چگونه فولاد ، سیمان و کاشی ها بحران آب را تغذیه می کنند؟



به گفته یک کارشناس اقتصادی در ایران ، صنایع پرمصرف در زمینه آب و برق در مکان های نامطلوبی قرار دارند و از طرف دیگر صنایع سیمان ، فولاد و کاشی خطوط تولید فرسوده ای هستند که دارای برق و آب بسیار بالایی هستند مصرف و هیچ کس در سراسر جهان خرید نمی کند. آنها از کشورهای دیگر خرید نمی کنند. زیرا تقریباً به صورت رایگان به آب ، برق و گاز دسترسی دارند.

به گزارش ایسنا ، بیش از سه هفته از تنش های آبی در استان خوزستان به ویژه در حمیدی ، سوسنگرد و بستان می گذرد. دلایل مختلفی برای این بحران وجود دارد ، از جمله سد سازی غیرحرفه ای ، کشاورزی ناکارآمد ، خشکسالی ، ضعف حاکمیت و غیره ، و به نظر می رسد عملکرد صنایع نیز در این شرایط نقش دارد. مثلا حدود 80٪ با توجه به ممنوعیت استخراج از سفره های زیرزمینی یا سفره های زیرزمینی ، کارخانه های تولید فولاد و پتروشیمی در مناطق بحرانی و محدود در حال ساخت هستند. از طرف دیگر ، ایجاد نامناسب صنایع منجر به اجرای پروژه های انتقال آب شده است. در این رابطه زودتر پژوهشگر و مشاور اقتصادی و صنعتی وی گفت که علاوه بر هزینه های زیاد و آسیب های زیست محیطی ، از این پروژه ها برای اجرای پروژه هایی استفاده می شود که نه تنها اشتغال زایی می کند بلکه وابسته به مواد اولیه نیز سرمایه بر است.

در همین زمینه ، میثم هاشمانی کارشناس در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ساختار دولتمحور باعث تمرکز صنایع با مصرف زیاد آب و برق در مناطق خاصی از کشور شده و این امر منجر به ایجاد انتقال آب شده است. پروژه هایی برای اقتصاد کشور مفید است. به عبارت دیگر ، راه اندازی کارخانه هایی با مصرف آب و برق زیاد در استانهایی مانند اصفهان و یزد و صرف هزینه های زیاد از بیت المال برای انتقال آب به این استان ها اشتباه و اشتباه است.

به گفته وی ، با این حال ، این مشکل به راحتی قابل حل نیست و نمی توان گفت که صنایع فولاد ، کاشی و سایر آب باید در جای دیگری واقع شوند ، اما نکته این است که قیمت آب و برق برای صنایع باید تنظیم شود. زیرا انرژی آنها اکنون با قیمتی تقریباً رایگان در دسترس است و آنها همچنین از پروژه های آب و برق نیز بهره مند می شوند که در مجموع منجر به ایجاد صنایع آب در مکان های نامناسب شده است.

بیشتر بخوانید  مکان های دیدنی ارزروم ترکیه + جاهای دیدنی ارزروم برای گردشگران ایرانی

صنعت آب خطوط تولید فرسوده را خریداری می کند

این اقتصاددان با بیان اینکه اصلاحات تدریجی قیمت ها در صنایع می تواند این وضعیت را تغییر دهد ، توضیح داد: علاوه بر این ، صنایع آب شامل تولید فولاد ، سیمان و کاشی ، ماشین آلات فرسوده یا خط تولید با مصرف زیاد برق و آب است که هیچ یکی در دنیا آنها را نمی خرد ، آنها آنها را از کشورهای دیگر می خرند. این ماشین ها معمولاً آنقدر فرسوده هستند که در کشورهای دیگر قراضه محسوب می شوند. دلیل استفاده از این وسایل فرسوده در ایران این است که دسترسی به آب ، برق و گاز تقریباً رایگان است.

هاشم هانی با بیان اینکه این وضعیت فاجعه بزرگی است که بخشی از آن در بحران فعلی آب و برق مشاهده می شود ، اظهار داشت: در کشور بحران برق و در مناطقی از کشور بحران آب وجود دارد. مقامات و سیاستمداران نیز ارزان بودن آب ، برق و گاز را انکار نمی کنند و بنابراین قیمت فروش محصولات را در این صنایع کنترل می کنند. به عنوان مثال ، اکنون یک بحث مفصل در بورس کالا وجود دارد که محصولات فولادی باید زیر قیمت بازار فروخته شوند و سیاستمداران معتقدند که این کار باید به دلیل ارزان بودن آب ، برق و گاز انجام شود.

بنابراین ، به گفته وی ، در حال حاضر دو بحران عمده وجود دارد. اول اینکه صنایع پرمصرف در زمینه آب و برق در مکانهای نامناسبی مستقر هستند و مشکل دوم مصرف زیاد آب و برق در خطوط تولیدی است که این صنایع به کشور می آورند که معمولاً صنایع فولاد ، سیمان و کاشی. البته این مشکلات فقط با تنظیم قیمت حل نمی شوند.

قیمت آب و برق در صنایع باید رایگان باشد ، اما منابع آزاد شده باید به مردم برگردانده شود ، نه به دولت!

بیشتر بخوانید  فوری / رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ مشخص شد+جزئیات

این اقتصاددان توضیح داد: در این شرایط تنها راه آزادسازی کامل قیمت آب ، برق و گاز است و دولت باید گزارشی شفاف در مورد 100٪ منابع آزاد شده از این کار ارائه دهد و همه این منابع را در اختیار مردم در فرم یارانه نقدی “برای اطمینان از اینكه دولت كیسه ای برای خود ندارد ، اما می خواهد راه حل های مربوط به خط ساخت و تولید كارخانه ها را بهینه كند و مشكلات اساسی را حل كند.

قیمت ها را با کشورهای همسایه مقایسه کنید ، نه اروپا!

وی همچنین معتقد است که با محاسبه متوسط ​​قیمت آب ، برق و گاز در کشورهای همسایه ، از جمله عراق ، افغانستان ، ترکمنستان ، آذربایجان ، ارمنستان و ترکیه ، قیمت مناسب آب ، برق و گاز را می توان به جای هزینه آب تعیین کرد. ، برق و گاز. اروپایی در نظر گرفته شده است.

هاشمی در پاسخ به این س ofال که آیا باید آزادسازی و مقایسه قیمت انرژی را انجام داد ، ابتدا نباید حداقل درآمد در کشورهای مورد نظر را در نظر گرفت؟ “من شدیداً مخالف آزادسازی قیمت انرژی هستم. مگر اینکه تمام پول های کسب شده به صورت شفاف گزارش شود و به صورت یارانه نقدی به مردم برگردانده شود. حداقل درآمد نیز باید برای آزادسازی قیمت انرژی در نظر گرفته شود ، اما موضوع بحث ما در اینجا آزاد سازی قیمت انرژی فقط برای صنایعی است که در حال حاضر انرژی خود را از دست می دهند.

البته این اقتصاددان معتقد است که در مراحل بعدی منطقی است که قیمت آب ، برق و گاز مصرفی مردم به میانگین قیمت کشورهای همسایه برسد ، اما همه منابع آزاد شده باید به صورت پول نقد به مردم بازگردانده شود یارانه ها در چنین شرایطی ، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در سال های اخیر به دلیل تحریم ها ، گسترش ویروس کرونا و ضعف حاکمیت ، مردم شروع به خرید کالا با منابع جدید می کنند که این به نفع تولیدکنندگان است.

وی با ابراز حمایت از پرداخت یارانه های نقدی ، گفت: اگر یارانه نقدی زیاد بود ، بسیاری از موضوعات تحت عنوان بهره برداری نیروی کار ، حمایت از نیروی کار و حتی حمایت از تولیدکنندگان حل می شد. به طور کلی ، حمایت از تولیدکنندگان به روشی شفاف و فساد ناپذیر افزایش سهم مردم است. زیرا یا این پول پس انداز می شود و بانک ها می توانند آن را به صنعت وام دهند ، یا سهام صنعتی را در بورس اوراق بهادار بخرند ، یا خود محصولات صنعتی را بخرند که در هر سه مورد برای صنعت مفید است.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه بانک مرکزی درباره نحوه عرضه ارز از ۸ بهمن ماه

راه درست حمایت از تولید ، کاهش مالیات است

هاشم هانی همچنین در پاسخ به این س whyال که چرا یارانه بخش تولید در سایر کشورها اینقدر انتقاد نمی شود؟ وی گفت: یارانه بخش تولید دو راه دارد. یا ممکن است به اندازه سیستم فعلی مات و فاسد باشد و تولیدکنندگان سرسخت لابی نمی کنند ، هزینه آب ، برق و گاز را پرداخت نمی کنند ، مصرف بالایی دارند و می گویند چندین سال بدهکار هستند و در نهایت وقتی ارزش آن را پرداخت می کنند ، آن را پرداخت می کنند. بدهی بسیار کم است. یا تولید کننده ای که توانایی لابی گری و تأثیرگذاری ندارد باید این هزینه ها را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت بین این دو گروه بسیار متفاوت است ، افزود: برخی می توانند لابی کنند و حتی انرژی ارزان بیت کوین تولید کنند ، اما برخی می توانند حداقل دو سال صبر کنند تا یک شاخه طبیعی آب و برق بدست آورند. این راهی برای حمایت از تولید نیست ، اما برای حمایت شفاف از تولید ، مالیات تمام تولیدکنندگان باید به همان اندازه کاهش یابد ، برعکس ، مالیات کالاهای لوکس ، از جمله خانه های لوکس و اتومبیل ها باید افزایش یابد ، که این مورد نیز وجود دارد در دنیا

هاشم هانی با بیان اینکه افرادی که هزینه های لوکس دارند باید مالیات بیشتری بپردازند گفت: برعکس افرادی که شغل ایجاد می کنند و سود خود را در چرخه تولید سرمایه گذاری می کنند باید مالیات کمتری بپردازند که این کمک هزینه تولید است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید