مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه دیاستما (فضای بین دندانی) را درمان کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


انواع روش های بستن فاصله بین دندان ها (دیاستما)


فاصله بین دندان ها این یکی از ویژگی های ظاهری است که خیلی ها آن را دوست ندارند و معتقدند روی زیبایی آن ها تاثیر منفی می گذارد. البته در این بین افراد مشهور و بزرگ آن را دوست دارند اشلی اسمیت، داکوتا جانسون و پن بدلیآنها فاصله بین دندان ها را حفظ می کنند و آن را ظاهر طبیعی خود می دانند.
با این حال، فاصله بین دندان ها هنوز مورد تقاضا است و یکی از محبوب ترین درمان های دندانپزشکی است. شکاف بین دندان های جلو معمولاً شایع تر است و در سنین پایین تر شایع تر است. با بزرگتر شدن کودکان این فاصله کمتر می شود. و دندان ها به طور طبیعی راهی برای نزدیک شدن پیدا می کنند.

بعد از 16 سالگی در صورت ایجاد فاصله بین دندان ها احتمالا تا پایان عمر در کنار فرد می ماند و فقط با کمک دندان درمانی قابل اصلاح است.
یک واقعیت جالب در مورد فاصله بین دندان ها این است که در آفریقا دیاستما (فاصله بین دندان ها) یک ویژگی جذاب است و برخی از افرادی که عمل می کنند این فاصله را بین دندان ها ایجاد می کنند. نامیبیا، نیجریه و غنا از جمله کشورهایی هستند که در مورد آن کاملاً متفاوت از سایر ملیت ها فکر می کنند و شکاف بین دندان ها را دوست دارند.


فاصله بین دندان ها را درمان کنید

چه چیزی باعث دیاستما می شود؟ آیا قابل درمان است؟

دیاستما یا فضای بین دندانی

همانطور که در بالا ذکر شد، فاصله بین دندان ها به عنوان دیاستما شناخته می شود. این شکاف می تواند در هر قسمت از دهان و بین هر دندانی ظاهر شود، اما بین دندان های جلویی شایع تر است.
دیاستما می تواند هم دندان های بزرگسال و هم دندان های اطفال را درگیر کند، اما در کودکان ممکن است با رشد دندان های دائمی، این شکاف از بین برود.
اگرچه برخی از حفره های دندان بسیار کوچک هستند و چندان قابل مشاهده نیستند، اما حفره های بزرگتر می توانند زیبایی دندان ها را تحت تاثیر قرار دهند. خوشبختانه روش های درمانی مختلفی وجود دارد که می تواند فاصله بین دندان ها را پر کند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. اما قبل از آن می خواهیم در مورد دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید  چرا هنگام شنا کردن دچار سردرد و سرگیجه میشویم؟

چه چیزی باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود؟

علت دقیق فاصله بین دندان ها را نمی توان بیان کرد، اما عواملی به ایجاد آن کمک می کنند که در زیر به آنها اشاره می شود.


اندازه دندان

در برخی افراد فاصله بین دندان ها به اندازه دندان ها و استخوان فک مربوط می شود این فاصله زمانی رخ می دهد که اندازه دندان ها کوچکتر از استخوان فک باشد.
در نتیجه دندان ها خیلی از هم دور خواهند شد. اندازه دندان ها و استخوان فک شما ممکن است به ژنتیک شما مربوط باشد و ممکن است این مشکل را با اعضای خانواده خود داشته باشید.


فشار روی دندان هنگام جویدن

در برخی افراد دیاستما به دلیل عادت های بد غذایی ایجاد می شود. فرد هنگام جویدن غذا به دندان های جلویی فشار وارد می کند که به مرور زمان بین دندان ها فاصله ایجاد می کند.


بیماری لثه

دیاستومی همچنین می تواند ناشی از بیماری لثه باشد که نوعی عفونت است. در این صورت التهاب به لثه و بافت نگهدارنده دندان آسیب می رساند که منجر به لق شدن و از دست دادن دندان ها می شود. علائم بیماری لثه شامل قرمزی و تورم لثه، از دست دادن استخوان و دندان و خونریزی لثه است.


از دست دادن دندان

از دست دادن دندان یکی از شایع ترین عوارض جانبی است که اکثر ما آن را نادیده می گیریم. اما بهتر است بدانید که از دست دادن دندان می تواند عوارض زیادی داشته باشد. دندان های همسایه کج و بد شکل می شوند، پوسیدگی و از دست دادن دندان های بعدی، سردرد، درد فک، عفونت، بیماری های لثه و فاصله بین دندان ها از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است بعد از از دست دادن دندان برای شما پیش بیاید.

بیشتر بخوانید  تغذیه مناسب در بیماری ام اس


مکیدن انگشت

مکیدن شست یکی دیگر از قسمت‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. این حرکت به دندان های جلو فشار وارد می کند و باعث بیرون زدگی و فاصله بین دندان ها می شود.



فاصله بین دندان ها را درمان کنید

چگونه دیاستما را درمان کنیم؟

فاصله بین دندان ها را درمان کنید

درمان شکاف بین دندان ها بسته به علت ممکن است برای برخی افراد ضروری یا غیر ضروری باشد. برای برخی افراد، مشکل فقط زیبایی نیست و نشان دهنده یک مشکل جدی مانند بیماری لثه است که باید درمان شود. در اینجا رایج ترین درمان های دیاستما آورده شده است.


بریس های ارتودنسی

بریس های ارتودنسی یک روش درمانی بسیار رایج برای حفره ها هستند. در این درمان، سیم‌ها و نگین‌ها به دندان‌ها فشار می‌آورند و آن‌ها را به موقعیت اصلی خود منتقل می‌کنند. به جای ارتودنسی فلزی می توانید از ارتودنسی نامرئی نیز برای درمان استفاده کنید، در ارتودنسی نامرئی دیگر سیم فلزی وجود ندارد و به جای آن از پوشش های پلاستیکی شفاف، نرم و بادوام استفاده می شود. البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که ارتودنسی نامرئی برای همه مناسب نیست و بهتر است با درمان آن آشنایی کامل داشته باشید.


باندینگ دندان

اگر ارتودنسی را دوست ندارید و از بریس استفاده می کنید، می توانید از روش بستن دندان برای حل مشکل خود استفاده کنید. در این روش از مواد همرنگ دندان برای پرکردن شکاف بین دندان ها و بهبود ظاهر لبخند شما استفاده می شود همچنین دندان های لکه دار یا تغییر رنگ به عنوان جایگزینی برای پرکننده های آمالگام استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  علائم بیماری فیبرومیالژیا چیست؟ آیا این بیماری قابل درمان است؟


روکش دندان

روکش دندان روش دیگری است که می توانید برای بهبود ظاهر دندان ها و پر کردن فاصله بین دندان ها از آن استفاده کنید. روکش ها روکش های نازکی هستند که به بالای دندان ها می چسبند و ظاهری طبیعی به دندان ها می دهند. از روکش دندان برای پوشاندن دندان های لکه دار، ترک خورده، شکسته، تغییر شکل و کج نیز استفاده می شود.

اگر دندانی را از دست داده اید، بریج یا ایمپلنت دندان بهترین درمان برای شماست. در این دو روش دندان مصنوعی جایگزین دندان رویش شده می شود که از کج شدن و ایجاد فاصله بین دندان ها جلوگیری می کند. جاهای خالی را پر کنید.
برای 1 تا 3 دندان متوالی که از دست داده اید می توانید از روش بریجینگ استفاده کنید اما اگر دندان های بیشتری از دست داده اید بهتر است از گزینه های دیگر کمک بگیرید. در روش کاشت هم همینطور. تیتانیوم در استخوان (به جای ریشه دندان) کاشته می شود و سپس تاج روی آن قرار می گیرد. ایمپلنت ظاهری طبیعی به دندان های شما می دهد و می تواند شکاف دندان از دست رفته را به بهترین شکل ممکن پر کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *