مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه دندان های سفید و درخشان داشته باشیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



لاک دندان چه فوایدی دارد؟


دندان‌های سفید و زیبا از معیارهای اصلی زیبایی چهره و میزان توجه به سلامت و بهداشت فردی محسوب می‌شود. محصولات سفید کننده دندان در بازار که با نام‌های گوناگون مانند لاک سفید کننده دندان به فروش می‌رسند…


لاک سفید کننده دندان که با نام‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد، در واقع همان ژل سفید کننده است که حاوی زایلیتول، پروکساید و فلوراید است و باعث برطرف شدن لک‌های زرد روی دندان می‌شود. این ژل‌ها را در بسته‌بندی ویژه و به شکل قلم و لاک تولید می‌کنند تا استفاده از آن راحت صورت بگیرد.


در اینجا به سوالات رایج درباره ژل یا لاک سفید کننده دندان می‌پردازیم.


1. آیا استفاده از ژل سفید کننده دندان بی‌خطر است؟


  • حتما شما هم درباره حساس شدن دندان‌ها بعد از استفاده از محصولات سفید کننده دندان، چیزاهایی شنیده‌اید. بله درست است! استفاده از ژل یا لاک سفید کننده دندان که حاوی پروکساید است، سبب تحریک شدن لثه‌ها و حساس شدن دندان‌ها می‌گردد.

  • بهترین راه استفاده از این محصولات این است که حتما با مشورت و راهنمایی دندان پزشک صورت بگیرد.


2. چگونه باید از این لاک استفاده کرد؟


  • استفاده از ژل سفید کننده دندان چه در مطب دندان پزشک و چه در منزل، تقریبا روشی یکسان دارد. محصولاتی را که دندان پزشکتان آن را تایید می‌کند را انتخاب کنید تا از سالم ماندن دندان‌ها و مینای آن بعد از استفاده اطمینان داشته باشید.

  • ابتدا باید دندان‌ها را مسواک بزنید تا کاملا تمیز باشند. بعد کمی از ژل سفید کننده را با اپلیکاتور مخصوصش و یا با همان قلمی که در انواع لاکی آن وجود دارد، به روی دندان‌ها بزنید. بعد از 15 دقیقه می‌توانید دندان‌ها را بشویید ولی در این مدت نباید چیزی بخورید و از قورت دادن ژل و آب دهان نیز خودداری کنید.

  • بعد از شستن ژل، دوباره دندان‌ها را مسواک بزنید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید تا دندان‌ها سفید شوند.


3. چه محصولاتی را انتخاب کنید؟


  • در گذشته بیشتر محصولات سفید کننده دندان دارای میزان بالایی سفید کننده بودند که همین امر موجب حساس شدن دندان‌ها می‌شد. اما امروزه محصولاتی که وجود دارند، متعادل سازی شده‌اند و خیلی کمتر چنین تاثیری دارند.

  • بهتر است لاک‌های سفید کننده‌ای که دارای فلوراید و زایلیتول هستند، استفاده مکنید. این دو عنصر برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و همچنین حساس شدن دندان بسیار موثرند.


4. اگر بعد از استفاده از لاک سفید کننده دندان، دندان‌هایمان حساس شد، چه کنیم؟


  • میزان زمان ماندن ژل روی دندان را کاهش دهید.

  • از خمیر دندان‌های ضد حساسیت که حاوی نیترات پتاسیم هستند، استفاده کنید.

  • از محلول فلوراید برای معدنی شدن دوباره دندان‌ها کمک بگیرید.

  • معمولا حساسیت دندان‌ها تا 24 ساعت پس از استفاده از لاک سفید کننده پایان می‌یابد، اما اگر این طور نشد، حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.


راههای سفید کردن دندان ها و هزینه ی بلیچینگ دندان


ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد.


به مرور زمان این ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ میکند سفید کردن دندان ها در خانهو رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود . دو روش کلی برای سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل و هزینه ی بلیچینگ دندان متفاوت هستند.


  • بلیچینگ در خانه (home bleaching)


در این روش دندانپزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالبگیری میکند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل داده میشود. که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندانهای شما بماند تا سفید شود بین دندانها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما داده میشود.


  • روش سفید کردن دندانها در مطب (office bleaching)


در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت میشود، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود . ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. و فرق چندانی بین آنها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.



کدام روش سفید کردن دندانها بهتر است؟


چقدر بلیچینگ دندان موثره؟ اساتید علم زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل میشود که هر دو این روشها با هم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل میشود.


با بلیچینگ دندانها چقدر سفیدتر میشوند؟


این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندانها و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندانها متغیر باشد.

بعد از بلیچینگ، دندانها تا چه مدت سفید می مانند.



(مراقبتهای بعد از بلیچینگ)


این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنیهای رنگدانه دار کمک میکند دندانها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دایمی سفید بمانند.


سفیدی دندانها و علت تغییر رنگ آنها


دندانها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان میشود . ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندانهایی با شفافیت بیشتر میشود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایانتر میشود.


ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستالهای مینایی باند میشود که تغییر رنگ واضحتری را باعث میشود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.



چگونه دندان هایی سفید داشته باشیم؟


مهمترین علل تغییر رنگ دندانها:


  • سیگار کشیدن

  • استفاده از نوشیدنیهای رنگی مثل چای ، قهوه و …

  • افزایش سن

  • عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان

  • پرهیز از هر یک از موارد بالا و استفاده بجا و مناسب از نوشیدنیهای رنگی مثل چای ، قهوه میتواند در سفید ماندن دندان ها موثر باشد.


آماده سازی دهان برای بلیچینگ (سفید کردن دندانها)


قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندانهای پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم که بلیچینگ بر روی پر کردگیها ، روکشها، لامینتها و نواحی زرد ریشه ناشی از تحلیل لثه تاثیری ندارد.

قبل از اقدام به بلیچینگ ، انجام جرمگیری (در صورت وجود جرم) و برساژ به نتیجه گیری بهتر می انجامد.


عوارض بلیچینگ دندان چیست؟


اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد، فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندان های ضد حساسیت قابل درمان است.


خمیردندان و پودر سفید کننده دندان


این مواد غالبا دارای درصد بالای ساینده ها هستند که باعث میشوند لایه ای از روی مینای دندان شما برداشته شود و استفاده از آنها به ویژه به صورت مکرر به هیچ عنوان توصیه نمیشود.


bleaching


لاک سفید کننده دندان


لاک سفید کننده دندان و انواع دیگر سفید کننده ها که در داروخانه ها عرضه میشوند، درصد بسیار پایینتری از پراکسید هیدروژن را دارا هستند . بنابراین ، سفید کردن دندانها به صورت تاخیری انجام میپذیرد.


ضمنا این مواد چون بدون هیچ محافظی در دهان رها میشوند و کنترلی روی آنها نیست بنابراین با بزاق شسته شده و بلعیده میشوند که این مورد نیز میتواند صدمات جدی به بدن فرد وارد کند. ضمنا این مواد غالبا حاوی ساخارین هستند که هر چند برای دندانها مضر نیست ، اما سرطان زایی آن مدتهاست به اثبات رسیده و استفاده از آن در آمریکا ممنوع میباشد.


بلیچینگ در خانه، ژل سفید کننده دندان


بسیاری از افرادی که جهت بلیچینگ دندانهای خود مراجعه میکنند، روش بلیچینگ در منزل (home bleaching) را انتخاب میکنند، ولی بعد از مدتی بسیاری از توصیه های دندانپزشک خود را فراموش میکنند.


ضمن این در ابتدای این مقاله بلیچینگ به این نکته پرداختیم که بلیچینگ چیست و هزینه ی بلیچینگ دندان و عوارض بلیچینگ در هر دو روش کدام است. در روش بلیچینگ در خانه همانطور که قبلا توضیح دادیم، دندانپزشک از دندانهای شما قالبگیری میکند و یک جفت تری متناسب با سایز دندانهای شما و مخصوص به شما ( custom trays)میسازد.


و سپس ژلهای سفید کننده دندان را همراه با این تری ها به شما تحویل میدهد.که بسیاری از همکاران توضیحات جامعی را برای این درمان ارایه نمیکنند.


مراحل استفاده از تری ها و ژلهای سفید کننده دندان


  • ابتدا دندانهای خود را مسواک نموده و با نخ دندان ما بین دندانهای خود را تمیز کنید.

  • نوک مخلوط کننده سرنگ را وصل کنید.

  • یک قطره ژل سفید کننده دندان را بر سطح داخل لبه بیرونی هر یک از حفره های قالب پلاستیکی دندانها ( تری ها ) بچکانید. بعد از چکاندن هر قطره آنرا با نوک سرنگ در حفره پخش کنید.

  • قالبهای محتوی ژل سفید کننده دندان را بروی دندانها بگذارید. دقت کنید که ژل از قالبها بیرون نزند و مطمین شوید که قالبها بدرستی و کاملا بر روی سطح دندانها قرار گیرد.

  • «پس از قرار دادن قالب بر روی دندانها ، حبابهایی در ژل سفید کننده مشاهده می نمایید، که خود بخشی از روند سفید نمودن دندانهاست»

  • ژل اضافی بیرون زده از قالب را بوسیله انگشت یا مسواک خشک پاک کنید. سفید شدن لثه ، در این مرحله طبیعی است و 5 تا 10 دقیقه طول می کشد و این خود علامت زیاد گذاشتن مواد سفید کننده دندان است که باید در دفعات بعد کمتر استفاده کنید.

  • قالبها را به مدت 15 دقیقه بر روی دندانهای خود نگه دارید. (استفاده بیش از 15 دقیقه تاثیری نخواهد داشت)

  • بعد از هر کاربرد ، قالبها را از دهان خارج کرده و با آب و مسواک دندانها و لثه های خود را بشویید. قالبها را با آب سرد بشویید و کاملا از ژل پاک کنید، سپس در یک جعبه در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

  • برای کسب بهترین نتیجه ، از ژل سفید کننده در دو نوبت یکی در ابتدای روز و دیگری در انتهای شب قبل از خواب استفاده نمایید.


نکات قابل توجه حین استفاده از ژل سفیدکننده دندان در منزل


  1. اگر در بخشی از قالب پلاستیکی ( تری ) مخصوص خود ، رنگ تیره مشاهده کردید ، نرمال است ، علت آن اکسیداسیون سطح آمالگام دندانهای پر شده است.

  2. سطوح دندانهای نزدیک به لثه دیرتر از سطوح جونده یا لبه دندانها سفید خواهد شد.

  3. ممکن است بدون مشخص شدن ناحیه ای خاص ،دندانها ، لثه ،زبان، لب و یا گلو حساس شود. این حساسیت معمولا با قطع یک تا سه روزه استفاده از ژل سفید کننده دندان قطع میشود.


پس از رفع حساسیت، انتخابهای ذیل را مورد نظر قرار دهید


  • اگر مشکل، تحریک لثه هاست، یا قالب پلاستیکی بیش از حد معمول به لثه ها فشار میاورد، یا شما بیش از اندازه از ژل روی حفره ها میچکانید. اگر مشکل فشار قالب است ،از دندانپزشک خود کمک بگیرید .و در غیر این صورت از ژل سفید کننده کمتری استفاده کنید.

  • اگر حساسیت دندان در حین بلیچینگ در منزل ( home bleaching) ، اتفاق افتاد، سعی نمایید مصرف ژل را به یک روز در میان و یا حتی دو روز در میان کاهش دهید.

  • بعد از کامل شدن روند بلیچینگ، دندانهای شما ممکن است قدری سفیدتر از حد معمول به نظر آید.ولی پس از دو هفته از زمان پایان بلیچینگ،دندانها رنگ نهایی خود را خواهند داشت.


نکات مهمی که باید در حین سفید کردن دندان ها مورد توجه قرار داد


  • در طول درمان ، مصرف توتون، دخانیات، چای، قهوه و نوشیدنیهای تیره رنگ حاوی کولا را کاهش دهید، زیرا این مواد ممکن است در روند سفید کردن دندانها تاثیر منفی گذاشته و حتی مجددا آنها را تیره نماید.

  • بهداشت دهان را در طول دوره سفید کردن دندانها کاملا رعایت نمایید.

  • فاصله زمانی بین نوبتهای استفاده از ژل سفید کننده دندان حداقل بیش از یک ساعت باشد.


کنترااندیکاسیونها (کارهایی که نباید حین استفاده از ژل سفید کننده دندان انجام داد)


  • به هیچ عنوان در هنگام بارداری، شیر دادن، بیماران قلبی حاد، بیماران دیابتی، بیماران دارای دندانهای حساس و افراد زیر 16 سال نباید از ژل سفید کننده استفاده کنند.

  • هرگز قالب پلاستیکی دندانها را از ژل لبریز نکنید.

  • از خوردن خوراکها، میوه ها و نوشیدنیهای حاوی سیتریک اسید در طول درمان خودداری کنید.

  • سرنگهای حاوی ژل سفید کننده را در محل خشک و خنک نگهداری نموده و هرگز آنها را در یخچال یا فریزر قرار ندهید.

  • در طول زمان بکار گیری و استفاده از ژل سفید کننده بر روی دندانها در دهان ، از خوردن ، آشامیدن و یا کشیدن سیگار خودداری نمایید.


همچنین بخوانید:


فواید بی نظیر زغال برای زیبایی و سلامت دندان


خطرات عفونت دندان


آیا دندان شیری عصب دارد؟ درمان درد دندان شیری


نحوه پر کردن دندان در خانه | چگونه دندان را در خانه پر کنیم ؟


۱۲ درمان های خانگی برای از بین بردن لکه دندان


  • بهترین نتیجه در بلیچینگ خانگی (home bleaching) در حداقل زمان 2 هفته تمام میباشد.بشرطی که نوبت زمانهای استفاده منظم بوده و قطع نگردد.اما استفاده بیش از دو بار در روز یا مدت زمان طولانی تر از یک ساعت در هر بارمنجر به تسریع در نتیجه گیری نخواهد شد.


ابتدا باید بدانیم که مکانیسم عمل سفید کننده های دندان چیست؟


  • بلیچینگ: که با تغییر رنگ طبیعی دندان عمل میکند. در واقع با کمک پر اکسیدها و ترکیب آنها با رنگدانه های سطحی (extrinsic) و یا رنگدانه های داخلی (intrinsic)، آنها را از دندان حذف میکند.

  • سفید کردن دندان به صورت شیمیایی و یا فیزیکی: که در واقع فقط رنگدانه های سطحی دندانها را با روش شیمیایی و یا فیزیکی ( با سایش ) حذف میکنند. مثل انواع خمیر دندانهای سفید کننده دندان.


علل تغییر رنگ دندان


  • همانطور که با بالا رفتن سن ما موهایمان سفید می شود، به مرور در طی این زمان دندانهایمان به مرور زردتر یا خاکستری تر میشود. از طرفی عوامل رنگ کننده دندانها مثل سیگار ، چای ، قهوه، نوشیدنیهای رنگی، شکلاتها و…، نیز میتوانند باعث تغییر رنگ دندانها شوند.

  • گاهی آب به شدت فلوراید دار ، نواقص دندانی مادرزادی یا تغییر رنگهای دارویی در زمان شکل گیری دندانها و جود دارد. تشخیص علت بد رنگی دندان شما ، فقط و فقط با کمک دندانپزشک شما صورت میگیرد.


چرا استفاده از سفید کننده های دندان نتیجه نمیدهد؟


  • بسیاری موارد فرد نمی داند که علت تغییر رنگ دندان او تنها از یک پوسیدگی ساده است. گاهی جرم دندانها بسیار سنگین است و لثه ها بشدت بیمار بدون تردید هیچ گونه سفید کننده دندان اعم از لاک دندان، ژلهای متعدد، دهانشویه های سفید کننده دندان، انواع خمیردندانهای سفید کننده دندان و… نمیتوانند این مشکل را بر طرف کنند.

  • در واقع شما برای پرداخت هزینه کمتر ، متحمل یک هزینه بی دلیل جهت سفید کردن دندان خود شده اید. در واقع محصولات داروخانه ای سفید کننده دندان( لاک دندان، برچسب سفید کننده دندان، محصولات گیاهی سفید کننده دندان و ژل سفید کننده دندان) نیز باید تحت نظر دندانپزشکتان مورد استفاده قرار بگیرد.


مکانیسم اثر دستگاه های سفید کننده دندان (مثل وایت لایت white light) چیست؟


  • مکانیسم وایت لایت (هر نوع دستگاه در بازار که با سیستم نوردهی فعالیت میکند) این است که بعضی مواد سفید کننده دندان هستند که به کمک نور عامل موثر آنها فعال میشوند. در واقع هیچ مزیت خاصی هم نسبت به موادی که اکتیواتور شیمیایی دارند ندارند.

  • این موضوع در مورد انواع بلیچینگهای داخل مطب هم صادق است. در واقع بلیچینگ با دستگاههای نوری و بدون آنها از لحاظ نتیجه فرقی ندارند.

  • اما عیب بزرگ سیستمهای سفید کننده نوری ( مثل وایت لایت) این است که در این پکیجها تری هایی وجود دارد که مختص فرد ساخته نشده ، بنابراین مواد میتوانند روی لثه فرد نفوذ کرده و مشکلات جدی دندانی و لثه ای ایجاد کند.

  • در حالی که در روش سفید کردن دندان در خانه که توسط دندانپزشک صورت میگیرد با قالبگیری از دندانها و ساختن تری دندانی مخصوص دندانهای شما ، این مشکل وجود نخواهد داشت و در روش سفید کردن دندانها در مطب نیز لثه ها با رابر دم یا ژلهای مخصوص محافظت میشوند.


بیشتر بخوانید  معرفی مهم ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *