مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه آبلیموی طبیعی را از صنعتی تشخیص دهیم ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چگونه آبلیموهای تقلبی را تشخیص بدهیم ؟


آبلیمو یکی از محصولاتی است که احتمال تقلب در آن بسیار زیاد است. خوب است بدانید برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد درصدی آبلیموی طبیعی را با جوهرلیمو یا اسیدسیتریک، رنگ‌های خوراکی و آب مخلوط می‌کنند و به عنوان آبلیموی خالص به فروش می‌رسانند.


حال اگر درصد یکی از مواد به کار رفته در آبلیمو همچون آب، اسید، اسانس لیمو یا نمک افزوده شده زیادتر از دیگر ترکیبات باشد آبلیموی تولیدی آن طعم را بیشتر نشان داده و این همان عاملی است که موجب تفاوت طعم در آبلیموها می‌شود.


اما تلخی برخی آبلیموها گاهی به دلیل فشار به پوست لیمو در زمان آبگیری است که امکان دارد آبلیمو را تلخ کند و هیچ ضرری برای سلامت ندارد و نشان‌دهنده تقلبی بودن آبلیمو نیست، اما محصولاتی که از آبلیموی خالص تهیه نشده باشد نوعی تخلف و تقلب محسوب می‌شود.


نحوه تشخیص آبلیموی طبیعی


روند تولید آبلیمو‌های صنعتی


لیمو پس از ورود به کارخانه شسته و خشک شده و برشی به آن می‌زنند و سپس آن را حرارت می‌دهند تا علاوه بر حذف آلودگی‌های احتمالی، با نرم شدن بافت لیمو آب بیشتری از آن خارج شود.


در مرحله بعد آبلیمو از صافی رد شده و دوباره پاستوریزه می‌شود. در این فرآیند تا حدود زیادی ویتامین‌های لیمو، بویژه ویتامین c تخریب می‌شود و هر چه از زمان تولید محصول بگذرد از میزان ریزمغذی‌های آن کاسته و می‌‌توان گفت چند هفته بعد از تولید آبلیمو دیگر خوردن آن خاصیت چشمگیری ندارد و فقط به دلیل طعم ترش باعث ایجاد تنوع در سالاد و برخی غذاها می‌شود .

بیشتر بخوانید  نگهداری بهتر از یخچال


البته در برخی کارخانه‌ها در مراحل پایانی تولید، ویتامین c را به طور مصنوعی به آبلیمو می‌افزایند که با ویتامینc طبیعی، قابل مقایسه نیست. در ضمن به دلیل آن که برای حفظ رنگ، طعم و جلوگیری از کپک‌زدگی آبلیمو از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود، مصرف لیموی تازه گزینه مناسب‌تری است. این را هم بدانید برخی آبلیموها حاوی سدیم مخفی بوده و برای مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.


آیا ته‌ نشین شدن آبلیمو نشانه طبیعی بودن آن است ؟


آبلیمو از جمله محصولاتی است که اغلب خانواده‌ها از روی میزان ته‌نشین شدن پالپ لیمو بر کف بطری پی به طبیعی بودن آن می‌برند.


به همین دلیل چون اغلب آبلیموهای صنعتی ته‌نشین نمی‌شود یا میزان پالپ لیمو در آنها کم است، بسیاری عقیده دارند که محصول مصنوعی و سنتزی است. اما آیا این باور درست است؟ لیمو حاوی آنزیم‌های زیادی است که یکی از آنها باعث ته ‌نشین شدن پالپ لیمو در آبلیمو می‌شود.


از آنجا که این آنزیم‌ در صنعت در فرآیندهای حرارتی غیرفعال می‌‌شود اغلب آبلیموهای صنعتی ته‌‌نشین نمی‌‌شود و اگر هم درصدی ته‌نشین شود برای جلب نظر مشتری به آن پالپ لیمو می‌افزایند و این موضوع در مورد آبلیموهای تقلبی هم صدق می‌کند.


اما در آبلیموی خانگی چون فرآیند حرارتی انجام نمی‌گیرد و آنزیم فعال است، پالپ لیمو بعد از مدتی ته‌نشین و آبلیمو دو فاز می‌شود. بر این اساس ته‌نشین شدن یا یکنواخت بودن آبلیمو ملاک درستی برای ارزیابی کیفیت یا مرغوبیت آبلیمو نیست .


نحوه تشخیص آبلیموی طبیعی


روش نگهداری آبلیمو و تاثیر پذیری رنگ آن


فرآیند تولید صنعتی آبلیمو به دلیل کنترل دقیق شرایط عملیاتی واکنش‌هایی که منجر به تغییر رنگ آبلیمو به سمت قهوه‌ای می‌شود را به تاخیر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید  ساخت توپک گلی جهت تزیین صندلی عروسی


انجام این واکنش‌ها با افزایش دمای نگهداری، حضور اکسیژن در بسته و نگهداری در معرض نور تسریع می‌شود و حتی آبلیموهای صنعتی نیز از این نظر مستثنا نیستند.


حال چگونه ممکن است آبلیموهای سنتی که ماه‌ها در پشت شیشه مغازه‌ها در معرض نور آفتاب و دمای بالا قرار گرفته است، رنگ سبز زیبا و البته دروغین خود را حتی تا بیشتر از یکسال حفظ کنند؟


وقت آن رسیده تا با تامل در مسائل و حواشی که در مورد آبلیموهای سنتی وجود دارد، به خود بیاییم و اجازه دهیم صنایع قدیمی یا حتی نوپا که راه و روش درستی را برای تولید محصولات خود در پیش گرفته‌اند، در سایه اعتماد مصرف‌کنندگان رشد و با به‌کارگیری حداکثر ظرفیت تولید خود، به شکوفایی اقتصادی ـ صنعتی کشور کمک کنند. در این موضوع جای خالی بازرسی‌های نهادها و سازمان‌های نظارتی بیش از پیش احساس می‌شود.


ویژگی‌های یک آبلیموی طبیعی


مراحل فیلتراسیون و هموژنیزاسیون در تولید صنعتی آبلیمو از اهمیت زیادی برخوردارند. دلیل اصلی ظاهر شفاف و فاقد کدورت و پالپ آبلیموهای صنعتی، استفاده از این فناوری های پیشرفته در کارخانجات است.


در حالیکه تصور عموم بر این است که آبلیموی فاقد پالپ، خاصیت چندانی ندارد. از طرف دیگر بسیاری از آبلیموهای تهیه شده سنتی دارای پالپ‌های شناور هستند که گاهی تا یکسال ته‌نشین نمی‌شود. آیا این موضوع شک بر‌انگیز نیست؟ ظاهر پالپی آبلیموهای سنتی در خوشبینانه‌ترین حالت با پایدار سازی تفاله خشک و آسیاب شده لیمو ایجاد می‌شود.


استاندارد بودن آبلیموی خالص و طبیعی


طبق استاندارد ملی آبلیمو، این محصول یا با فشردن طبیعی میوه یا از رقیق کردن کنسانتره لیمو با آب تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید  آموزش ساخت سبد با شانه تخم مرغ


آیا می‌دانید علاوه بر کنسانتره طبیعی، متاسفانه کنسانتره‌های سنتزی و بسیار ارزان لیمو نیز در حال حاضر در بازار کشور به سهولت در دسترس است؟ از آنجا که نوک پیکان سازمان‌های نظارتی همیشه به سمت کارخانه‌داران و واحدهای دارای پروانه تولید است.


تولیدکنندگان زیرزمینی براحتی و بدون دغدغه بازرسی و ردیابی محصول، آبلیموهای خوش رنگ و لعاب و اصطلاحاً ارگانیک خود را فرموله و بدون هیچ‌گونه امکان ردیابی، به راحتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند.


رنگ‌های مورد استفاده در تولید این محصولات اغلب جزو رنگ‌های سنتزی بوده که خطرات زیادی برای مصرف‌کنندگان بویژه کودکان و زنان باردار دارد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *