چگونه طوطی را بدون ترسیدن رام یا دستی کنیم؟



هر کدام از صاحبان پرنده ممکن است به شما یک چیزی بگویند .ترس در طوطی یک رفتار طبیعی است که ایجاد میشود و نیاز به مدیرت کردن دارد . طوطی ها به علت طبیعتشان به اسانی میترسند .


تعدادی دلیل برای این اتفاق وجود دارد اما مهم ترین انها این است که غریزه شان باعث این رفتار میشود .در طبیعت وحشی ،تعداد زیادی شکارچی وحشی وجود دارد که طوطی را شکار می کند پس انها باید حساس باشند و از خیلی عوامل بترسند .


به عنوان صاحب طوطی ،شما باید این را بفهمید اگر می خواهید با طوطی خود رابطه دوستانه خوبی برقرار کنید .


اگر شما نتوانید او را درک کنید ممکن است که پشت سر هم از چیزهای متفاوتی بترسد و تکرار این اتفاق در مدت زمان طولانی باعث ایجاد شدن اخلاقیات منفی در طوطی میشود .



چرا طوطی شما میترسد ؟


تعداد بسیاری از دلایل وجود دارد که متیواند موجب ترسیدن طوطی بشود .به عنوان مثال صدای بلند باعث ترسیدن طوطی میشود .


یا مثلا حرکت ناگهانی برای برداشتن طوطی باعث ترسش میشود . وجود حیوانت دیگر نیز میتواند باعث ترسش شود .تعداد زیادی از عوامل وجود دارد که ممکن است باعث ترسیدن طوطی بشود .


شما میتوانید به راحتی متوجه علائم ترسیدن طوطی بشوید . ممکن است پرنده جیغ بلندی بزند . بالهایش را برای اینکه بزرگتر نشان داده شود باز کند .


ممکن است چشمهایشان بزرگتر شده و سعی به فرار کردن بکنند . اگر شما این علائم را مشاهده کردید نیاز دارید تا عامل ایجاد ترس را از بین ببرید.


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


۲ روش ساده برای رام کردن عروس هلندی


آموزش از بین بردن ترس در طوطی ها ، درمان ترس طوطی، روش کاربردی برای رام کردن طوطی بدون ترسید طوطی



چرا ترس طوطی باید از بین برود؟


هنگامی که پرنده زمان زیادی را صرف ترسیدن می کند ،شما باید دلیل نگرانی و ترسش را پیدا کنید . این ترس و نگرنی به یک مشکل و اختلال رفتاری منتهی خواهد شد .


پرنده نگامی که نگران شود و بترسد خشمگین شده و گاز خواهد گرفت .


حتی ممکن است به عادات او جیغ زدن نیز اضافه شود . بیشتر رفتار هایی که پرنده از ترسیدن به دست می اورد دلیلی دارند که شما باید ان را رفع کنید و زندگی را برای پرنده راحت تر کنید .


اما به یاد داشته باشید این زمان خواهد برد وقتی که پرنده میترسد این مهم نیس که شما چه قدر تلاش میکنید.


شما فقط نیاز دارید تا مطمئن شوید که موقعیت پرنده را درک کرده اید و او را دوباره ارام ساخته اید. ابتدا با از بین بردن چیزی که باعث ترس پرنده شده است شروع کنید .


سپس پرنده هنگامی که حس کند عاملی که باعث ترساندنش شده است از بین رفته به قفسش بر خواهد گشت . هنگامی که میبینید پرنده ترسیده است حرکت ناگهانی نکنید و صدای خود را ارام و ملایم کنید .


تعداد زیادی دلیل وجود دارد که میگوید چرا ممکن است پرنده بترسد . این به دلیل جایگاهشان در طبیعت است که بسیار حساس می باشند .


شما باید به عنوان صاحب پرنده هنگامی که او میترسد او را ارام کنید . هنگامی که شما عاملی از ترس را در پرنده دیدی سریعا به ارام کردن او بپردازید .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


۷ مرحله آموزش حرف زدن به عروس هلندی + فیلم


ترس طوطی از انسان درمان آن، از بین بردن ترس در طوطی (کاسکو، کاکادو، کوتوله برزیلی، عروس هلندی، مرغ عشق، ملنگو)



دلایل ترس طوطی از دست انسان


به ترس طوطی از دست پایان دهید


با دادن جایزه ، آموزش روی دست آمدن ، شناخت حالات و رفتار طوطی و احترام گذاشتن به آن ، به او کمک کنید که بر ترس خود از دست شما غلبه کند .


با آموزش روی دست آمدن ، اعتماد طوطی خود را جلب کنید


برای از بین بردن ترس طوطی از دست ، ابتدا باید محدوده ای را که طوطی، در آن احساس آرامش و امنیت می کند، کشف کنید.


سوال: من یک طوطی خاکستری دارم که به من اجازه می دهد هنگامی که از اتاق خارج می شوم او را ببوسم اما اگر با هر حالتی دستم را برای خاراندن سرش به او نزدیک کنم


به بدترین شکل از خود واکنش نشان می دهد و در گوشه ای از قفس خود پنهان شده و با عصبانیت شروع به جویدن ناخن خود می کند .


من به سختی قفسش را تمیز می کنم . آیا راهی وجود دارد که با دست های من راحت باشد و نترسد ؟

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک قوامین بیرجند + آدرس و تلفن


پاسخ:: اول از همه ، از شما تشکر می کنم که به اضطراب طوطی کوچک خود توجه می کنید .


کار کردن با یک طوطی که ظاهرا بد تربیت شده است به صبر و دلسوزی زیادی نیاز دارد اما قطعا اگر به این طوطی ها اجازه داده شود که با سرعت و روند خود پیش بروند ، می توان بار دیگر آنها را به درستی تربیت کرد .


اتفاقا ، من طوطی های زیادی را دیده ام که با وجود اینکه هرگز مورد آزار قرار نگرفته اند اما اینگونه آموخته اند که از دست بترسند. رفتار ترس به هر علتی که باشد ، نحوه برخورد با آن یکسان است .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


چیکار کنم عروس هلندی کمتر جیغ بزنه؟


از بین بردن ترس طوطی ملنگو، درمان ترس طوطی ملنگو، رام کردن طوطی بدون اینکه طوطی بترسه



چگونه بدون ترس طوطی را دستی کنیم؟


1. فاصله جادویی رعایت شود


در ابتدا ، پارامترهایی که باعث ایجاد ترس در طوطی شما می شوند را بشناسید . برخی از طوطی ها ممکن است از دستی که وارد قفسشان شده باشد بترسند اما از دستی که با یک جایزه و یا غذای خوشمزه ترسی نداشته باشند .


در انتهای دیگر این طیف، طوطی هایی قرار دارند که حتی در هنگام گرسنگی نیز ، دیوانه وار از دست انسان می ترسند .


طوطی شما در کدام قسمت از این طیف قرار دارد ؟ اگر شما دو متر دورتر از قفس طوطی ، بینی خود را بخارانید ، او از دست شما می ترسد ؟ اگر نه ، یک متر دورتر از قفس چطور ؟ هنگامی که فاصله ی ترس طوطی از خود را کشف کردید، بدون اینکه با او تماس مستقیم چشمی برقرار کنید کمی دورتر از این فاصله ایستاده و یا بنشینید .


این کار را با پوشیدن یک لباس آستین بلند انجام دهید و ببنید که چگونه می توانید بدون اینکه آرامش طوطی را از بین ببرید به او نزدیک شوید .


هنگامی که محدوده آرامش و امنیت طوطی خود را کشف کردید ، در روزهای ابتدایی آموزش تا آنجائیکه ممکن است خارج از این محدوده جادویی باقی بمانید . هدف شما این است که طوطی هنگامی که شما در کنار او حضور دارید در آرامش باشد .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


آیا پرو بال طوطی را کوتاه کنم یا نکنم؟ نحوه صحیح چیدن بال


اگر میخواهید بدون ترس طوطی را دستی کنید. فاصله دستتان با طوطی را رعایت کنید. آموزش فاصله دست با طوطی



2. کاهش حساسیت برای از بین بردن ترس طوطی


به نظر من ساده ترین راه برای غلبه بر ترس طوطی از دست ،مراحلی به نام حساسیت زدایی است . با استفاده از این روش، شما دست خود را در طول روز برای مدت کوتاهی در معرض طوطی قرار خواهید داد.


این امیدواری از طریق این مراحل تدریجی، نه تنها به طوطی شما می آموزد که دست را به عنوان تهدیدی جدی تلقی نکند بلکه به او نشان خواهد داد که دست می تواند چیزهای با ارزشی را برایش فراهم کند ، چیزهایی که فقط در مجاورت این دستی که قبلا برایش ترسناک بوده، بدست خواهد آورد .


با به کار بردن همین مفهوم مثبت و منفی در طوطی ها ، دست شما در اطراف طوطی فقط باید کارهای مثبت انجام دهد .


هر زمان که دست شما ظاهر شد ، غذاهای خوشمزه و اسباب بازی های جذاب ( اگر اسباب بازی دوست دارد ) هم باید ظاهر شوند.


در این حالت ، هر چیز منفی یا تهدید آمیزی نظیر تمیز کردن قفس باید فقط با دستی که به طور صحیح در آستین پنهان شده و خارج از دید باشد، انجام شود .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


علت و درمان سریع عطسه کردن در طوطی سانان


چگونه از حساسیت طوطی برای ترسیدن اقدام کنیم، آیا می شود بدون اینکه طوطیم بترسه و خودشو اینور اونور بکوبه دستیش کنم؟



3. روی دست آمدن را به طوطی خود بیاموزید


شما هنوز هم می توانید به یک طوطی محتاط، روی دست آمدن را آموزش دهید . بیشتر طوطی ها نسبت به کف دست بی اعتنا هستند . کف دست خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید .


طوطی باید بر روی لبه پشت دست شما گام بردارد پس برای تشویق طوطی به اینکار، با دست دیگر یک جایزه بالای کف دستی که بر روی سطح صاف قرار گرفته، نگه دارید .


زمانی که طوطی شما برای قدم برداشتن بر روی پشت دست شما مردد نباشد ، می توانید در حالیکه از دست شما برای رسیدن به جایزه استفاده می کند ، به تدریج دست خود را به حالت طبیعی تر بچرخانید . این تمرین را چند هفته یا چند ماه انجام دهید .اگر اینکار با صبر و بردباری کافی انجام شود ، حتما نتیجه خواهد داد .

بیشتر بخوانید  برای دید بهتر در شب چه کار کنیم ؟


اتفاقا ، من طوطی های بسیاری را مشاهده کرده ام که از دست انسان می ترسند فقط به این دلیل که توسط افرادی تربیت شده اند که درباره نوازش کردن دارای تفکرات غلطی هستند .


برخی از کاسکو ها ( همچنین گونه های دیگری از طوطی سانان ) علاقه ای به نوازش شدن ندارند و در مقابل افراد خشنی که می خواهند به زور آنها را نوازش کنند رفتار خوبی نخواهند داشت .


من می دانم که یک کاسکوی خیلی مهربان هم سرانجام به گاز گرفتن متوسل خواهد شد مگر اینکه صاحب بی توجه او ، دست از زور و اجبار بردارد .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


۹ راه آموزش صحیح برای دستی کردن طوطی( Taming a parrot ) + فیلم


روی دست آوردن طوطی رام نشده بدون ترس و وحشت طوطی



4. حالات و رفتار طوطی خود را بشناسید و به آن احترام بگذارید


شما می گویید: «اگر با هر حالتی دستم را برای خاراندن سرش به او نزدیک کنم به بدترین شکل از خود واکنش نشان می دهد». دلیل این امر به سادگی می تواند این باشد که طوطی یاد گرفته که انسانها اصرار دارند به اینکه، این حق آنهاست که حیوانات را نوازش کنند چه آنها دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند .


طوطی ، سگ پر دار نیست . آنها مانند گربه ها ، درباره بدنشان و کارهایی که انسان اجازه انجام آن را دارد و یا ندارد ، عقاید خاصی دارند . اگر با دقت حالات و رفتار طوطی خود را مشاهده کنید، قطعا متوجه خواهید شد که مشکل دست شما نیست بلکه کاری است که دست شما سعی دارد انجام دهد .


بار دیگر می گویم که شما برای کار کردن با طوطی هایی که با مشکل ترس مواجه هستند به صبر و بردباری زیادی نیاز خواهید داشت .


اعتماد طوطی هایی که تجربه زندگی با افرادی را دارند که به طور ایده آل با آنها رفتار نکرده اند ، نمی توان به آسانی جلب کرد .


صبور و دلسوز بوده و به آنها اجازه دهید با روند و سرعت خود پیش بروند . در جایزه دادن به طوطی ولخرج باشید و برای هر شجاعت کوچکی که از خود نشان می دهند ،آنها را مشتاقانه تشویق کنید .


با دقت به او نگاه کنید ، به زودی می فهمید که طوطی از شما چه می خواهد . به حد و مرزی که او برای خود در نظر گرفته ، احترام بگذارید تا با یک مخلوق افسانه ای یک رابطه بادوام داشته باشید .


هیچ عجله ای وجود ندارد . اگر شما از همین الان وقت بگذارید ، می توانید سالها از بودن در کنار یکدیگر لذت ببرید .


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


معرفی 10 نوع کاکادو و شرایط نگهداری آن


آشنایی با رفتار طوطی سانان باعث از بین بردن ترس سریع  طوطی میشه



پارامترهای اشتباه در تشدید ترس طوطی


1. قیچی کردن پرها


طوطی‌هایی که بارها و بارها پرشان قیچی می‌شود، یا طوطی‌هایی که در تجربه‌های اول پرواز به موانع محیط اطراف برخورد می‌کنند، در ذهنشان یک تجربه‌ی بد از پرواز بوجود می‌آید و به علت همین ممکن است تا همیشه از پرواز خودداری کنند و از این کار وحشت داشته باشند.


در این مواقع، برای پیش‌رفت اعتماد به نفس پرنده بهتر است همیشه در قفس باز باشد و یا پرنده از قفس بیرون باشد، تا خود به خود بر اثر دیدن فضای آزاد تحریک به پرواز بشود.


همچنین برای طوطی‌های جوان و کم تجربه، قفس‌های بسیار بزرگ و نامناسب برای حرکت می‌تواند باعث افتادن‌های مکرر پرنده از بالای قفس بشود، و این کار نیز باعث آسیب‌پذیری بالا و ترس پرنده از فعالیت‌های گوناگون می‌شود.


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


تفاوت و شباهت کاسکو با کاکادو


آیا چیدن یا قیچی کردن بال طوطی با ترس بیشتر طوطی می شود؟



2. ارتباط نداشتن با طوطی


طوطی‌هایی که دارای اسباب بازی‌های فراوان برای جویدن هستند، و به جای بازی‌های فعال و فکری مدت زیادی را به بازی با آنها می‌پردازند، دچار افزایش رفتارهای درونگرا و کاهش اعتماد به نفس و فعالیت می‌شوند؛ و همین نکته یکی از عوامل افزایش وحشت در پرندگان است.


به علاوه رژیم غذایی محدود و نامناسب و خواب ناکافی، یا قرار گرفتن در قفس کوچک باعث بازگشت واکنش‌های ترس می‌شود.

بیشتر بخوانید  بسته فرهنگی عید غدیر خم منتشر شد !


آموزش از بین بردن ترس در طوطی مانند دیگر برنامه‌هایی که برای آموزش رفتارهای درست به پرندگان است، هدف ما این است که رفتار ناخواسته و غلط (ترسیدن) را با رفتاری که تحت نظر خود ما ایجاد شده است جایگزین کنیم. برنامه رفتاری معمولی شامل سه بخش است


3. ارزیابی و تعیین کردن مشکل


  1. تنظیم و مطابق کردن: ایجاد پاسخ‌های مختلف با استفاده از تحریک کننده‌های مختلف. گاهی اوقات اصل و پایه‌های رفتار با هم مطابق‌اند، گاهی اوقات متفاوت.

  2. تقویت: پاداش دادن به رفتارهای جدید و صحیح برای اینکه این رفتارها همیشگی و مطلق شوند. البته شاید لازم باشد که تغییرات کوچکی در برنامه‌ی مربوط به هر طوطی ایجاد کرد تا نتیجه بخش باشد.

    گاهی اوقات ممکن است چرخه های متعددی از ارزیابی، تنظیم و تقویت لازم باشد تا نتیجه‌ی خوبی به ارمغان بیاورد. با این حال، در بسیاری از موارد، رفتار ترس را می‌توان با موفقیت با رفتارهای دیگر جایگزین کرد.


الگودهی زودهنگام تعاملات اجتماعی


علاوه بر امنیت، محیط مهیج و تحریک کننده، و الگو دهی زود هنگام به پرنده توسط صاحبش موجب فعل و انفعالات اجتماعی می‌شود،


از جمله وقتی طوطی را در هنگام ترس در حوله‌ای قرار دهیم که ترسش فرو ریزد، او متوجه می‌شود که همیشه باید برای فرار از ترس در آن حوله قرار گیرد و این رفتار در او الگو دهی شده است.


برخی از طوطی‌ها تماس فیزیکی با انسان را تحمل نمی‌کنند و از آن ترس دارند. الگوی این پرندگان با بازی‌های چشم، بازی‌های زبان و بدن و انواع دیگر از بازی‌های مجهول است.


حماقت نکردن در این مورد و بازی‌ها خیلی مهم است تا پرنده اشتباه منظور را متوجه نشود و نترسد. بازی‌های چشم عبارتند از: چشمک زدن، زیر چشمی نگاه کردن یا همیشه یک چشم بسته.


بازی‌های زبان بدن عبارتند از: خم شدن و یا گرفتن سر خود، پنهان کردن دست، پنهان کردن چهره، نگاه نکردن به پرنده به طور مستقیم، ایستادن بدون حرکت در یک‌جا یا تقلید از حرکات پرنده.


بازی‌های صدا عبارتند از: تقلید، ضربه زدن به اشیای سراسر اتاق و تکرار کلماتی مانند “نه”. بازی‌های تعاملی دیگر مانند انداختن اسباب بازی‌ها و اشیا برای او و بازگرداندنش، اجازه دادن به پرنده برای سرقت وسایلی مانند دکمه، دادن غذاهای انسانی که به آنها علاقه‌مند است نیز وجود دارند.


همه‌ی این بازی‌ها باعث می‌شود بدون ترساندن به پرنده الگوهای مختلف داد. مانند یک انسان اجتماعی، پرندگان و حیوانات نیز علاقه دارند که نوازش شوند و به آنها ابراز محبت بشود و برای همین شما باید همیشه به او ابراز علاقه کنید.


این کار باعث می‌شود که پرنده برای جلب توجه شما و نوازش شدن، کمی اجتماعی شود و دیگر نترسد.


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


تفاوت و شباهت کاسکو دم قرمز با کاسکو دم شکلاتی


از بین بردن ترس طوطی به صورت تجربی



تجربه‌های جدید ترس کمتر پرنده


بیرون آوردن پرنده از قفس و گردش باعث می‌شود پرنده نسبت به محیط‌های نا آشنا در کنار افراد آشنا ترس کمتری داشته باشد. حتی روی دست گرفتن طوطی و بردن او به محل‌های نزدیک میتواند ترس او را بهبود ببخشد.


حتی اگر پرنده از محل زندگی (قفس) خود بیرون نمی‌آید نیز این کار لازم است. پرنده شما از محیط‌های جدید لذت می‌برد، و تجارب پیش‌‌رفته‌ای بدست می‌آورد و وقتی که به محل زندگی خود برمی‌گردد احساس امنیتش نسبت به اطراف بهبودی خواهد یافت.


گسترش رابطه به طور مطمئن حتی با یک انسان جدید نیز می‌تواند یک پرنده‌ی هراسان را آرامتر کند و او پس از آن ممکن است اعتماد به نفس بیشتری در کارهای خود داشته باشد و از چیزی نترسد. ترس و بی اعتماد به نفسی در صاحب طوطی‌ها بسیار منزجر کننده و ناراحت کننده است.


گاهی اوقات آنها در آموزش پرنده موفق نمی‌شوند و دچار بی اعتماد به نفسی می‌شوند. در نتیجه خود را سرزنش می‌کنند. باید بدانید که سرزنش کردن فایده ای ندارد.


حتی اگر موفق نشدید حس ترس و خجالت پرنده را از بین ببرید می‌توانید باز هم به این حس پرنده‌ی خود احترام بگذارید. باید بدانید که خجالتی بودن عضوی از اخلاقیات حیوانات خانگی است. شما با وجود خجالتی بودنش باز هم می‌توانید او را دوست داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید