گاز نیتروژن :


با توجه به اينكه 80% حجم هوا گاز نيتروژن است، استنشاق اين گاز ضرري ندارد، اما ممكن است در محيط هاي محدود در صورت نشت مقادير قابل توجهي از گاز ازت، اين گازجايگزين اكسيژن هوا شده و سبب بروز خطر كمبود اكسيژن و خفگي گردد.


كمبود اكسيژن در هوا مي تواند سبب سردرد، زنگ زدن در گوشها، سرگيجه، كسالت، بيهوشي، حالت تهوع، و از كار فتادگي حواس شود. در صورتيكه 12 تا 16 درصد اكسيژن در محيط وجود داشته باشد، استنشاق گاز نیتروژن موجب افزايش تعداد دفعات دم و بازدم شده و هماهنگي رفتارهاي عضلاني را تا حدودي مختل مي كند.


در صورتيكه مقدار اكسيژن در محيطي كه گاز نيتروژن در آن پراكنده شده است كمتر شده و به 10 تا 14 درصد برسد تعادل روحي رواني فرد برهم خورده و موجبات خستگي غيرعادي و اختلال در تنفس وي فراهم مي شود.


در صورت رسيدن غلظت اكسيژن به 6 تا 10 درصد حجمي، حالت تهوع و استفراغ به فرد مصدوم دست داده و هوشياري وي كاهش يافته و يا از دست مي رود. در غلظتهاي كمتر از 6 درصد اكسيژن، فرد دچار تشنج شده و احتمال توقف تنفس و مرگ وي وجود دارد.


دیگر اثرات منفی گاز نیتروژن بر روی بدن :


  1. گاز نیتروژن در بدن با هموگلوبین خون ترکیب شده، خاصیت انتقال اکسیژن آنرا از بین می برد، و بافتهای مختلف بدن را با کمبود شدید اکسیژن مواجه می سازد، که از جمله ی بافتهای آسیب پذیرنده و قربانی این عامل، ریشه موها می باشند. که این مسمومیت در حالتهای شدید ایجاد کم خونی یا مرگ می نماید.

  2. واکنش با هموگلوبين خون، اين امر باعث کاهش توانايي خون براي انتقال اکسيژن مي شود

  3. عملکرد غده تيروئيد را کاهش مي دهد

  4. نيتريت سبب کمبود ويتامين A می شود .


divider


جدول مشخصات گاز نیتروژن :



















نام

نیتروژن

نماد شیمیایی :

N2

عدد اتمی

7

نام اتمی استاندارد

14.0067gr/mol

چگالی در فشار یک اتمسفر

1.251g/L

چگالی مایع در نقطه ذوب

0.07gr/cm3

چگالی مایع در نقطه جوش

0.808gr/cm3

ظرفیت گرمائی

29.124j/mol . k

نقطه ذوب

-210.00ċ

نقطه جوش

-195.79ċ

نقطه سه گانه

12.53kpa , -210 ċ

نقطه بحرانی

3.3978mpa , 126.19k

گرمای همجوشی

0.72kj/mol

گرمای تبخیر :

0.72kj/mol


divider


بیشتر بخوانید :


همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو


گاز کلر در استخر 7 نفر را مسموم کرد


به چالش کشیدن تغییر صدا با گاز هلیوم ( Helium gas ) + فیلم


کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


جهان باورصاد


بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن مراکز ام آر آی (MRI) در شهر قزوین

دیدگاهتان را بنویسید