مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه چیزی باعث کربوفوبیا می شود؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کربوفوبیا یا ترس از کربوهیدرات چیست؟

رژیم را بر اساس محتوای آن قضاوت نکنید، بلکه با ترکیب مواد مغذی آنها قضاوت کنید. بر اساس نظرسنجی اخیر گالوپ، 29 درصد از آمریکایی ها سعی می کنند از کربوهیدرات اجتناب کنند. این دیدگاه منفی نسبت به کربوهیدرات ها از زمانی که گالوپ نظارت بر چنین داده هایی را در سال 2003 آغاز کرد در حال افزایش بوده است. در سال 2005، پزشک و نویسنده، مایکل گارگر، این پدیده را کربوفوبیا نامید. ترس فزاینده از مصرف کربوهیدرات.

نیرویی که در پشت ترس فزاینده از کربوهیدرات ها وجود دارد، ناشی از نوعی مؤسسه فرا رشته ای است که از کتاب های محبوب تغذیه مانند «معده و گندم» و برنامه های تغذیه ای مانند «بدون شکر، بدون غلات» تشکیل شده است. وجه مشترک تقریباً همه حامیان عمومی اجتناب از کربوهیدرات ها این است که آنها دانشمندان معتبری در زمینه تغذیه نیستند. در میان کارشناسانی که واقعاً تحقیقات معتبر و معتبری در مورد تأثیر کربوهیدرات ها بر سلامتی انجام داده اند، تنها تعداد کمی از پدیده کربوفوبیا حمایت و قبول دارند.
این دوگانگی از کجا می آید؟ از آنچه مایکل پولان، نویسنده معضل همه چیزخوار، تغذیه می نامد. باورهای غلط در مورد تغذیه بر اساس مواد غذایی موجود در آنها نیست، بلکه بر اساس ترکیب مواد مغذی آنها است.

رژیم غذایی و کربوفوبیا

برای درک اینکه چگونه رژیم غذایی منجر به کربوفوبیا می شود، دو رژیم غذایی ارائه شده در اینجا را در نظر بگیرید: رژیم اول شامل غذاهای فرآوری شده مانند دونات صبحانه، ساندویچ بادام زمینی و کره ژله ای و نوشابه برای ناهار و اسپاگتی، و میوه های کنسرو شده برای ناهار و شام است. سایر رژیم ها شامل غلات، میوه ها، آب میوه ها و شیر برای صبحانه، سوپ و ساندویچ برای گوشت سفید و سبزیجات روی نان گندم، سیب و گوجه فرنگی برای ناهار، و غذاهای حاوی فلفل قرمز، کدو تنبل، برنج و میوه برای شام است. برای درک اینکه این دو منو نسبتا متفاوت هستند نیازی به دکترای تغذیه ندارید.
اولین رژیم غذایی کاملاً از غذاهای فرآوری شده و شیرینی ها تشکیل شده است. رژیم دوم شامل غذاهای طبیعی و کامل مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل است. اما از جهات دیگر این دو رژیم یکسان هستند. آنها دقیقاً دارای مقدار کالری و کربوهیدرات های مشابهی هستند و در هر دو رژیم غذایی، کربوهیدرات ها 68 درصد از کل کالری را تشکیل می دهند. از دیدگاه علمی و عقل سلیم، رژیم دوم بسیار سالمتر از رژیم اول است. اما از نظر رژیم کربوفوبیا، رژیم اول و دوم تفاوتی ندارند و به همان اندازه ناسالم هستند.


طرفداران کربوفوبیا یا ترس از کربوهیدرات

طرفداران اجتناب از مصرف کربوهیدرات به طور کلی ادعا می کنند که مصرف کربوهیدرات ها، صرف نظر از اینکه از کجا آمده باشند، می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش وزن و دیابت نوع 2. اما این به این سادگی نیست. بهترین و جدیدترین تحقیقات ثابت می کند که فقط برخی از غذاهای غنی از کربوهیدرات ها مانند شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و غلات تصفیه شده با پیامدهای منفی برای سلامتی همراه هستند.
در حالی که سایر غذاهای پر کربوهیدرات، به ویژه میوه ها، غلات کامل و محصولات لبنی (شیر کامل حاوی 12 گرم کربوهیدرات در هر وعده 8 اونس) از قضا برای سلامتی بسیار مفید هستند.
در سال 2011، مجله پزشکی نیوانگلند نتایج یک مطالعه گسترده توسط محققان هاروارد را در مورد تأثیر انواع مختلف غذا بر افزایش وزن طولانی مدت منتشر کرد. متوسط ​​پاسخ دهندگان در میان بیش از 120000 مرد و زن در این مطالعه، هر چهار سال یک بار به مدت بیست سال، سه و سی و پنج پوند دریافت می کردند.

بیشتر بخوانید  پدر خوب بودن،چگونه پدر خوبی باشیم؟


کربوفوبیا

کسانی که مصرف نوشیدنی های شیرین خود را در یک دوره چهار ساله افزایش دادند، یک پوند اضافه کردند، اما کسانی که مصرف غلات خود را افزایش دادند، سی و هفت دهم پوند کمتر اضافه کردند. در حالی که افزایش مصرف میوه باعث کاهش 49.10 پوندی کودکان چهار ساله دارای اضافه وزن شد و مصرف ماست به عنوان بخشی از محصولات لبنی باعث کاهش 82 دهم پوندی شد.

تاثیر مصرف کربوهیدرات های سالم

مصرف لبنیات حاوی شیر کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این ارتباط اخیراً در مطالعه ای نشان داده شده است که در آن تقریباً 27000 مرد و زن بین 45 تا 74 سال به مدت 14 سال تحت نظر بودند. در این دوره، کسانی که بیشترین محصولات لبنی را مصرف کردند، 23 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت یا قند خون بالا بودند. همچنین نشان داده شده است که غلات کامل نه تنها به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند، بلکه آن را نیز درمان می کند.

در سال 2014، محققان ایتالیایی گزارش دادند که افرادی که از رژیم غذایی ماکروبیوتیک همراه با غلات استفاده می کردند، نسبت به افرادی که رژیم غذایی استاندارد داشتند، بهبود بیشتری در سطح گلوکز ناشتا و مقاومت به انسولین نشان دادند. مطالعات دیگر نشان داده است افرادی که مقادیر زیادی غلات کامل مصرف می کنند کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند و عمر طولانی تری دارند. در حالی که مصرف زیاد میوه که سرشار از کربوهیدرات است باعث افزایش طول عمر نیز می شود.
این بدان معنا نیست که با رژیم غذایی کم کربوهیدرات نمی توانید بسیار سالم بمانید. در عوض، این واقعیت غیرقابل انکار علمی را منعکس می کند که اگر برخی از غذاهای پر کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مانند میوه ها، غلات کامل و محصولات لبنی، احتمالاً سالم تر خواهید بود. علاوه بر این، به عنوان فردی که فعالیت بدنی مانند دویدن را در برنامه روزانه خود قرار می دهید، اگر این غذاهای پر کربوهیدرات را جزء اصلی برنامه غذایی خود قرار دهید، احتمالاً در تمرینات و مسابقات عملکرد بهتری خواهید داشت.

آخرین شواهد برای این موضوع از یک مطالعه کاملاً جدید توسط محققان برزیلی به دست آمده است که گزارش داد 19 پسر نوجوان با رژیم غذایی 70٪ کربوهیدرات، مسابقه 10000 نفری را بیش از 2 دقیقه سریعتر از رژیم غذایی 25٪ کربوهیدرات به پایان رساندند. منتقدان خاطرنشان می کنند که به افراد شرکت کننده در این مطالعه 48 ساعت فرصت داده نشد تا با هر رژیم غذایی خود را تطبیق دهند. اما سایر مطالعات، که تا چهار هفته به طول انجامید، نتایج مشابهی را نشان دادند. بنابراین، اگر از بهترین فعالیت های بدنی و سبک زندگی طولانی و سالم نمی ترسید، نباید از مصرف کربوهیدرات بترسید.

در اینجا چند دلیل برای مبارزه با ترس از کربوهیدرات آورده شده است

مصرف مواد نشاسته ای این روزها کافی نیست. دکتر جان مک دوگال، نویسنده کتاب راه حل، نشاسته، می نویسد: “غذایی را که دوست دارید بخورید.” سالم بمانید و برای همیشه وزن کم کنید. او خود را “نشاسته خوار” توصیف می کند و می گوید که رژیم غذایی مبتنی بر نشاسته و کربوهیدرات ها در واقع سالم تر و ارزان تر از بسیاری از رژیم های غذایی دیگر است.
سوال این است که کدام منابع کربوهیدرات سلامت را تضمین می کنند؟ تفاوت های مهمی بین کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید و کربوهیدرات های تصفیه نشده وجود دارد. مردم باید برنج، ذرت، سیب زمینی شیرین، لوبیا و ماکارونی و نان سبوس دار (بدون روغن و تخم مرغ) بخورند. دکتر مک دوگال با در نظر گرفتن این موضوع، نکاتی را که احتمالاً در مورد رژیم نشاسته ای نمی دانستید، گردآوری کرد که در زیر به آنها اشاره می شود.

بیشتر بخوانید  چگونه کودک را حمام کنیم + نکات


1. کربوفوبیا تاریخچه تاریخی مصرف کربوهیدرات

خوردن نشاسته بخشی از تکامل تاریخی انسان برای بقا است. کل جمعیت بالغ افراد سالم بیشتر کالری های خود را از نشاسته در طول تاریخ بشر دریافت کرده اند که قابل تایید است. نمونه هایی از افرادی که زمانی در مسیر رشد اقتصادی قرار داشتند عبارتند از ژاپنی ها، چینی ها و سایر آسیایی ها که سیب زمینی شیرین، گندم سیاه یا برنج می خوردند. اینکاها در آمریکای جنوبی سیب زمینی می خورند.
مایاها و آزتک ها در آمریکای مرکزی ذرت می خوردند و مصریان در خاورمیانه گندم را به عنوان منبع غذایی غالب خود می شناختند. ابهام این است که بسیاری از مردم در جوامع مدرن تمایل به بی تحرکی دارند و واقعاً سبک زندگی مایاها و آزتک ها برای فعالیت بدنی ندارند.
دکتر دوگال معتقد است که نیاز به رژیم غذایی مبتنی بر نشاسته هرگز بیشتر از این نبوده است. امروزه با اپیدمی های فعلی چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مانند سکته قلبی و تمام شرایطی که تحقیقات علمی نشان می دهد، با رژیم غذایی مبتنی بر نشاسته معکوس شده است. اما تا زمانی که فردی با این تصور اشتباه غذا بخورد که نشاسته باعث چاقی و پیشرفت به کربوفیلیا می‌شود، خطرات برای همه بخش‌های بهداشتی همچنان قوی خواهد بود.
آنها نمی دانند که چرا این رژیم غذایی سنتی مبتنی بر کربوهیدرات مورد نیاز همه است. شواهدی که نشان می دهد نشاسته افراد را چاق نمی کند. زیرا یک میلیارد و هفتاد و سه میلیون آسیایی با رژیم غذایی مبتنی بر برنج سفید زندگی می کنند و نسبت به جوامع کربوکسی چاق کمتری دارند.


ترس از کربوهیدرات


2. با کنترل ترس از کربوهیدرات انرژی لازم را تامین کنید

کربوهیدرات ها منبع خوبی از انرژی برای روز هستند. نشاسته از نظر تغذیه ای کامل است و تمام انرژی، پروتئین، چربی های ضروری و مواد معدنی مورد نیاز کودک یا بزرگسال را بدون نیاز به سایر مواد مغذی تامین می کند.


3. کربوفوبیا عامل پیشگیری از بیماری

منابع کربوهیدرات نقش مهمی در پیشگیری و تسریع بهبودی برخی بیماری ها دارند. اضافه وزن، دیابت نوع 2، آرتریت التهابی و مولتیپل اسکلروزیس، و سرطان های رایج، از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات، معمولاً در جمعیتی که بیشترین کالری را از نشاسته دریافت می کنند، نادر و ناشناخته هستند.
موثرترین رژیم های غذایی که تا به حال برای درمان بیماری های رایج روزمره مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آرتریت و چاقی استفاده شده است، مواد غذایی با منشاء حیوانی را به حداقل می رساند و افراد را ملزم به خوردن بیشتر می کند. کالری خود را از نشاسته از جمله غلات دریافت کنید.

بیشتر بخوانید  چه بخوریم که افسرده نشویم؟


4. حفظ سلامتی با اجتناب از ترس از کربوهیدرات

نشاسته ها به اصطلاح خالص هستند. به این معنا که آنها فاقد سم هستند. آنها پاتوژن های انسانی مانند سالمونلا، E. coli را رشد نمی دهند. اینچ یا پریون های گاو دیوانه. غذاهای با منشاء حیوانی حاوی چنین سمومی هستند. نشاسته که کمترین مقدار را در زنجیره غذایی دارد، کمترین میزان سموم شیمیایی محیطی از جمله آفت کش ها، علف کش ها، متیل جیوه و … را نیز دارد.


5. کربوفوبیا پرانرژی و نشاط آور برای ورزش

مصرف کربوهیدرات شما را پر از انرژی می کند. برندگان تمامی مسابقات استقامتی ماراتن، سه گانه، دوچرخه سواری و … دارای «بار کربوهیدرات» هستند. این بدان معنی است که آنها در درجه اول نشاسته ای هستند. دوندگان استقامتی باید با کربن شارژ شوند، اما در مورد سایر افرادی که فقط یک زندگی عادی دارند چطور؟ پاسخ این است که مردم به طور سنتی بین 75 تا 85 درصد از رژیم غذایی خود را با نشاسته و افزودن میوه ها و سبزیجات تامین می کنند.
افرادی که امروزه با رژیم نشاسته ای زندگی می کنند، مانند کسانی که در آسیا زندگی می کنند، وزن خود را کاهش می دهند و از سلامتی عالی برخوردار هستند. تعداد کمی از آنها ماراتن هستند.


6. اعتیاد به نشاسته

انسان ها در طول تاریخ به نشاسته وابسته بوده اند. مردان و زنانی که از رژیم غذایی مبتنی بر غلات، حبوبات و سبزیجات نشاسته ای پیروی می کنند، بیشتر تاریخ را انجام داده اند. فاتحان باستانی اروپا و آسیا، از جمله ارتش اسکندر مقدونی و چنگیز خان، رژیم غذایی نشاسته ای می خوردند. لژیون های سزار شکایت داشتند که در رژیم غذایی خود گوشت زیادی داشتند و ترجیح می دادند با غلات مبارزه کنند.


7. کربوفوبیا افزایش امید به زندگی

نشاسته یک عنصر موثر در جوامع طولانی مدت بود. امروزه طولانی ترین جمعیت روی کره زمین با رژیم غذایی مبتنی بر نشاسته (محدودیت در تغذیه حیوانات) زندگی می کنند. این رژیم ها شامل جوامعی مانند مردم ساکن در اوکیناوا، ژاپن، ساردینیا، ایتالیا و نیکوزیا، کاستاریکا، ایکاریا و یونان، و دندانپزشکان لوما و کالیفرنیا ساکن منطقه آبی است.


آخرین کلمه در مورد کربوفوبیا یا ترس از کربوهیدرات
برخلاف سایر حیوانات، بدن انسان در تبدیل قند به چربی کارآمد نیست. چربی ها عملکردهای متفاوتی دارند. اگر نمونه برداری از چربی بدن یک فرد انجام شود، یک به یک نشان می دهد که چه چیزی می خورد دقیقاً همان چیزی است که در بدن او وجود دارد. کربوهیدرات ها به اندازه کافی گرسنگی را رفع می کنند تا شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارند. زندگی بدون نشاسته یعنی زندگی بدون سیری. مصرف مواد چرب گرسنگی را از بین نمی برد و خوردن مجدد آن نقش اساسی در چاقی و بیماری های مختلف دارد.
مواد نشاسته ای هنوز به دلیل ارزش غذایی خود بدنام هستند و با وجود همه شواهد، چربی ها همچنان تجلیل می شوند و پدیده کربوفوبیا در حال بدتر شدن است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *