چگونه با ارزان ترین قیمت خانه بسازیم ؟



ساخت خانه


برای بسیاری از افراد یافتن ارزان‏ترین روش ساخت خانه، سؤال ارزشمند به‏ شمار می‏ رود. یافتن مقرون به صرفه ترین روش برای ساخت یک خانه ممکن است کار پیچیده‌ای بنظر رسد. اما این چالش با برنامه‌ریزی صحیح و انجام برخی تحقیقات علمی می‌تواند از آنچه فکر می‏ شود، ساده‌ تر باشد.


اما مراحل مختلف ساخت یک ساختمان چیست ؟ برای ساخت یک ساختمان از کجا باید شروع کرد ؟


مراحل ساخت خانه/ساخت خانه ارزان


مراحل مختلف ساخت یک ساختمان


1. بازدید زمین و ریشه کنی


قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابان ها و جاده‌های اطراف مورد بازدید قرار بگیرد و همچنین پستی و بلندی و سایر عوارض زمینی می‌ بایستی بوسیله مهندسین نقشه بردار تعیین گردد.


همچنین باید محل چاه های فاضلاب و چاه های آب های قدیمی و مسیر قنات قدیمی که ممکن است در هر زمینی موجود باشد تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص گردد.


و در صورت لزوم می‌ باید این چاه ها با بتن و یا شفته پر شود و محل احداث ساختمان نسبت به مین تعیین شود و نسبت به ریشه کنی (کندن ریشه‌های نباتی که ممکن است در زمین روئیده باشد) آن محل اقدام شود و خاک های اضافی به بیرون حمل گردد.


بالاخره باید شکل هندسی زمین و زوایای آن کاملاً‌ معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.


2. پیاده کردن نقشه


پس از بازدید محل و ریشه کنی اولین اقدام در ساختن یک ساختمان پیاده کردن نقشه می باشد منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه از روی کاغذ بر روی زمین با ابعاد اصلی به طوری که محل دقیق پی ها وستون ها ودیوارها و زیرزمین ها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد.


همزمان با ریشه کنی و بازدید محل باید قسمت های مختلف نقشه ساختمان مخصوصاً‌ نقشه پی کنی کاملا ‌ً‌مورد مطالعه قرار گرفته به طوری که در هیچ قسمت نقطه ابهامی باقی نماند و بعداً‌ اقدام به پیاده کردن نقشه از دوربین‌ های نقشه برداری که شامل تئودولیت و نیوو می باشد استفاده می‌گردد.


3. رپر (پنچ مارک)


با توجه به این که هر نقطه از ساختمان نسبت به سطح زمین دارای ارتفاع معینی است که باید در طول مدت اجرا در هر زمان قابل کنترل باشد برای جلوگیری از اشتباه قطعه بتنی به ابعاد دلخواه در نقطه‌ای دورتر از محل ساختمان می‌سازند.


به طوریکه در موقع گودبرداری و یا پی کنی به آن آسیب نرسد و در طول ساختمان ارتفاع‌های ساختمان منجمله ارتفاع فنداسیون را با آن می‌سنجند که به این نقطه بتنی رپر می‌گویند.

بیشتر بخوانید  الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست در ساخت و سازها


4. گودبرداری


گودبرداری بعد از پیاده کردن نقشه و کنترل آن در صورت آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداری می‌نمایند. در مراحل ساختن خانه گودبرداری برای آن قسمت از ساختمان انجام می‌شود مانند موتورخانه‌ها و انبارها و پارکینگ‌ها و غیره.


همچنین گودبرداری برای رسیدن به خاکی که مقاومت لازم برای تحمل بار ساختمان داشته باشد نیز انجام می‌شود. ظاهراً‌ حداکثر عمق مورد نیاز برای گودبرداری تا روی پی می‌باشد.


بعلاوه چند سانتی متر بیشتر برای فرش کف و عبور لوله‌ها (در حدود ۲۰ سانتی‌متر که ۶ سانتی‌متر برای فرش کف و ۱۴ سانتی‌متر برای عبور لوله‌ می‌باشد). ولی گاهی اوقات گودبرداری را تا زیر پی ادامه می‌دهند در این صورت قالبندی وشناژبندی و آرموتور بندی راحت‌تر امکان پذیر می‌شود.


5. پی کنی زمین


با توجه به این که کلیه بار ساختمان به وسیله دیوارها یا ستون ها به زمین منتقل می‌شود در نتیجه ساختمان باید روی زمین قابل اعتماد بوده و قابلیت تحمل بار ساختمان را داشته باشد بنا گردد.


برای دسترسی به چنین زمینی ناچار به ایجاد پی برای ساختمان می‌باشیم. همچنین برای محافظت پایه ساختمان و جلوگیری از تاثیر عوامل جوی نیز باید حداقل پی هایی که به عمق۵۰ تا ۴۰ سانتی‌متر حفر کنیم.


ارزان ترین روش ساخت خانه


6. پی‌ سازی ساختمان


پس از گودبرداری و رسیدن به خاک مناسب که دارای مقاومت کافی باشد برای پی سازی در ابتدا بتن مگر فونداسیون می‌ریزند. که این بتن مگر لاغر هم می‌گویند مقدار سیمان در بتن مگر در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب می‌باشد. در پی‌ های نقطه‌ای بتن مگر به دو دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.


  • برای جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی پی با خاک

  • برای رگلاژ کف پی و ایجاد سطح صاف برای ادامه پی سازی


ضخامت بتن مگر در حدود ۱۰ سانتی‌ متر می‌باشد و معمولاً‌ قالب بندی (چوبی یا آجری) از روی بتن مگر شروع می‌شود.


7. قالب بندی شناژ و فنداسیون


در کارگاه های ساختمانی بتنی سه کارگاه وجود دارد که هم زمان به کار خود ادامه می‌دهند. این سه کارگاه عبارتند از : کارگاه های بتن سازی، آرماتور بندی و قالب بندی.


از آنجا که بتن قبل از سخت شدن روان می‌ باشد لذا برای شکل دادن به آن احتیاج به قالب داریم. در حال حاضر در بیشتر ساختمان‌ها از قالب های آجری استفاده می‌شود چون مقرون به صرفه‌تر از قالب های چوبی است.


از قالب های فلزی در کارهای سری سازی استفاده می‌ شود. قالب بندی آجری بدین طریق است که پس از بتن مگر اندازه پی‌ های اصلی را با آجر چیده و بعد شناژها را به آن نیز متصل می‌ نمایند.


8. آرماتور بندی شناژ و فنداسیون


آرماتور بندی از حساس‌ ترین و با دقت‌ترین قسمت های ساختمان های بتنی می‌باشد زیرا کلیه نیروهای کششی در ساختمان بوسیله میلگرد‌ها متحمل می‌شوند بدین لحاظ در اجرا آرماتور بندی ساختمان‌های بتنی باید نهایت دقت به عمل آید.


برای تعیین قطر و تعداد میلگردهای هر قطعه بتنی دو منبع تعیین کننده وجود دارد اول محاسبه دوم آئین نامه در مورد اول مهندس محاسب با توجه به مشخصات قطعه بتنی قطر میلگرد را تعیین نموده و در نقشه‌های مربوطه مشخص می‌نمایند کارگاه آرماتوربندی باید در قسمتی جداگانه از کارگاه اصلی تشکیل گردد.


چگونه با کمترین هزینه خانه بسازیم


راه های ساخت خانه با کمترین هزینه


گام اول برنامه‌ریزی است


مهم‌ترین گام برای ساخت خانه ارزان این است که دقیقاً به آنچه که از ساخت پروژه ساختمان مسکونی خود می‌خواهید، واقف باشید. اساس موفقیت پروژه شما را برنامه‌ریزی کارها تضمین می‌کند.


قبل از اقدامات اولیه برای جستجوی یک پیمانکار خوب ضروری است تا یک برنامه تفصیلی در مورد بودجه و ساخت عینی تصویر ذهنی خود تهیه کنید.


با برنامه‌ریزی دقیق به آنچه در طول کل این فرایند می‌خواهید بدست آورید و آنچه بدان نیاز دارید به شکل کاملی واقف خواهید شد. به این ترتیب بسادگی می‌توانید میزان نقدینگی مورد نیاز خود را محاسبه کرده و رویای ساخت ساختمان مسکونی خود را تحقق بخشید.


تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید


اکنون که یک برنامه تفصیلی در ذهن خود دارید، زمان انجام گام اساسی بعدی است. به شکلی کامل و دقیق تحقیق کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است در مورد فرایند ساختمان مسکونی بیاموزید.


از قیمت مصالح گرفته تا روش‌های ساخت و نرم‌ افزارهای مدیریت پروژه، همه و همه می‏‌توانند به شما در طول انجام پروژه در حد خود یاری برسانند.


مهم‌تر از همه این‌ها، جستجوی بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های بودجه‌ای از دیدگاه پیمانکاران در بازار ساختمان است. بدین روی وقتی هنگام ملاقات با پیمانکار می‌رسد می‌توانید مطمئن باشید که همه اطلاعات لازم برای بحث را داشته و می‌توانید برنامه‌ای که در سر دارید را به آنان تفهیم کنید.


یک پیمانکار خوب و حرفه ‏ای بیابید


پس از بررسی برنامه خود و انجام تلاش‌های لازم، برای ساخت خانه ای ارزان باید پیمانکاری بیابید که پروژه شما را به شکل قابل ‏قبولی محقق سازد. با فرض این واقعیت که بودجه محدودی دارید، یافتن فردی که بتواند کیفیت و هزینه‌های پایین را با هم پیوند دهد، دارای اهمیت بسیاری است.


برای موفقیت در این امر، باید به دقت روش انجام کار یک پیمانکار را بسنجید. اگر سخن در مورد یک شرکت با قابلیت‏‌های فناورانه است، شانس اینکه کار درخواستی، سریعتر و با دقت بیشتر تکمیل شود، افزایش می‏‌یابد.


نرم‌ افزارهای دیجیتالی، دوستان شما هستند


طی گفتگو با پیمانکاران مناسب مختلف، همیشه بخاطر داشته باشید که اگر نرم‌ افزارهای دیجیتالی درست به کار گرفته شوند، می‌توانند در فرایند کلی کار شما را از دردسرهای زیادی نجات دهند. بنابراین به تمامی نرم‌ افزارهایی که پیمانکار شما ترجیح می‌دهد با آن‌ ها کار کند، توجه ویژه داشته باشید.


شما می‌ توانید براساس نوع سیستم نرم‌ افزارها، کیفیت سرویس‌ ‏دهی آن‌ها را بخوبی تشخیص دهید. یک فرآیند ساختمانی مبتنی بر همکاری بالا پیش درآمد خوبی است. شما می‌توانید بر روی پیشرفت و تکمیل کارها نظارت کرده و قبل از بروز تداخلات و ناسازگاری‌ها در هر حوزه‌ ای به رفع آن‌ها بپردازید.


در مورد مصالح محتاطانه عمل کنید


این موردی گول زننده است. بطور معمول مصالح میزان قابل توجهی از بودجه شما را به خود اختصاص می‌دهند. چالش بزرگ در طول مرحله انتخاب مواد، وجود کیفیت در کنار قیمت مناسب است.


دوام و ماندگاری باید همیشه مهم‌ترین معیار شما در این خصوص باشد. مصالحی را انتخاب کنید که دوامشان زیاد است و برای خانه و ساکنینش محافظی شایسته‌‏اند.


پیشنهاد ما این است که هزینه‌های انجام شده برای تهیه مصالح را به‌ عنوان یک سرمایه‌ گذاری قلمداد کنید. هرچه در طول مرحله ساخت‌و‌ساز مبلغ بیشتری برای مصالح بپردازید، در آینده و به سبب آن بهره‌وری بیشتری نصیبتان خواهد شد.


بخش‌هایی در پروژه خانه‌سازی وجود دارند که می‌توانند ارزان‌تر تمام شوند ولی انتخاب مصالح را نباید از آن جمله دانست.


بیمه همیشه ایده خوبی است


وقتی یک خانه جدید می‌ سازیم، ضروری است تا برای آینده نیز برنامه‌ریزی کنیم. در میان مواردی که ذکر شد، بیمه شدن نیز در فهرست مقرون به‌ صرفه‌ترین روش‌های ساخت یک خانه قرار می‌گیرد.


شما خانه خود را در مقابل هر گونه خسارت در آینده محافظت می‌کنید. بدین صورت همیشه می‌توانید مطمئن باشید که خانه شما در مقابل هر خطری – هرچه که می‌خواهد باشد- مصون است. اگر هر مشکلی پیش آید، برای درست کردن یا حداقل بهبود شرایط آن منابع کافی را در اختیار دارید.


طراحی و ساخت خانه ی لوکس در در لبه پرتگاه .!!


ساختن خانه جنگلی استخردار با گل و چوب خلاقیت به این میگن


ویلاهای چوبی – ۳۰ مدل زیبا و شیک برای ساخت ویلا و خانه های لوکس چوبی


بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک ملی در همدان + آدرس و تلفن

دیدگاهتان را بنویسید