چگونه با خواب آلودگی مفرط مقابله کنیم


چه چیزی شما را خواب آلود می کند؟
آیا می توانید بی خوابی یا اختلالات خواب داشته باشید؟
به اطراف خود نگاه کنید: مردی که در اتوبوس چرت می زند، همکارتان در جلسه خروپف می کند، آنهایی که ظهر پلک هایشان سنگین است و غیره. از آن آگاه باشید.

چگونه با خواب آلودگی مفرط مقابله کنیم

خواب آلودگی بیش از حد می تواند عواقب جدی داشته باشد. مثلاً وقتی پشت چراغ قرمز هستید می توانید بخوابید. و کمبود خواب با مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و اضافه وزن همراه است.
ساعت 3 صبح است و چشمانت به ساعت خیره شده است. بعد از چند روز بی خوابی، خسته و بی حال هستید، اما نمی خوابید. آیا باید مصرف قرص های خواب آور را شروع کنید؟ بسیاری از افراد به این قرص ها روی می آورند زیرا بی خوابی و کم خوابی به یک مشکل بسیار رایج تبدیل شده است و عواقب بسیار بدی دارد.
مشکلات خواب دلایل مختلفی دارند: تغییر ساعت به دلیل تغییر در ناحیه، کار زیاد یا جابجایی چرخشی که برخلاف ریتم طبیعی خواب در بدن است یا بیدار نگه داشتن خود برای انجام کارها و عقب نماندن از برنامه کاری.
اگرچه بسیاری از ما از خواب زیاد خسته شده ایم، اما بسیاری از ما از اختلالات خواب مانند آپنه خواب، سندرم پاهای بی قرار یا آپنه خواب رنج می بریم. افرادی که شبکه ای هستند یا شیفت کاری چرخشی دارند، هنگام تلاش برای خوابیدن در طول روز، بی خوابی را تجربه می کنند.
برخی از افراد سعی می کنند با استفاده از کافئین و سایر محرک ها با خواب آلودگی مفرط کنار بیایند. دلیل گلایه زیاد آنها از بی خوابی مصرف زیاد قهوه و کافئین در ساعات پایانی روز است.
کم خوابی چه اشکالی دارد؟
بیشتر بزرگسالان به هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند، در حالی که برخی بیشتر و برخی کمتر نیاز دارند. خواب یا کم خوابی می تواند عواقب جدی داشته باشد. کمبود خواب کافی با مشکلات سلامتی جدی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، اضافه وزن و زوال عقل همراه است.
اگر به اندازه کافی بخوابید اما همچنان احساس خواب آلودگی دارید، ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شوید. اختلالات خواب توانایی فرد برای خوابیدن یا بیدار ماندن را مختل می کند یا می تواند منجر به رفتارهای عجیب و غریب در طول خواب مانند خواب آلودگی شود. برخی از اختلالات خواب حتی منجر به آپنه خواب می شود که در آن فرد در طول روز به طور غیرارادی به خواب می رود.
اولین سوالی که کارشناسان خواب می پرسند این است که آیا به اندازه کافی می خوابید؟ این یک سوال بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد به اندازه کافی نمی خوابند. بسیاری از مردم از کمبود خواب، گهگاه یا مزمن رنج می برند. اغلب آنها مطمئن می شوند که خواب کافی برای کاهش خواب آلودگی خود دارند.
اما اگر مشکل از میزان و کمیت خواب نیست، بحث کیفیت خواب است. آیا فرد اختلال خواب دارد؟
علائم مشکلات خواب
متخصصان خواب توصیه می کنند در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید:
شما به طور منظم بیش از 30 دقیقه برای به خواب رفتن نیاز دارید
چندین بار از خواب بیدار می شوید و دوباره با مشکل به خواب رفتن مواجه می شوید
خواب آلودگی مکرر در طول روز، خواب های متعدد یا به خواب رفتن ناخودآگاه یا در زمان نامناسب
خس خس طولانی مدت، خروپف، تنگی نفس یا مشکل در تنفس در طول خواب مشکلاتی هستند که معمولا توسط همسر و سایر اعضای خانواده گزارش می شوند.
احساس خزیدن و گزگز در پاها و بازوها، به خصوص هنگام خواب
• لرزش ناگهانی دست ها یا پاها در طول خواب که توسط همسر یا دیگران گزارش شده است
بیدار شدن با سردرد
رویاهایی مانند خواب را تجربه کنید
رفتارهای غیرعادی در خواب مانند راه رفتن در خواب
ضعف عضلانی ناگهانی در هنگام عصبانیت، ترس یا خنده
ناتوانی در حرکت پس از بیدار شدن از خواب
شایع ترین اختلالات خواب
بسیاری از اختلالات خواب نادر هستند. اما برخی از آنها مانند آپنه خواب یا سندرم پای بیقرار بسیار شایع هستند. شایع ترین اختلالات خواب عبارتند از:
بیخوابی:
بی خوابی می تواند نشانه ای از اختلالات خواب باشد، بنابراین افراد مبتلا به آن نیاز به معاینه و ارزیابی دقیق دارند. اما بی خوابی می تواند یک اختلال خواب باشد. در این اختلال، به خواب رفتن یا به خواب ماندن بسیار مشکل می شود. کیفیت خواب بسیار ضعیف است و فرد پس از بیدار شدن احساس زنده بودن نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید  آسپرین دارویی تایید شده برای کنترل سکته قلبی

پاراسومنیا:
پاراسومنیا یک رفتار غیرعادی در طول خواب است، مانند به خواب رفتن، صحبت کردن در خواب یا کابوس هایی که باعث می شود فرد بلند شود، بنشیند یا جیغ بزند. در نوع پاراسومنیا که اختلال حرکت سریع چشم نامیده می شود، معمولاً زمانی که در مرحله REM خواب (حرکت سریع چشم) قرار دارد، به صورت ناخواسته دستان خود را در پاسخ به خواب تکان می دهد. این اختلال خواب در مردان مسن بیشتر دیده می شود. همچنین با بیماری پارکینسون مرتبط است.
آپنه خواب:
این اختلال خواب باعث خروپف بلند، خروپف، خفه شدن یا تنگی نفس و بیدار شدن ناگهانی می شود. در طول خواب، فرد به طور مکرر نفس خود را در خواب قطع می کند تا جایی که خوابش مختل می شود. این وقفه ها در تنفس همچنین ذخیره اکسیژن فرد را به طور موقت کاهش می دهد. این افراد معمولا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند. آپنه خواب ممکن است خطر فشار خون بالا، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.
سندرم پاهای بی قرار:
این اختلال یک تمایل غیرقابل مقاومت برای تکان دادن پاها در حالت دراز کشیدن است، همچنین ممکن است فرد احساس گزگز یا خزیدن یا درد در پاها کند. حرکات ناگهانی مکرر پا منجر به کیفیت خواب ضعیف می شود.
نارکولپسی یا آپنه خواب:
علائم اصلی نارکولپسی خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا حملات مکرر خواب است که باعث می شود فرد در طول روز به طور غیرقابل کنترلی به خواب برود. برخی افراد نیز در هنگام برانگیختگی عصبی و عاطفی دچار ضعف عضلانی می شوند. برخی از افراد مبتلا به نارکولپسی فلج خواب را تجربه می کنند که در آن فرد قادر به حرکت در هنگام خواب یا بیدار شدن نیست. علائم دیگر شامل رویاهای واضح یا توهم در هنگام خواب یا بیداری است.
آیا مشکل خوابیدن داری؟ به دنبال درمان پزشکی باشید
اختلالات خواب را باید جدی گرفت و به دنبال درمان بود. برای بسیاری از این اختلالات مانند سندرم پای بیقرار، فرد از بالا بردن آن خجالت می کشد، اما باید بدانید که تنها نیستید و بسیاری از افراد دیگر نیز مشکلی مشابه شما دارند.
در مورد خواب آلودگی هم همینطور. تصور می شد که خواب آلودگی نشانه تنبلی و بی انگیزگی است، اما برخی از بیماران برای بهبود عملکرد خود به کمک جدی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  علت مثبت و منفی بودن آزمایش Wright

منبع: mardoman.net


دیدگاهتان را بنویسید