مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه در ورد (Microsoft Word) اعداد را فارسی تایپ کنیم ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



نوشتن اعداد فارسی در ورد


اگر شما هم از کاربران تایپیست در ورد هستید برای رفع اشکال و نوشتن اعداد فارسی در ورد چه کاری انجام می دهید ؟ تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد امکان پذیر است اما آیا برای نوشتن یا تایپ اعداد فارسی در ورد راه حلی دارید ؟ برای نوشتن اعداد فارسی در ورد با دلگرم همراه باشید .


تایپ اعداد فارسی ورد در برنامه Word 2013 و Word 2016


برای اینکار از سمت چپ برنامه کافیست وارد منوی File شوید ، سپس روی گزینه Options کلیک کنید، و بعد روی Advanced بروید، در صفحه باز شده Numeral را پیدا کنید و منوی باز شونده آنرا روی Context قرار دهید، از این پس اگر از فونت فارسی استفاده کنید ، اعداد نیز فارسی تایپ میشوند .


حل مشکل تایپ اعداد فارسی در MS Word 2003 :


اگر هنوز از نسخه قدیمی ورد ( Word 2003 ) برای تایپ کردن نامه و نوشته های خود استفاده می کنید برای هماهنگ کردن اعداد با متن نوشته کافی است که از منوی Tools به قسمت Options بروید . در پنجره باز شده بر روی زبانه Complex Scripts کلیک نمایید .


در قسمت General و از کادر کشویی روبروی عبارت Numeral ، گزینه Context را انتخاب کنید. این کار باعث می شود تا اعداد در نوشته های شما با همان زبانی که تایپ کرده اید نشان داده شوند.


هیچ تغییر دیگری لازم نیست. در تمام پنجره ها بر روی OK کلیک کنید تا به صفحه اصلی برگردید و از تایپ کردن اعداد فارسی خود در نوشته های فارسی خود به صورت خودکار و در نوشته های انگلیسی شما اعداد به همان صورت انگلیسی نمایش داده شوند لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  نام های دخترانه افغانستانی که با آ ا شروع می شوند + معنی


چگونه در ورد (Microsoft Word) اعداد را فارسی تایپ کنیم ؟


فارسی کردن شماره صفحه‌ها در ورد


در صورتی که مطابق مطلب بالا، در بخش تنظیمات، Numeral را روی Context تنظیم کرده باشید، ممکن است شماره صفحه‌ها به صورت انگلیسی درج شوند.


برای درج شماره صفحه با اعداد فارسی، ابتدا با دوبار کلیک روی بخش هدر یا فوتر، وارد حالت ویرایش هدر/فوتر شوید. سپس شماره صفحه را انتخاب کرده و از تب Home و بخش Paragraph، جهت پاراگراف را روی راست به چپ تنظیم کنید word-pargraph-direction و سپس یک فونت فارسی برای شماره صفحه انتخاب کنید.


فارسی کردن شماره خودکار فصول در فهرست مطالب


در برخی کتاب‌ها و اکثر پایان‌نامه‌ها، شماره فصول به صورت خودکار و چند سطحی (۱-۱-۱..) درج می‌شود. گاهی پس از درج فهرست مطالب متوجه می‌شویم که اگرچه این اعداد در متن اصلی فارسی درج شده اند، اما در فهرست مطالب این شماره‌ها انگلیسی افتاده اند.


چگونه در ورد (Microsoft Word) اعداد را فارسی تایپ کنیم ؟


دلیل مشکل این است که در زمان تایپ عناوین، هنگامی که شما دکمه Enter را در آخر تیتر زده‌اید، صفحه کلید شما در حالت انگلیسی بوده است و کاراکتر نامرئی آخر پاراگراف انگلیسی است.


چگونه در ورد (Microsoft Word) اعداد را فارسی تایپ کنیم ؟


به متن اصلی بروید و نشانگر چشمک زن را در پایان تیتری که عددش در فهرست انگلیسی افتاده قرار دهید. (برای این کار می‌توانید در فهرست مطالب، روی همان تیتری که عددش انگلیسی افتاده، Ctrl+click کنید. و پس از رفتن به تیتر، دکمه End صفحه کلید را فشار دهید)

مطمئن شوید که صفحه کلید شما در حالت فارسی قرار دارد و یک Enter بزنید. حال با فشار دادن دکمه Delete، خط اضافه‌ای که ایجاد شده است را پاک کنید.

این کار را برای تمامی تیترهایی که شماره‌شان انگلیسی افتاده تکرار کنید

به فهرست مطالب برگردید و پس از راست کلیک روی فهرست مطالب، Update Field و سپس Update entire table را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  آدرس شورای حل اختلاف پیرانشهر آذربایجان غربی است


شماره فصول فارسی خواهند شد. اگر در تغییر فونت اعداد در شماره‌گذاری خودکار فصول مشکل دارید، دیگر مقاله ما با عنوان حل مشکل فونت در Numbering خودکار عناوین در ورد ۲۰۱۶ را ببینید.


در پایان، یک پیشنهاد برایتان داریم. اگر در زمان کار خود زیاد با اعداد سر و کار دارید، توصیه می‌کنیم دوره تایپ سریع اعداد در یوتایپ، وبسایت آموزش تایپ فارسی و انگلیسی را نگاه کنید.


فارسی کردن شماره صفحه‌ها در فهرست مطالب


اگر هنگام درج فهرست مطالب برای متون فارسی شماره صفحه‌ها با اعداد لاتین درج شدند، برای فارسی کردن شماره صفحه‌ها در فهرست مطالب، وارد بخش Page Setup ورد شوید. سپس در تب Layout، جهت فصل (Section Direction) را روی راست به چپ قرار دهید.


در قسمت پایین صفحه، Apply Changes to را روی Whole Document بگذارید و Ok کنید. حالا نشانگر را روی قسمتی از فهرست مطالب قرار دهید، راست کلیک کنید، update field را بزنید، در پنجره‌ای که باز می‌شود، update page numbers only را انتخاب و Ok‌ کنید. اعداد فهرست مطالب فارسی خواهند شد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *