چین و ایران چه کالاهایی مبادله می کنند؟


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک ایران و چین پرداخته است که نشان از ثبات نسبی در آمار صادرات دارد.

پس از ایالات متحده، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی حدود 18 تریلیون دلار دومین اقتصاد بزرگ جهان است. بر این اساس چین در سال 2021 حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات خواهد داشت و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده جهان محسوب می شود.

چین در سال های اخیر شریک اصلی تجاری ایران بوده است و با وجود رشد ثبت شده در آمار صادرات و واردات امارات، چین همچنان بزرگترین شریک ایران در آمارهای کلی است. بررسی آمار تجارت مشترک دو کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نیز این سوال را تایید می کند.

بر اساس برآوردها، ایران تا پایان مردادماه حدود 12.3 میلیون تن کالا به ارزش 6.7 میلیارد دلار به چین صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم درصد کاهش و بیش از 22 درصد افزایش داشت.

در این مدت متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و فولاد ضخیم اصلی ترین محصولات ایرانی مورد استقبال چینی ها بودند.

همچنین آمارها حاکی از آن است که ایران در پنج ماهه نخست سال جاری حدود 1.5 میلیون تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین وارد کرده که نسبت به مدت مشابه 24 درصد افزایش ارزشی و 43 درصد افزایش ارزش داشته است. نرخ سال گذشته را نشان می دهد.

واکسن های پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، نمایشگر و ماشین های ریخته گری نیز عمده واردات ایران از چین بود.

بیشتر بخوانید  لحظه سرقت مسلحانه از گیم‌نت در خرمشهر + فیلم

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در سال جاری تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلاری با چین را به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید