مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه چیزی باعث هپاتومگالی می شود؟ چگونه درمان می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کبد بزرگ یا هپاتومگالی آنها می گویند که یک فرد دارای کبد بزرگتر از حد طبیعی است. بزرگ شدن کبد یک علامت پزشکی است که می تواند دلایل مختلفی از جمله عفونت، مسمومیت مستقیم، تومورهای کبدی یا اختلالات متابولیک در بدن داشته باشد.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید درمان های راحت هپاتومگالی آن ها ملاقات می کنند.

علائم و نشانه های هپاتومگالی

تشخیص بزرگ شدن کبد

در مورد مصرف الکل بپرسید. تماس نزدیک با بیمار هپاتومگالی و التهاب کبد را بررسی کنید. سابقه پزشکی بیمار را ثبت کنید. در مورد محل و ویژگی های هر درد شکمی همراه بپرسید.

ازمایش پزشکی

پوست و صلبیه را از نظر یرقان، وریدهای واریسی، اسکارهای جراحی قبلی و آنژیوم عنکبوتی بررسی کنید. تقارن شکم را رعایت کنید و دور شکم را اندازه بگیرید. جگر را بزن. در طول تنفس عمیق، لبه کبد را لمس کنید. به علائم حیاتی توجه کنید وضعیت تغذیه یک بیمار مبتلا به هپاتومگالی را بررسی کنید. سطح هوشیاری را ارزیابی کنید. تغییرات شخصیت، تحریک پذیری، بی قراری، از دست دادن حافظه، ناتوانی در تمرکز و کما بررسی.

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

علائم هپاتومگالی

علائم هپاتومگالی عبارتند از

1- احساس سیری
2- احساس درد شکم
با این حال، گاهی اوقات علائم زیر در فرد مبتلا به هپاتومگالی دیده می شود:
1- زردی در ناحیه چشم یا پوست
2- احساس خستگی
3- حالت تهوع و استفراغ
4- کاهش وزن

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد
علل هپاتومگالی

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

1- سیروز

با سیروز تاخیری، کبد بزرگ، گره‌دار و سفت می‌شود. سایر یافته‌های دیررس تمام سیستم‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و عبارتند از: یرقان و نفخ.

2- دیابت شیرین

هپاتومگالی (بزرگ شدن کبد) و حساس شدن ربع سمت راست بالای شکم همراه با پرخوری، پرخوری و هیپراوریسمی ممکن است در بیماران چاق مبتلا به دیابت کنترل نشده رخ دهد.

بیشتر بخوانید  چند غذای سالم که از پیری جلوگیری می کند!

3- نارسایی قلبی

بزرگ شدن کبد با گشاد شدن وریدهای دهانه رحم، کبودی، تکرر ادرار شبانه، ادم همراه پاها و ساکروم، افزایش وزن مداوم، گیجی و احتمالا حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی شکمی و بی اشتهایی همراه است. نارسایی شدید قلب راست می تواند باعث ادم عمومی، کاهش حجم ادرار، ضعف شدید و اضطراب شود. اگر نارسایی قلب چپ مقدم بر نارسایی قلب راست باشد، یافته ها عبارتند از: تنگی نفس، مشکل در تنفس در وضعیت خوابیده به پشت، تشنج های شبانه، افزایش تعداد تنفس، ضربان قلب نامنظم، افزایش ضربان قلب و خستگی.

4- التهاب کبد

هپاتومگالی در مرحله یرقان رخ می دهد و در مرحله بهبودی ادامه می یابد. یافته های اولیه عبارتند از: تهوع، استفراغ، خستگی، بی حالی، ترس از نور، گلودرد، سرفه و سردرد. سایر یافته های زردی عبارتند از: حساسیت کبد، کاهش وزن خفیف، ادرار تیره، مدفوع بی رنگ، یرقان، خارش، درد در ربع بالای سمت راست شکم و بزرگ شدن طحال.

5- سرطان خون و لنفوم

بزرگی متوسط ​​تا شدید کبد، طحال و ناراحتی شکمی شایع هستند. یافته های کلی عبارتند از: بیماری، تب خفیف، خستگی، ضعف، ضربان قلب سریع، کاهش وزن، اختلالات خونریزی و بی اشتهایی.

6- تومور بدخیم کبد

تومور اولیه باعث سفتی، ندول ها و بزرگ شدن نامنظم کبد به همراه درد یا حساسیت در ربع سمت راست بالای شکم و صدای مالش یا میوه روی کبد می شود. سایر یافته ها شامل کاهش وزن، بی اشتهایی، کاهش وزن، تهوع، استفراغ، ادم محیطی، آسیت، یرقان و توده در ربع بالای سمت راست شکم است. تومورهای متاستاتیک کبد باعث هپاتومگالی و بزرگ شدن کبد می شوند، اما علائم و نشانه های همراه آن مانند سرطان اولیه کبد است.

بیشتر بخوانید  درمان سر درد با انواع دمنوش های گیاهی در طب سنتی

7- کوبه کبدی برای تعیین اندازه و موقعیت

بیمار به پشت دراز می کشد و روی تاج ایلیاک سمت راست در امتداد خط وسط استخوان ترقوه راست ضربه می زند. این نقطه را معمولاً در لبه دنده‌ها و گاهی اوقات در قسمت پایین در بیماران مبتلا به هپاتومگالی و بیماری کبد علامت بزنید. این نقطه را علامت بزنید، سپس روی استخوان ترقوه سمت راست در امتداد خط وسط استخوان ترقوه ضربه بزنید. لبه بالایی کبد معمولا بین فضای بین دنده ای پنجم و هفتم قرار دارد.

حاشیه بالا را بررسی کنید. فاصله بین دو نقطه نشان دهنده اندازه تقریبی لوب سمت راست کبد است که در حالت عادی پنج و نیم تا دوازده سانتی متر است. سپس با ضربه زدن به خط وسط جناغ، لوب چپ کبد را به روشی مشابه بررسی کنید. نقاطی را که دوباره صدای کسل کننده ای شنیده اید علامت بزنید. اندازه لوب چپ کبد که معمولاً چهار تا هشت سانتی متر است را نیز اندازه بگیرید. یافته های خود را یادداشت کنید.

8- مونونوکلئوز عفونی

بزرگ شدن کبد ممکن است رخ دهد. علائم اولیه شامل سردرد، ضعف و خستگی است. بعد از سه تا پنج روز، گلو درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن، نوسانات دما، التهاب مخاط دهان، خونریزی با سوزن در کام، ادم اطراف چشم، بزرگ شدن طحال، التهاب لوزه های ترشحی، گلودرد و بثورات ماکولوپاپولار

9- چاقی

بزرگ شدن کبد و هپاتومگالی می تواند با مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کیسه صفرا و اختلالات روانی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید  مزایای باورنکردنی قرص ایمیونس در تقویت‎ سیستم ایمنی

10- سرطان پانکراس

بزرگ شدن کبد با بی اشتهایی، کاهش وزن، درد شکم یا کمردرد و زردی همراه است. سایر یافته ها عبارتند از تهوع، استفراغ، تب، خستگی، ضعف، خارش و ضایعات پوستی.

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

عوامل خطر

التهاب کبد یا کبد چرب به دلیل مشکلات زیر می تواند باعث بزرگ شدن کبد شود:

  • عفونت مانند عفونت ویروسی یا آبسه (چرک)
  • برخی داروها
  • سموم
  • برخی از انواع هپاتیت، مانند هپاتیت الکلی
  • بیماری خودایمنی

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

درمان کبد بزرگ یا هپاتومگالی

بدون درمان، کبد بزرگ می تواند منجر به نارسایی کبد شود. اگر کبد بزرگی دارید، پزشک علت را پیدا کرده و آن را درمان می کند. درمان کبد بزرگ به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر مصرف بیش از حد الکل منبع مشکل است، مهم است که این کار را متوقف کنید تا از آسیب جدی کبد جلوگیری شود. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از همه انواع الکل خودداری کنید، صرف نظر از اینکه کدام نوع الکل باعث بزرگ شدن کبد می شود یا اگر بیماری زمینه ای دارید، ممکن است الکل مصرف کنید. داروها و سایر درمان ها می توانند به درمان این مشکل کمک کنند.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید کبد بزرگ یا هپاتومگالی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: دکتر امیر منصور رضا دوست

 علل و نشانه های هپاتومگالی یا بزرگ شدن کبد

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *