چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم ؟



آلودگی و گردوغبار برای افراد با پوست چرب دردسرهای بسیاری درست می‌کند و باعث آسیب رساندن به بافت پوست می‌شود. منافذ باز و آکنه‌های سر سیاه و بُروز چین چروک روی پوست صورت و همچنین بالا نشان دادن سن افراد از دیگر عوارض داشتن پوست چرب است. به همین دلیل پزشکان و متخصصان همیشه برای مراقبت صحیح از پوست چرب و نحوه درست استفاده کردن از محصولات ویژه مختص این نوع پوست تاکید دارند.


همچنین پزشکان توصیه می‌کنند از کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی و یا از لوازم آرایش فاقد مواد چربی جهت مراقبت از پوست و آرایش روزانه استفاده گردد. اگر دارای پوستی چرب هستید با کرم های مرطوب کننده می‌توانید پوستی صاف و شفاف و سالم داشته باشید. به کمک این کرم می‌توانید از بروز مشکلات پوست خود جلوگیری کرده و چربی پوست خود را به تعادل برساتید. در ادامه مطالبی در مورد علت چرب شدن پوست و نحوه مراقبت از آن ارائه خواهیم نمود و شما را با این نوع از پوست بیشتر آشنا خواهیم کرد. اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پوست چرب دارید تا انتهای مبحث همراه ما باشید


علل چرب شدن پوست


یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد پوست چرب در افراد می‌شود بلوغ است ژنتیک، تغییرات هورمونی، استرس، قاعدگی، بارداری، قرص‌های جلوگیری از بارداری، لوازم آرایشی، رطوبت و سایر نوسانات آب‌وهوایی، مصرف غذای چرب و رژیم غذایی نامناسب، استفاده زیاد از اسکراب پوست و عوارض برخی داروها از دیگر عوامل ایجاد پوست چرب محسوب می‌گردد. پوست چرب دارای علائم و عوارضی است که با مشاهده آن متوجه خواهید شد که پوست شما دچار مشکل شده است. این علائم عبارتند از ایجاد منافذ بزرگتر بر روی پوست شما، ایجاد بافت پوست بیش از حد چرب، وجود جوش، وجود آکنه، وجود جوش سرسیاه، پاک شدن سریع آرایش، براق بودن پوست، چسبناک بودن پوست و… می‌باشد. با تجویز دارو توسط پزشک متخصص و خوردن آن‌ها و همچنین با استفاده از محصولات مربوط به پوست‌های چرب مثل کرم مرطوب‌کننده پوست چرب، ضد آفتاب‌های فاقد چربی، تونرهای فاقد الکل و غیره می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و چربی اضافی پوست خود را از بین ببرید. البته روش‌های طبیعی دیگری نیز جهت مراقبت از پوست چرب وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید  آرایش موی بلند شیک و ساده


استفاده از خاک رنگ‌بر استفاده عسل جهت درمان پوست چرب استفاده از ماسک صورت خیار استفاده از ترکیب آب لیمو و عسل بر روی پوست چرب جهت درمان آن استفاده از ماست استفاده از ژل آلوورا جهت درمان استفاده از ماسک زرچوبه و آب برنج حهت درمان و مراقبت از پوست چرب استفاده از ماسک صورت گل رز


راه‌های مراقبت از پوست چرب


به غیر از بلوغ، هورمون و ارث نیز دو عامل مهم جهت ایجاد پوست چرب در افراد است و همچنین عوامل محیطی شرایط اقلیمی بد مانند گرمای هوا، شدت اشعه ماوراء بنفش رطوب و دیگر عوامل و همچنین آلودگی هوا نیز بر افزایش چربی پوست صورت تاثیرگذار است. برای حل این مشکل و برطرف شدن پوست چربتان همیشه از شوینده‌های غیرصابونی استفاده کنید. بهتر است این محصولات حاوی اسید گلیکولیک یا بتا هیدروکسی اسید، سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید باشد. این شستشو نباید بیش از دو بار در روز صورت گیرد چون باعث می‌گردد پوست صورت شما رطوبت خود را از دست بدهد که این خود منجر به تولید چربی بیش از حد در پوست می‌گردد. هفته‌ای چندبار استفاده از ماسک اسکراب می‌تواند کمک زیادی به برطرف شدن چربی پوست شما کند. همچنین استفاده از ماسک‌های هفتگی صورت بسیار بر روند بهبودی تاثیرگذار است. مانند ماسک لایه بردار که استفاده از آن هرگونه چربی و آلودگی را از بین می‌برد. استفاده روزانه از تونر بدون الکل می‌تواند آلودگی‌های پوست و چربی اضافی را از روی پوست پاک کند.


استفاده کرم مرطوب‌کننده که مخصوص پوست‌های چرب بوده و فاقد روغن است فراموش نشود. البته به غیر از کرم مرطوب‌کننده پوست چرب، از کرم‌های ضد آفتاب نیز که مناسب پوست‌های چرب تولید شده‌اند هم حتما استفاده کنید. برای آرایش صورت سعی کنید از کرم و پودرهای آرایشی، پرایمرها و پنکک آرایشی فاقد چربی و داری مواد ضدجوش استفاده کنید. به‌طوری که منافذ پوستتان با ترکیبات مواد آرایشی بسته نشود و مانع تنفس پوست نگردد.

بیشتر بخوانید  ویژگی های بهترین کرم مرطوب کننده


توصیه‌های مهم جهت مراقبت از پوست چرب


حتما از ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که چربی آن‌ها کنترل شده باشد. در رژیم غذایی خود مصرف ویتامین B را حتما در نظر بگیرید. خوردن سبزیجات و میوه‌جات را فراموش نکنید و تا می‌توانید به مقدار زیاد از این نوع خوراکی‌ها در رژیم غذایی خود بگنجانید. حتما لبنیات کم چرب مصرف کنید زیرا مصرف آن در ترشح سبوم نقش بسیار مهمی دارد. از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی خودداری کنید؛ زیرا این نوع از رژیم غذایی باعث چاق شدن فرد می‌گردد و این خود منبعی مناسب جهت تولید آندروژن محسوب می‎شود و در نتیجه هورمون‌های مردانه شروع به ترشح سبوم می‌کنند که خود عامل ایجاد پوست چرب است. از مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی خودداری کنید.


چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم ؟


به هیچ عنوان سیگار نکشید و اگر سیگاری هستید حتما این عادت را ترک کنید؛ زیرا این ماده عامل ترشح کورتون از بدن است که این امر بر ترشح چربی تاثیراتی منفی دارد. از مصرف تنقلاتی همچون شیرینی‌جات، چیپس و پفک، فست فودها خودداری کنید یا مصرف آن را محدود و خیلی کم کنید. به اندازه کافی بخوابید و استراحت نمایید زیرا خواب نقش بسیار مهم در ایجاد تعادل هورمون‌های بدن دارد. با کم‌خوابی یا بدخوابی ترشح کورتون از بدن به شکلی غیرعادی صورت می‌گیرد و مقدار این ترشح ممکن است بیش از حد نیاز بدن باشد و این امر موجب مشکلات و عوارض پوستی می‌گردد. حتما از مواد آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست خود استفاده کنید زیرا اگر این محصولات دارای چربی زیاد باشد بر پوست صورت شما تاثیرات منفی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید  5 ماسک فوق العاده تاثیرگذار برای صورت نوجوانان


برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن محصولات آرایشی و بهداشتی می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مهتاطب مراجعه کنید و جهت خرید کرم مرطوب‌کننده و سایر محصولات مربوط به پوست چرب از مشورت و راهنمایی‌های متخصصین داروساز این شرکت بهره‌مند شوید و با استفاده از این محصولات استاندارد و با کیفیت پوستی همیشه شاداب و سالم داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید