چگونه می توان نخبه شد



چگونه نخبه شویم ؟


استراتژی نخبگی: با توجه به اینکه هر کسی دلش می خواهد فرزندش یک نخبه شود و بدنبال راهکاری برای نخبه شدن می گردد، در این مقاله یک سیر و برنامه مطالعاتی قوی و جامع الشرایط برای سنین بین ۱۵ تا ۳۰ سال تهیه و در اختیارتان قرار خواهیم داد.


برنامه زیر را که بصورت تخصصی با خط دهی تحریکی ، ترغیبی ، عالمانه ، عاشقانه ، عارفانه و بصورت جامع الشرایط تهیه گردیده و از نظر بسیاری از صاحبنظران گذارنده و دوستانی هم که آنرا اجرا نموده اند نتایج بسیار خوبی گرفته اند ارائه می نمایم .


۸ گام طلایی برای نخبه شدن


۱- شما حتما باید انگیزه برای مطالعه داشته باشید وگرنه وسط برنامه خسته می شوید ، حقیر کاملا انگیزه بالایی داشتم با اینکه مشغله ام فراوان بود ولی هیچ وقت از زمان مطالعه ام نمی زدم .


۲- بدانید بعنوان یک بچه شیعه از کودکی تا مدرسه و دانشگاه و جامعه و محیط اطرافتان با شبهات و مشکلات فراوانی روبرو می شوید که برای مقابله با آنها اگر شالوده فکری تان قوی باشد کوه ها را جابجا می کنید این سیر مطالعاتی شالوده فکری تان را شکل می دهند.


۳- برای مقابله با بسیاری از جریانات ضد شیعی و اسلامی و ایرانی باید به انواع علوم حداقل بصورت مقدماتی مسلط باشید تا تاثیر گذار و جریان ساز باشید . بطور مثال علامه شعرانی از یک یهودی زبان یهودی (عبری) را می‌آموزد که بسیار سخت بود تا خود کتاب عهدین تورات و انجیل را بخواند وکتابی نوشت به نام راه سعادت که از خود کتاب یهود و مسیحیت استفاده کرده برای نقد مسیحیت و یهودیت. این کتاب در نوع خود بی نظیر بود. بسیاری از افراد نخبه را داریم که تأثیرگذار بودند ولی جریان تولید نکردند، اما امام خمینی(ره) ایجاد جریان کردند و دلیل موفقیت ایشان جامعیت این جریان در بعد فکری، فرهنگی و سیاسی است. مثلا امام نگفت که من فقط درس فقه می خوانم و به سیاست و عرفان و فلسفه کاری ندارم . بسیاری از بزرگان را داریم که جامع الشرایط هستند مانند علامه مصباح یزدی ، علامه حسن زاده آملی ، علامه جوادی آملی ، آیت الله ضیایی و …… که در چندین علم مانند ریاضی ، طب ، فقه ، فلسفه ، نجوم ، و دهها علم دیگر هرکدامشان صاحبنظرند . هیچ یادم نمی رود زمانی را که در محضر آیت الله ضیایی در مشهد بودم در وسط درس طب شان به مطالعات آمریکا شناسی پرداخت و بطوری تخصصی مبحث را به پیش برد که دکتری علوم سیاسی و متخصص مسایل آمریکا باید بیایند جلوی ایشان زانو بزنند. حنما شنیده اید که هانری کربن استاد دانشگاه سوربن فرانسه که همزمان چند مدرک کارشناسی ارشد و دکتری داشت می آمد به شهر قم و جلوی علامه طباطبایی همچون شاگری متواضع دوزانو می نشست و کسب فیض می کرد


در شرح حال بسیاری از علمای قدیم داریم که طرف قبل از سن ۲۰ سالگی مجتهد می شد و به بالاترین مدارج علمی می رسید حال چه شده که باید در سن بالای ۵۰ سال به این مدارج رسید؟ به نظر استاد متفکر رحیم پور ازغندی سیر برنامه ریزی دانشگاه و حتی تا حدودی در حوزه اشتباه است و شخص به جای اینکه درسی را در ۳ سال بخواند او را ۱۲ سال در دانشگاه معطل می کنند تا به وی مدرک دکتری دهند . بنده هم این موضوع را قبول ندارم لذا با اشاره استاد این دروس را جهشی خواندم و این امر شدنی است . به ولله دانشگاه چیزی برای گفتن ندارد و صد رحمت به حوزه . لذا به شما دوست عزیز هم پیشنهاد می کنم همزمان چندین رشته را بخوانید و صاحبنظر شوید و به روال طبیعی جامعه توجه نکنید و سعی نمایید همیشه این سنت های دست و پاگیر را بشکنید .


۴- جمله معروفی است که به عنوان مقدمه خدمتتان میگویم: «هر کار بزرگ همسایه رنج بزرگ است.»

بیشتر بخوانید  با موهای آسیب دیده خداحافظی کنید


اگر انسانِ بزرگ میبینیم، اگر کارِ بزرگ میبینیم، اگر محصولِ بزرگ میبینیم، یقین داشته باشیم که همهٔ اینها در سایه رنج بزرگ بوده اند. ملت های اندیشه ورز و فکور، بازیگر و نقشمدار هستند و ملت های غفلت زده، تماشاگر .


از مؤلفه های مهم مدیریت شخصی، مدیریت اجتماعی، مدیریت فرهنگی، مدیریت کلاس داری، مدیریت سیاسی و مدیریت بین المللی کلمه P است. شما در همه تقسیم بندیهای وظایف مدیران، شیوه های اداره کلاس، طرح درساداره زندگی، اداره جامعه و… اول یک P میبینید که همان Planning یعنی برنامه ریزی است. برای همین میگویند انسانِ با برنامه، انسان با کارنامه است و انسانِ بی برنامه، فاقد کارنامه است. و انسان بدون برنامه و فاقد کارنامه برج مراقبت زندگی ندارد و کسی که فاقد برج مراقبت زندگی است، ساکن سرزمینِ سوخته آرزوهاست : اگر میشد، کاش میشد، ای کاش، اگر میگذاشتند، اگر، اگر …..


هر انسان موفقی، محصول دو چیز است: فرصت و انتخاب. خداوند فرصتها را در اختیار همه یکسان قرار داده است. انتخابهای انسان، قیمتهای او را رقم میزند. این که انسان گاهی اوقات از کار، فعالیتهای علمی، فعالیتهای اجتماعی، تدریس، تعامل و حتی از درآمد خود راضی نیست به آن دلیل است که برنامه ریزی شده عمل نمیکند. آدمی باید زمان را به بند خود کشد و مهار کند و سوار بر آن شود؛ نه این که زمان بر گردۀ ما سوار شود. انسان این فرصت را دارد که سه برابر عمرِ فیزیکی و معمولی خود بهره گیری نماید.قرار نیست انسان در این دنیا راحت باشد. «لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ»: ما انسان را در رنج آفریدیم. در این دنیا دنبال راحتی نباش! زیرا امکانات، موفقیت و اراده را نمیسازد؛ بلکه این اراده است که امکانات را به وجود میآورد. موفقیت در هر کاری مستلزم تحمل رنج و مرارتهای بسیاری است که برای رسیدن به آن باید بهایش را پرداخت . روانشناسان جدید مثل ژوزف مورفی میگویند که یک فاصله ده هزار مایلی هم با قدم اول شروع می شود. یعنی انسان باید قدمی بردارد و آغازگر باشد. اصطلاحاً به این میگویند: «خود آغازگری» یا همان Starter ؛ یعنی استارتی بزنیم؛ اگر چه ممکن است مشکلی هم وجود داشته باشد.


در احوالات علامه امینی آورده اند که روزی در کتابخانه ای مشغول مطالعه بود پس از پایان کار کتابخانه مدیر آنجا علامه را نمی بیند و درب را قفل می کند و ایشان در آنجا محبوس می گردند ، علامه امینی هم آنقدر سرگرم مطالعه بود که از اذان مغرب تا حوالی اذان صبح حتی از سرجایش بلند نمی شود و مشغول مطالعه بود و با صدای اذان صبح متوجه وقت نماز می شوند .


چگونه به یک نخبـه تبدیل شویم؟


الکساندر هامیلتون نابغه عصر خود : مردم می گویند تو نابغه هستی من از نبوغ خود خبر ندارم فقط می دانم شخص زحمنکش هستم . من در سراسر عمرم لقمه ای بدون کار و زحمت نخورده ام .


ادیسون: اولین معلمش فکر میکرد که او فرد نفهم و خنگی است و او را کودن خطاب می کرد. پدرش میگفت: تو یک نادانِ ابله هستی و مدیر مدرسه میگفت: تو به جایی نمیرسی. درحالیکه همین انسان۲۱۰ اختراع انجام داد که یکی از آنها چراغ تنگستنی بود.بارها اتفاق می افتاد که دو روز یا سه روز از آزمایشگاه بیرون نمی آمد و چه بسا غذا خوردن را فراموش می کرد و به چند پاره نان خشکیده اکتفا می نمود .


چگونه به یک نخبـه تبدیل شویم؟


نیوتن: بزرگترین متفکر تاریخ بشر، پایین ترین فرد در سطح مدرسه بود و در نوجوانی بسیار معمولی بود. اماپس از آن اتفاق بزرگ و بحث جاذبه، از او پرسیدند که نیوتن تو چرا به اینجا رسیدی؟ گفت: بر شانه غولها ایستادم. یعنی با انسانهای بزرگ و دانشمند نشست و برخاست کردم.


چگوارا انقلابی معروف کوبا: شبی برای یکی از مسئولین مملکتی امر مهمی پیش می آید که مجبور می شود نیمه شب به درب خانه چگوارا رفته و از محافظینش درخواست ملاقات با چگوارا را نماید .

بیشتر بخوانید  درمان قطعی سیاهی دور چشم با ماسک سیب زمینی


محافظین او را به خانه وی راه دادند و در اتاق انتظار می نشیند ، بعد از مدتی مشاهد می کند که چگوارا با حوله ای روی سرش ( از حمام برگشته ) و پیپ معروف کنار لبش و با چهره ای بشاش به اتاق آمده ، مسئول مملکتی با تعجب می گوید مگرشما نخوابیده بودید ، او می گوید من وقت برای خوابیدن ندارم ( توجه فرمایید که یک خصیت مارکسیستی چنین حرفی می زند در حالی که ما مسلمانها ….)


انیشتین: از نه سالگی شروع به سخن گفتن کرد. مشکلات زیادی در اندیشیدن داشت. در دوران دبیرستان کارنامه بدی داشت و هیچ دانشگاهی هم آن را قبول نکرد و تا آخر هم دانشگاه نرفت. فقط به او اجازه دادند از آزمایشگاهِ دانشگاه استفاده کند.


مطالب علمی را متوجه نمیشد، مسئولین مدرسه پیشنهاد رهاکردن درس به او دادند. چیزی که از انیشتین مانده سه مقاله سی و شش صفحه ای است که با آندنیا را دگرگون کرد.


ناپلئون : او در شبانه روز پنج ساعت می خوابید و بقیه ساعات را مشغول کار بود .


نیوتن : می گوید اگر من به جایی رسید ام بر اثر کار و کوشش است .


شهید مطهری : گاه می شد یک هفته از منزل بیرون نمی آمد و تمام وقت خود را بی وقفه می نوشت و تحقیق می کرد . می گفت که گاهی اوقات از فرط خستگی ، دیگر گوشم نمی شنود و پاهایم تحمل وزن بدنم را نمی کند . استاد سبحانی می گوید: از ایشان سوال شد که شما چقدر مطالعه و تحقیق می کنید ، استاد در پاسخ گفته بود در حد مرگ .


وقتی شیر هر روز صبح از خواب بیدار می شود؛ به خود می گوید: فردا باید آنقدر تند بدوم که از تندترین آهوهاتندتر باشم. چون اگر از کندترین آن ها هم تندتر نباشم؛ آن را هم نمی توانم شکار کنم.

و آهو می گوید: باید فردا آنقدر تند بدوم که از تندترین شیرها تندتر باشم. مهم نیست که غزال باشید یا شیر؛ هنگامی که خورشید دمید باید بهتر دوید. چون در طول روز تا غروب، یک بار ما نقش شیر را داریم و یک بار نقش آهو؛ بدان معنا که یک بار باید شکار کنیم و یک بار می خواهند که شکارمان کنند آن چه از این گفته بر می آید، بحث شکار نیست؛ بلکه بحث استفاده از فرصت ها است. یک بار می خواهند فرصت هایی را از ما بگیرند و یک بار می خواهیم فرصت هایی را خلق کنیم. اگر آدمی خود را توانمند ببیند می تواند توانمند ظاهر شود.

مائو می گوید: شنا کردن در جهت آب، از عهده ماهی مرده هم بر می آید؛ مهم این است که ما عکس جهت آب بتوانیم حرکت کنیم.


۵- در مرحله اول مهم نیست که اندیشه های شما عمق داشته باشد (البته اگر عمیق باشد که بهتر است )در مرحله اول شما باید سعی نمایید شخصیت جامع و پر کار و اهل مطالعه ای باشیدو در زمینه‌های مختلف از وسعت مطالعاتی زیادی برخوردار بوده باشید.


۶- برای بنده با مستندات زیاد علمی و منابع معتبر ثابت گردیده که فضاها و شبکه های مجازی ، اینترنت ، ماهواره و حتی تلویزیون بسیار شما را کسل و خسته و انسجام فکری و تمرکز حواس شما را پریشان می نماید . لذا تا می نوانید جز برای موارد بسیار ضروری نزدیک این فضا ها نشوید.


۷- مرحوم علامه طباطبایی استاد شهید مطهری درباره برکت نماز شب می گویند : روزی در مدرسه نجف وضو می گرفتم . دستی بر شانه ام خورد ، روبرگردانیدم عارف بزرگوار ، مرحوم میرزا علی آقا تبریزی بود . سلام کردم فرمود سید ، دنیا را می خواهی نماز شب بخوان ، آخرت را می خواهی نماز شب بخوان ، سخن آن بزرگوار آنگونه در دلم نشست که تاکنون نماز شب از من فوت نشده است .

بیشتر بخوانید  مشکلات پوستی در آشپزخانه


۸- نظم و انضباط نه تنها از رازهای پیروزی و موفقیت مردان بزرگ می باشد ، بلکه کاخ بلند آفرینش هستی روی نظم و انضباط استوار شده است . درباره متفکر شهید مطهری گفته اند کارهای او به ترتیب مخصوص ، جایگاه ویژه خود را داشت ، به گونه ای که یکی از آن کارها یا گنجاندن کار دیگری در این ترتیب غیرممکن بود .


تفکر به روش نوابغ


حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید.


راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. “این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است”.


  1. با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید: دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده (یا رو نکرده است) لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.

  2. تجسم کنید: وقتی که فکر انیشتین را به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.

  3. تولید کنید: مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است. توماس ادیسون ۱،۰۹۳ حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی ۲،۰۳۶ دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای “بد” بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.

  4. ترکیبات جدید بسازید: ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند. قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.

  5. بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید: داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.

  6. به تضادها بیندیشید: نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.

  7. به تشابه ها بیندیشید: ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.


separator line


دیدگاهتان را بنویسید