مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه بفهمیم تخمک بارور شده است یا نابارور؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تشخیص تخم های بارور شده قبل از انکوباسیون

در طول انکوباسیون، همیشه تعداد مشخصی از تخمک های بدون اسپرم به طور ناخواسته در انکوباتور قرار می گیرند. تشخیص تخمک قبل از لقاح برای بسیاری از کاربران مشکوک است. زیرا تخمک های بارور نشده به طور همزمان ظرفیت دستگاه را اشغال کرده و در اثر دما و رطوبت زیاد پوسیده می شوند و محیط داخل دستگاه را آلوده می کنند. برای این منظور لازم است اسپرم در زمان انکوباسیون آزمایش شود تا سلول تخمک بارور نشده یا از دست رفته خارج شود.


آیا می توان تخم بارور شده را از پوسته و ظاهر آن تشخیص داد؟

خیر، تخم های بارور شده و تخم های بارور نشده از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و از نظر ظاهری تفاوتی ندارند. همچنین پوسته تخم مرغ به اندازه کافی سفت و ضخیم است و حتی با نورسنج نیز محتویات داخل آن به خوبی دیده نمی شود. اگر تخم های بارور شده را بدون اسپرم قبل از جوجه ریزی بارور کنید، محتویات آن مشابه خواهد بود و نمی توان بین آنها تفاوت قائل شد.


تشخیص لقاح تخمک


شناسایی تخم های بارور شده با نزدیک بینی

در هچری، تخم بارور شده با قرار گرفتن در معرض دمای بالا و رطوبت بالا شروع به رشد می کند. هنگامی که این نوع تخم مرغ را در یک محیط تاریک قرار می دهید، رگ های خونی یا لکه های سیاه کوچک داخل آن دیده می شود. به همین دلیل 4 تا 7 روز پس از انکوباسیون با نور به راحتی قابل تشخیص هستند. اما اگر 7 روز پس از انکوباسیون، تخمک بدون اسپرم را در معرض دید قرار دهید، اثری از رگ یا لکه خون در آن باقی نمی ماند و محتویات آن مانند روز اول خواهد بود.
قبل از جوجه ریزی، اسپرم در داخل تخمک رشد نمی کند و با التهاب قابل تشخیص نیست.

بیشتر بخوانید  روشی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی

نکته: هیچ روش قطعی وجود ندارد که با آن بتوان تخم بارور شده را بدون آسیب قبل از جوجه ریزی شناسایی کرد.


تخم بارور شده را بشکنید

اگر شک دارید که تخمک ها بارور شده اند، بهتر است به طور تصادفی یک یا چند عدد از آنها را بردارید و بشکنید. با بررسی زرده تخم مرغ می توان فهمید که لقاح یافته است یا خیر. معمولاً یک لکه سفید روی زرده وجود دارد.
در تخم‌های بارور نشده، این قسمت سفید فقط یک مرغ است که از سلول‌های مرغ ساخته شده و رنگ آن کاملاً سفید است.

باید بخوانید:


عکس اسپرم روی زرده تخم مرغ

در تخمک بارور شده، قسمت سفید روی زرده متفاوت است زیرا سلول های نر و ماده به هم متصل شده و لقاح اتفاق می افتد. در واقع، اگر تخمک بارور شود، نقطه سفید یک مرکز روی زرده و یک حلقه یا هاله سفید در اطراف آن خواهد بود. این شکل از لقاح در تخمک های بارور شده انجام می شود که در تخمک های بارور نشده وجود ندارد.
گاهی لکه ای از خون روی زرده دیده می شود. این لکه خون می تواند ناشی از اختلال در تخمدان پرنده باشد. یا ممکن است اسپرم از بین برود. اگر تخم بارور شده در محیط گرم قرار گیرد، به آرامی شروع به رشد می کند، اما خیلی سریع می میرد.

آیا خوردن تخمک بارور شده مشکلی دارد؟

اگر از تخم بارور شده برای جوجه کشی استفاده نشود یا در معرض هوای گرم قرار نگرفته باشد، خوردن آن برای بدن مشکلی ایجاد نمی کند و مانند تخم های بارور شده بی خطر و بی مزه خواهد بود.

بیشتر بخوانید  چه زمانی جن به سراغ انسان می آید؟

راه های افزایش لقاح تخمک

از آنجایی که امکان شناسایی تخمک های بارور شده قبل از جوجه کشی وجود ندارد، باید عوامل کاهش دهنده درصد تخم های بارور شده حذف شوند. مهمترین عوامل شامل موارد زیر است:


 شما یک تخم مرغ دارید


نسبت موش و جوجه

برای بارور شدن تخمها وجود خروس بین آنها ضروری است. نژادهای سنگین مانند لاری، کوشین، برهما و … باید حداقل یک خروس به ازای هر 4 یا 5 جوجه داشته باشند. در نژادهای دیگر معمولاً برای هر 6 تا 8 جوجه یک خروس در نظر گرفته می شود. نژادهای سنگین احتمال جفت گیری کمتری دارند، بنابراین تعداد اسپرم در این گله حدود 85 درصد است. اما در نژادهای سبک درصد تخمهای بارور شده بیش از 90 درصد است.
اگر نسبت خروس به ماده در گله کمتر از حد معمول باشد، درصد زیادی از تخم ها بارور نمی شوند. همچنین به دلیل جفت گیری متعدد، امکان تولید تخمک های بد بارور شده بسیار زیاد است.


سن

عامل دیگری که باعث بارور نشدن بسیاری از تخمک ها می شود سن است. خروس ها معمولاً تا 6 ماه می توانند اسپرم تولید کنند. اما از سال دوم به بعد باروری آنها کاهش می یابد. به همین دلیل نباید از خروس های پیر برای تولید تخم های بارور شده استفاده کرد. در این صورت درصد زیادی از تخمک ها بدن اسپرم خواهند بود.


تاثیر رژیم غذایی بر لقاح تخمک

اگر جیره جوجه ها و خروس ها فاقد ویتامین های A و E باشد، درصد اسپرم گله به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای این منظور حتما در فصل تخمگذاری به مرغ و خروس غذای مقوی و کامل بدهید. علاوه بر تغذیه، باروری تخمک نیز تحت تأثیر آب و هوای محیط نگهداری است. برای کاهش درصد تخم های نابارور بین جوجه ها و خروس ها باید آنها را در دمای معمولی 20 تا 24 درجه نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید  شعب بانک توسعه تعاون در اردبیل به همراه آدرس و تلفن


تازگی تخم های بارور شده

هنگام انتخاب تخم بارور شده برای جوجه ریزی، باید از تازه بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. یکی از راه های بررسی تازگی تخم مرغ استفاده از یک کاسه آب است. در این روش تخم مرغ های تازه زیر آب رفته و به صورت افقی در کف کاسه قرار می گیرند. اگر تخم مرغ کمتر از 3 روز سن داشته باشد، همچنان در آب فرو می رود، اما به صورت عمودی روی زمین می ایستد. اگر تخم مرغ بیش از یک هفته سن داشته باشد، روی آب شناور می شود و غرق نمی شود.

به خاطر داشته باشید که این روش فقط برای آزمایش تعداد کمی از تخمک های بارور شده است. زیرا غرق شدن تخمک بارور شده باعث نفوذ آلودگی به تخمک می شود. پوسته تخم مرغ منافذ بسیار کوچکی دارد و باکتری ها به دلیل رطوبت سطح پوسته تخم مرغ به راحتی در آن نفوذ می کنند. بنابراین اکیداً توصیه می شود که اگر تعداد تخمک های بارور شده زیاد است، همه آنها را با غرق شدن آزمایش نکنید. فقط یک یا دو مورد از آنها را برای آزمایش انتخاب کنید.

همانطور که در این مقاله ذکر شد، تخم بارور شده قبل از جوجه کشی قابل تشخیص نیست مگر اینکه آن را بشکنید. از آنجایی که تخمک های شکسته برای جوجه کشی مفید نیستند، تخم ها باید انکوبه شوند و سپس وضعیت آنها با آزمایش اسپرم مشخص شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *