چه کسی می تواند صحبت ها در مورد احیای بارجا را خراب کند؟



سلام جدید – سرویس سیاسی: دیگر قابل انکار نیست که این روزها آسمان وین آفتابی است و حتی اروپایی های مضطرب نیز از فضای مذاکرات راضی هستند. این بدان معناست که دیر یا زود باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم، نتیجه ای که می تواند به بازگشت آمریکا به برجام و حتی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا منجر شود.

چند اتفاق مهم در این دوره رخ داد:

1- ایران آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با آمریکا برای دستیابی به یک توافق خوب اعلام کرده است. این بیانیه توسط وزیر امور خارجه و تایید دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است. ابراهیم رییسی هم تلویحا این موضوع را تایید کرد. در همان زمان سه نفر از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی که با رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی اختلاف داشتند، تیم را ترک کردند. مالی به نرمش در برابر ایران معروف است.

2- فعالیت در حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است. وزیر امور خارجه قطر پیش از سفر بعدی امیر قطر به آمریکا به تهران سفر کرد و پیش از آن نیز وزیر امور خارجه ایران مذاکرات متعددی داشت.

3. وزیر امور خارجه به چین و رئیس جمهور به روسیه رفتند. این دو مقام عالی رتبه به دو متحد ایرانی سفر کردند و پس از این سفرها، روند تحولات شتاب گرفت.

همه اینها و خیلی بیشتر نشان دهنده سرعت توافق است، اما به چه معناست؟ آیا توافق نهایی تلقی می شود و هیچ چیز نمی تواند مانع احیای برجام شود؟

نه اینطور نیست. کشورهای مخالف توافق و رژیم صهیونیستی شاید دیگر نتوانند جلوی احیای برجام را بگیرند و بدبینی ایران و آمریکا مانعی جدی برای احیای برجام نخواهد بود، اما تندروهای مخالف برجام با ایران و آمریکا مخالفت کردند. دولت ها را نباید نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید  اقدامات به سرانجام نرسیده را به مردم گزارش دهید

پل پیلار، کارشناس سابق سیا در مقاله اخیر خود در نشریه نشنال اینترست با اشاره به فعال شدن مجدد مخالفت ها با مذاکرات ایران و آمریکا و توافق هسته ای نوشت: در آن زمان، برخی از سناتورهای آمریکایی مخالف مذاکره با ایران تلاش کردند که تضعیف کنند. مذاکرات ایران و آمریکا و نامه هشدار به رهبران ایران در مورد عواقب توافق هسته ای با ایران بازگشت به میز مذاکره با ایران برای توافق هسته ای با آن کشور دستگاه اپوزیسیون مجددا تجهیز شده و استدلال های مشابهی را مطرح می کند.

وی می نویسد: «مخالفان برجام از توافق بهتر صحبت می کنند، اما هیچ جایگزینی ارائه نمی دهند و متوجه نمی شوند که برجام نتیجه مذاکرات فشرده و طولانی است.

در ایران هم همینطور است. جریانی که روزی مخالف شکل گیری برجام بود، امروز مطلقا مخالف احیای برجام است و تخریب حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم برای این مخالف نخواهد گذشت. امیرعبداللهیان در تمام سال های گذشته نمونه دیپلمات انقلابی و یاران حاج قاسم سلیمانی بوده است، اما اکنون که از احیای برجام و امکان گفت و گو با آمریکا در راستای سیاست کلان نظام صحبت می کند، به شدت مورد هجمه قرار گرفته است. توسط برخی از هوادارانش

نکته خارق‌العاده در مورد تندروها در ایران و آمریکا این است که آنها نفوذ زیادی در ساختار حاکمیتی کشور خود دارند و می‌توانند با فشار رسانه‌ای و سیاسی در خط مقدم مذاکرات احیا سنگ تمام بگذارند که باعث شکست مذاکرات شود.

دیدگاهتان را بنویسید