چیزهایی که هرگز درباره مغز انسان نمی دانستید


مغز موتوری است که باعث می شود انسان در طول روز از جای خود بلند شود و وقت خود را صرف کارهای مختلف کند. مجله تشویق او در این مقاله قصد دارد برخی از رازها و رمزهای عملکرد مغز را فاش کند و نکات جالبی را که تا به حال نخوانده اید را فهرست کند.

مغز انسان

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید1. حدود هزار میلیون سلول عصبی در مغز وجود دارد.
شاید از خود بپرسید که اگر مغز این همه سلول دارد، چرا گاهی اوقات نمی توانیم مسائل ریاضی را حل کنیم یا چرا روز تولد دوستمان را فراموش می کنیم. اما این تقصیر مغز نیست. اطلاعات با سرعتی در حدود 0.5 تا 120 متر در ثانیه در مغز حرکت می کنند، حتی اگر وزن مغز حدود 1.5 کیلوگرم باشد، مغز حدود 20 درصد از انرژی بدن را مصرف می کند.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید

24 سپتامبر

2. گوگل عملکرد مغز را مختل می کند.
مطالعه ای در سال 2010 در دانشگاه کلمبیا نشان داد که اکثر مردم به جای رفتن به مغز خود برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به اینترنت مراجعه می کنند، در این صورت مغز اطلاعات زیادی را فراموش می کند. به گفته دکتر باستی اسپرو، ما انسان ها باید سعی کنیم کمتر به یاد بیاوریم و بیشتر بر درک ایده ها و نظرات دیگران و یادگیری راه های تفکر عمیق تمرکز کنیم.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید

3. بازی های فکری مغز را چندان تقویت نمی کند.
در یک مطالعه اخیر، 11430 داوطلب بین 18 تا 60 سال تکالیف خود را به صورت آنلاین سه بار در هفته و هر بار به مدت 6 هفته به مدت 10 دقیقه انجام دادند. اگرچه پیشرفت در کار شرکت کنندگان مشهود بود، اما محققان معتقدند که هیچ بهبودی در حافظه عمومی و توانایی یادگیری در این دوره وجود نداشت. اگر می‌خواهید باهوش‌تر باشید و در زمانی که کار نمی‌کنید، عملکرد مغز را بهبود ببخشید، به موسیقی گوش دهید. تحقیقات در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی به مغز کمک می کند تا بهتر با اختلالات کنار بیاید، تمرکز را افزایش می دهد، بهتر پیش بینی می کند و حافظه را هر روز بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید  چه دلایلی باعث اسپاسم عضلانی می شود ؟

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید

24 سپتامبر

4. غذای مورد علاقه شما مغز را تحریک می کند.
در یک مطالعه، نام غذاهای مورد علاقه‌شان به افراد نشان داده شد و دریافتند که این غذاها بخش‌هایی از مغز را فعال می‌کنند که در افراد معتاد به مواد مخدر فعال است. دوپامین هورمونی است که ارتباط مستقیمی با انگیزه و لذت دارد و مغز را تحریک می کند. بنابراین، افرادی که دوپامین کمتری دریافت می‌کنند باید سعی کنند غذای بیشتری دریافت کنند تا مغزشان شاد باشد.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید
5. ارتباط بسیار قوی بین موسیقی، گذشته افراد و مغز وجود دارد.
در مطالعه‌ای در سال 2010، دانشمندان دریافتند که گوش دادن به آهنگ‌های معنادار که تا حدودی یادآور دوران کودکی هستند، شادی ناشی از خاطرات شیرین گذشته را به ارمغان می‌آورد.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید

24 سپتامبر

6. مغز قادر به پیش بینی رویدادهای آینده است.
اکتشافات جدید نشان می دهد که قشر پیش پیشانی به پیش بینی رویدادهای آینده بر اساس تجربیات گذشته کمک می کند، اما نمی توان گفت که این پیش بینی نشانه قدرت ماوراء طبیعی است.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید7. مغز هنگام خرید احساس سردرگمی می کند.
دو مطالعه جالب اخیرا انجام شده است. یکی از آنها، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، افرادی را که در اواخر شب پیام های تجاری جعلی را تماشا می کردند، مورد مطالعه قرار داد. درست زمانی که مغز پر از سردرگمی، کمبود خواب و کمی بیداری باشد، مغز آمادگی بیشتری برای خرید خواهد داشت. مطالعه دیگری مغز افرادی را که به خرید رفته بودند مورد آزمایش قرار داد و متوجه شد که مغز هنگام خرید می تواند افراد را به سمت خرید کالاهای گران قیمت به صورت کاملاً نیمه آگاهانه سوق دهد!

بیشتر بخوانید  چگونه در ۴ هفته با نوشیدن شیر لاغر شویم؟

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید

24 سپتامبر

8-مغز زن از مغز مرد شیطون تر است.
مغز مردان از نظر فیزیکی ده درصد بزرگتر از مغز زنان است، اما این بدان معنا نیست که مردان از زنان باهوش تر هستند و فقط اندازه فیزیکی مغز بزرگتر است، اما اختلالات عصبی در مغز زنان بسیار سریعتر است.

چیزهایی که تا به حال در مورد مغز انسان نمی دانستید
9. مغز از 20 سالگی به بعد افت می کند.
مغز حدود 27 سال است که تحلیل رفته است. با این حال، توانایی های مغز تا سن 45 سالگی کاهش نمی یابد. اما از 20 سالگی به بعد برخی از سلول های مغز شروع به مردن می کنند. سعی کنید سطح استیل کولین را در مغز بالا نگه دارید تا توانایی های مغز از بین نرود. کلم، زغال اخته و ماهی سبزیجات را سرشار از کولین نگه می دارند.

گردآوری و ترجمه:

ستون تشویقی مجله سلامت

(اعظم بهادر)


دیدگاهتان را بنویسید