مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه چیزی باعث سوزش سر دل می شود؟ چگونه سوزش سر دل را درمان کنیم؟ خانم ها بخوانند

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بی اختیاری ادرار:

بی اختیاری ادرار

شکایت از سوزش سر دل اغلب با شکایت از فشار برای تکرر ادرار همراه است. شایع ترین علت این بیماری عفونت دستگاه ادراری است.

یک پنجم حداقل سالی یک بار و 15 درصد بیشتر از سه بار در سال دچار عفونت ادراری می شوند چرا خانم ها دچار عفونت ادراری می شوند؟

راهکارهایی برای درمان سوزش سر دل در زنان

مقعد و واژن هر دو مکان مناسبی برای رشد باکتری ها هستند که نزدیک مجرای ادرار هستند. و از آنجایی که مجرای ادرار زن خیلی طولانی نیست، مسیر کوتاهی برای ورود باکتری ها به مثانه می شود و باعث التهاب مثانه می شود. باکتری ها حتی می توانند در کلیه ها رشد کنند و باعث عفونت های شدیدتر شوند.
مردانمجاری ادراریآنها طولانی تر هستند و غده پروستات مواد ضد باکتریایی ترشح می کند که از عفونت جلوگیری می کند. بنابراین عفونت ادراری در مردان آسان نیست و اگر مردی دچار دل درد است نباید از آن غافل شد.
بی اختیاری ادرار در مردان می تواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. التهاب پروستات نیز می تواند باعث تحریک ادرار شود.
عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن سوزش سر دل شوند. اینها شامل غذاهای تند، قهوه، چای، الکل، غذاهای اسیدی، مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی، تروما و رابطه جنسی است.
عفونت های قارچی آنها همچنین می توانند باعث سوزش سر دل شوند.

درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار

راه رهایی از سوزش سر دل بستگی به علت آن دارد. علاوه بر درمان عفونت های باکتریایی و جلوگیری از تحریک، موارد زیر را انجام دهید:

– آب بنوشید در اولین حمله دل درد دو لیوان آب بنوشید. سپس یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب حل کرده و میل کنید. هر شش تا هشت ساعت یک لیوان آب بنوشید. اگر سوزن سوزن شدن بعد از یک روز برطرف نشد با پزشک خود تماس بگیرید.
این باعث رقیق شدن محتویات کانال پر از باکتری و دفع آنها می شود. در بیشتر موارد برای از بین بردن آنها نوشیدن آب زیاد کافی است و همچنین تحریک را از بین می برد.

بیشتر بخوانید  بیماری های خونی و انواع آن

– من دارم میرم دکتر اگر بعد از یک روز احساس سوزش ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تعیین نوع باکتری یا قارچ و تجویز آنتی بیوتیک مناسب، ادرار را درمان می کند. مردان نیز نیاز به معاینه پروستات دارند.

– تست. عفونت معمولا با آنتی بیوتیک ها همراه با جوش شیرین و آب درمان می شود. اما اگر پخت ادامه یابد، باید آزمایش‌های بیشتری از جمله کشت، سونوگرافی از کلیه‌ها یا مثانه انجام شود.

– احتراق را زیاد نکنید. بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها مجرای ادرار را تحریک کرده و التهاب را افزایش می دهند. اینها عبارتند از الکل، قهوه، چای، شکلات، نوشابه، مرکبات، گوجه فرنگی، غذاهای تند، سرکه و غذاهای شیرین. حتی قهوه بدون کافئین نیز تحریک کننده است.
حذف تمام این مواد از رژیم غذایی، سوزن سوزن شدن و سایر مشکلات را در عرض ده روز از بین می برد. وقتی سوزن سوزن شدن برطرف شد، آن را یکی یکی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا ببینید به آن حساسیت دارید یا خیر. حداقل یک لیتر آب در روز بنوشید.

– کاهش ناراحتی ناشی از اجابت مزاج. ادرار کردن از طریق مجرای ادرار ملتهب مانند پاشیدن نمک روی زخم است تا باکتری های پیشرو وارد واژن نشوند.

– ادرار تماس جنسی یکی از علل شایع عفونت و التهاب دستگاه ادراری است. بعد از هر آمیزش ادرار کنید و با آب بشویید. شستن واژن با محلول آب و کمی جوش شیرین نیز کار خوبی است.

– از محرک ها دوری کنید. برخی از صابون ها، دئودورانت ها و حتی دستمال توالت حاوی مواد شیمیایی هستند که مجرای ادرار و پوست اطراف آن را تحریک می کنند. به نوع کالایی که می خرید توجه کنید.

– خودت را خشک کن در تابستان لباس های خیس را رها نکنید، زیرا باعث تحریک رشد باکتری ها و قارچ ها در واژن می شود. اگر می توانید، در هر فرصتی لباس زیرتان را عوض کنید.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر مصرف جوز هندی که هرگز نمی دانستید!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بی اختیاری ادرار و درمان آن

بی اختیاری ادرار بعد از 24 ساعت از بین نمی رود.
سوزش با ترشح از واژن یا آلت تناسلی همراه است.
علاوه بر سوزش، احساس نیاز به ادرار، تب، لرز یا کمردرد نیز وجود دارد.

بی اختیاری ادرار اغلب نشانه التهاب مثانه است (التهاب یا عفونت مثانه و مجرای ادرار) اگرچه به عنوان نشانه ای از بیماری های متعدد مربوط به دستگاه ادراری و تناسلی رخ می دهد. تشخیص با آزمایش ادرار شروع می شود و بسته به طیف کامل علائم و نتایج آزمایش کامل ادرار ممکن است شامل سایر روش های تشخیصی نیز باشد. سیستیت بینابینی یک بیماری دردناک مزمن است که در آن مثانه ملتهب و تحریک می شود و فرد را مجبور به دفع مکرر ادرار می کند و ادرار را دردناک می کند. سیستیت بینابینی علائم مشابه سیستیت (عفونت باکتریایی مثانه) بله، اما کشت ادرار باکتریایی منفی است و دادن آنتی بیوتیک معمولا کمکی نمی کند. این عارضه در زنان بیشتر از مردان است.

علائم رایج

درد و احساس فشار در قسمت فوقانی لگن

احساس نیاز فوری به دفع مکرر ادرار

احساس سوزش و درد هنگام ادرار کردن

احساس اینکه مثانه کاملا خالی نیست

درد هنگام مقاربت جنسی

گاهی اوقات درد در ناحیه تناسلی و راست روده

ادرار بدبو

خون در ادرار

برخی از بیماران علائم غیر اختصاصی دیگری مانند سردرد، درد عضلانی اسکلتی و علائم گوارشی دارند.

علائم فوق در زنان در دوران قاعدگی دردناکتر می شود.

دلایل

مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری در واقع نشانه‌ای از التهاب مثانه است که احتمالاً در اثر عفونت باکتریایی، خودایمنی ایجاد می‌شود.پاسخ ایمن به اجزای خود بدن) یا موارد مزاحم ایجاد می شود.

تحریک مثانه و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس (رادیوتراپی لگن) نیز از علل احتمالی این بیماری است.

عوامل خطر

سابقه حساسیت به داروها، غذا یا مواد دیگر، تب یونجه یا آسم

بیشتر بخوانید  همه آنچه باید درمورد گیاه دارویی گلپر بدانید

روماتیسم مفصلی

سابقه هیسترکتومی

تشخیص

آزمایشات تشخیصی اولیه شامل آزمایش ادرار (که معمولاً طبیعی است) و معاینه لگن است.
برای تشخیص این بیماری، بیماری هایی که علائم مشابهی دارند (مانند عفونت مثانه، مشکلات کلیوی، عفونت دستگاه تناسلی، اندومتریوز و بیماری های مقاربتی) باید توسط پزشک رد شوند.

اگر سایر آزمایشات منفی باشد، سیستوسکوپی اغلب توصیه می شود. در این روش از وسیله ای باریک با منبع نور بر روی سر برای دیدن داخل مثانه استفاده می شود. علاوه بر این، برای تعیین اینکه آیا سرطان وجود دارد، نمونه برداری انجام می شود. مزیت دیگر سیستوسکوپی این است که اغلب علائم را تسکین می دهد، زیرا با سیستوسکوپی مثانه از آب پر و منبسط می شود و ظرفیت آن افزایش می یابد.

خودهیپنوتیزم یا ریلکسیشن برای کنترل استرس، عصبانیت، اضطراب و گاهی اوقات افسردگی مرتبط با اختلالات درد مزمن توصیه می شود.

روش های جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. تنها به عنوان آخرین راه حل و زمانی که سایر درمان ها شکست خورده باشند.

مواد مخدر

بی اختیاری ادرار و درمان آن

آنتی هیستامین ها، آنتی کولینرژیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای ضد افسردگی موفقیت محدودی در کاهش علائم داشته اند.

نشان داده شده است که سدیم پنتوسان پلی سولفات علائم را در برخی از زنان کاهش می دهد.

داروها باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

جلوگیری کردن

مصرف مایعات را افزایش دهید، حداقل یک و نیم لیتر آب در روز (6 لیوان)

در برخی از بیماران، مصرف برخی مواد غذایی منجر به علائم التهاب مثانه می شود، مانند: گوجه فرنگی، شیرین کننده های مصنوعی، مرکبات، شکلات، کافئین و الکل… که البته از نظر علمی ثابت نشده است.

یک رژیم غذایی ساده و بدون ادویه در برخی بیماران موثر است.

سیگار کشیدن علائم را در برخی بیماران بدتر می کند.

ورزش و تمرین برای نگهداری ادرار (آموزش مثانه) از جمله مواردی هستند که به پیشگیری از علائم سیستیت کمک می کنند.

بی اختیاری ادرار


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *