چه کسانی در خطر پوکی استخوان فک اند؟



استئونکروز استخوان فک چیست؟


استئونکروز استخوان فک در بیمارانی دیده می شود که داروهای خاصی به خصوص بیس فسفونات مصرف کرده اند یا به دلیل تروما به فک دچار آسیب شده اند. این بیماری دردناک است و موجب از دست دادن دندان می شود. در این مطلب به درمان استئونکروز استخوان فک اشاره می کنیم.


درمان استئونکروز استخوان فک


متأسفانه استئونکروز استخوان فک غیرقابل برگشت است، به این معنی که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. درمان شامل کنترل وضعیت و کاهش و/یا توقف علائم بیماری شامل تجویز آنتی بیوتیک ها، دهانشویه کلرهگزیدین و پروتزهای های قابل جابه جایی دهان است.


برای از بین بردن بافت آسیب دیده و کاهش لبه های تیز استخوان آسیب دیده انجام درمان های دندانپزشکی ضروری است. با این حال، معمولا از جراحی اجتناب می شود، زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.


از آنجا که یکی از علل ابتلا به این مشکل مصرف بیس فسفونات ها است، برخی از پزشکان و دندانپزشکان توصیه می کنند دارو برای چند ماه قبل و بعد از عمل جراحی دندانپزشکی متوقف شود؛ برخی دیگر شش ماه تا یک سال توقف مصرف دارو را توصیه می کنند.


روش های پیشگیری از استئونکروز استخوان فک


از آنجا که درمان استئونکروز استخوان فک مشخص نیست، مراقبت از بهداشت دهان و دندان به طور منظم و مراجعه منظم برای معاینه می تواند بهترین راه برای کاهش خطر این عارضه باشد. در صورتی که از داروهای بیس فسفونات استفاده می کنید دندان پزشک خود را مطلع کنید، دندان های خود را به طور مرتب جرم گیری کنید و به جای کشیدن دندان از درمان عصب کشی استفاده کنید.


نیاز به معاینه تخصصی دارید


  • همین الان به راحتی نوبت بگیرید


پیش از شروع به مصرف بیس فسفونات ها، تمام کارهای دندانپزشکی لازم را انجام دهید. در صورتی که نیازمند انجام عمل جراحی لثه، دریافت ایمپلنت یا کشیدن دندان هستید، این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. هر گونه تروما به استخوان فک پس از مصرف دارو می تواند ریسک ابتلا به بیماری را چند برابر کند.


کارشناسان همچنین توصیه می کنند که افراد در معرض خطر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند، ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، ورزش کنند، از سیگار، کافئین و مصرف الکل دوری کنند.



  • توصیه هایی برای بیماران مبتلا به سرطان


توصیه های مربوط به پیشگیری، تشخیص و درمان استئونکروز استخوان فک در بیماران مبتلا به سرطان که بیس فسفونات داخل وریدی مصرف می کنند شامل موارد زیر است:


  • پیش از شروع درمان سرطان و به صورت دوره در طول درمان، یک معاینه دندانپزشکی و جرم گیری انجام دهید.

  • سابقه پزشکی و اطلاعات دارویی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

  • برای پیشگیری از آسیب به بافت نرم، از دندانپزشک خود بخواهید که دندان های مصنوعی شما را بررسی کنند.

  • برای مشورت های پزشکی، شماره تماس دندانپزشک و انکولوژیست خود را به دیگری بدهید.

  • در صورت بروز هرگونه خونریزی لثه، درد دهان یا عفونت، یا احساس غیرمعمول در دندان یا لثه مراتب را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.

  • برای کاهش شانس ابتلا به عفونت، بهداشت دهان و دندان خود را در شرایط عالی نگه دارید. در صورتی که به عفونت مبتلا شدید، آن را به سرعت و بدون جراحی درمان کنید.


چه کسانی در خطر پوکی استخوان فک اند


  • تاثیر یائسگی زنان بر دهان و دندان


زندگی هر خانمی با پستی‌ها و بلندی‌های زیادی روبه‌رو است اما به غیر از این، تغییرات فیزیولوژیک زیادی که در بدن بانوان رخ می‌دهد نیز می‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد….


سطح هورمون‌های بدن بانوان در طول سال‌ها ثابت نیست و این تغییرات سبب ایجاد مراحل مختلفی در زندگی هر خانمی می‌شود. یکی از این مراحل مهم، دوران یائسگی است. در منابع پزشکی ۳۴ تغییر مختلف ناشی از یائسگی در بدن ذکر شده که مشکلات دهان و دندان یکی از آنهاست.


این هفته ما برایتان به تفصیل درباره‌ مشکلات دهان و دندانی ناشی از یائسگی صحبت می‌کنیم و نظرات دکتر دنیا صدری، متخصص آسیب‌شناسی فک و دهان را هم در ادامه مطلب می‌خوانید.


در طول دوران یائسگی که بدن ناگهان دچار تغییرات هورمونی می‌شود، زنان در خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان قرار می‌گیرند. این وقایع ناشی از تغییر میزان هورمون استروژن طی دوران یائسگی است.


مهم‌ترین آثار سوء یائسگی بر دهان و دندان عبارتند از:


بیماری‌های لثه‌ای: ژنژویت و پریودونتیس، تحلیل یا از بین رفتن بافت لثه‌، آسیب به لثه، خون‌ریزی لثه، تحلیل و پوکی استخوان‌های فکی و دندان‌ها، سوزش دهان، لثه‌ها و زبان، خشکی دهان و تغییر در حش چشایی.


  • التهاب لثه اولین مشکل یائسه‌ها


جینجیواتیس، اصطلاح پزشکی‌ای است که برای التهاب لثه به کار می‌رود و زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها در فضای میان دندان‌ها و لثه شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. نتیجه فعالیت‌های باکتریایی در این ناحیه، تحریک، التهاب و خون‌ریزی خواهد بود. اگر التهاب لثه درمان نشود می‌‌تواند به ایجاد مشکلات جدی‌تری مانند پریودونتیت (نوعی التهاب) بینجامد.


  • پوکی استخوان فک دومین مشکل زنان یائسه


یائسگی خطر مشکلات استخوانی را هم افزایش می‌دهد. فک‌ها هم استخوانی هستند و می‌‌توانند تحت تاثیر این تغییرات قرار گیرند. پوکی استخوان مشکل شایع زنان یائسه است که استخوان‌های فکی و دندان‌ها هم از آن در امان نیستند.


بیوفسفونات‌ها، دسته‌ای از داروها هستند که پزشکان برای درمان پوکی استخوان تجویز می‌کنند اما متاسفانه برخی افراد در موارد نادر به دنبال مصرف این داروها دچار نکروز استخوان فک یا فک مرده می‌شوند. در این نارسایی جریان خون به محدوده فک کاهش می‌یابد و در نتیجه آن ناحیه دچار درد، تورم، بی‌حسی یا عفونت می‌شود.


  • هشدار برای یائسه‌ها


اگر خانمی طی دوران یائسگی هر تغییر غیرطبیعی دیگری را در لثه‌هایش مشاهده کرد، بهتر است هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک متخصص بیماری‌های فک و دهان مراجعه کند تا در صورت جدی بودن مشکل درمان‌های لازم از مراحل ابتدایی برایش تجویز شوند.


آیا می‌دانستید بسیاری از افراد اولین‌بار چه زمانی به مشکلات لثه‌ای خود پی می‌برند؟ زمانی که حین مسواک زدن پرز‌های مسواک‌شان خونی شود. در این صورت فرد متوجه می‌شود لثه‌هایش حساس شده است و در حال خون‌ریزی است.


بیماری‌های لثه اگر چه در دیگر دوران‌ زندگی هم می‌توانند بروز کنند اما مهم‌ترین علت آنها در دوران یائسگی نوسانات سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌هاست. منابع علمی ذکر می‌کنند که تغییر میزان هورمون استروژن بافت‌های مختلف دهان از جمله لثه‌ها، غدد بزاقی، مفاصل، دندان‌ها و استخوان‌های فکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


تغییرات هورمونی، حساسیت حس چشایی را به قند ساکاروز کم می‌کنند در نتیجه میل خانم‌ها به غذاهای شیرین بیشتر می‌شود.



درمان مشکلات لثه‌ای یائسه‌ها


  1. • بعد از خوردن هر وعده غذایی ، حتما با ملایمت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

  2. • با فواصل زمانی حداکثر ۶ ماه برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

  3. • هرگونه تغییرایجاد شده در دهان، دندان‌ها و لثه‌‌هایتان را با دندان‌پزشک در میان بگذارید.

  4. • مصرف هرگونه داروی جدید را به دندان‌پزشکتان اطلاع دهید.


حل مشکل از ریشه


اگرچه باید از سنین جوانی مراقب سلامت دهان و دندان بود اما اکثر این مشکلات به دنبال تغییرات هورمونی رخ می‌دهند. روش‌هایی برای مقابله با این بر هم خوردن تعادل وجود دارد؛ از جمله درمان‌های گیاهی به همراه تغییر در سبک زندگی و همچنین داروهای جایگزین البته با تجویز پزشک متخصص.


همچنین بخوانید:


علت درد ناگهانی فک چیست؟


بهترین درمان درد در ناحیه فک


علت صدا دادن فک هنگام غذا خوردن چیست؟


همه چیز راجع به جراحی فک و چانه


قفل شدن فک دهان چیست ؟ همراه با درمان آن


علت ایجاد و درمان کیست های فکی


بیشتر بخوانید  تغذیه برای سالمندان، نکات مفید برای سالمندان

دیدگاهتان را بنویسید