مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه با کودکی که لمس می شود رفتار کنیم؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با کودکی که بدون توجه به سن (از بچه های همسن گرفته تا پدر و مادر)، وقتی چیزی خلاف میلش است دعوا می کند (نیش، ضربه، لگد و…) چه کنیم؟ شاید شما به عنوان یک پدر و مادر بی تجربه ندانید که چه عکس العملی نشان دهید … فریاد بزنید … لبخند بزنید … یک جمله بگویید که او اصلا متوجه نمی شود تا کتک خورده را خوشحال کند؟

او یک بچه برای لمس دارد

برخی از کودکان 2 تا 4 ساله در شرایطی که مورد آزرده شدن، خجالت یا خستگی قرار می گیرند، شروع به کتک زدن والدین خود می کنند، بنابراین توصیه می شود قبل از شروع مدرسه، مهارت های اجتماعی و رفتار صحیح را به آنها آموزش دهند. پرخاشگری در کودکان یک موضوع است و دست داشتن و تلاش برای کتک زدن دیگران موضوع دیگری در مشکلات تربیتی کودکان است که در جامعه پرتنش امروزی در کودکان دیده می شود.
عصبانیت شایع ترین مشکل کودکان است، این عصبانیت در واقع مظهر درد و شکست کودک به دلیل ناتوانی در کنترل دنیای اطراف است، کودک نوپا بودن، اگرچه احساساتش بسیار قوی است، اما امکانات کافی برای آن را ندارد. ناامیدی خود را ابراز می کند و به همین دلیل به طور فزاینده ای ناامید می شود و از عصبانیت منفجر می شود و در نهایت با تنها وسیله ای که در اختیار دارد یعنی “کتک” به دیگران حمله می کند.


نحوه برخورد با کودکی که دیگران را می زند

چگونه با کودکی که والدینش را کتک می زند رفتار کنیم؟

این اتفاق برای بسیاری از والدین می افتد، گم نشوید، اما صبور باشید و علت اصلی را تجزیه و تحلیل کنید و آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید  تاثیرات شک و بدبینی در روابط زناشویی

رفتار مناسب را به فرزندتان بیاموزید

وقتی کودک شروع به زدن می کند، واقعاً قادر به کنترل خشم خود نیست. مادر باید به فرزندش یاد بدهد که در مواقع ناراحتی یا عصبی چه کند تا خشم خود را کنترل کند. این آموزش ها باید به صورت غیر مستقیم با کودک انجام شود. مثلاً مادری شمعی را روی یک کیک معمولی قرار می دهد و آن را روشن می کند، به کودک می گوید نفس خود را از بینی خود جمع کنید تا بتوانید شمع را فوت کنید، شما به او یاد داده اید که چگونه به این روش ساده و مداوم نفس عمیق بکشد. این کار مدیریت خشم در او نهادینه شده است.

الگوی خوبی باشید

مراقب رفتارت باش کودک آینه رفتار اطرافیان به ویژه خانواده اش است. وقتی کودک والدینش را می زند، در واقع آن را از کسی یاد گرفته است. آن یک نفر می تواند مادرش، پدرش یا اطرافیانش باشد. وقتی والدین نمی توانند در لحظه خشم خود را کنترل کنند، کودک این رفتار را می بیند و در موقعیت های مشابه همین واکنش را نشان می دهد.

محتویات ابزار سرگرمی فرزندتان را بررسی کنید

به محتوای فیلم، بازی، داستان و … دقت کنید. در داستان ها و نمایش های مربوط به خود و اطرافیانتان نباید از عصبانیت و ضرب و شتم استفاده کرد، باید در بازی ها، داستان ها، برنامه های کودکانه و بازی های کودکان در مهدکودک ها بر رفتارهای محبت آمیز و نرم تاکید شود. برای این منظور از رفتارهای خوب و اجتماعی او عکس و فیلم بگیرید و با لبخند و اشاره آنها را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید  ۵ قدم طلایی برای کنار آمدن با سندرم آشیانه خالی


برخورد با کودکی که پدر و مادرش را می زند!

به کودک خود کمک کنید تا احساساتش را بیان کند

وقتی کودک سعی می کند ضربه بزند، در واقع نمی تواند این احساس را که می خواهد به دست نیاورد ابراز کند، بنابراین احساسات درونی خود را تخلیه می کند. یک مادر یا پدر می تواند با خواندن کتاب یا بازی به فرزند خود آموزش دهد تا کودک بتواند در زمان های مختلف احساسات خود را به اطرافیانش بگوید تا حالش بهتر شود.

قوانین را وضع کنید

باید در خانه و بین اعضای خانواده قوانینی وضع کنید و به صراحت بگویید که کودک حق ندارد طوری رفتار کند که به نظر شما مناسب و صحیح نیست، در غیر این صورت از علایق خود محروم می شود. وقتی کودک شروع به کتک زدن والدین می کند، به جای گفتن (نزن) باید به طور جدی به کودک هشدار دهیم که رفتارش مناسب نیست و آن را تکرار نکنیم.

از امر و نهی زیاد بپرهیزید

بسیاری از امر و نهی ها و اوامر و محدودیت ها کودک را عصبی و عصبانی می کند و می تواند زمینه ساز وسواس شود. بگذارید زمان بازی کند و خوشحال باشید تا زمانی که به خودتان و دیگران آسیبی نرساند و بارها و محدودیت های اضافی را بردارید.

به نیازهای رشدی او توجه کنید

گاهی کودک برای جلب توجه و گاهی از روی حسادت این کار را انجام می دهد، نیازهای او را به طور متعادل برآورده کنید و با رفتار خود حسادت کودک را تحریک نکنید، مثلا نسبت به کودک دیگری.


 برخورد با کودکی که شما را لمس می کند

اجازه نده او از شرم شما سوء استفاده کند

ترک محیط با جدیت و بدون پرخاشگری والدین اولین راه حل برای مقابله با این رفتار کودک است، سپس به آرامی به او بگویید در حالی که این گونه رفتار می کند به خواسته او عمل نمی کنید و در اسرع وقت به او توجه کنید. چگونه رفتار مطلوب خود را نشان می دهد. وقتی کودک به خواسته اش نرسید و بعد از گریه و کتک زدن او به آرزویش رسیدند. مطمئن باشید که کودک در مواقع دیگر قابل اعتمادترین را برای برآوردن آرزوی خود انتخاب می کند تا والدینش به خواسته های او برسند.

بیشتر بخوانید  دخترها زودتر عاقل میشوند یا پسرها؟

آرام باش

در آن لحظه که کودک شروع به کتک زدن والدین خود می کند، باید آرامش خود را حفظ کنید تا به درستی با کودک برخورد کنید. اگر نتوانید آرام باشید و با کودک برخورد پرخاشگرانه داشته باشید، نتیجه خواهید گرفت.

یک گفتگوی صادقانه

گفتگوی صادقانه با کودک در مورد مضر بودن رفتار او و ابراز نگرانی و ناراحتی خود از این عمل ناخوشایند و همچنین تنبیه از نظر محرومیت و تشویق در مواردی که دوست دارد نیز در کاهش ناشایستگی نقش بسزایی دارد. رفتار کودک از جمله کتک زدن والدین دارد

تکنیک های حواس پرتی را امتحان کنید

گاهی اوقات فرزند شما هشدار، نصیحت و معنای عصبانیت و تهدید شما را متوجه نمی شود. با روش های جلب توجه مانند بازی، نشان دادن اشیاء جذاب از زاویه او و … ذهن کودک را از رفتار پرخاشگرانه به سمت چیزهای خوشایند منحرف می کند.

از یک متخصص کمک بگیرید

روش های فوق را با حوصله و مشورت با خانم های مجرب انجام دهید در صورت ادامه مشکل از روانشناس بالینی کودک کمک بگیرید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *