چگونه از شر سرفه خشک و خلط داخل گلو خلاص شویم؟


با دلگرم کننده به روز باشید راه حل های مناسب برای درمان خشکی گلو و خلط آن ها ملاقات می کنند.

درمان خلط گلو

سرفه و گلودرد و راه های درمان خشکی و خلط گلو

خشکی گلو

در مواردی که میزان ترشحات بینی و سینوس ها افزایش می یابد یا قوام، طعم، بو یا غلظت ترشحات تغییر می کند، معمولاً فرد متوجه می شود که ترشحات از پشت بینی وارد حلق شده و دچار آن می شود. غدد طبیعی در بینی و گلو حدود یک تا دو لیتر در روز ترشح می کنند.

این ترشحات سطوح داخلی حفره های بینی را مرطوب می کند، هوای داخل بینی را تمیز و مرطوب می کند و ذرات مضر و باکتری ها را در هوای استنشاقی نگه می دارد. سلول های سطح بینی و سینوس ها حاوی مژک هایی هستند که به طور منظم و منظم به سمت پایین گلو نوسان می کنند و باعث می شوند ترشحات بینی و سینوسی به سمت پایین گلو رانده شوند. وقتی ترشحات به انتهای گلو می رسد، فرد به طور طبیعی و ناخودآگاه آن را می بلعد.

در مواردی که میزان ترشحات بینی و سینوس ها افزایش می یابد یا قوام، طعم، بو یا غلظت ترشحات تغییر می کند، معمولاً فرد متوجه می شود که ترشحات از پشت بینی وارد حلق شده و دچار آن می شود. دیسفاژی نیز یکی از دلایل افزایش احساس تخلیه از پشت گلو است.

درمان خلط گلو

افزایش ترشح غلیظ

در فصل زمستان استفاده از وسایل گرمایشی باعث خشک شدن هوای داخل خانه می شود. این خشکی هوا باعث غلیظ شدن ترشحات در بینی می شود. عفونت بینی و سینوس ها (سینوزیت) نیز باعث افزایش ترشحات غلیظ از بینی می شود. اگر یک ترشح رقیق و شفاف به ترشح غلیظ و سبز رنگ تبدیل شود، نشان دهنده عفونت سینوسی باکتریایی است.

در کودکان، ترشحات غلیظ یک طرفه بینی (یعنی فقط از یک بینی) احتمالاً به دلیل وجود جسم خارجی در داخل بینی است. در چنین حالتی آبریزش بینی کودک معمولا بدبو است. سینوس ها حفره هایی در داخل استخوان های صورت هستند.

بیشتر بخوانید  علائم ام اس چیست؟

هر یک از سینوس ها از طریق کانالی وارد بینی می شود. ترشحات طبیعی سینوس ها از این کانال وارد بینی می شود. اگر مجاری تنفسی سینوسی به دلیل فرآیندهای التهابی مانند سرماخوردگی یا آلرژی بینی به بینی نزدیک شود، عفونت حادی به نام سینوزیت در سینوس ها ایجاد می شود. بیماران مبتلا به سینوزیت حاد باید با دارو درمان شوند. زمانی که کانال ارتباطی سینوس برای مدت طولانی روی بینی بسته می ماند، تورم غشای مخاطی داخل سینوس به تدریج افزایش می یابد، به طوری که پولیپ یا کیست در داخل سینوس ایجاد می شود.

این بیماری سینوزیت مزمن نامیده می شود که علامت اصلی آن ترشحات عفونی مزمن و مداوم از پشت گلو است. سی تی اسکن و آندوسکوپی تشخیصی در مطب می تواند به تشخیص سینوزیت مزمن کمک کند.سینوزیت مزمن معمولاً به درمان دارویی جواب نمی دهد و در چنین مواردی لازم است با جراحی آندوسکوپی مجاری سینوسی به سمت بینی باز شود.

مشکل در بلع غذا

اگر فردی در بلع مشکل داشته باشد، ممکن است غذای جامد یا مایع در پشت گلو جمع شود و بیمار احساس کند که ترشحات پشت حلق افزایش یافته است. زمانی که ماهیچه های دهان، گلو و اعصاب این ناحیه به طور کامل کار نکنند، مقدار کمی از ترشحات حلقی می تواند وارد حنجره شود که باعث ایجاد صدای بلند یا سرفه می شود یا بیمار را مجبور می کند چندین بار قفسه سینه خود را صاف کند.

معمولا قدرت عضلات درگیر در بلع با افزایش سن و همچنین هماهنگی بین این عضلات کاهش می یابد، بنابراین در افراد مسن ممکن است ترشحات طبیعی بینی به راحتی بلع نشوند و وارد مری شده و در انتهای گلو تجمع پیدا کنند.

در طول خواب، دفعات بلع و ادرار ناخودآگاه بسیار کمتر از هنگام بیدار شدن است و ترشحات می تواند در گلو جمع شده و منجر به سرفه شود. ماهیچه های گلوی فردی که ناراحت است و دچار استرس روحی می شود، منقبض می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با داروی اتانرسپت و عوارض جانبی آن

این می تواند باعث شود چیزی در گلوی او گیر کند. غالباً صاف کردن این افراد باعث تحریک ناحیه می شود و مشکل را بدتر می کند. بازگشت محتویات معده به مری (ریفلاکس) نیز می تواند باعث مشکلات بلع شود. سوزش سر دل، سوء هاضمه و گلودرد از علائم شایع این اختلال هستند. رفلاکس در حالت دراز کشیدن بدتر می شود، به خصوص اگر بیمار قبل از رفتن به رختخواب هوس مایعات یا غذا کند.

ترشحات مزمن از پشت گلو اغلب منجر به گلودرد و سوزش مداوم می شود. در این حالت، اگرچه گلو و لوزه ها عفونی نشده اند، اما همچنان می توانند متورم شوند. درمان موفقیت آمیز ترشحات مزمن از پشت گلو نیز احساس ناخوشایند در گلو را کاهش می دهد.

درمان خلط گلو

راه حل های پیشنهادی مناسب برای گلودرد

اگر گلوی شما برای چند روز درد می کند و هنوز راه حلی پیدا نکرده اید، می توانید از داروهای خانگی ما استفاده کنید. این روش ها توسط متخصصان بهداشت نیز تایید شده است.

1) مصرف مایعات را دو برابر معمول کاهش دهید. مایعات خلط را رقیق کرده و دفع آن را تسریع می کنند.

۲) از عسل و لیمو ترش استفاده کنید. یک قاشق عسل و آب لیمو ترش را در یک لیوان آب جوش حل کنید و بگذارید تا دمای اتاق خنک شود سپس جرعه جرعه بنوشید. عسل گلودرد را تسکین می دهد و لیمو به کاهش خلط کمک می کند.
3) گلو را با آب نمک ولرم بشویید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و گلوی خود را بشویید و سپس تف کنید. این کار گلو درد را تسکین می دهد و تخلیه آن را آسان تر می کند.

4) آب نبات بمکید. این به خودی خود آرامبخش نیست، اما با شستشو و پاکسازی گلو، بزاق را تحریک می کند.

5) هوای خانه را مرطوب نگه دارید. این کار از خشک شدن غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی جلوگیری می کند و تحریک آن را کاهش می دهد تا راحت تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض کنید و حداقل هر 3 روز یکبار آن را بشویید تا از تجمع قارچ ها و باکتری های مضر در آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف پودر چاق‌کننده اپل (apple)

6) سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک می کند. حداقل زمانی که شما یا فرزندتان مریض هستید، سیگار نکشید و از تمام گازهای ساطع شده از پاک کننده های خانگی (مانند سفید کننده یا فلس) یا بوی رنگ اجتناب کنید.

یک قاشق عسل و آب لیمو ترش را در یک لیوان آب جوش حل کنید و بگذارید تا دمای اتاق خنک شود سپس جرعه جرعه بنوشید. عسل گلودرد را تسکین می دهد و لیمو به کاهش خلط کمک می کند

7) اگر گلودرد صدای شما را تغییر داد به این معنی است که تارهای صوتی شما در اثر التهاب آسیب دیده است. بنابراین، صحبت کردن برای شما خوب نیست و می تواند باعث التهاب حنجره شود و صدای شما را قطع کند.

۸) اگر بیمار هستید، یک یا دو روز استراحت کنید و در خانه استراحت کنید. خستگی در طول بیماری نه تنها بیماری را بدتر می کند، بلکه سر کار رفتن می تواند باعث بیمار شدن همکاران شما شود.

9) ساده ترین و بهترین راه برای پیشگیری از بیماری شستن مرتب و کامل دست ها با آب و صابون است. بنابراین دست‌هایم را برای حداقل 15 ثانیه می‌مالم (نگران این‌که چقدر آهنگ I have a ball را خوانده‌ام). اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل های ضد عفونی کننده و میکروب کش استفاده کنید.

10) هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید. همچنین فراموش نکنید که از عینک و حوله دیگران استفاده نکنید و از تماس دهانی با گوشی و کولر آبی خودداری کنید.

درمان خلط گلو

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید