مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه می توان اردک نوک پهن را تشخیص داد ؟ + گالری و فیلم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



نامهای دیگر اردک نوک پهن :









دسته :

غاز سانان ، اردک

نام فارسی :

اردک نوک پهن

نام انگلیسی :

Northern Shoveler

نام عربی :

أبو مجروف

نام علمی :

Anas clypeata


مشخصات اردک نوک پهن :


اندازه این پرنده ۵۱ سانتی متر است . سر بسیار بزرگ و حجیم با منقاری پهن دارد .


رنگ اردک نوک پهن نر و ماده متفاوت است اردکی است روی آبچر، از خانواده مرغابی که منقاری پهن، بلند و بیل مانند به رنگ سیاه دارد.


کناره های منقار بالایی و زیرین در داخل و به طرف دهانش مانند شانه ای دندانه دار است تا هنگام تغذیه مواد غذایی مورد نظر را پالایش و آب اضافی را از لابلای منقارش خارج کند.


منقار پرنده نر نیز چنین است. پرنده نر و ماده آینه بالی سبز رنگی دارند که در موقع پرواز بیشتر مشخص می شود در موقع پرواز پوشپرهای زیر بال به رنگ سفید نمایان می شوند.


پروازش سریع، کم دامنه و مداوم است. اين پرنده در حال استراحت روي آب قسمت جلو بدنش بيشتر در آب فرو مي رود و سر و منقار خود را رو به پايين نگاه‌مي دارد.


پرنده نر :


با داشتن سینه ای به رنگ سفید و پهلوها و سطح شکمی بلوطی رنگی که در انتها سفید می شوند، از دیگر اردکها قابل تشخیص است. سری تیره، با جلای سبز براق وچشمانی زرد و درخشان دارد.


سطح پشتی آن قهوه ای مایل به سیاه است که پرهای بلند کناری دو رنگه سیاه و سفید، کمرش را تا دمگاهش با آرایشی زیبا پوشش داده اند.


پیش پرهای بالهایش به رنگ آبی آسمانی است. دمگاهش سیاه می باشد و دو لکه بزرگ سفید در طرفین آن دارد. دمش سفید و پاهایش زرد و پرده دار است.


پرنده ماده :


به طور کلی قهوه ای رنگ است و حاشیه های نخودی رنگ پرهایش از دور آنرا قهوه ای لکه لکه می نمایاند. سر و گردنی کم رنگتر با خالهای ریز دارد و سطح پشتیش تیره تر است.


فرم منقارش مانند پرنده نر پهن و بیل مانند است ولی رنگش روشن تر و میل به نارنجی دارد و خالهای ریز قهوه ای، سطحش را پوشانده است. رنگ پوشپرهای بالها آبی آسمانی است.


گالری تصاویر :


صدای اردک نوک پهن :


اين پرنده عمدتا آرام است.


پرنده نر :


صدايي شبيه ( گه – دونك – گه – دانك ) دارد.


پرنده ماده :


صدایی شبیه ( په – اِت ) دارد.


کلیپی کوتاه از اردک نوک پهن :


زیستگاه اردک نوک پهن:


اين پرنده، درمناطق تالابي، دریاچه‌ها، باتلاق ها و گاهي نيز در سواحل درياها كه پوشش گياهي فراوان دارند، به سر مي برند. در ايران زمستان ها فراوان است.


دراستان تهران بيشتر درمناطق تالابي،حاشيه رودخانه ها و سدها هرساله تعدادي از اين گونه سرشماري مي شوند كه از آن جمله سد لار ، سدلتيان ، سد ماملو ، تالاب بندعليخان ، سد فشافويه را مي توان نام برد.


بشتر بخوانید :


در مورد پرنده گیلار ،مرغابی اصیل ایران چه می دانید ؟ + گالری تصاویر


معرفی گونه ای معروف اردک مهاجر ، به نام اردک سرسبز یا اردک کله سبز + عکس


معرفی گونه از غاز به نام خوتکای گردن‌ سفید هندی


کاربر گرامی چنانچه درمورد ” اردک نوک پهن ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


بیشتر بخوانید  راههای تشخیص و پیشگیری انتقال بیماری سل گاوی + ویدیو
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *