مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روش های نگهداری از سيب زمينی


آشنایی با انواع سیب زمینی:


سیب زمینی ها بر اساس طعم، اندازه، شکل، رنگ و میزان محتوای نشاسته ای به انواع گوناگونی تقسیم بندی میگرند. پوست سیب زمینی به رنگهای زرد، قهوه ای، صورتی، قرمز و ارغوانی (آبی) موجود میباشد. خود سیب زمینی نیز یا سفید است و یا همرنگ پوست خود.


  • سیب زمینی پوست قهوه ای (russet): پوست قهوه ای و درون سفید دارد. شکل آن کشیده است و سطح آن زبر و ناهموار است. میزان نشاسته آن زیاد و آب کمتری دارد. بهترین سیب زمینی برای سرخ کردن و پختن میباشد.

  • سیب زمینی با پوست زرد (yu con):پوست زرد رنگ

  • دارد و طعم کره میدهد.برای پختن و تهیه پوره مناسب است.

  • سیب زمینی شیرین (sweet): دارای مغز زرد، سفید و یا نارنجی رنگ است. ارزش تغذیه ای بالایی دارد.

  • سیب زمینی های انگشتی (finger):کوچک و باریک هستند.

  • سیب زمینی قرمز :پوست قرمز و درون سفید دارد. برای آب پز کردن، بخار پز


کردن و تنوری کردن مناسب است.


نگه داری مناسب از سیب زمینی


  1. چه خود سیب زمینی کاشته اید و چه یک گونی از آن را یکجا خریداری کرده اید، نگه داری از آنها برای استفاده در زمستان روش خاص خود را دارد:

  2. هر کدام از سیب زمینی ها را جدا داخل روزنامه بپیچید. سپس در یک جای سرد و تاریک قرار دهید. آنها را با یک لایه دیگر روزنامه بپوشانید و بگذارید حدود یک هفته به همین صورت باقی بمانند. این عمل باعث می شود پوست آنها برای زمستان طولانی سفت و ضخیم شود.

  3. سیب زمینی ها را داخل سبد، جعبه یا لگن های پلاستیکی دردار بگذارید. چند سوراخ در ته ظرف های پلاستیکی برای عبور هوا ایجاد کنید.

  4. سیب زمینی ها را در جاهای سرد و تاریک مانند زیرزمین یا انباری یا هر اتاقی که دما از 1.5 درجه پایین تر و از 4.5 درجه سانتیگراد بالاتر نرود، قرار دهید.

  5. جلو ی منبع نور را بپوشانید. نور باعث می شود سیب زمینی ها جوانه زده، بد شوند.

  6. هر چند وقت یک بار سری به آنها بزنید و سیب زمینی های نرم یا جوانه زده را جدا کنید. یک سیب زمینی خراب کل سیب زمینی های یک جعبه را از بین می برد.


سموم موجود در سیب زمینی


دو گلیکو آلکالوئید تلخ مزه و سمی بنامهای سولانین(SOLANINE) وچاکونین(CHACONINE) در برگها ، میوه ها، گلها، و ساقه های سیب زمینی وجود دارد. سولانین به عنوان سیستم دفاعی گیاه عمل کرده و گیاه سیـب زمینی را از شر آفات و بیماریها مصون میدارد. میزان بسیار اندکی سولانین در پوست و زیر پوست سیب زمینی وجود دارد، که میزان مجاز آن ۰٫۲mg/g میباشد. اما هنگامی که سیـب زمینی در معرض نور قرار میگیرد، این میزان میتواند تا ۱mg/g افزایش یافته و ایجاد مسمومیت کند. سولانین اغلب در پوست و حداکثر تا ۳ میلی متر زیر پوست تجمع می یابد.


چند نکته درباره ی سیب زمینی


  • سـیب زمینی تلخ مزه به معنای افزایش سطح سولانین در آن است. (البته میتواند به علت افزایش قند نیز باشد)

  • نکته:برگ و میوه سـیب زمینی حاوی سولانین میباشد که خاصیت مخدری و آرام بخشی دارد. اما مشروط بر اینکه به عنوان ضماد استفاده گردد.

  • سرخ کردن سـیب زمینی تا دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد سولانین را تا حد زیادی نابود میسازد. (اما پختن در مایکروویو و آب پز کردن تاثیری ندارد)

  • علایم مسمومیت با سولانین: سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، تب، زردی، کاهش حرارت بدن، فلج، اسهال، دل پیچه، کما و حتی مرگ.

  • مصرف سیـب زمینی خام بشرطی که پوست کنده باشد سمی نیست اما ایجاد نفخ میکند.


سبز شدن رنگ پوست سیب زمـینی


هنگامی که سیب زمینی در معرض نور قرار میگرد، رنگدانه های سبزی روی پوست آن تشکیل میشود، که همان کلروفیل است. اما این سبز شدن افزایش سطح سولانین را نیز در پی دارد. بنابراین لکه های سبز رنگ پوست سیـب زمینی را حتما قبل از مصرف جدا کنید.


گردآوری شده مجله ی دلگرم


مریم امینی


بیشتر بخوانید  عروسک بافتنی - گروه هشتم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *