چگونه واسطه ها از بازار سیمان حذف شدند



به گزارش شمانیوز، عرضه سیمان در بورس کالا باعث تنظیم و تعادل در بازار این کالاها شده است. دیگر خبری از هرج و مرج قیمت و قیمت های بی رویه در این بازار نیست.

عاطفه جعفری مقدم کارشناس بازارهای کالایی در گفت و گو با خبرنگار کالاخبر در خصوص مزایای عرضه سیمان در بورس کالا گفت: مزیت مهم عرضه سیمان در بورس کالا برای مصرف کنندگان ثبات قیمت و تک نرخی شدن این کالاها است. و جای نگرانی نیست که مردم در این زمینه سلیقه ای داشته باشند.

وی گفت: تولیدکنندگان اغلب خریداران اصلی این بازار هستند. از آنجایی که سیمان را نمی توان در بازار خرید و فروش کرد، مصرف کنندگان واقعی در این بازار معامله می کنند. اما برای تعمیق این بازار باید بازار ثانویه برای این محصول ایجاد کرد و امکان خرید و فروش گواهینامه ها را فراهم کرد.

معامله کف و سقف سیمانی در بورس کالا

جعفری مقدم در ادامه گفت: مردم پس از خرید سیمان در بورس کالا، سیمان را از عرضه کنندگان خریداری می کنند و مهلتی برای دریافت کالا از عرضه کنندگان دارند، بنابراین بیشتر مردم برای خرید در بازار سیمان با مصرف کارخانه مراجعه می کنند.

وی درباره نحوه انجام معاملات گفت: معاملات سیمان در روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته در بورس کالا انجام می شود که از ساعت 12.45 شروع و تا ساعت 13.30 بسته می شود. خریداران در این معاملات می توانند حداقل 10 و حداکثر 100 تن سیمان خریداری کنند.

بیشتر بخوانید  شهادت یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله سربازان صهیونیست - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

این کارشناس بازار کالا با بیان اینکه تسویه حساب به صورت نقدی است، گفت: پس از انجام معامله، مشتریان حدود یک هفته فرصت دارند تا کالاهای خریداری شده را از انبار تحویل بگیرند. در صورتی که خریدار کالا را در مدت تعیین شده دریافت نکند، روزانه نیم درصد از ارزش معامله باید به نام هزینه انبار پرداخت شود و این هزینه در زمان تحویل کالا به انبار پرداخت شود.

وی افزود: با توجه به اینکه کالا در انبارهای کارخانه های تولیدی است؛ متقاضیان به دلیل دوری از کارخانه با تامین کنندگان نزدیکتر وارد معامله می شوند.

به گفته جعفری مقدم، از آنجایی که این معاملات قیمت های یکسانی دارند. مصرف کنندگان کالاها را با قیمت مناسب و قابل اطمینان خریداری می کنند.

کارشناس بازارهای کالایی خاطرنشان کرد: در تعدادی از بازارها و نمادها بازه نوسان منفی 6 و مثبت 6 است اما بازه نوسان در بازار سیمان منفی 5 و مثبت 5 است.

حذف واسطه ها در بازار سیمان

وی خاطرنشان کرد: عرضه سیمان در بورس کالا تعادلی را در بازار ایجاد کرده و خبری از قیمت های ناعادلانه در این بازار نیست و واسطه گری در آن وجود ندارد.

جعفری مقدم معتقد است: مصرف کنندگان بر اساس قیمت اعلامی و مالیات بر ارزش افزوده تعریف شده، تقاضای خرید خود را از نزدیکترین کارخانه ثبت می کنند.

وی افزود: کارمزد تجارت سیمان مانند سایر کالاهای عرضه شده در بورس کالا است و تفاوتی با سایر محصولات ندارد. اما از آنجایی که قیمت ها به اندازه بازار آزاد متفاوت نیست، مصرف کنندگان مایل به خرید در بورس کالا هستند.

بیشتر بخوانید  قیمت خودرو 6 تیر 1402

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: محموله های دریافتی در بورس کالا برای آزمایش در انبارها نگهداری می شود، بنابراین لازم است عرضه کنندگان سطوح استاندارد را رعایت کنند، زیرا تحلیل های تعریف شده ای وجود دارد که نشان می دهد کالاها بی کیفیت هستند. تایید کنید. به این ترتیب کالاهای عرضه شده در بورس تضمین شده و خریدار می تواند با اطمینان کامل از کیفیت اعلام شده معامله را انجام دهد.

کالااکبر

دیدگاهتان را بنویسید