چه کسی به سمعک نیاز دارد؟


سمعک بهترین وسیله برای افرادی است که شنوایی کامل ندارند. سمعک زمانی یک تقویت کننده مخروطی قیفی شکل بود.

گوش، شنوایی، سمعک

سمعک یک تقویت کننده صدا برای افراد دارای اختلالات شنوایی (خفیف تا عمیق) است. سمعک برای افراد با شنوایی عادی یا افراد ناشنوا مناسب نیست. سمعک از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است: یک میکروفون، یک مدار پردازنده و یک بلندگو (گیرنده). البته قطعات دیگری مانند ولوم، کلید نرم، قلاب و … نیز در سمعک موجود است که از لوازم جانبی سمعک است. سمعک ها را می توان به چند نوع طبقه بندی کرد که از مهمترین آنها می توان به ظاهر و نوع درمان سمعک اشاره کرد.

کم شنوایی بر کار و زندگی بیمار تأثیر می گذارد.همچنین احساس امنیت را سخت تر می کند. کم شنوایی مداوم باعث می شود که فرد احساس تنهایی و افسردگی کند و فکر کند که استقلال خود را از دست داده است. این با احساس ناامنی همراه است.

استفاده از سمعک مناسب اغلب می تواند به حل این مشکلات کمک کند. اگر فکر می کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشید یا یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به این بیماری باشد، اطلاعات زیر ممکن است به شما در تصمیم گیری کمک کند:

برخی از انواع کم شنوایی را می توان با دارو یا جراحی درمان کرد. در این صورت نیازی به استفاده از سمعک نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با متخصص گوش و حلق و بینی تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید.

اگر در درک آنچه دیگران می گویند مشکل دارید، بنابراین باید لب های خود را بخوانید و چهره و حرکات طرف مقابل را ببینید تا به طور کامل مطالب را درک کنید، باید ارزیابی های لازم را برای ارزیابی استفاده از سمعک انجام دهید.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض مکلیزین

اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا به سمعک عادت کنند، بسیاری از مردم پس از چند ماه به سمعک عادت می کنند.

شنوایی، گوش، سمعک

افرادی که نیاز جدی به استفاده از سمعک دارند خیلی زودتر به سمعک عادت کرده و از امکانات آن استفاده می کنند.

سمعک به شما کمک می کند تا با دنیای اطراف خود و دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: 80 درصد افرادی که می توانند به خوبی از سمعک استفاده کنند هرگز از این سمعک دست نمی کشند. دلیل اصلی آن نبود بیمه کافی و نگرش منفی نسبت به سمعک است.

نتایج مطالعات علمی نشان می دهد که سالمندان ناشنوا بیشتر از سایر سالمندانی که می شنوند دچار مشکلات روانی و به یاد آوردن وقایع می شوند. کم شنوایی در سالمندان منجر به انزوای اجتماعی و متعاقب آن اختلال شناختی می شود. انجام آزمایش های دوره ای شنوایی برای افراد بالای 50 سال ضروری است و می تواند از عوارض کم شنوایی در سنین بالا جلوگیری کند.

سمعک، گوش، شنوایی، ناشنوا، تقویت صدا

مجموعه: دلگرم کننده


دیدگاهتان را بنویسید