چین و ایران چه کالاهایی مبادله می کنند؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک ایران و چین پرداخته است که نشان از ثبات نسبی در آمار صادرات دارد.

پس از ایالات متحده، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی حدود 18 تریلیون دلار دومین اقتصاد بزرگ جهان است. بر این اساس چین در سال 2021 حدود 3362 میلیارد دلار صادرات و 2675 میلیارد دلار واردات خواهد داشت و به این ترتیب این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ جهان محسوب می شود.

چین در سال های اخیر شریک اصلی تجاری ایران بوده است و با وجود رشد ثبت شده در آمار صادرات و واردات به امارات، چین همچنان بزرگترین شریک ایران در آمارهای کلی است. بررسی آمار تجارت مشترک دو کشور در 5 ماهه نخست سال جاری نیز این سوال را تایید می کند.

بر اساس برآوردها، ایران تا پایان مردادماه حدود 12.3 میلیون تن کالا به ارزش 6.7 میلیارد دلار به چین صادر کرد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل نیم درصد کاهش و بیش از 22 درصد افزایش داشت.

در این دوره متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم عمده‌ترین کالاهای ایرانی مورد استقبال چینی‌ها بودند.

همچنین آمارها حاکی از آن است که ایران در پنج ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 5.5 میلیارد دلار از چین وارد کرده است که رشد کمی 24 درصدی و از نظر ارزشی 43 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است. دوره سال گذشته را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  دریافت نهال رایگان با یک تماس تلفنی

واکسن های پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول های نمایشگر و ماشین های ریخته گری نیز عمده واردات ایران از چین بود.

به این ترتیب و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران در سال جاری تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد دلاری با چین را به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید