مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه سوختگی های التهابی را کاهش دهیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تسکین سوختگی

با دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای تسکین سوختگی آن ها ملاقات می کنند.

درمان سوختگی

درمان سوختگی

علل سوختگی

سوختگی در اثر قرار گرفتن پوست در معرض گرما و الکتریسیته زیاد، مواد شیمیایی و غیره رخ می دهد. سوختگی ها بر اساس بافت آسیب دیده طبقه بندی می شوند.

سوختگی می تواند باشد آسیب به ماهیچه ها، استخوان ها، عروق خونی و بافت پوست فرستادن.

درمان سوختگی

سوختگی ها را می توان به 3 درجه طبقه بندی کرد:

اول از همه به پوست آسیب می رساند

درجه 2 که به لایه زیرین پوست آسیب می رساند

و درجه سوم که کل لایه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد

سوختگی، علاوه بر جراحات از نظر فیزیکی، در ذهن فرد نیز تاثیر می گذارد.

درمان سوختگی

سوختگی های سطحی و شدید

سوختگی یکی از شایع ترین آسیب های خانگی به خصوص در کودکان است. اصطلاح “سوختگی” تنها به احساس سوزش ناشی از آسیب اشاره نمی کند. سوختگی با آسیب شدید پوست مشخص می شود که منجر به تخریب بسیاری از سلول های آسیب دیده می شود.

اکثر افراد بسته به علت و شدت سوختگی بدون عوارض جدی بهبود می یابند. در صورت سوختگی شدید باید سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفت تا از عوارض و حتی مرگ جلوگیری شود.

فیزیوتراپی برای درمان بیمارانی که در قسمت‌های بزرگ بدن یا مفاصل بزرگ‌تر دچار سوختگی شده‌اند استفاده می‌شود. سوختگی باعث سفت شدن پوست، زخم و سایر تغییرات می شود که حرکت آزادانه قسمت هایی از بدن را دشوار می کند. در طول فیزیوتراپی، پزشکان به بیمار آموزش می دهند که چگونه تمرینات را به بهترین شکل انجام دهد و به او کمک می کنند تا تون عضلانی را در طول بهبود سوختگی حفظ کند.

سوختگی 2 درجه

سوختگی‌های درجه ۲ عمیق‌تر و شدیدتر از سوختگی‌های درجه ۱ هستند، زیرا آسیب از لایه سطحی پوست فراتر می‌رود. این نوع آسیب گسترده با تاول، قرمزی، زخم و التهاب شدید پوست همراه است. سوختگی در نتیجه ترکیدن برخی از تاول ها رخ می دهد.

از آنجایی که چنین زخم‌هایی بسیار آسیب‌پذیر هستند، باندهای آن‌ها باید مرتباً تعویض شوند تا از عفونت جلوگیری شود. تعویض پانسمان نیز در بهبود سریعتر سوختگی موثر است. بهبود برخی از سوختگی های درجه 2 بیش از 3 هفته طول می کشد، اما بیشتر سوختگی های درجه 2 بعد از 2 تا 3 هفته بهبود می یابند.

هرچه وضعیت تاول ها بدتر باشد و تعداد تاول ها بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا سوختگی بهبود یابد. در موارد شدید، ممکن است نیاز به پیوند پوست برای ترمیم سوختگی باشد. در پیوند پوست، جراح پوست سوخته را با پوست قسمت سالم بدن جایگزین می کند.

درمان سوختگی

سوختگی درجه یک کمترین آسیب را به پوست وارد می کند. “سوختگی درجه یک”سوختگی های سطحی” همچنین به این دلیل نامیده می شود که فقط به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند. علائم سوختگی درجه یک عبارتند از:

بیشتر بخوانید  چرا برخی افراد پریودهای نامنظم دارند؟

• قرمز
• التهاب جزئی (جزیره)
• درد
پوست خشک و پوسته پوسته در حین بهبود سوختگی

از آنجایی که لایه بالایی پوست در اثر این سوختگی آسیب می بیند، علائم و نشانه ها پس از دفع سلول های مرده و لایه برداری از بین می روند. سوختگی‌های درجه یک معمولاً در عرض 3 تا 6 روز بهبود می‌یابند، اما در صورت آسیب به ناحیه وسیعی از پوست، بیش از 3 اینچ یا سوختگی در صورت یا مچ دست، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سوختگی

درجه سوختگی 3

سوختگی درجه سه شدیدترین نوع سوختگی است که با بیشترین آسیب به تمام لایه های پوست همراه است و حتی گاهی به اندام های اصلی، جریان خون و استخوان ها آسیب می رساند و در نهایت منجر به مرگ می شود.

این تصور غلط وجود دارد که سوختگی درجه 3 دردناک ترین نوع سوختگی است. اما در واقع میزان آسیب در این نوع سوختگی به قدری شدید و گسترده است که ممکن است بیمار به دلیل آسیب عصبی احساس درد نکند. سوختگی های درجه سه بسته به علت سوختگی، تغییرات متفاوتی در ظاهر پوست ایجاد می کنند:

• سفید کردن و اپیلاسیون پوست
• سوزش و برنزه شدن پوست
• قهوه ای تیره
برآمدگی و پوسته شدن پوست

هرگز سعی نکنید خود سوختگی درجه 3 را درمان کنید و در صورت داشتن این نوع سوختگی فورا با مرکز اورژانس تماس بگیرید. در زمان انتظار برای درمان، در صورت امکان، سوختگی را تا سطحی بالاتر از قلب ببرید. لباس های خود را در نیاورید، اما دقت کنید که پارچه یا الیاف آن به محل سوختگی نچسبد. درمان سوختگی درجه 3 برنامه خاصی ندارد.

درمان سوختگی

راه های درمان سوختگی

یکی از جدی ترین عوارض سوختگی تغییر شکل ناشی از انقباض بافت همبند اسکار است. زمانی که تمام ضخامت پوست در اثر سوختگی از بین می رود، بافت فیبری در طول دوره بهبودی ایجاد می شود تا پوست از دست رفته را ترمیم و جبران کند.

این شبکه درهم تنیده از الیاف کلاژن، پس از تشکیل، دوره ای از انقباض فعال را با نیروهای قابل توجهی که در طول این فرآیند حیاتی اعمال می شود، طی می کند. اثربخشی اصلی فیزیوتراپی در درمان سوختگی به حداقل رساندن روند تشکیل فیبروز است.

میزان تشکیل بافت اسکار پس از سوختگی تا حد زیادی به قدرت و اثربخشی درمان و دارو و همچنین پاسخ بیمار به روند بهبود بستگی دارد. درمان تمام سوختگی ها باید بلافاصله پس از حادثه شروع شود. در ادامه روش ها و روش هایی که در فیزیوتراپی بعد از سوختگی موثر بوده را توضیح خواهیم داد:

بیشتر بخوانید  کمبود پزشک در روستاها و مناطق فقیرنشین

ماساژ جریان خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش می دهد، تشکیل بافت همبند در زخم را کاهش می دهد، سوختگی را آرام می کند و از سفت شدن یا جمع شدن آن جلوگیری می کند و عملکرد مفاصل آسیب دیده را به حالت عادی باز می گرداند.

  • وان آب گرم مانند جکوزی، حمام پارافین و غوطه وری

این روش تحرک و تحرک نواحی آسیب دیده را افزایش می دهد.

  • UV

این روش با تحریک قدرت درمانی ارگانیسم، غلبه بر عفونت کم و آماده سازی محل سوختگی برای جراحی پلاستیک نهایی، وضعیت کلی بیمار را بهبود می بخشد.

این روش در از بین بردن تورم بعد از جراحی یا در اثر ضربه و جراحات موثر است.
فیزیوتراپی و دوره بهبود سوختگی

در مواردی که نیاز به پیوند پوست یا جراحی دیگری باشد، پزشک می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین ورزش‌ها را برای آمادگی برای جراحی و دوره نقاهت به بیمار توصیه کند. برخی از جنبه های فیزیوتراپی، مانند ماساژ زخم، درد سوختگی و جراحت را کاهش می دهد. فیزیوتراپی بخش مهمی از برنامه بهبودی بیماران دچار سوختگی شدید است. به یاد داشته باشید که ثبات سلامتی بیمار شرط اصلی شروع فیزیوتراپی است.

درمان سوختگی

درمان سوختگی درجه یک و التیام سوختگی، التیام سوختگی،

برای کاهش درد و سوزش ناحیه سوخته می توانید از روش های زیر استفاده کنید، می توانید محل سوخته را در آب سرد یا شیر سرد خیس کنید و این کار از ایجاد تاول جلوگیری می کند.

می توانید کمی روغن ویتامین E را به صورت موضعی روی ناحیه سوخته بمالید، ویتامین A-E خوراکی برای درمان سوختگی بسیار مفید است. مالیدن سفیده تخم مرغ روی محل سوختگی نیز به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک می کند و برای کاهش درد ناشی از سوختگی اگر در اسرع وقت آن را روی ناحیه پیاز بمالید بسیار مفید و موثر خواهد بود.

برای درمان سوختگی می توانید پس از شستن ناحیه سوخته از پماد مخصوص استفاده کنید. برای تهیه این مرهم ابتدا باید کمی پنبه را بسوزانید و اسانس آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی محل سوخته بگذارید.

برای کاهش درد و سوزش ناشی از سوختگی، کمی سرکه رقیق شده (محلول در آب) به محل مورد نظر بمالید، همچنین می توان از ترکیب عسل و روغن زیتون برای این منظور استفاده کرد، برای کاهش سوختگی در دهان می توانید به آن اضافه کنید. کمی نمک یا شکر روی ناحیه سوخته بمالید استفاده از ژل آلوئه ورا برای بهبود سوختگی بسیار مفید است.در طب سنتی ایران از ترکیب گیاهان دارویی برای درمان سوختگی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد داروی استانوزولول و عوارض خطرناک آن

درمان سوختگی

داروهایی برای درمان سوختگی ناشی از آتش سوزی

  • برگ خشک چنار (Plantanus orientalis): برگ ها را آسیاب کرده و روی پایه بپاشید. این دارو عمدتاً برای خشک کردن زخم ها استفاده می شود.
  • زیتون نارس (Olea euroepea): میوه را خرد کرده و به عنوان ضماد در محل استفاده کنید.
  • روغن کنجد (Sesamum indicum): بلافاصله پس از سوختگی، روغن کنجد را روی محل سوختگی بمالید.
  • روغن بذر کتان (Linum usitatissimum): به صورت موضعی استفاده می شود.

درمان سوختگی

داروهایی برای درمان سوختگی و زخم
  • شاخه یا برگ های گلدار گیاه چای (Hypericumperforatum): به صورت پماد روی محل بمالید.
  • داروی تسکین دهنده و خنک کننده پوست سوخته یا آفتاب سوخته
  • روغن زیتون (Olea europea): روی آفتاب سوختگی یا آفتاب سوختگی بمالید. همچنین به صورت موضعی برای نیش مار و حشرات و همچنین برای درمان آسیت و کم آبی بافت استفاده می شود.

درمان سوختگی

داروهایی برای درمان سوختگی های ساده

  • پیاز (Allium cepa): پیاز را له کنید و روی پایه قرار دهید.

درمان سوختگی

عوارض سوختگی

سوختگی های درجه سه شدیدترین و شدیدترین عوارض مانند عفونت، خونریزی و شوک را دارند. البته این بدان معنا نیست که سوختگی های جزئی درجه 1 و 2 بدون عوارض هستند. با هر سوختگی به دلیل احتمال ورود باکتری از طریق پوست ترک خورده، احتمال عفونت وجود دارد.

عفونت جریان خون یا سپسیس نیز نتیجه شدیدترین سوختگی هاست که می تواند منجر به شوک یا حتی مرگ شود. کزاز نیز مانند عفونت خون یک عفونت باکتریایی است که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به تشنج و گرفتگی عضلات می شود. به عنوان یک قاعده کلی، همه اعضای خانواده باید هر 5 سال یکبار علیه کزاز واکسینه شوند تا از این نوع عفونت جلوگیری شود.

سوختگی های شدید نیز با احتمال کاهش دمای بدن یا هیپوترمی و کاهش حجم خون یا هیپوولمی همراه است. در وهله اول، کاهش ناگهانی دمای بدن به عنوان یک عارضه غیرمنتظره سوختگی به نظر می رسد، در حالی که در واقع از دست دادن حرارت بدن در اثر سوختگی به این عارضه کمک می کند.

کاهش حجم خون نیز زمانی اتفاق می افتد که بدن در اثر سوختگی خون زیادی از دست می دهد.یکی از عوارض شایع تمام سوختگی ها جای زخم و سوختگی است. سوختگی های شدید با تشکیل گوشت اضافی همراه است که منجر به تغییر رنگ بافت همبند اسکار روی پوست می شود. گوشت اضافی به خودی خود خطرناک نیست، اما می تواند آزار دهنده باشد.

بافت همبند اسکار زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ناراحت‌کننده‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین باید در نواحی بدون کرم ضد آفتاب مناسب استفاده شود.

درمان سوختگی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *