چگونه دردهای عصبی را درمان کنیم؟


درمان دردهای عصبی

  • آیا تا به حال حملات بسیار تیز و گزنده را تجربه کرده اید؟
  • یا تا به حال از درد سوزشی و بی امان رنج برده اید؟

اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.
درد عصبی یک درد شدید است که در مسیر یکی از اعصاب شما ایجاد می شود. علت آنها می تواند آسیب یا تحریک با چوب باشد، اما در بسیاری از موارد علت ناشناخته است. درد ممکن است یک احساس سوزش همراه با درد بی امان داشته باشد.

این درد به صورت حملات چند لحظه ای یا چند دقیقه ای رخ می دهد و می تواند برای روزها یا هفته ها عود کند. در طول مرحله حاد اختلال، ممکن است نسبت به هر تماس یا درد نسبتاً خفیفی واکنش و حساسیت شدید نشان دهید.

درمان دردهای عصبی

علائم دردناک افسردگی و تأثیر آن بر دردهای عصبی

در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی درد و سایر علائم فیزیکی را تجربه می کنند که برخی از آنها عبارتند از:
1- سردرد: سردرد در افراد مبتلا به افسردگی بسیار شایع است. اگر اخیراً سردردهای میگرنی داشته اید، می تواند با افسردگی بدتر شود.
۲- کمردرد: کمردرد نیز با افسردگی ارتباط مستقیم دارد و میزان درد و ناراحتی را افزایش می دهد.
3- دردهای عضلانی و مفاصل: افسردگی برخی دردهای مزمن مانند دردهای عضلانی و مفاصل را تشدید می کند.
درد قفسه سینه: واضح است که هنگام درد قفسه سینه باید فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه اولیه حمله قلبی باشد. اما درد قفسه سینه با افسردگی نیز مرتبط است.
5- مشکلات گوارشی: تهوع و استفراغ یا اسهال و یبوست نیز می تواند از پیامدهای افسردگی باشد.
6-خستگي: در صورت افسردگي فرقي نمي كند كه چقدر استراحت كرده ايد، زيرا همچنان احساس خستگي و بي حوصلگي مي كنيد و حتي بيدار شدن از رختخواب در صبح نيز سخت و غير ممكن خواهد بود.
7- اختلالات خواب: بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی خواب خوبی ندارند. آنها ممکن است صبح خیلی زود از خواب بیدار شوند یا شب ها خوب نخوابند و در عوض برخی دیگر از افراد افسرده ممکن است خواب غیرعادی و بیش از حد داشته باشند.
8- تغییر وزن و اشتها: برخی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می دهند و در نتیجه دچار کاهش وزن می شوند. برخی دیگر ممکن است نسبت به برخی غذاها مانند کربوهیدرات ها وسواس پیدا کنند و در نتیجه دچار افسردگی شوند.
9- سرگیجه و سرگیجه
بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی به دنبال درمان این علائم نیستند زیرا اغلب علت علائم را نمی دانند. حتی پزشکان نیز ممکن است با مشاهده چنین علائمی تشخیص درستی ندهند. افسردگی معمولاً باعث تغییرات عمده در عملکرد بدن می شود. به عنوان مثال، فعالیت دستگاه گوارش را کاهش می دهد و این منجر به مشکلات گوارشی می شود. افسردگی همچنین تعادل مواد شیمیایی در مغز را به هم می زند. موادی که نقش مهمی در کیفیت احساسات ما دارند. بنابراین، بسیاری از کارشناسان معتقدند آنچه افراد افسرده به عنوان درد درک می کنند با دیگران متفاوت است.

بیشتر بخوانید  لامپ های سوخته را در سطل زباله نیندازید

درمان دردهای عصبی

درمان علائم فیزیکی

در برخی موارد، درمان افسردگی علائم فیزیکی را نیز کاهش می دهد. اما باید با پزشک خود در مورد این علائم صحبت کنید. هرگز فکر نکنید که چنین علائمی خود به خود از بین می روند. زیرا ممکن است نیاز به درمان خاصی باشد مثلا اگر از بی خوابی رنج می برید با تجویز داروهای ضد اضطراب این مشکل حل می شود. برخی داروها مانند سیمبالتا و افکور درد مزمن را کاهش می دهند.

درمان دردهای عصبی


برخی از دردهای عصبی می تواند ناشی از ویروس زونا یا عفونت تبخال باشد. زونا می تواند فرد را از کار و زندگی محروم کند. این بیماری معمولاً باعث سوزش مداوم درد می شود که قوی تر و بارزتر از درد ناشی از اجسام نوک تیز در بدن است. تماس یا حرکت ناحیه آسیب دیده، حتی حرکاتی مانند عطسه، می تواند منجر به حمله جدید درد شود. پس از ناپدید شدن همه علائم و نشانه‌های ویروس، درد عصبی می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا گاهی سال‌ها ادامه داشته باشد. درد عصب سه گانه با شایع ترین نوع درد عصبی مشخص می شود، درد شدید، تیز و جاری در یک طرف صورت که اغلب در اثر صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن ایجاد می شود.

همچنین نوعی درد عصبی به نام درد عصبی زبانی وجود دارد که با حملات مکرر درد شدید در پشت گلو، لوزه ها، گوش میانی و پایین زبان مشخص می شود. این حملات می تواند با حرکاتی مانند صحبت کردن یا بلعیدن غذا تشدید شود. درد عصب زبانی و حلقی در برخی موارد بسیار دردناک است. درد عصب پس سری باعث ایجاد درد در پشت سر می شود که معمولاً به پوست سر در پشت گوش ها شلیک می کند. درد عصب بین دنده ای نیز در دنده ها احساس می شود.


دردهای عصبی معمولا بعد از ۴۰ سالگی شروع می شوند و اغلب در افراد مسن بروز می کنند. تشخیص درد عصبی عموماً بر اساس علائم و نشانه‌های شما و رد سایر اختلالاتی است که ممکن است علائم و نشانه‌های مشابهی ایجاد کنند. افراد مبتلا به دردهای عصبی این نوع دردها را به طرق مختلف تجربه می کنند. برای برخی، درد مانند ضربه زدن چاقو به بدن در نیمه شب است. برای برخی دیگر، علائم ممکن است شامل گزگز مزمن، گزگز، یا گزگز در طول روز باشد.
درد عصبی کنترل نشده می تواند شدید باشد، اما با درمان، اغلب می توان آن را به اندازه کافی کنترل کرد.

درد عصبی را درک کنید

درد به عنوان یک هشدار وقتی دستتان را خیلی نزدیک به اجاق گاز می‌گذارید، سیگنال درد در مغز اعصاب را تحریک می‌کند و باعث می‌شود دستتان را عقب بکشید و بسوزید. اما اگر آسیب عصبی دارید به این معنی است که سیستم در حال حاضر کار نمی کند. اعصاب آسیب دیده می توانند سیگنال های اشتباهی ارسال کنند و ممکن است درد واقعی را احساس کنید که اغلب غیر قابل توضیح است. اعصاب آسیب دیده می تواند باعث احساس درد شود.

بیشتر بخوانید  روغن فلفل قرمز چه فواید شگفت انگیزی دارد؟

درمان دردهای عصبی

درد عصبی چگونه ایجاد می شود؟

برخی از آنها به دلیل موقعیت ها یا فعالیت های خاص بدن مانند ایستادن در صف یا راه رفتن ایجاد می شوند که می تواند دردناک باشد. آسیب عصبی همچنین می تواند بدن شما را بیش از حد حساس کند. برخی از افراد نیز ممکن است در رختخواب احساس درد کنند.

از دست دادن احساس

آسیب عصبی می تواند باعث از دست دادن یا بی حسی انگشتان شود یا انجام کارهایی که باید با دست انجام شود را دشوار می کند. بافندگی، کوبیدن و بستن بند کفش می تواند دشوار باشد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات عصبی می گویند که آنها لمس را احساس نمی کنند که گویی همیشه دستکش به دست دارند!

از دست دادن تعادل

علاوه بر بیهوشی، آسیب عصبی می تواند منجر به ضعف عضلانی شود. این دو اثر همچنین می تواند حفظ تعادل را دشوار کند که می تواند منجر به زمین خوردن شود. وسایل کمکی مانند چوب یا واکر می توانند کمک کنند. فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز می تواند کمک کننده باشد.

صدماتی که قابل تشخیص نیستند

علاوه بر درد، آسیب عصبی می تواند باعث خواب آلودگی و گزگز در اندام ها شود. مانند آنهایی که در پاها و بازوها هستند، معمولاً از اعصاب دورتر از مغز و نخاع شروع می شود و سپس درد و بی حسی به پاها و بازوها منتقل می شود و می تواند به سمت بالا حرکت کند. با این حال، اگر برای یک بیماری پزشکی و ایجاد آسیب عصبی به دنبال درمان هستید، ممکن است بتوانید آسیب را متوقف کرده و حتی آن را معکوس کنید.

ارزیابی درد

در بسیاری از موارد، درد عصبی قابل کنترل است. با گرفتن یک ارزیابی در مطب شروع می شود، بنابراین برای پاسخ دادن به سوالات چه مدت است که درد دارید آماده باشید؟ چه احساسی داشتی؟ چگونه بر آن تأثیر می گذارید؟ پاسخ به پزشک شما کمک می کند تا بفهمد علت درد چیست و چگونه آن را درمان کند.

شرایطی که باعث درد عصبی می شود

در بسیاری از شرایط – مانند دیابت، زونا و سرطان – آسیب عصبی و درد ممکن است رخ دهد. برخی افراد بدون هیچ دلیلی از درد عصبی رنج می برند.

درمان اولیه درد عصبی

پزشک ممکن است یک مسکن را به عنوان اولین درمان شما توصیه کند. مانند ایبوپروفن – مسکن ها، مانند استامینوفن. این ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز باشد. گزینه های دیگر عبارتند از مسکن ها، پمادها، روغن ها، ژل ها یا اسپری هایی که روی پوست اعمال می شوند.

از دست دادن معنا

آسیب عصبی باعث از دست دادن یا بی حسی انگشتان می شود. بنابراین، بافتن، کوبیدن و بستن کفش‌ها می‌تواند دشوار باشد.بسیاری از افراد با اعصاب آسیب‌دیده می‌گویند که هنگام لمس اشیا احساسی ندارند، درست مانند پوشیدن دستکش.

درد عصبی و خواب

درد عصبی اغلب در شب تشدید می شود. دست زدن به ملحفه یا پتو یا فشار دراز کشیدن می تواند غیرقابل تحمل باشد. اگر به دلیل درد عصبی نمی توانید خوب بخوابید، به پزشک مراجعه کنید. بهبود سبک زندگی یا مصرف دارو می تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید  خوشمزه ترین بیسکویت های زعفرانی اینجاست

عدم تعادل بدن

علاوه بر کاهش احساسات، آسیب عصبی می تواند باعث ضعف عضلانی شود. کاهش حس و ضعف عضلانی باعث می شود تعادل خود را از دست بدهید و روی زمین بیفتید. وسایل کمکی مانند چوب یا واکر می توانند کمک کنند. فیزیوتراپی نیز می تواند مفید باشد.

معاینه پا در دیابت

متوجه زخم نشدن

آسیب عصبی فقط باعث درد نمی شود. همچنین می تواند به جلوگیری از درد کمک کند.

افراد مبتلا به آسیب عصبی می توانند بدون اینکه از آن آگاه باشند آسیب ببینند. به عنوان مثال، بیماران دیابتی که از آسیب عصبی (نوروپاتی) رنج می برند، ممکن است متوجه زخم در پاهای خود نشوند. بنابراین، پزشک توصیه می کند که هر از چند گاهی بدن خود به ویژه پاهای خود را به دقت معاینه کنید.

درمان دردهای عصبی

درمان های طبیعی برای درد عصبی

درمان های جایگزین یا مکمل ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند درد عصبی را تسکین دهد. در برخی موارد، درد عصبی یا ناشی از کمبود ویتامین است. مصرف مکمل ها – تحت نظر پزشک – می تواند کمک کننده باشد.

مراقب سلامتی خود باشید

وزن ایده آل و بدن سالم و بهبود رژیم غذایی و ورزش منظم، بیوفیدبک و نوروفیدبک به کاهش درد کمک می کند.

درمان دردهای عصبی

پیشرفت درد عصبی در بدن

اگر آسیب عصبی درمان نشود، درد را تشدید می کند. معمولا درد از اعصابی شروع می شود که دورتر از مغز و نخاع هستند، مانند اعصاب بازوها و پاها. سپس بازوها و نیم تنه می آیند.

درمان دردهای عصبی

ارزیابی درد عصبی
  • پزشک ممکن است برای ارزیابی درد شما سوالات زیر را از شما بپرسد:
  • چند وقته این درد رو داری؟
  • چه احساسی دارید؟
  • درد چگونه روی شما تأثیر می گذارد؟

پاسخ های صحیح شما به پزشک کمک می کند تا علت درد و نحوه درمان آن را تعیین کند.

شرایطی که باعث درد عصبی می شود دیابت، زونا و سرطان می توانند باعث درد عصبی شوند. انجام آن آسان است.

درمان دردهای عصبی

داروهایی برای درد عصبی

مسکن ها اولین درمان برای این دردها هستند. اینها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن است. سایر داروها شامل پمادها، روغن ها، ژل ها یا اسپری های ضد درد هستند که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شوند. داروهایی که برای افسردگی و صرع استفاده می شود. همچنین برای تسکین درد عصبی توسط پزشک تجویز می شود.

درمان های دیگر برای درد عصبی

طب سوزنی دردهای عصبی را تسکین می دهد در برخی موارد درد عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 است. بنابراین در صورتی که پزشک صلاح بداند مکمل هایی برای تسکین این دردها تجویز می شود.

  • آنها مراقب سلامتی خود هستند
  • به طور منظم تمرین کن.
  • وزن خود را در سطح مناسب حفظ کنید.
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

درمان دردهای عصبی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید