مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ظروف چوبی به هر آشپزخانه ای گرمای خاصی می بخشند و انتخاب ظروف چوبی و بامبو روشی جدید و جالب است که حس بهتر و طبیعی تری را به خانه شما می آورد اما به مراقبتی متفاوت از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی نیاز دارد. امروزه استفاده از ظروف چوبی و بامبو در منزل بسیار رایج شده است. بااینکه ظروف چوبی آنها می توانند سال ها دوام بیاورند، اما مانند همه محصولات طبیعی و زیست تخریب پذیر، برای همیشه نیستند. با گذشت زمان، باید بدانید که چگونه از وسایل خانه چوبی خود مراقبت کنید.

سوالی که همیشه مطرح می شود این است نحوه تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو برای داشتن عمر طولانی تر؛ پاسخ این است که برای افزایش عمر ظروف چوبی باید نکاتی را برای نگهداری آنها رعایت کرد. ظروف چوبی با شستشوی منظم و مراقبت های گهگاهی از روغن، سال ها دوام خواهند داشت. معمولاً سازندگان ظروف چوبی دستورالعمل‌های مراقبتی را روی بسته ارائه می‌کنند، اما نکات زیر معمولاً برای تمیز کردن و نگهداری ظروف چوبی ضروری است.

تمیز کردن ظروف چوبی با آب و مایع ظرفشویی

اگرچه شستن ظروف چوبی یا بامبو در ماشین ظرفشویی گزینه آسانی به نظر می رسد. اما توصیه می شود این کار را نکنید. ظروف چوبی خانگی بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید. باقیمانده غذا را برای مدت طولانی روی ظروف چوبی نگذارید!

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

محصولات طبیعی در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و آب بیش از حد ممکن است آسیب ببینند. بنابراین به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، این دستورالعمل های مراقبتی را دنبال کنید.

1. کاسه را با دست با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید

آب گرم و مایع ظرفشویی و یک اسفنج نرم بهترین دوستان ظروف چوبی شما خواهند بود. ظروف چوبی را با یک اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی به خوبی تمیز کنید. مراقب باشید ظرف را در آب غوطه ور یا خیس نکنید.

  • ظروف چوبی به راحتی آب را جذب می کنند، بنابراین آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. گرما و فشار زیاد آب در ماشین ظرفشویی می تواند باعث تاب برداشتن و حتی ترک خوردن چوب شود. همین امر در مورد اجاق های مایکروویو و اجاق ها نیز صدق می کند.
  • از سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.
  • ظروف چوبی را بلافاصله پس از استفاده بشویید تا مطمئن شوید که هیچ لکه ای روی ظروف باقی نمی ماند.
بیشتر بخوانید  المپیک در توکیو ارائه هیبریدهای بسکتبال در المپیک / چیزی به صفر!

2. ظرف را با آب گرم بشویید

ظروف را با آب گرم بشویید. ظروف را در حین آبکشی در آب فرو نکنید. تمام مایع ظرفشویی را کاملاً بشویید تا ظروف چوبی شما لکه نشوند.

  • سعی کنید کاسه را در حدود پنج ثانیه بشویید به جای اینکه آن را زیر آب جاری بگذارید.

3. کاسه چوبی را با یک حوله تمیز خشک کنید

پس از شستن، ظروف را با یک حوله تمیز خشک کنید. هر چیزی که از چوب ساخته شده است باید بلافاصله خشک شود. زیرا چوب متخلخل است و می تواند آب را جذب کند. چوبی که آب دارد به راحتی کپک می زند. با این حال، ممکن است پس از خشک شدن با حوله هنوز کمی مرطوب باشد، بنابراین بهتر است آن را بیرون آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

4. کاسه را روی توری آبکش قرار دهید تا کاملا خشک شود

ظروف چوبی را که هنوز خیس هستند در کابینت قرار ندهید، زیرا این کار می تواند از خشک شدن کامل آنها جلوگیری کند و باعث آسیب به ظروف یا تشکیل کپک شود. بنابراین، پس از خشک کردن کاسه با حوله، آن را در معرض هوای داخل سینک قرار دهید و بگذارید کاملا خشک شود.

دماها

ظروف چوبی و بامبو با تغییرات دما سازگار نیستند. بنابراین از گذاشتن آنها در یخچال، گرم کردن آنها در فر یا مایکروویو یا شستن آنها در ماشین ظرفشویی خودداری کنید (زیرا ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد!).

این سوال پیش می آید که آیا می توان از ظرف چوبی برای نوشیدنی های گرم و غذا استفاده کرد؟ پاسخ این است که استفاده از این ظروف چوبی برای غذا و مایعات بسیار داغ نیز توصیه نمی شود.

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن و از بین بردن لکه های سخت از ظروف چوبی

یکی از دلایلی که مردم از ظروف چوبی یا بامبو اجتناب می کنند این است که گاهی اوقات پاک کردن لکه ها از ظروف چوبی دشوار است. تمیز کردن ظروف چوبی بچه گانه استفاده برای کودکان همیشه یک چالش بود. اما خوشبختانه، از بین بردن لکه ها (و طعم ها) از چوب یا محصولات بامبو با نکات زیر آسان است و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت و خشن ندارید.

پودر خمیرمایه

جوش شیرین همه چیز اعم از ظروف چوبی یا بامبو را در کمترین زمان ممکن تمیز و بو می کند.

مقداری جوش شیرین را با آب و مایع ظرفشویی (نسبت 1:2) مخلوط کنید. سپس لکه را با این مخلوط بشویید و بگذارید چند دقیقه بماند. در نهایت آن را بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

نمک و لیمو

یکی دیگر از پاک کننده های طبیعی خانگی لیمو است که می تواند به طور طبیعی لکه های ظروف چوبی یا بامبو را از بین ببرد. می توانید مقداری آب لیمو را در مخلوط جوش شیرین و آب بفشارید. یا اگر ترجیح می دهید به تنهایی از لیمو به عنوان پاک کننده لکه استفاده کنید، به سادگی یک لیمو را برش دهید و روی لکه بکشید و بگذارید در هوا خشک شود.

چگونه ظروف چوبی و بامبوی خود را تمیز کنیم؟

همچنین می توانید مقداری نمک درشت را داخل کاسه چوبی خود بریزید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در مخلوط آب لیمو و آب داغ خیس کنید و سپس با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

  • لیموترش علاوه بر اینکه برای سلامتی مفید است برای تمیز کردن ظروف چوبی پخت و پز نیز استفاده می شود و نمک نیز خراش خفیفی روی سطح ظرف ایجاد می کند.
  • می توانید قسمت بیرونی کاسه را نیز به همین ترتیب تمیز کنید.

سرکه و آب

هیچ لیستی از پاک کننده های کاملا طبیعی بدون سرکه کامل نمی شود. ظروف چوبی را با سرکه و آب ضد عفونی کنید. علاوه بر از بین بردن باکتری ها، از سرکه می توان برای خنثی کردن بوی ظروف چوبی نیز استفاده کرد. می توانید محلول سرکه سفید و آب یا مخلوط مشابه آب و هیدروژن پراکسید را روی ظرف چوبی بریزید و آن را تمیز کنید. اجازه دهید محلول به مدت پنج دقیقه بماند، سپس بشویید و خشک کنید.

  • ضدعفونی کردن ظروف چوبی به کنترل رشد باکتری کمک می کند.
  • برخی پیشنهاد می کنند ظروف چوبی یا بامبو را برای چند ساعت در سرکه خیس کنید تا لکه ها از بین بروند. بله، شما می توانید آن را انجام دهید، اما با دقت.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، خیساندن این وسایل چوبی خانه برای مدت طولانی می تواند به آنها آسیب برساند یا عمر آنها را کوتاه کند. تمیز کردن ظروف طبیعی با جوش شیرین بهترین راه برای از بین بردن لکه است.

پرداخت و نگهداری ظروف چوبی

آیا ظروف چوبی و بامبوی شما کمی خشک و بی رنگ به نظر می رسند؟ مشکلی نیست از هر یک از این روغن های ایمن برای غذا مانند روغن نارگیل، روغن نباتی، روغن معدنی و غیره استفاده کنید تا درخشندگی و رنگ ظروف چوبی را بازیابی کنید.

بیشتر بخوانید  خاخام مدال فرووی را نمادی از سخت کوشی می دانست

1. روغن سالم برای غذا بخرید

مراقبت روزانه و نظافت صحیح ظروف چوبی و بامبوی خانگی مهمترین راه برای حفظ زیبایی ظروف اکولوژیکی شماست. برای اینکه ظروف بامبو به بهترین شکل ظاهر شوند، مراقبت روزانه خود را با روغن تکمیل کنید. روغن به عنوان یک مانع برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به ظروف چوبی عمل می کند.

2. تمام سطح کاسه چوبی را روغن بزنید

برای روغن دادن به ظروف خود، ابتدا یک بطری روغن چوب را تکان دهید تا مخلوط شود، سپس مقداری را روی پارچه یا دستمال کاغذی بریزید. با حرکات دایره ای کوچک روی بامبو بمالید. اجازه دهید روغن چوب حداقل 10 دقیقه خشک شود.

3. ظرف چوبی را یک شب رها کنید

در صورت امکان، اجازه دهید ظروف چوبی تازه روغن کاری شده تا حد امکان از همه طرف به طور یکنواخت خشک شوند و آنها را به صورت عمودی یا تکیه قرار دهید. ماندن روغن روی ظروف چوبی حتی برای مدت کوتاهی به دوام و ماندگاری آنها کمک می کند. سپس روغن اضافی آن را پاک کنید و از ظروف چوبی خود لذت ببرید!

اگر سال ها از ظروف خود استفاده کنید، می توانند بقایای مواد غذایی را در آنها جمع کنند. از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید و به آرامی رسوبات را جدا کنید. کاغذ سنباده یک لایه نازک از باقی مانده مواد غذایی چسبیده را از بین می برد. مراقب باشید به چوب آسیب نرسانید.

حرف پایانی

اگرچه ممکن است ظروف چوبی از نظر جنس مشابه به نظر برسند، اما تفاوت های مهمی در مواد مورد استفاده در ظروف چوبی وجود دارد. به همین دلیل، هر زمان که به دنبال محصولات چوبی برای هر نوع کاربری هستید، همیشه سعی کنید آنها را از تولیدکنندگان معتبر تهیه کنید.

استفاده از چوب مرغوب در طول عمر آن ظروف چوبی خانگی این خیلی مهمه. فروشگاه پارسمان انواع محصولات چوبی از جمله ظروف چوبی را به صورت آنلاین با قیمت مناسب و ارزان عرضه می کند. شما همچنین می توانید برای خرید ظروف چوبی در اهواز مستقیما به سایت مراجعه کنید و برای انتخاب بهتر از مشاوران حرفه ای پارسمان شاپ کمک بگیرید. برای مقایسه محصولات و بررسی قیمت ها کافیست به ادامه مطلب بروید فروشگاه پارسمان می بینید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *